Totalt LOST!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-01-03 2:16:06

lost skrev:Alltid haft ångest. Men aldrig så illa som nu. Jag vet att en stor del är självfövållat, dvs det här med alkohol. Det mest irriterande är att jag har fruktansvärd ångest även när jag försöker trycka ned det med alkohol, som ex. nu. Vågar inte ta benzo just nu, för det är inte bra att kombinera....

En del av ångesten kan jag tillskriva min nyliga diagnos... Jag bara helt sonika kastade ut mitt jag eftersom den delvis var byggd på något som inte var sant. Jag insåg att det skulle bli svårt (speciellt med tanke på min sociala ställning) men tänkte, va fan! Det måste göras...och nu var en bra tid när jag hade semester 3 veckor - så det var rationellt att vara psykotisk nu hellre än senare.

Om du undrar, så har jag nästan till 100% av mitt liv arbetat med överlevnadsstrategier. Om jag äntligen slipper det, så vill jag hitta mig själv någonstans i skärvorna - kanske - för en gångs skull vara.

ps. Överlevnadsstrategier har fört mig dit jag är idag. Jag orkar inte berätta om hur svårt det har varit (och fortfarande är).


Överlevnadsstrategier har vi ju alla. Jag förstår inte riktigt biten att du måste kasta ut ditt jag eftersom det inte var sant. Du är väl fortfarande samma person, med dina styrkor och svagheter, efter som före diagnosen?

Eller är det illusionen att vara "normal" som har försvunnit? Men egentligen betyder "normal" bara att man är som majoriteten, och det har du väl känt på dig att du inte är? Är det ens nåt att sträva efter att vara en "medelsvensson"?

Jag läser "Välkomstbrev till nydiagnostiserade" som avslutar Gunnel Norrös bok "Aspergers syndrom - har jag verkligen det?". En bok som jag önskar att jag fått läsa själv när jag fått min diagnos. Har visserligen läst andra, men hon skriver just utifrån att ha fått diagnosen i mogen ålder.

Så jag rekommenderar den boken, men samtidigt anar jag att du har andra, värre problem som inte jag har. Jag vet inget om t ex ADHD, men jag vet att det åtminstone finns medicin.

Hoppas det går bra på jobbet. Jag tror det är viktigt med jobb och struktur; att jag förlorade jobbet var det värsta med min AS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-03 5:03:59

lost skrev:jag har fruktansvärd ångest även när jag försöker trycka ned det med alkohol, som ex. nu. Vågar inte ta benzo just nu, för det är inte bra att kombinera....
Varför vågar du inte kombinera, har du provat?

Vad har du för bensodiazepin?

Jag har stark ångest och drack mycket under några år när jag var i tjugoårsåldern. Men nu sedan några år tillbaka "kan" jag inte dricka alkohol för det gör att jag hamnar i ett psykosliknande tillstånd.

Jag kan dock dricka alkohol vid sociala sammankomster om jag kombinerar med stora mängder Sobril, det motverkar ångesten man får när spriten går ur kroppen.

Vill avråda från alkohol om man känner sig aggressiv, uppvarvad och ångestbenägen. Förstår att du inte har tillräcklig mängd lugnande, en jävla situation att vara i.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Debbido » 2008-01-03 5:05:54

lost skrev:Jag har varit drogad 2½ vecka nu. På måndag börjar jobbet... Undrar hur jag klarar av det....Har rätt brutala ångestattacker på nätterna och dricker sprit under dagarna för att lindra oron och ångesten. Mitt benzo håller på att ta slut... Vad skall jag göra? (Prata inte om vård, det klarar jag inte av, måste lösa det här på egen hand).
Har blåmärken på knogarna när jag blev störd häromdagen, däremot så har såren efter glassplitter läkt ur rätt bra (det syns inte längre). Blåmärkerna förvinner nog också snart. Dom på kroppen syns ju inte så där är det OK. Måste dock ha mer benzo.... Orkar inte med ångesten.

För övrigt slutade jag tvärt med andidepp för vecka sedan. Skiten hjälper inte - och jag har ju numera förstått att det är ångesten som är det stora problemet.

Lite jobbigt att medicinera med alkohol. Biverkningarna (som ångest) är ju skitjobbigt samtidgt som det hjälper för stunden.


Allt gott önskar jag Dig!
Debbido

KRAM PÅ DIG, LOST!!!!! :-)154 :-)081

Kärlek är helt biverkningsfritt! Omtanke kan vi här på sajten ge Dig. Du vet, vi vet - att du är Någon betydelsefull, oavsett diagnoser hit och dit.
De förändrar inte ditt människorvärde. :-)173

Jag för min del bestämde mig snabbt, efter min diagnos att ta till mig de positiva aspieagenskaperna och tona ned de negtiva, och alla de negativa hade jag ju inte. Jag mediterade på Einstein, Lasse Åberg och Robert Gustavsson. Så vitt jag vet är de alla aspergare - och VILKA UNDERBARA människor! vi kan var djupt komiska, snälla, kreativa, uppfinningsrika, lojala, trofasta vänner etc

Kära vän, vad är dina specialintressen? Kör hårt! Utveckla dem! :-)104 Skit fullständigt i det du är dålig på. Det är ändå inte mycket att göra åt.

Berätta för oss om dina drömmar och specialintressen - kom igen!!!!
Let's see the fightingspirit! :-)091

Mitt specialintresse är att skriva låtar (typ Marie Lindberg) men händerna är söndervärkta. Försöker uppfinna nya ackord till gitarren. Ska lära mig musikdata. Jobbar nu intensiv med att hitta backup på musikdatan, via Habiliteringen o andra vägar. Med AS är jag LSS-berättigad och har rätt till daglig sysselsättning anpassad efter MINA intressen. De orden ska kommunen banne mig få äta upp. Lagarna har jag i en pärm. :-)080

Och du som jobbar har rätt till handikappbidrag, om det är något särskilt du behöver för att underlätta ditt arbete. 50 000 kr brukar AF ge till arbetsgivare för handikappanpassning, vad det nu skulle kunna vara - tänk! Själv tänkte jag leta upp en lätt, portabel friskluftsmask till min autistiske son och be AF betala. Vi med AS har MAKT o LSS-rättigheter!
Utnyttja dina rättigheter! :-)184 En kontaktperson kanske du kunde ha nytta av.

Försök hitta en psykiatriker som fungerar (svårt). En person med Neuropsyk. hand. behöver ofta lägre doser är normalt o kan reagera helt annorlunda. Det finns knappt någon AS-medicin som dämpar vredesutbrott, SYND! Valium och alkohol är ju en väg som leder till fördärvet om man går där en längre tid....i så fall så är det bäst att koppla in sig på AA eller NA (blandmissbruk). 12-stegsprorammet är mental hygien.

Den mest kända ångestdödaren är Seroxat. Biverkning: viktuppgång o impotens. En kortare tid kan man väl käka den... Flera av mina vänner har blivit ångestfria genom Seroxat, tills de behövt banta ned sig.

Har du någon Autistförening eller Attention i närheten? Att snacka med andra speciella människor är ljuvligt för själen!! Då känner man sig plötsligt lätt normal. :-)147
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-03 5:14:38

Debbido skrev:Valium och alkohol är ju en väg som leder till fördärvet om man går där en längre tid
Näe, varför det? Alkohol är ju ett gift, men benso? Jag har ätit det i många år och ser inget värre helvete än det jag alltid varit i? Lite förkylningskänsla i kroppen hela tiden, som förvärras vid stora doser, när de går ur kroppen.

Kontroll är nyckelordet. Inte öka doserna, stadig dos, år ut och år in, inga problem.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-03 10:27:03

sugrövmanövern skrev:Varför vågar du inte kombinera, har du provat?



Jaja. Inte för att jag vet något om detta men det står på bipacksedeln att man inte ska kombinera alkhohol och benzo, i varje fall den sort som min kompis tar så du ska väl ändå inte uppmuntra honom?!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-03 15:26:17

Bjäbbmonstret skrev:
sugrövmanövern skrev:Varför vågar du inte kombinera, har du provat?



Jaja. Inte för att jag vet något om detta men det står på bipacksedeln att man inte ska kombinera alkhohol och benzo, i varje fall den sort som min kompis tar så du ska väl ändå inte uppmuntra honom?!
Nej, jag avråder ju från alkohol, men ville dela med mig av mina erfarenheter av att landa på benso när ångesten griper tag i en efter alkoholintag.

Fiskade efter om han har erfarenhet av att kombinationen är dålig, eller om han hört eller läst det och därför inte vågar ta benso.

Litar på att han kan sålla information själv och avfärda det jag säger om han tycker att det låter dumt/inte passar honom.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav lost » 2008-01-03 22:07:58

sugrövmanövern skrev:Varför vågar du inte kombinera, har du provat?

/..
Fiskade efter om han har erfarenhet av att kombinationen är dålig, eller om han hört eller läst det och därför inte vågar ta benso.

Litar på att han kan sålla information själv och avfärda det jag säger om han tycker att det låter dumt/inte passar honom.


Det är klart att jag har testat. Men det är lurigt...Oftast så sover jag typ 16 timmar eller så. När den effekten är önskvärd så är det ju förstås ok

Men om man bara vill förstärka effekten av benzo och befinner sig bland folk så kan det vara lite jobbigt. På en resa så tog jag benzo och ca. 10 cl sprit. Allt var prima, men när jag somnade till på min solstol en kort stund så var jag fan helt väck när jag vaknade, har total minnesförslust, men har fått berättad att jag irrade omkring som en jävla zombie under flera timmar....

Så efter den upplevelsen är jag betydlgt försiktigre!

Som lugnande och ångestdämpande så är benzo fan helt underbart
Grymt bra även för baksmälla och abstinens
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Re: Totalt LOST!

Inläggav Unit » 2008-01-03 22:45:56

lost skrev:Here Goes:

Jag är så rädd, ledsen och ensam så det finns inte.
De senaste veckorna har jag bara gråtit och gråtit efter min diagnos (AS + ADD) och vandrat runt i ett osannolikt kaos.

Ni förstår, jag har läst ofantliga mängder med information, i princip allt som jag kunnat hitta (och tro mig, jag hittar och processerar information som den värsta galna savanten).

Borsett från det så har jag läst ett antal böcker sedan tidigare runt Asperger, flera avhandlingar etc. etc. Ad nauseam.

Jag har sett det fina och jag har sett det fula.

Jag har ett välbetalt och högt kvaliciferat jobb och till synes ordnade förhållanden. Men jag är annorlunda.... Det visste jag ju redan, men det har inte så mycket med min diagnos att göra eller de problem jag därigenom haft...NEJ, det är mer övergripande än så. Jag har ingen samhörighet med andra människor inom autismspektrumet - och tro mig - jag har läst igenom stora delar av detta forum och andra - men NEJ - jag hör inte *hemma*, bland mina sk. likar.

Alla människor är ju individer. Jag vet inte om det för att jag vandrat en stig som nog jävligt få vandrat som gjort mig till en individ som varken platsar bland neurotyper eller autister - eller för den delen någon annan grupp, sammanslutning eller sammanhang.

Jag som sagt AS och blev utredd av personer inom Gillbergs team.
Och visst! Jag fyller diagnoskriterierna....MEN.... Utanför diagnoskriterierna så har jag väldigt få av de syndrom man oftast förknippar med aspies. Ex. så dricker jag sprit (för mycket ibland), ljuger som en borstbindare, gråter i smyg, snusar dygnet runt, hatar människor...Ja det fortsätter väldigt länge....Har inte mage att skriva om allt vad jag gör eller *gud förbjude* vad jag tänker. 'nuf said att jag är den totala motbilden för vad som anses vara en politisk korrekt person! and that's the simple plain truth!

...Och ändå någonstans så är jag så inkapabel (utöver mitt arbete) att jag inte ens kan sköta de simplaste saker som hör till vardagen - och med det menas ALLT som tillhör vardagen - ja och fritiden också!

We are alike but yet so disalike *lost


Jag fick samma diagnoser för ca en månad sen. Min ADD har jag fått concerta för och jag tycker det blivit stor skillnad även om jag inte hunnit trappa upp till max dos än. Det går lättare med de vardagliga syslorna.

Jag tror AS personer kan vara lika olika varandra som folk utan någon sorts diagnos. Själv har jag varit narkoman ca 10 år. Ljuger gör jag också, fast bara om jag har något att vinna på det.

Det kommer bli bättre, men det hjälper inte just nu. Fixa concerta.

Sorry att jag inte klippte upp citatet, orka inte.
Senast redigerad av Unit 2011-05-04 11:13:24, redigerad totalt 1 gång.
Unit
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-12-31
Ort: Hallstahammar/Karlstad

Inläggav Debbido » 2008-01-04 23:57:45

Tja, det är ett obestridligt faktum att kombinationen av valium och alkohol inte är bra, såvida man inte vill droga ned sig permanent. Vill man det så är det väl bra, om man håller sig till sängen då. :-)185 Kombinationen Flunitrazepam och alkohol kan ju leda till värsta vredesutbrotten ( inkl mord) och detta i kombination med autistiska tantrums måtte bli något alldeles särskilt att skåda...som nyårsfyrverkeri.

Jag vet, för jag gör det själv ibland, sänker mig. Och jag vet att om det skulle hända för ofta så har jag ett PROBLEM. Om det är tillfälligt så får det gå.

Valium i sig kan vara bra. Xanor räddade mitt liv! Överdriver inte alltså. Jag käkade klorikvinfosfat i 20 år mot ledgångsreumatism och till sist skadades öronnerven, sprängdes var känslan, med en gigantisk SMÄLL var upplevelsen. I 4 år levde jag i tinnitushelvetet, ett av det värsta helveten som finns, för det går aldrig att stänga av oljudet, aldrig! :-)030

Trots asperger så kan vi ju ändå sova för det mesta?

Till sist bröt jag ihop och bad på mina bara knän om en xanor (innehåller valium) mot panikångest. Då försvann all tinnitus på tio minuter. Allt var borta i några år. Men har börjat krypa allt närmare, eftersom drogen släpper taget, är vanebildande. Att få ökad dos kommer att bli ett megaproblem för läkarna av idag är överdrivet rädda för valium (utan komb. alkohol) Sammanfattning: valium rätt använt kan vara bra.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in