dominans i samtal utan vetskap beror re på AS :s

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

dominans i samtal utan vetskap beror re på AS :s

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-04 20:35:17

well
vart bjuden på kalas till ett gruppboende i dag på tårta
som några av dom som jobbade på gruppboendet hade lagat
och så börja snacket och dom börja snacka om tårtan
och fråga mig vad jag gilla den och jag sa jo den va god :)
och allt funka så rå
sen börja
vi snacka om filmer och då börja jag fråga om nån hade sett den och den och den filmen
men sen så börja jag ta över samtalet mer och mer och styra och manipulera utan jag ens tänkte på re
det mästa bara skedde utan min vetskap
jag typ hamna i någe typ mysko tillstånd
har hört att folk med AS kan drabbas av ett tillstånd som heter flow
som kan förklaras med begreppet brain storming
som jag inte kunne hantera riktigt re va segt asså
folk vart utråkade och re e inte första gången detta händer
har hänt flera gånger förut men detta e definitift ett problem för mig
men jag tror re blev så här mest för jag blev rädd och hana i nån typ av
press på att snacka så i en ren nöd hjälp så
blev re så här
och jag tror diagnosen kan ha någe med detta att göra
men e re fler här som upplevt samma sak
mvh Lord_Dagorahz
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Parvlon » 2008-01-04 21:45:35

och jag tror diagnosen kan ha någe med detta att göra
men e re fler här som upplevt samma sak

Jag känner igen mig själv många gånger med just den sociala biten, och det har hänt många gånger att man babblar på medans folk tydligen inte alls vill veta av ett verbalt monologi från min sida. Sånt går att träna upp ganska mycket, och det skadar inte att 'prova' på sådana människor man känner väl.
Men så har man ju vissa svårigheter att läsa av människor korrekt på ett icke verbalt sätt, vilket gör det enormt svårt med konflikter o hetsiga diskussioner, som jag hellre avstår.

Ofta så är det ju underförstått att man ser på folk när de är besvärade och/eller ironiska o andra påhitt, sånt har många med AS problem med.

Begreppet Flow, var nytt för mig. Jag saknade det då jag försökt applicera on/off mest, men det har varit för opraktist.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Duras » 2008-01-04 23:17:35

japp, brukar fortfarande hända mig ibland trots att jag är 50+ och är medveten om fenomenet sen många år tillbaka. Det är svårt att förhindra och ställer ibland till en massa problem men går att träna bort.

Ettt knep är att räkna lite. Mattefiering :wink: Räkna antalet personer som deltar i träffen/festen/mötet. Är det ex.vis 10 personer som deltar så bör du inrikta dig på att prata i genomsnitt ca 6 min per timme (om alla deltar i konversationerna) eftersom 6 min x 10 pers är 60 min, dvs alla får prata lika mycket. Har du bara lite ungefärlig koll på tiden så kan du t.o.m avbryta nån annan som har pratat alltför mycket :wink:

Sen brukar det funka rätt bra om man i början talar om att man har en benägenhet att babbla för mycket. Man kan också konkret uppmana folk att avbryta när dom tycker att man blir tjatig.

"Ursäkta om jag babblar för mycket. Säg till om ni tycker jag blir tjatig, men jag tycker ju det är så kul att vara här med er"

Dom andra behöver inte längre vara finskänsliga och säger dom ändå inget får dom skylla sig själva. Och du kommer inte att ta illa upp om dom säger åt dig att lugna ner dig en stund. Du är ju redan medveten om "problemet".

Man kan också be om ursäkt för sitt babblande nästa gång man träffar nån av de "drabbade". Brukar ha en positv effekt även om det är ett slags prostitution, dvs man gör det som andra vill. men man vinner deras sympati.

"Jag babblade visst lite för mycket senast va?"

"jo, ja det gjorde du faktiskt, men det gör inget för du var ju inte elak, men du kanske kan tänka på det nästa gång för du är ju en trevlig kille"


Så ser jag på det. Kan det va nåt?


Begreppet Brain Storming tror jag dock inte har med detta att göra. Brukar väl användas när en grupp människor på ett företag samlas för att förutsättningslöst kläcka nya idéer.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in