Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-06 8:16:11

Har äntligen kommit igång med träningen, och håller den igång.

Nån som har inspirerande bilder, länkar videos?


Börjar med den här:

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-06 12:54:28

Googla Louis Cyr, Angus McAskill, Paul Anderson och Johnny Wahlqvist om det är tyngdlyftning/styrkelyft du är intresserad av.

Bodybuilding: Frank Zane, Sergio Oliva, Dorian Yates, Rühl.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-09 15:21:44

Börja försiktigt med låga vikter och många reps. Ät bra. Ris, tonfisk, grovt bröd, havregrynsgröt, ägg, mjölk, frukt & grönsaker, youghurt & fil, kyckling, kosttillskott.
Koncentrera dig på att "känna in" rörelserna och kör så strikt som möjligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-11 19:03:02

KrigarSjäl skrev:kosttillskott.


Protein eller kreatin, om jag måste välja?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-11 19:07:55

Jag skulle köra på protein.
Mer energi och mer ork att träna kommer successivt ändå och bland det viktigaste är att förse kroppen med mycket protein.

Förresten duger det bra med havregrynsgröt. Käka och börja träna ca 1,5 timme senare när energin kommit ut i blodet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-11 22:53:54

Havregrynsgröt är slemmigt. Dinkelflingor, skvätt vatten, micron 2 minuter, tillsätt valfritt smaktillägg som tex. honung och rivet äpple - mums.

Forskarna vet inte riktigt orsaken till träningsvärk ännu, senaste är väl att det blir en svullnad i vävnaderna som trycker på och gör ont. Den där känslan av att det gör ont, är det nåt man ska sträva efter när man tränar eller han man pressat lite för mkt då? Kör med dubbla hantlar numera på vattengympan och dras med 'ömma' underarmar sen några veckor, bra eller dåligt? Vattengympan bra mot träningsvärk annars, antar att vattnet masserar musklerna och ger ökad tillströmning i musklerna.

Stretching före, efter eller både och? Personligen känns stretching före mest givande, man får en känsla för kroppens dagsläge. Skaka loss och sträcka ut direkt efter just där man tränat oxå. Vad säger de som kan?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav imperativ » 2011-06-11 23:21:31

@mondo beyondo
Träningsvärk som går över inom 50 timmar är något att sträva efter. En bekräftelse på att kroppen anpassar sig.

All annan värk brukar vara tecken på att något är trasigt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-11 23:44:00

mondo beyondo: Tränar också med dubbla hantlar, men man får inte hålla för hårt. Efter första gången lärde jag mig det den hårda vägen. Hehe. Du får komma på ett sätt att "låsa" fast hantlarna utan att ta i särskilt mycket. Troligtvis har jag lite större händer än du, så det kanske är en enklare idé för mig. Beror på hur tjockt greppet är, uhm. Har ingen aning om vad det kallas, du kanske vet.

Du kanske kan köpa cykelhandskar och kardborreband. Cykelhandskar så banden inte skaver. Fästa banden över hantlarna, så banden korsar varandra, så du får ett kryss. Det kanske underlättar, så att du slipper greppa så hårt?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-06-11 23:51:33

Savanten Svante skrev:
KrigarSjäl skrev:kosttillskott.


Protein eller kreatin, om jag måste välja?



Du ska inte välja mellan dessa. Protein är självklart vid seriös träning.

Kreatin kan vara rätt fint då det påverkar orken märkbart. Alltid roligt med lite extra resultat.

Omega3 och en multivitamin är bra att komplettera med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-12 0:28:02

mondo beyondo skrev:Vattengympan bra mot träningsvärk annars, antar att vattnet masserar musklerna och ger ökad tillströmning i musklerna.

Vattnet gör att kroppen inte behöver arbeta lika mycket med sin egen tyngd och vattenmotståndet gör att rörelserna inte går lika fort och sliter lika mycket, men nog går det att få träningsvärk i vatten med, men då får man nog jobba längre och hårdare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 0:31:14

Är det väldigt viktigt med kosttillskott om man tränar lungt (3-4 dagar i veckan, klassiskt "överkropp-hela kroppen-underkropp")?

Jag äter ganska mycket tonfisk, lax, kyckling.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Nefarious » 2011-06-12 16:05:49

earlydayminer skrev:Är det väldigt viktigt med kosttillskott om man tränar lungt (3-4 dagar i veckan, klassiskt "överkropp-hela kroppen-underkropp")?


Nej, jag skulle tro att du klarar dig utan.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-12 16:18:14

-Vad menas med "dubbla hantlar"?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-12 16:19:22

earlydayminer skrev:Är det väldigt viktigt med kosttillskott om man tränar lungt (3-4 dagar i veckan, klassiskt "överkropp-hela kroppen-underkropp")?

Jag äter ganska mycket tonfisk, lax, kyckling.

Kosttillskott är ett bra komplement för den som inte orkar eller vill svänga ihop en måltid varje gång man ska trycka protein.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-12 16:20:53

Miche skrev:
mondo beyondo skrev:Vattengympan bra mot träningsvärk annars, antar att vattnet masserar musklerna och ger ökad tillströmning i musklerna.

Vattnet gör att kroppen inte behöver arbeta lika mycket med sin egen tyngd och vattenmotståndet gör att rörelserna inte går lika fort och sliter lika mycket, men nog går det att få träningsvärk i vatten med, men då får man nog jobba längre och hårdare...

Vattengympa armerar inte kroppen på samma sätt som styrketräning gör, jag skulle rekommendera det till människor med förslitningsskador och inte till de som vill bygga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 17:24:19

KrigarSjäl skrev:-Vad menas med "dubbla hantlar"?


Ett par hantlar i var hand.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-12 17:27:46

Ok, men vilken vikt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 17:29:50

Ah, tack för svar. Ser ut och känns som att jag får nog med protein i mig. :-)

Beror väl kanske på vilken typ av träning man kör, och varför man tränar? Om det är bamse-styrka eller uthållighet. Om någon är kunnig om skillnaden i träningsprogrammet gällande bamse-styrka och uthållighet, så får denne gärna kortfattat (eller utdraget) beskriva den skillnaden. Hur det kan se ut. Jag är inte alls duktig på detta, men är intresserad av främst uthållighet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 17:38:43

KrigarSjäl skrev:Ok, men vilken vikt?


Det beror väl på vem du frågar? Jag kör med väldigt klena 2 x 3KG i var hand. Skall införskaffa mer vikter, träningsbänk osv när jag känner mig anpassad och redo. Upplever att jag behöver mer utmaning. Däremot är ekonomin bråkig.

Min kropp anpassar sig ruskigt snabbt vid nya fysiska aktiviteter. I vintras började jag med längdåkningsskidor. De första 5-6 gångerna var kanske 6-12km. Efter det brann det fram mot 20-30km.

Samma med armhävningar, i början orkade jag knappt 10. Efter 4-5 gånger så gjorde jag 4 x 12 utan att vara helt körd.

Blir knappt trött längre, ingen värk. För mig är det ett tecken på att jag behöver utmana mig själv mycket mer än vad jag gör för att komma vidare. Vad tycks?

Efter 5 år framför datorn blir man lite klen. Men det är slut på det nu. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-06-12 17:39:15

mondo beyondo skrev:
Stretching före, efter eller både och? Personligen känns stretching före mest givande, man får en känsla för kroppens dagsläge. Skaka loss och sträcka ut direkt efter just där man tränat oxå. Vad säger de som kan?


En del kunniga verkar anse att man inte behöver eller ska göra nån streching alls då det kan försämra resultatet och styrketräning gör att musklerna blir smidigare av det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-12 17:44:14

Moggy skrev:
mondo beyondo skrev:
Stretching före, efter eller både och? Personligen känns stretching före mest givande, man får en känsla för kroppens dagsläge. Skaka loss och sträcka ut direkt efter just där man tränat oxå. Vad säger de som kan?


En del kunniga verkar anse att man inte behöver eller ska göra nån streching alls då det kan försämra resultatet och styrketräning gör att musklerna blir smidigare av det.


Har läst liknande, men om man vill göra det lite före - så kan det vara en god idé för uppvärmning.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-06-12 17:47:15

earlydayminer skrev:
KrigarSjäl skrev:Ok, men vilken vikt?


Det beror väl på vem du frågar? Jag kör med väldigt klena 2 x 3KG i var hand.



Du har alltså två hantlar i varje hand? Som vardera väger 3 kg?

Vad är anledningen till det? Finns det nån fördel jämfört med en hantel på 6 kg? Eller är det bara för att man inte har tillgång till tillräckligt med vikter för att få det man vill på en hantel?

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett gymkort än att köpa massa prylar hem och ändå aldrig ha allt det man vill ha? På ett gym får man ju tillgång till bra prylar och stort utbud och kan variera sin träning med nya redskap?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-06-12 17:50:06

earlydayminer skrev:
Har läst liknande, men om man vill göra det lite före - så kan det vara en god idé för uppvärmning.


Är man en glad amatör som tränar för att komma i form så spelar det nog inte så stor roll vad man gör. Det är viktigare att man gör nånting än att man gör allt 100% korrekt.

Själv kör jag ett rätt hårt konditionspass på CT och kör styrke efter det. Det passar mig även om man inte ska göra så enligt dom som kan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Nefarious » 2011-06-12 17:52:46

Moggy skrev:Själv kör jag ett rätt hårt konditionspass på CT och kör styrke efter det. Det passar mig även om man inte ska göra så enligt dom som kan.


Så gör jag också, och det funkar bra.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Återgå till Intressanta intressen



Logga in