Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

gillar ni med AS att resa?

nej
45
31%
ja
77
53%
annat
22
15%
 
Antal röster : 144

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav mumsisen » 2011-06-05 15:43:36

nej
ja
annat



Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken lite.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav mumsisen » 2011-06-05 15:44:53

jag tycker borta bra men hemma bäst...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav kullan » 2011-06-05 16:13:30

Jag tycker att det kan va spännande att besöka nya ställen. det är bara transporten som jag ogillar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Miche » 2011-06-05 17:49:57

Röstade på annat då jag ibland njuter av att resa, ibland är det bara skitjobbigt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav mumsisen » 2011-06-05 18:17:38

Miche skrev:Röstade på annat då jag ibland njuter av att resa, ibland är det bara skitjobbigt!

är det när du ska resa långt eller beror det på annat?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Miche » 2011-06-05 18:49:22

mumsisen skrev:
Miche skrev:Röstade på annat då jag ibland njuter av att resa, ibland är det bara skitjobbigt!

är det när du ska resa långt eller beror det på annat?

Det beror på min psykiska hälsa och om det finns möjligheter att göra något vettigt efter vägen.

Det jag avskyr mest är långa bussresor där jag bara blir störd över att tvingas sitta stilla i timmar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Saschi » 2011-06-05 18:50:55

Jag tycker om att resa, men jag avskyr värme. Jag blir fysiskt illamående om det är för varmt.
Saschi
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2011-06-01
Ort: på min egen lilla plats i världen

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav treeman » 2011-06-05 18:54:45

Ja

Kul att resa lite ibland. Inte för mycket dock. Och inte till Irak tex.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav MsTibbs » 2011-06-05 19:42:06

Jag gillar att resa men gör det inte så ofta mest av ekonomiska skäl. Sen har jag blivit fegare med åren, förr var jag mer impulsiv och köpte biljett för de slantar jag hade och antog att "det löser sig säkert" och det gjorde det ju, men kanske jag utsatte mig väl mycket för risker... :-)002
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Sheyen » 2011-06-05 21:49:42

treeman skrev:Kul att resa lite ibland. Inte för mycket dock. Och inte till Irak tex.

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Dagobert » 2011-06-05 22:03:42

Ja. Helst på motorcykel. Har varit på mc-semester med tält i Norge 7 ggr, varav en gång vid Nordkap. En gång i Alperna och Rom. Och i sommar blir det Norge igen. Vägen är målet. :D
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-05 23:49:24

Jag tycker att det är jättekul att upptäcka nya ställen, tyvärr har båda jag och min familj en rätt begränsad ekonomi så det blir inte så ofta möjligheter till det, men hoppas att jag får god ekonomi i framtiden så att jag kan resa mer, skulle gärna vilja tågluffa genom Europa t.ex.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav v95 » 2011-06-06 0:24:11

Jag tycker att det är roligt att resa. Man upptäcker nya saker och har det trevligt. Har varit i södra Frankrike en gång, Prag två gånger, Tallinn en gång, finska fastlandet en gång och på Åland många gånger. Resor i Sverige gillar jag också och snart åker jag till Indien och det blir en stor utmaning :)
v95
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-10-13
Ort: Stockholm

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-06 1:03:22

v95 skrev:Har varit i södra Frankrike en gång


Har länge velat åka till södra Frankrike. Vilken stad var du i? Hur var det där?
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Foxlove » 2011-06-06 2:37:13

kullan skrev:Jag tycker att det kan va spännande att besöka nya ställen. det är bara transporten som jag ogillar.


Jag upplever likadant. Dessutom kan jag ha svårt för maten som magen inte van vid.
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Truly » 2011-06-06 14:51:19

Jag tycker mycket om att besöka nya platser, men jag gillar inte själva resandet i sig. Att åka buss, tåg eller att flyga långt är jobbigt. Men jag tar gärna den ansträngningen då och då.

Jag tycker det är jobbigt att resa ensam om det är till helt nya platser. Jag blir stressad av att hålla reda på allt själv och förmedla mig med andra människor. Det är skönt att ha en resekamrat med sig.

Nu för tiden reser jag sällan. Jag orkar inte. Men jag hoppas att jag snart ska må bättre och orka mer. Jag saknar att resa runt till alla spännade plaser i världen.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-06 22:09:40

Gillar att resa, skulle vilja göra det mer... och med resa menar jag åka hem ifrån till ett annat ställe, alltså inte resor till bildgruppen, psyk osv.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav geocache » 2011-06-06 22:33:33

Jag gillar att resa. Massor. Men jag klarar inte av när det är för varmt *vinkar till Saschi*.

Resor till "typiska" charter-turistmål kan jag inte heller med. Annars tycker jag att också själva resan är målet :D *vinkar till Dagobert*.

geocache, upplevelsecyklist
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Debbido » 2011-06-06 23:16:03

Jag älskar att resa i kulturer, i människor. Vill veta hur DE tänker och älskar att få höra ord som "the fucking dutch gouvernment!?" Universell bitterhet. Intressant. Fast universell kärlek är att föredra förstås. På resa beter jag mig lätt som en reporter, något att bekämpa.

Jag reser helst i bil, ev MC. Sedan är problemet det att för att resandet ska vara intressant och spännande förutsätts det, i mitt fall, att det är relativt oplanerat. Man måste ju veta vilket väderstreck man ska åt, men inte så mycket mer. Problemet är att detta inte går att genomföra så bra. I attraktiva områden är billig bed & breakfast fullbokat 8 månader före nästa säsong, minst.

Får se om jag lyckas genomföra projekt "flat-mate", åka till en stad i England och bo där 3 månader mot vanlig hyra för ett rum. Sedan skulle jag Puba runt och prata med folk. Som aspergare har jag ju stor chans att lyckas i främmande kulturer. De mest korkade kan ju tro att svenskar ÄR så här! :lol:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-06 23:38:10

Jag tycker om att resa under rätt förutsättningar. Det måste finnas tid för omställning och rekreation och omställning igen, och merparten av tiden vill jag tillbringa på en lugn plats. Naturskön glesbygd är att föredra. Själva resan måste fungera smidigt, med goda marginaler mellan byten (så få byten som möjligt) och så få osäkra variabler som möjligt. Jag reser gärna till samma ställe på skotska västkusten om och om igen. Den här sommaren skall jag dock åka till en annan del av skotska västkusten där jag hoppas att kollektivtrafiken skall fungera ännu bättre.

Jag älskar den typen av natur som finns i Skottland. Den är väldigt omväxlad med många slags natur inom ett och samma område (hav, berg, djupa sjöar, forsar, lummig skog, gröna kullar, ljunghedar). Samtidigt så är den inte rörig - det är liksom ett slags natur i taget. Ljunghedar så långt ögat kan nå, eller hav så långt ögat kan nå, o.s.v. Underbart vilsamt!

Transporten får gärna vara trevlig också för att jag skall orka. Tågresan från Glasgow till Mallaig och Morar tar fem timmar, men det är storslagna vyer så gott som hela vägen och det går så långsamt att jag inte blir åksjuk. Det är f.ö. samma väg som Harry Potter tar till Hogwarths.

I år är andra gången jag reser till Skottland med min son. Första gången var han fyra, och i år är han sex år. Förra gången kunde jag ha honom i sittvagn och kunde därmed gå långa sträckor utan problem. Den här gången är jag mer beroende av kollektivtrafiken. Jag är också mer beroende av att göra alla transporter vid tidpunkter då han är vaken och pigg och på rätt humor. Vi får väl se hur det går.

Debbido, din reseidé låter ju helt underbar! Jag hoppas verkligen att du får till det och att det blir så bra som du tänkt dig.
Senast redigerad av Tintomara Ariadne 2011-06-06 23:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Laika » 2011-06-06 23:42:29

Jag älskar att resa men tycker att det kan vara riktigt ansträngande att göra det tillsammans med en grupp andra människor. Det brukar sluta med att jag känner att jag inte har någon kontroll över situationen. Att jag inte riktigt hänger med i andra människors samtal är jag van vid, men när det händer på en plats jag inte är bekant med blir det läskigt. (Om det sedan är Beijing eller Gekås i Ullared kvittar.) Speciellt med tanke på att deras pratande ofta innefattar mig, till exempel planer på var vi ska äta och när.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-06 23:46:41

Laika skrev:Jag älskar att resa men tycker att det kan vara riktigt ansträngande att göra det tillsammans med en grupp andra människor. Det brukar sluta med att jag känner att jag inte har någon kontroll över situationen. Att jag inte riktigt hänger med i andra människors samtal är jag van vid, men när det händer på en plats jag inte är bekant med blir det läskigt. (Om det sedan är Beijing eller Gekås i Ullared kvittar.) Speciellt med tanke på att deras pratande ofta innefattar mig, till exempel planer på var vi ska äta och när.


Det är det som är så underbart med att resa med min son - jag är ju den enda vuxna och har följaktligen kontroll över hela situationen (så mycket kontroll man nu kan ha som förälder till ett väldigt egensinnigt barn med särskilda behov, men lika mycket som hemma i alla fall). Samtidigt har jag någon att dela alla upplevelserna med, någon som jag verkligen vill dela dem med. Min son är redan skottlandsfantast, han också.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav Dagobert » 2011-06-07 0:11:32

Nån sommar snart blir det Island på motorcykel. Gillar bäst att åka norrut, har som sagt fräst runt i Norge 7 ggr.

Enda resan söderut hittills var Alperna 2010. En härlig resa, otroligt mycket att uppleva på mc, men vägen ner dit, 150 mil motorväg, var fruktansvärt enformig. Att istället köra småvägar ner lockar inte när siktet är inställt på Alperna.

Därifrån tog jag en sväng ner till Rom för att titta på ruiner, men där var det 40 grader i skuggan. Jag låg kraftlös på min slaf och svettades i 4 dagar och drack 5 liter vatten per dag, sen gav jag upp och åkte tillbaka till de lite svalare Alperna.

Jag åker säkert till Alperna igen nåt år, trots den långa transportsträckan.
Rumänien skulle jag väldigt gärna åka till.

Jag är inte mycket för att uppleva andra kulturer egentligen. Tycker dock de är trevliga att titta på som åskådare. Jag föredrar mat jag känner igen. Skulle t.ex inte beställa grillat gethuvud eller haggis bara för att det är en lokal specialitet. Pratar sällan med folk om jag inte har nåt ärende.

Naturscenerier, roliga krokiga vägar och historiska sevärdheter är min grej, och sånt finns det gott om i Norge och Alperna.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Ni med As gillar ni att resa?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-07 19:46:06

Jag skulle vilja resa, men har aldrig råd. Jag har bara varit i Norge, Danmark och Tyskland. :(
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in