Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2011-02-27 19:13:32

Fast vissst, det står ju "diagnos". Å andra sidan används det ordet så ofta felaktigt i bemärkelsen "diagnosticerbart tillstånd, diagnosticerat eller ej", så hur vet man alltid vad någon menar? Till det har vi problemet att även om en professionell diagnos ska hålla högre klass än en amatördiagnos, har åtminstone NPF-området rätt upenbart många med diagnosrätt som är sämre diagnostiker än många utan.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-27 21:13:48

Det är när man ser sånt man önskar att forumet var slutet och att man fick ansöka om medlemskap. Dvs, jag har ingen lust att svara så länge det ser ut som det gör här, men tycker frågorna är intressanta.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2011-02-27 21:23:28

Samma dilemma här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sheyen » 2011-02-27 22:41:59

alfapetsmamma skrev:Det är när man ser sånt man önskar att forumet var slutet och att man fick ansöka om medlemskap. Dvs, jag har ingen lust att svara så länge det ser ut som det gör här, men tycker frågorna är intressanta.

Vad är "sånt" i detta sammanhang?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-28 1:13:53

Sheyen skrev:
alfapetsmamma skrev:Det är när man ser sånt man önskar att forumet var slutet och att man fick ansöka om medlemskap. Dvs, jag har ingen lust att svara så länge det ser ut som det gör här, men tycker frågorna är intressanta.

Vad är "sånt" i detta sammanhang?


Enkätens frågor, och de svar den fått.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav Safek » 2011-02-28 9:56:42

Gafsan skrev:.


1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
Jag är diagnoserad med AS, ångest och depression. De två sistnämnda önskar jag dock bli frisk ifrån :)

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Social klumpighet, korttidsminne, samt avsaknad av förmåga att "se saker framför mig" samt att se helhet perspektiv. M.m.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Ökad koncentration, bättre sympati (men ingen empati), bättre på logisk tänkande.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Nej, AS gav mig svaren jag har undrat på i 30 år.

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
- Nej, de allra flesta anser det är rätt diagnos. Dock en del som har undrat hur jag kan vara kärleksfull och samtidig ha AS (media ger ju ofta en bild av aspies som psykopater)- här har jag istället bemött fördomarna.

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
- Jag har "bara" en mild AS, och jag har fått diagnos i vuxen ålder. Tror detta har varit till hjälp så att jag delvis har utveklat kritisk tänkande, har (i utvilad tillstånd) förmåga att anpassa mig i sociala situationer, m.m.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
Impulsiv, galen, nördig, omtänksam,

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Jag skäms inte för vem jag är.

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Skulle snarare säga att jag har enklare att umgås med "udda" människor generellt.

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
- Jag är nydiagnoserad- så jag är nog den som behöver råd ;)
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Miche » 2011-02-28 10:31:13

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
Jag har AS, ADHD och bipolär (den sista är jag tveksam över, misstänker att det är borderline) samt ett antal icke NPF-diagnoser.

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Jag styr inte över mitt kroppsspråk så det jag säger går inte fram till mottagaren (kroppsspråket utgör en mycket större del av kommunikationen än talet).

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Ser lätt lösningar på olika problem.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Nej.

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Säkerligen, se punkt 6.

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
Jag har inte ett stelt prat eller stelt sätt att röra mig, vilket gör att många inte fattar att jag har AS.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
En del beskriver mig som elak/hänsynslös/hotfull, trots att jag tycker att jag är alldeles för snäll och hänsynsfull och den enda person som jag utgör ett hot för är mig själv.

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Tror inte det, jag vet inte hur det är att leva utan...

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Spelar inte så stor roll, AS-personer är lättare att kommunicera med och kräver inte lika mycket psykisk energi. I ett NT-sällskap tycker jag att jag inte har några större problem och jag tycker att jag hänger med rätt bra i samtalsämnena men väljer bort en del som jag tycker är ointressant.

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
Var dig själv, lägg inte för mycket psykisk energi på att passa in, det är inte värt besväret för förr eller senare blir du ändå genomskådad och då kan fallet bli för tufft för att du ska orka återvända den värld där du egentligen trivs bäst.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ragnevi » 2011-03-01 23:08:03

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
Har både ADHD och Asperger samt dystymi och dysmorfofobi samt GAD.

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Att jag inte intuitivt avläser andra människor utan hela tiden måste analysera det så blir jag ganska trött, men samtidigt så är jag väldigt social som person och vill träffa nya människor.
"Vi söker det som förgör oss."
- Fassbinder om mänskligheten.

Mitt pinsamt dåliga ansiktsminne, det är inte ett kriterium men väldigt vanligt hos många med Asperger. Det är speciellt inte en fördel när du träffar väldigt mycket nya människor.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Jag har väldigt bra minne för sådant som jag läst i text och jag har ett fruktansvärt bra sinne för detaljer.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
När jag fick diagnosen var min första kommentar, nu har ni allt gjort något fel. Alltså, jag är väldigt social. Jag är ute tre gånger i veckan, minst. Det hade kanske varit relevant om de diskuterat alkoholism möjligen, men det handlade mest om mina egna föreställningar och fördomar. Sedan när jag lärde känna andra med samma diagnos så märkte jag att allt inte var som i skolböckerna…

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Ja, jag har hört hur många gånger som helst att så har andra det och det tycker andra är jobbigt också. Fast det har slutat, nu vågar inte folk säga så längre till mig…

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
Påståenden om att Aspergare inte skulle förstå fiktion eller dramaturgi, det finns nämnt i bland annat Attwoods bok i ett kapitel där han listar förslag till olika kriterier utöver de i DSM IV eller ICD-10.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
"Kul, Intressant, smart, spekulerande, beslutsam, driven, öppen, trevlig, jobbar bra i grupp, envis."
"Väldigt omtänksam. Idérik. Bra på att skriva, engagerad. Du bryter mot de osynliga ramarna, du är cool. Bjuder på sig själv. Får mig att tänka till en extra gång. Kreativ, engagerad och positiv."
"Du har ju helskön humor med enorm känsla för timing."
"Du har en väldigt bra analysförmåga och du ser ofta kopplingar och motiv där jag inte ser nåt alls."
"Du tar tag i saker och genomför dem."


Frågade helt enkelt hur andra skulle beskriva mig, eftersom jag frågade själv så kan det förvisso vara så att de inte vågade vara helt ärliga utan förskönade bilden något.

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Och bara ha ADHD? Vet du hur jobbig jag skulle bli då…

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Jag umgås inte med diagnoser utan med människor, vissa människor är enklare att umgås med än andra. Med en del personer så känns det som om det finns ett minfält kring dem och om man trampar (alltså gör eller säger) fel så detonerar en mina. hittills har jag inte upplevt att en diagnos eller avsaknaden av en sådan inte betyder att minfält inte förekommer…

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
Lär känna andra med samma diagnos, genom att lära känna andra lär du känna dig själv.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav tahlia » 2011-03-02 0:36:47

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)

Ja, diagnostiserad med AS.

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?

Blir oerhört trött av sociala eskapader. Visuella intryck drar mycket energi, i affärer t.ex då jag har en otrevlig förmåga att inte kunna skärma av något av det som finns runt mig. Stresskänslighet samt svårigheter med utifrån påtvingade måsten (stressar upp).

Mitt liv påverkas i den mån att jag är sjukpensionär till följd av ovannämnda.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.

För egen del? Nej. Fördelen i mitt fall är att det antagligen har hjälpt min dotter eftersom jag har lätt att sätta mig in i hennes problematik. Å andra sidan är det mycket möjligt att hon inte hade fötts med AS om inte jag hade haft det.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?

Bara alldeles i början, under hela processen "acceptera faktum". Jag ville inte ha någon AS för det betydde ju att jag aldrig skulle kunna bli "frisk"/"normal".

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?

I början även där. De grundade det hela på att jag, mellan ca 17 års ålder och 25 års ålder, uppfattdes som "social" och "utåtriktad".

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.

Jag skulle vilja säga "empatistörning" men grejen är att det är en störning även när det tippar över åt "alldeles för mycket". Jag har inga som helst problem med ironi och sarkasm. Har inga större problem med att läsa kroppsspråk, men det är mer en medveten inövad egenskap än en som jag fötts med.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?

Vansinnigt envis, för snäll, tempramentsfull och tjurskallig.

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?

Absolut.

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?

Rent generellt är det ingen skillnad. Det är lika påfrestande att umgås med alla människor utöver de allra närmaste.

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.

Nja, jag tror inte direkt jag är en källa till visdom. Det jag kan säga är att det hjälper att hitta humor i saker och ting. Här hemma är vi 4 NPF-are och vi driver med oss själva och varandra på daglig basis. Självdistans och självironi roar oss en hel del. Funderar t.ex på en dörrskylt med texten "Welcome to the twilight zone". :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav totizedger » 2011-05-23 0:30:31

Varför kom inte bara det jag skrev in fan hur raderar man detta nu fick jag ångest
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav Peace » 2011-05-23 0:43:04

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
Aspergers.

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Igångsättning, socialt i de situationer där jag behöver vara det, perseption.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Bra på det jag är intresserad av, lugn i situationer då andra inte är det.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Ja, för ibland tycker jag att jag inte verkar tillräckligt annorlunda och ibland tror jag att en del av mina problem beror på saker i min uppväxt.

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Ja. En kurator jag pratade med innan. Hon tycker att jag är för "normal".

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
*Ser inte bara detaljer utan även helhet.
*Får inte utbrott.
*Har inte jättestarka specialintressen.
*Är inte så extremt känslig för förändring som vissa med AS beskriver. (dock känslig)

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
De som känner mig: Smart, snäll, envis
De som inte känner mig: Tyst, blyg

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Inte alla. Hade gärna valt bort igångsättningssvårigheter.

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Vet inte eftersom jag knappt träffat nån annan med aspergers. Skulle tro att det beror mer på vilken personlighet människan har än diagnos dock.

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
Nej, inget jag kommer på.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav Truebarbie » 2011-05-24 13:05:32

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
Adhd & aspergers syndrom & ångest syndrom

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Blir ordentligt trött av det sociala & ofta slutar det med migrän & jag vill hem & sova inte för att att jag vill det utan det bara blir så. Och att andra runt omkring måste sluta lyssna på musik eller ändra på saker jag har planerat det är jobbigt att alltid få påpeka det.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Ja absolut tycker det är fruktansvärt intressant & samtidigt kan jag hjälpa andra. Min mentala process är snabb & lär mig väldigt snabbt det jag vill lära mig. Är lite av en problem lösare.

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Nej det är ju den jag är.

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?

Nej inte mer än att folk undrar vad det innebär & det anser jag vara positivt.

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
Jag har otroligt bra ögonkontakt & folk ser mig som att jag förstår pga det vilket blir dumt för oftast fatta jag faktiskt ingenting. Och älskar att prata i telefon hellre det att ta kontakt direkt än att maila, kanske för att väntan gör mig otroligt irriterad.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
Oförskämd egoistisk lat säger dem som inte känner mig. Andra tror jag skulle säga att jag är glad ärlig omtänksam trevlig & utstråla charm & begåvning.
8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Nej
9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Aldrig träffat någon med dessa diagnoser satta.
10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
Att vara sig själv för man är unik oavsett diagnos eller inte. Skäms aldrig för den du är!
Truebarbie
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-17
Ort: Växjö

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-31 11:28:36

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)
HFA/AS samt några diagnoser till var av de jag vill nämna helt offentligt är fobisk personlighetsstörning och depression, den 20 juli får jag veta om jag har ADHD eller ej också.

2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med? På vilket sätt? Hur påverkas ditt liv?
Tycker att allt med AS påverkar mig negativt, men ångest och sensoriska överkänslighet tror jag är de största och att jag har väldigt lätt att glida in i min autistiska bubbla.

3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.
Nej

4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Jag har vissa dagar då jag förnekar det hela.

5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen? Varför?
Nej

6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS). Beskriv.
Massor med tålamod, att ha allt strukturerat, monoton röst, gillar enformighet, logiskt tänkande över känslomässigt tänkande, kan inte känna andras känslor.... hmm jag jag tror det är de typiska drag som jag inte har.

7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?
Snäll, omtänksam, naiv, barnslig, energisk, passionerad, känslig, underbar, envis, saknar tålamod, blir lätt uttråkad, världs- och människooptimistisk, söt, härlig, charmig, oförutsägbar, drömmande...hmm ja det är nog de orden jag har fått höra mes.. alltså de positiva... de negativa orkar jag inte ta upp och de som är mina vänner säger att de negativa inte riktigt stämmer som typ orden idiot, miffo osv.

8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?
Ja!

9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?
Har lättast att umgås med folk som har adhd eller bipolär sjukdom. Men aspisar är lättare än NTs, om inte enterna är unga eller förstående.

10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.
Nja inte direkt.

(bör kanske tilläggas att jag fick min hfa/as diagnos för enbart ca 1 månad)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav Mattias14 » 2011-05-31 19:30:28

1. Asperger Spektrum Autism Drag men den heter Autistiskt Drag och Adhd, Tics

2. Jag hatar förändringar vill att allt ska vara som det ska! eller liksom.... Jag vill att allt skall vara som det redan är, Mina Special intressen Datorer Viftar med fingrarna........ jag är jätte duktig.. och jag vet inte hur jag kan ej fortsätta förlåt mig jag har inga krafter kvar jag är trött och arg förlåt mig omjag skriver fel. :( :| :-)002 BERÄTTAR SEN SNÄLLA..

3. Jag vet inte sluta

4. samma här

5. ooooooh
6. Men jag orkar inte

7. Jag vet inte det vet du!

8. Jag vet inte det vet du!

9. Jag vet inte det vet du!

10. Jag vet inte det vet du!
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: Hur ser ditt liv med Asperger ut? Enkät

Inläggav Truly » 2011-06-06 0:26:40

1. Har du diagnosen AS och/eller andra diagnoser? (i så fall vilka)

AS, ADD, ångest, depression (i omgångar) och ett gäng kroniska sjukdomar. Jag misstänker även social fobi, men vem orkar genomgå fler utredningar bara för att få ännu en tråkig stämpel på ett papper...



2. Vilka AS-relaterade egenskaper hos dig har du mest problem med?

- Initieringsproblem
- Motivationssvårigheter
- Svårigheter att hantera nya situationer
- Svårigheter att hantera förändringar
- Svårigheter att behålla fokus
- Svårigheter att hantera stress
- Svårigheter att vara effektiv
- Svårigheter att utveckla och upprätthålla sociala kontakter
- Svårigheter att tolka sociala signaler
- Svårigheter att växla mellan olika saker och samtidigt hålla tråden
- Perceptionsproblematik (hörsel, syn och känsel)
- Dålig finmotorik/svag i fingrar och handleder
- Ökad uttröttbarhet
- Aggressionsutbrott
- Identitetsproblem, vet inte vem jag är



3. Upplever du att du har några AS-relaterade fördelar? Beskriv gärna.

Jag har inte lyckats hitta några AS-relaterade fördelar hos mig själv. Jag vet inte om jag är "bättre" än någon annan på vissa områden för jag har ingen att jämföra mig med. Jag har ingen mall som säger att "så här bra är du i detta ämne om du har AS och så här bra är du bara om du är NT"...typ.
Jag har själv märkt att jag är väldigt noggrann men det kan jag knappast se som någon direkt fördel eftersom det i mitt privatliv bara gör mig än mer stressad och uttröttad. Jag är också mycket bra på Ravens progressiva matriser, men det är ju en tämligen ointressant förmåga med tanke på att jag inte kan använda den i något funktionellt sammanhang eftersom jag brister i så mycket annat.
Så NEJ, jag upplever mig inte ha några speciella AS-fördelar.



4. Har du själv ifrågasatt AS-diagnosen?

Ja, det går i perioder hela tiden. Det räcker med att någon säger något på TV eller att jag läser något som inte stämmer in på mig så börjar jag tvivla direkt. Men sen så brukar jag ändå alltid "hitta tillbaka" till insikten om att jag faktiskt har AS.



5. Har någon i din omgivning ifrågasatt AS-diagnosen?

Ja. Myndighetspersoner.



6. Finns det några "typiska" AS-drag som du inte tycker stämmer in på dig (oavsett om det är diagnoskriterier eller andra egenskaper som ofta nämns i samband med AS).

Många. Orkar inte lista alla. Drar bara några få.
- Jag har inga direkta specialintressen (tror jag)
- Jag bokstavstolkar inte
- Jag har inte entonig röst
- Jag kan titta folk i ögonen
- Jag känner MYCKET med andra människor och jag kan även läsa av andra människor ganska bra (ibland mycket bättre än NT)
osv, osv, osv...



7. Hur brukar andra människor beskriva dig som person?

Jag vet inte. Det är aldrig någon som har beskrivit mig så jag har hört det.



8. Om du kunde "välja bort" dina AS-egenskaper, skulle du vilja göra det då?

Jag kan inte hitta något positivt med Aspergers syndrom i mitt eget fall så visst skulle jag - å ena sidan - vilja bli av med mina "AS-egenskaper". Men å andra sidan så har jag ju varit så här i hela mitt liv, i ca 40 år, så jag vill ju inte helt plötsligt förändras totalt. Men visst skulle jag vilja bli av med alla de svårigheter jag har, och de är ju en hel del.



9. Har du lättast att umgås med andra med Aspergers syndrom eller med NT?

Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig träffat någon annan med AS så jag har ingen aning faktiskt. Jag är lite rädd att det ska "skita sig" det också så jag drar mig ifrån forumträffar just för att jag inte VILL att det ska inträffa.



10. Har du några bra råd till andra med AS? Berätta.

Nej. Jag är inte mycket för allmänna råd. Jag är bättre på att råda individuellt.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in