asperger suger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: asperger suger

Inläggav barracuber » 2011-06-02 14:25:39

svartamolnet skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Äh, han menade det säkert som ett allmänt skämt utifrån trådtiteln.

EDIT, iofs så fattar jag inte nästa rad han skriver: "OBS! Ironi?" ellervadetvar

Men nästa rad igen tyder på att han antingen skämtar eller är berusad! :roll: :-)003

EDIT2, och du är inte de första och inte den sista som gnäller. Det är tillåtet (särskilt här) och t.o.m. bra att gnälla.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: asperger suger

Inläggav earlydayminer » 2011-06-02 15:08:18

Angelic Fruitcake: Vem är det som säger att Asperger är en personlighetstyp? Det ÄR registrerat som ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Men jag har inget problem med att vissa människor vill distansera sig från det faktumet. Med tanke på hur många av oss verkar känna inför funktionshindret ser jag inget konstigt med det.

I övrigt vill jag påstå att det är något som präglar ens liv på en ganska fundamental nivå. Något jag, personligen, anser vara något som då självklart formar ens personlighet. Det är väl därför så många av oss kan relatera till varandra. Vi ÄR olika personer med olika personligheter, men har formats av något för att vi tänkt, känt och handlat liknande i situationer som varit olika. Jag kan inte vara säker på att det är så, men det låter inte helt orimligt.

Att slänga något påstående om att det faktiskt är en personlighetstyp och inget funktionshinder alls - det, däremot, är rätt ruttet att göra.

Det finns mycket jag skulle byta ut för att uppleva att någon känner som jag gör inför t ex en viss låt. Jag kan aldrig veta det, eller känna att jag vet det - inte ens om någon säger det. Jag förstår att den tycker det är så, men ändå känns det som att bara jag känner vad som verkligen händer i låten - trots att jag rent intellektuellt förstår att det omöjligt kan vara BARA jag.

Det finns mycket som är jobbigt med Asperger och ADHD, väldigt mycket. Det finns mycket som är jobbigt för att det känns som att man inte kan dela sin passion med någon. Jag har min sambo, som jag delar väldigt mycket med. Den kärlek jag känner för och får från henne - den var jag aldrig medveten om fram tills "nu".

Jag har sökt hela mitt liv efter någon som förstår mitt språk och den kärlek jag känner för natur och musik. Det är fortfarande svårt ibland, men jag är så nära jag någonsin kan komma och jag är i fullständig symmetri med det.

Det är svårt och jag har hatat mig själv hela mitt liv. Och nu orkar jag inte hålla tillbaka längre - inte p g a min osäkerhet, min oförmåga att förstå att jag kanske har något innanför pannbenet, kanske är jag värdig nog att dela med mig av det jag tror på. Jag vill inte hata mig själv, jag vill älska mig själv. Det är förstå när jag förstår min kapacitet och älskar mig själv som min potential kommer lysa som en stjärna. Och då kommer jag inte längre vara rädd för att dela med mig av allt jag vill dela med mig av.

Livet för människan handlar om att dela med sig av livet till varandra, att utbyta information och leva till det yttersta och ge det man själv vill ta del av. Om det betyder att jag måste kämpa hela livet för detta så gör jag det.

Jag är säker på att någon känner som jag, även om jag låter något egocentriskt och överdrivet dramatisk. Jag vet precis hur det känns, hur långt efter man hamnar och hur svårt det är att komma tillbaka när man hela sitt liv fått känna den bittra eftersmaken av grupp-tänkandet. Men det här är JAG.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: asperger suger

Inläggav Zombie » 2011-06-02 15:21:32

barracuber skrev:
svartamolnet skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Äh, han menade det säkert som ett allmänt skämt utifrån trådtiteln.

EDIT, iofs så fattar jag inte nästa rad han skriver: "OBS! Ironi?" ellervadetvar

Men nästa rad igen tyder på att han antingen skämtar eller är berusad! :roll: :-)003

Eller skämtar och har asperger/autism? :roll:

barracuber skrev:EDIT2, och du är inte de första och inte den sista som gnäller. Det är tillåtet (särskilt här) och t.o.m. bra att gnälla.

Hoppas du inte menar gnälla särskilt på segdeg nu.

Själv uppskattar jag hans humor, uppskattar varenda en som inte har orden omedelbart i sin makt som törs skriva här, uppskattar hans kreativa ordkonst också, och uppfattade inte för ett ögonblick att han angrep någon. Men jag fattar att man kan missförstå saker, det gör jag också, så det är inte det.

************************

Förresten tycker jag segdeg, early och svartamolnet beskriver stora delar av min verklighet också. Fast vackrare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: asperger suger

Inläggav segdeg » 2011-06-02 15:40:16

svartamolnet skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Tänkte inte svara, men gör det ändå.

Ber om ursäkt för att det träffade så illa, då jag inte siktade ens, det jag skrev var inte riktat mot Någon alls, mer som en inre bild av alla dessa illa valda oförståenden av Diagnos icke Diagnos, Hjälp icke Hjälp, och i mitt fall en känsla av att inte få eller passa in någonstans. Utlämnad i mitt eget våld måste jag ständigt uppfinna nya strategier för att kompensera mina...Svårigheter. :-)237

Helt allvarligt och seriöst ber jag dig svartamolnet att bortse från det jag skrev, brukar läsa det du skriver och har inte haft anledning att invända eller uppfattat det som gnäll, det är tillåtet att gnälla men gör man det på mig, så kanske jag svarar :wink:

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: asperger suger

Inläggav Zombie » 2011-06-02 15:46:45

segdeg skrev:det jag skrev var [...] mer som en inre bild av alla dessa illa valda oförståenden av Diagnos icke Diagnos, Hjälp icke Hjälp, och i mitt fall en känsla av att inte få eller passa in någonstans.

Ungefär så uppfattade jag det också. Och det tycker jag är en viktig sida av saken, inte minst för oss "empatistörda" aspergare. Sedan glömde jag förstås bort den sidan och lät "skämt" stå där ensamt när jag svarade barracuber...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: asperger suger

Inläggav segdeg » 2011-06-02 15:54:01

zombie skrev:
barracuber skrev:
svartamolnet skrev:Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Äh, han menade det säkert som ett allmänt skämt utifrån trådtiteln.

EDIT, iofs så fattar jag inte nästa rad han skriver: "OBS! Ironi?" ellervadetvar

Men nästa rad igen tyder på att han antingen skämtar eller är berusad! :roll: :-)003

Eller skämtar och har asperger/autism? :roll:

barracuber skrev:EDIT2, och du är inte de första och inte den sista som gnäller. Det är tillåtet (särskilt här) och t.o.m. bra att gnälla.

Hoppas du inte menar gnälla särskilt på segdeg nu.

Själv uppskattar jag hans humor, uppskattar varenda en som inte har orden omedelbart i sin makt som törs skriva här, uppskattar hans kreativa ordkonst också, och uppfattade inte för ett ögonblick att han angrep någon. Men jag fattar att man kan missförstå saker, det gör jag också, så det är inte det.

************************

Förresten tycker jag segdeg, early och svartamolnet beskriver stora delar av min verklighet också. Fast vackrare.


TACK Zombie håller med dig förutom att du förringar dina ekvibrilistiskt utformade inlägg som mindre vackra än?

Mvh segdeg

Hoppas det är läsligt orkade inte fixa med citatrutorna.

Moderator Barracuber: jag fixade citaten. Det såg ut att vara fler än tre nivåer men det var det inte! :)
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: asperger suger

Inläggav barracuber » 2011-06-02 16:07:15

Zombie skrev:
barracuber skrev:...
Men nästa rad igen tyder på att han antingen skämtar eller är berusad! :roll: :-)003

Eller skämtar och har asperger/autism? :roll:


Raden jag syftade på var:
segdeg skrev:Mvh närvar...(HUR? )Odiagnosticerad WT Stolle Kuf Trasproletäriatiskt Mal place Etc.Etc.Etc..............


Jag tycker han med den raden är på sitt unika bästa "freeform" skämthumör; därav "antingen skämtar".

Att jag lade till det där med "berusning" var ett skämt från min sida. Ditt svar känns lite kyligt så jag vet inte ifall du uppfattade det som det skämt det var. Men det är helt ok isf, no hard feelings från min sida, det var ändå ett dåligt skämt.

Jag kommer i vilket fall att sluta använda den där förgrömmade ökända :roll: -smilyn, vilket kommer att kännas som en lättnad framför allt för mig själv. Jag får inget grepp om den, den känns inte konsekvent för mig. När jag skrev det där om berusning kändes den rätt, men fem minuter senare kändes den...jag vet inte vad men..fel. Den smilyn har diskuteras förr härinne - jag tror t.o.m. att jag själv gjorde en omröstning om hur folk egentligen uppfattar den. Vissa tyckte humoristisk (jag tillhörde dem) medan andra tyckte "överlägsen".

Så det är bye bye från mig nu, kära :roll: !


Zombie skrev:
barracuber skrev:EDIT2, och du är inte de första och inte den sista som gnäller. Det är tillåtet (särskilt här) och t.o.m. bra att gnälla.

Hoppas du inte menar gnälla särskilt på segdeg nu.


Nej, inte det minsta.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: asperger suger

Inläggav Zombie » 2011-06-02 16:22:46

barracuber skrev:Jag tycker han med den raden är på sitt unika bästa "freeform" skämthumör; därav "antingen skämtar".

Okej, det låter bättre (och var ett välfunnet uttryck) :)

barracuber skrev:Att jag lade till det där med "berusning" var ett skämt från min sida. Ditt svar känns lite kyligt så jag vet inte ifall du uppfattade det som det skämt det var. Men det är helt ok isf, no hard feelings från min sida, det var ändå ett dåligt skämt.

Nej, jag uppfattade inte det — just på grund av den där ögonhimlande smileyn, som jag uppfattar som, typ, överlägset avståndstagande precis som jag uppfattar ögonhimlande i verkligheten. Men jag blev förvånad att du skrev något sådant. Nu känner jag igen dig igen. Inga hard feelings här heller med andra ord.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: asperger suger

Inläggav svartamolnet » 2011-06-02 20:15:00

Jag tog inte illa upp egentligen. Det är så svårt att få fram vad man egentligen känner på forum. Smileys hjälper lite, men inte helt.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: asperger suger

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-02 20:30:09

svartamolnet skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Jag tycker att dina inlägg är väldigt givande.

Och segdegs också. :)
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: asperger suger

Inläggav barracuber » 2011-06-02 21:46:05

Tintomara Ariadne skrev:
svartamolnet skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Jag känner mig lite träffad av det där. Fast det är ju frivilligt att läsa mitt gnäll, så jag tänker inte skämmas över det.


Jag tycker att dina inlägg är väldigt givande.

Och segdegs också. :)


+1
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: asperger suger

Inläggav segdeg » 2011-06-03 10:02:47

barracuber skrev:Jag kommer i vilket fall att sluta använda den där förgrömmade ökända -smilyn, vilket kommer att kännas som en lättnad framför allt för mig själv. Jag får inget grepp om den, den känns inte konsekvent för mig. (...) Den smilyn har diskuteras förr härinne - jag tror t.o.m. att jag själv gjorde en omröstning om hur folk egentligen uppfattar den. Vissa tyckte humoristisk (jag tillhörde dem) medan andra tyckte "överlägsen".

Så det är bye bye från mig nu, kära !


Hoppas att jag kan vara lika karaktärsfast och beslutsam i valet av att inte använda
Rolling Eyes, även andra smilie/emoticon riskerar avlysning i min ibland onödigt oskickliga av impulser styrda klåfingrighet på nå't som jag ändå finner oskyldigt lustigt. :-)043

(men hanteringen är säkert ett konststycke som det iaf för mig kommer ta lång tid om alls att lyckas med att behärska, gissar att om jag väl gjort läxan så har tiden redan blivit en annan och man funnit nya uttryck eller helt enkelt slopat smilies för nya trender)

Tycker ändå att det är underhållande många gånger, när jag försöker mig på en gissning av hur just det och det meddelandet skall tydas (läst att emoticon använts i över 100-år ,och jag som bara kände till :-)151- innan jag blev med PC.

Gissar att det här är O/T

Men tycker ändå att det illustrerar att det kan Suga, Att inte lyckas uttrycka sig väl och begripligt när vilja och känsla skall förmedlas och helst inte missförstås eller väcka olust.

@ barracuber

Tack för hjälpen med dem av mig :roll: misslyckade citatrutorna

Mvh sugdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: asperger suger

Inläggav uniqueNr5 » 2011-06-05 1:45:00

Asperger suger?
Tjovisst. Kan man ju tycka.
Man kan också tycka det är det bästa som hänt människan.
Både tyckandena koexisterar i ett subjektivt ekvilibrium.
Om man är lika galen som jag ;)
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: asperger suger

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-05 2:05:50

uniqueNr5 skrev:Både tyckandena koexisterar i ett subjektivt ekvilibrium.


Så vansinnigt elegant uttryckt! :D (Och jag är lika galen.)
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: asperger suger

Inläggav Zombie » 2011-06-05 2:12:30

Ja, det var elegant uttryckt.

    Varför är döden livet?
    Varför är livet döden?
    Fråga får du.
    Svara får du.

        Fröding ur minnet

(apropå inte asperger, men oförenligheters koexistens. Fler som är galna. Tycker även själv det verkar bekant... ;) )
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: asperger suger

Inläggav earlydayminer » 2011-06-05 8:16:08

Tintomara Ariadne skrev:
uniqueNr5 skrev:Både tyckandena koexisterar i ett subjektivt ekvilibrium.


Så vansinnigt elegant uttryckt! :D (Och jag är lika galen.)


!!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: asperger suger

Inläggav treeman » 2011-06-05 8:59:25

biologic skrev:
segdeg skrev:Asperger Contest, för vem suger det mest och när och var och hur.................................................


Komplett med NT-kändisjury och utröstning via telefon.


+1

asgarv!!!
:D
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: asperger suger

Inläggav kullan » 2011-06-05 9:10:22

Det finns poitivt och negativt med allt.

Det negativa är ju deppigheten, ångesten och dålig självsäkerhet.

Det positiva är att jag tror att vi Autister är mer äkta på nåt sätt.Vi spelar inte teater utan vi är oss själva och det är nog därför som den sociala biten kan va en jobbig detalj för vissa av oss.Man känner sig "naken".Men har inget att gömma sig under.
Sen för egen del så som jag sagt tidigare så tror jag att stor del av min kreativitet kommer från AS.Problemet är att det kommer oftast för mycket åt gången.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: asperger suger

Inläggav svartamolnet » 2011-06-05 9:41:50

Jag kan spela teater (om jag inte är för deprimerad) men sedan känner jag mig falsk och undrar om jag ändå betett mig konstigt på något vis. Fast när jag spelar teater inför läkare (som när jag måste spela en normal NT-mamma) så känner jag mig inte falsk. Det känns nödvändigt att göra det då. Jag spelade NT när jag skulle få min gastric bypass också, för jag var rädd att inte få den annars. Jag tittade personalen på sjukhuset i ögonen allt vad jag orkade. :)

Fast å andra sidan trampar jag i klaveret rätt ofta även när jag spelar NT i sociala sammanhang. Plötsligt märker jag att jag sagt något olämpligt eller vid fel tillfälle, eftersom de andra ignorerar mig. :oops:
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: asperger suger

Inläggav lasseivägen » 2011-06-05 11:23:56

Att hitta sin egen Aspighet tar tid. tycker att det suger olika, beroende på kontexten, är man helt själv, kan det var ganska OK, tillsammans med rätt personer kan det också duga. I fel samling blir det rena skiten, man vill bara dra nått gammalt över sig. Stora folksamlingar går an, om man kan glömma bort sig själv, för att det som händer intresserar.
Har tagit mig minst 10 år att bli lite klok på mina problem. Tycker inte jag skäms så mycket över mig själv längre, dom som misstolkar mig får göra det bäst dom vill, det är ju deras problem.
Jobbar hårt på att bli mindre servil. Verkar vara ett vanligt AS-problem.

Hoppas inte min bror tagit illa upp, jag tror faktiskt att han, liksom jag har vissa AS drag.
och troligare subklinisk asperger ( uppfyller inte alla kriterier för en diagnos).
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: asperger suger

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-05 12:44:47

Jo jag skulle gärna bli av med det. Har ännu inte hittat nått positivt med det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: asperger suger

Inläggav Sotnosen77 » 2011-06-05 20:29:58

Jag har ännu ingen diagnos, men är mitt uppe i en utredning. Jag skulle gärna bli av med mina "svårigheter". Jag tycker det är jättejobbigt att ha dessa. Om jag får en diagnos blir jag nog jättedeppad. Jag äter nu citalopram (antidepp) för att få bukt med en depression jag haft en längre tid. Det har känts lite bättre tycker jag men sen jag börjat utredningen har det känts sämre igen. Jag hatar att vara så här. Jag vet inte om man accepterar allt detta längre fram i livet, men jag har inte gjort det än iallafall. Så jag tycker att ja, AS/Autism suger fett!!!
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Re: asperger suger

Inläggav Truly » 2011-06-05 20:48:10

Firkraag skrev:ingen annan som önskar att de bara kunde vara fri från eländet?

edit: anledningen till varför jag frågar är för att jag har märkt att många häromkring verkar gilla läget.


Jo, det senaste året har bara varit skit och jag önskar att jag vore fri från eländet.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: asperger suger

Inläggav Nefarious » 2011-06-06 12:34:33

Jag är jättenöjd med mina funktionshinder. :D
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in