Hur ofta klipper du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ofta klipper du dig?

Varje vecka (T.ex. om man rakar av allt)
9
11%
Varje månad
6
7%
Var sjätte vecka (Rekommenderat)
6
7%
Var tredje-fjärde månad
17
21%
Varje halvår
13
16%
Mer sällan (Glömmer bort det/ser inte när det är dags)
8
10%
Mer sällan (Bryr mig inte)
8
10%
Mer sällan (Annat, skriv i tråden)
14
17%
 
Antal röster : 81

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Peace » 2011-06-02 23:34:35

Varje halvår. Gillar inte att gå till frisören.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Foxlove » 2011-06-03 0:40:44

Klipper luggen själv när jag plötsligt känner akut behov av att kamma luggen öven pannan. Annars kan man dra den år sidan om det är för långt. Klipper alltid själv, går aldrig till frisören. Det sistnämnda är dyrt för det första, och så "precis likadan frisyr som alla andra" när man varit hos frisören.
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Skinny » 2011-06-03 1:33:17

biologic skrev:Jag glömmer ofta bort att klippa mig. Plötsligt har det gått flera månader eller ännu längre, utan att jag har märkt det, och hårtopparna verkar ha klyvt sig ända upp i skalpen. :P Dessutom hatar jag att gå till frisören, man känner sig pressad att försöka småprata... Försöker därför klippa mig själv lite då och då, med varierande resultat.

Hur har ni det med hårvården?


Jag går till frisören ungefär en gång i månaden. Mitt hår växer som ogräs.
Nåt kallprat är det inte frågan om. Mestadels håller jag monologer. Tills jag kommer på mej själv. Sen är jag tyst i två minuter innan jag börjar om.
Jag älskar att gå till frisören :D
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav atoms » 2011-06-03 1:41:21

Skinny skrev:
biologic skrev:Jag glömmer ofta bort att klippa mig. Plötsligt har det gått flera månader eller ännu längre, utan att jag har märkt det, och hårtopparna verkar ha klyvt sig ända upp i skalpen. :P Dessutom hatar jag att gå till frisören, man känner sig pressad att försöka småprata... Försöker därför klippa mig själv lite då och då, med varierande resultat.

Hur har ni det med hårvården?


Jag går till frisören ungefär en gång i månaden. Mitt hår växer som ogräs.
Nåt kallprat är det inte frågan om. Mestadels håller jag monologer. Tills jag kommer på mej själv. Sen är jag tyst i två minuter innan jag börjar om.
Jag älskar att gå till frisören :D


Och frisören; är du en favoritkund?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Skinny » 2011-06-03 1:54:26

atoms skrev:
Skinny skrev:
biologic skrev:Jag glömmer ofta bort att klippa mig. Plötsligt har det gått flera månader eller ännu längre, utan att jag har märkt det, och hårtopparna verkar ha klyvt sig ända upp i skalpen. :P Dessutom hatar jag att gå till frisören, man känner sig pressad att försöka småprata... Försöker därför klippa mig själv lite då och då, med varierande resultat.

Hur har ni det med hårvården?


Jag går till frisören ungefär en gång i månaden. Mitt hår växer som ogräs.
Nåt kallprat är det inte frågan om. Mestadels håller jag monologer. Tills jag kommer på mej själv. Sen är jag tyst i två minuter innan jag börjar om.
Jag älskar att gå till frisören :D


Och frisören; är du en favoritkund?


Vad menar du?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-03 1:54:53

Alien skrev:"När jag plötsligt inser att det är akut". Jag har svårt att komma mig för att beställa tid för klippning. Men när det är riktigt illa och jag dessutom ska träffa folk så tvingar jag mig till slut.


+1

Jag har äntligen hittat en butter, tystlåten frisör!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-03 2:41:31

Kom på en sak... Det med rekommenderat säger säkert din frisör för pengarnas skull. Man överlevde utan frisörer förr i världen ju :roll:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Tikki » 2011-06-03 3:46:43

Jag klippte mig senast strax innan min frisör gick i pension, 1997. :D
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-06-03 6:26:27

En gång om året i bästa fall vilket är ungefär vad som behövs. Blir det mer sällan beror det på att det är svårt att få tag på bra frisörer som tar lagom mycket och klipper jämnt så förlorar jag en som är bra kan det ta tid innan jag vågar mig på någon annan.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-03 10:37:49

Hundralappen skrev:Kom på en sak... Det med rekommenderat säger säkert din frisör för pengarnas skull. Man överlevde utan frisörer förr i världen ju :roll:

Nja, kan säkert vara så i vissa fall (särskilt när de rekommenderar för mycket långa hår, som de egentligen inte vet så mycket om hur de ska skötas).

Men när en person har en pojkfrisyr, så förlorar den formen efter en viss tid. Om man inte tror frisören, så är det bara att vänta och se själv. Ju kortare och distinktare frisyr, desto oftare behöver den trimmas till för att behålla sin karaktär. Eller en lugg som ska vara precis ovanför ögonen blir ju snabbt för lång och hamnar I ögonen. För att inte tala om ifall man vill ha rakad look. Då rekommenderas det att raka ofta ofta.

Men som när jag har haft mina perioder med mycket långt hår, så har frisörer rekommenderat att toppa bort allt slitet varannan månad annars skulle inte håret växa menar de, utan ätas upp av kluvna toppar. Sådant toppande går inte om man vill ha mycket långt hår, utan man måste ta bort kluvna toppar var för sig, eller helt enkelt skita i dem (inte allas hår äts upp av sådant, jag hade en bit nedanför rumpan utan att toppa något). Däremot kan man toppa mycket lite då och då för att behålla en nederkant som inte blir alltför uttunnad. Ska man låta det växa till terminallängd, så får man dock skita i det toppandet också, och helt uttunnad nederkant är då nödvändig. När man har terminallängt, finns det i genomsnitt lika många strån av alla längder, från strån som tittat fram idag till full längd. Inget annat är möjligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Maldita » 2011-06-03 10:51:04

Jag klipper mig när det ser extremt fult ut, ett par-tre månader emellan varje klippning. Just nu är frillan inte vidare vacker, för frisören gjorde inte alls som jag sade ("Klipp med maskin i nacken, det ska vara riktigt kort och utan kant") utan gav mig längre i nacken än på sidorna, inte maskinklippt och med kant, det ser lite hockeyfrilleaktigt ut. Ett byte av frisör kanske skulle göra susen? En som lyssnar på vad man säger vore trevligt.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-03 11:00:43

Jag har aldrig gått till någon frisör. Först klippte min mamma mig under uppväxten och nu klipper jag mig själv någon gång. Senast fick jag för mig att det skulle vara kort och klippte det en handsbredd långt över hela huvudet. Sedan har jag inte klippt mig något mer och nu är det en bit nedanför axlarna.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-03 11:38:09

Varje vecka (T.ex. om man rakar av allt)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Skinny » 2011-06-03 13:15:54

KrigarSjäl skrev:Varje vecka (T.ex. om man rakar av allt)


Hahaha, en fåfäng Krigarsjäl :D
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Miche » 2011-06-03 13:22:00

tahlia skrev:Går aldrig till frisören, way too expensive

Instämmer!

Bror Duktig skrev:Jasså, "halvannan" betyder "var 1,5:e [enhet]"? Visste jag inte.

Jodå, det är ett gammalt uttryck som finns dokumenterat i språket sen 1530! (Källa SAOB)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-03 23:28:15

Brukar bli runt var tredje månad.
Maldita skrev:Jag klipper mig när det ser extremt fult ut, ett par-tre månader emellan varje klippning. Just nu är frillan inte vidare vacker, för frisören gjorde inte alls som jag sade ("Klipp med maskin i nacken, det ska vara riktigt kort och utan kant") utan gav mig längre i nacken än på sidorna, inte maskinklippt och med kant, det ser lite hockeyfrilleaktigt ut. Ett byte av frisör kanske skulle göra susen? En som lyssnar på vad man säger vore trevligt.
Vad menar du med "kant"?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Fenren » 2011-06-05 14:50:22

En gång om året (runt påsk) tar en långhårig jag fram min finfina trimmer och går in på toaletten. efter ungefär en halvtimme kommer det ut en nyduschad och korthårig jag med 4-6 mm långt hår och en kompostpåse full med lockigt hår.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav kullan » 2011-06-05 14:52:49

Mer sällan.Jag klipper mig när det blir kris.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Sheyen » 2011-06-05 14:53:32

Mer sällan (Bryr mig inte)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Truly » 2011-06-05 20:17:18

En gång om året. Tiden går så fort att jag inte hinner med. Jag tänker hela tiden att "imorgon ska jag boka klipptid", men det blir ju inte av. Igångsättningsproblem big time... :wink:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Banzai » 2011-06-05 20:32:06

En gång i halvåret har det faktiskt blivit nu de senaste gångerna, tidigare var det dock inte fullt lika ofta då jag inte brydde mig särskilt mycket.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Lilla Gumman » 2011-06-05 23:08:55

Hej!

Jag har en kompis som klipper mitt hår. Hon klipper luggen minst en gång i månaden, och klipper toppar och tunnar ut håret kanske två gånger per år. Håret räcker ner på halva ryggen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav Sammelsurium » 2011-06-06 17:34:22

Att boka frisörbesök är jobbigt, så jag började raka mig istället. Det blir kanske var tionde dag/varannan vecka sådär.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur ofta klipper du dig?

Inläggav treeman » 2011-06-09 11:29:32

treeman skrev:Jag klipper mitt pubishår på huvudet ungefär var 14:e dag.
:-)016


Pubishåret mellan benen trimmar jag en gång i månaden, bara för "skojs skull". Det kittlas liksom. Try it people!!
:D

Varning!
Kan ibland få för mig att klippa mig under armarna men det är jobbigt med skäggstubb "där".

Näshåret är grymt irriterande men hänger det ut en bit så klart jag trimmar det. Typ...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in