Vill du ha en banan?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är beteendet acceptabelt?

Acceptabelt
2
5%
Fittigt
27
73%
Vet ej/Beror på
8
22%
 
Antal röster : 37

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav slackern » 2011-05-30 16:57:47

Krake skrev:Du beskriver en både spontan och dålig strategi som bara leder till att du personligen förlorar sympatier. Det är bättre att ignorera skitstövlarna så långt som möjligt och inte bry sig om vad de säger och gör. Om man väljer en direkt konfrontation föreslår jag att du läser krigskonsten först eftersom man som "offer" alltid slår ur underläge och behöver alla fördelar. Jag föredrar en mindre direkt approach som i huvudsak inte går ut på att skada den andra utan att stärka sin egen position istället.


Men det är ju ohållbart att bara tiga bättre att säga ifrån och dryga tillbaks för om jag ska må dåligt när jag jobbar ska idioten som beter sej illa mot mej också göra det. Den ska inte komma undan att kränka mej utan att få känna på min vrede. Eller så känner jag alla har vi olika strategier att ta oss genom livet. Men jag tillåter inte att någon kränker mej.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-02 2:30:01

treeman skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Vem fan orkar bråka om bananer! Men jag undrar just vad som skulle hända om E gjorde samma gest tillbaka.


"Don't get mad get even?"
:)


I tried to get even, but i just got odd!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav Miche » 2011-06-02 11:43:52

Savanten Svante skrev:I tried to get even, but i just got odd!

Nu är jag off-topic igen... (att jag aldrig lär mig)

Hade en kompis vid namn Odd, när han dök upp brukade folk säga:
That's Odd!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav barracuber » 2011-06-02 12:00:06

Miche skrev:
Savanten Svante skrev:I tried to get even, but i just got odd!

Nu är jag off-topic igen... (att jag aldrig lär mig)

Hade en kompis vid namn Odd, när han dök upp brukade folk säga:
That's Odd!


Min (numera avlidne) svärfar hette i förnamn Odd-Staffan. Fast själv använde han bara Staffan.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav tahlia » 2011-06-02 13:59:33

Kanske är det så att A helt enkelt inte tycker om E och således inte orkar låtsas vara trevlig mot E när A har en stressig eller på annat vis dålig dag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav DIProgan » 2011-06-02 14:15:24

Människor måste få ogilla varandra är min första tanke. Om människor var tvungna att ge alla lika mycket hade det varit en galen värld. "Du gav din son en bil! Jag är din brevbärare ge mig en med!"

If you can't beat them, join them. Join i det här fallet betyder att ignorera dem precis som de ignorerar dig. Koncentrera på ditt eget race. Går utfrysningen ut över de faktiska arbetsuppgifterna så är det att gå till chefen och längre än det om det behövs istället.

Parallellerna är många till skolgårdens mobbing men där hade jag istället föreslagit att ge igen med råge (utan att åka fast givetvis) då skolgården är mer av en oreglerad djungel. Är din arbetsplats en djungel och din kommun likaså - bli en apa ^^
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav Alien » 2011-06-02 14:33:51

Visst, alla arbetskamrater gillar inte varandra lika mycket. Men det borde man kunna hantera annorlunda. T ex umgås med de arbetskamrater man gillar på fritiden. På jobbet behandlar man alla lika. Även om det är svårt att dölja sina känslor, så är detta med bananerna övertydligt. Det hade varit en annan sak om en kollega fått en banan, och de andra tre blivit utan. Att bara en blir utan är en form av utstötning.

Att strunta i det kan vara en bra strategi, om man verkligen kan det. Om man iaf går och grubblar över det och retar sig på det, så är det inte bra.

Jag skulle tycka att det bästa vore att prata direkt med kollegan mellan fyra ögon, helst samma dag. Typ "du gav de andra en banan men inte mig och det har hänt förut. Så jag undrar om du är missnöjd med mig av någon anledning?" Men det är en risk, kollegan kan förneka allt och samarbetet blir ännu sämre i framtiden. Ibland ogillar folk en utan att veta direkt varför, deras radar har bara visat att man är udda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vill du ha en banan?

Inläggav Laika » 2011-06-06 23:38:00

Jag tycker inte att beteendet är acceptabelt men kan helt enkelt inte svara att det är "fittigt". Jag ser inte hur det är relaterat till kvinnliga könsorgan.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in