Notoriska nejsägare till läkare

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Zic » 2011-05-27 9:37:54

Träffade häromdagen en läkare på psyk för att försöka få ut recept på Iktorivil, som är en av få (tre, för att vara exakt) mediciner som någonsin har hjälpt mig, men denne läkare var av åsikten att benz är den knarkande djävulens redskap (Fritt översatt :roll: ), och sade att han aldrig skrivit ut Iktorivil, och aldrig tänkte göra.

Då kom jag att tänka på att man åtminstone kan vara glad åt att dessa läkare inte är allmänläkare;
Om man inte vill skriva ut fungerande medicin för att den är beroendeframkallande, vill man antagligen heller inte remittera patienter i behov av operation till kirurgen, med tanke på infektionsrisken. :-)091
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav marcooleo » 2011-05-27 14:58:43

Jag var tvungen att ta mig till psykakuten för att få Iktorivil utskrivet, eftersom min psykiater hade slutat precis då jag trappat ut Lyrica och jag var tvungen att ha en ersättningsmedicin. Men det var ingen enkel procedur, läkaren på akuten var tvungen att ringa 4 gånger till överläkaren innan det blev utskrivet. Efter han ringt 3 gånger till överläkaren så frågade han mig om att är det inte bättre med alkohol, det dämpar ångest oerhört bra, jag svarade med att jag inte vill bli ett fyllo med ännu värre ångest dagen efter och då ringde han ju överläkaren igen och då fick jag det utskrivet.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Zic » 2011-05-27 15:15:21

En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-27 15:19:37

Zic skrev:En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...


Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav barracuber » 2011-05-27 15:21:10

Bror Duktig skrev:
Zic skrev:En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...


Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.


Och jag borde spela in hur det kan låta på Arbetsförnedningen....
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-27 15:29:28

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:
Zic skrev:En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...


Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.


Och jag borde spela in hur det kan låta på Arbetsförnedningen....

Ja, det var lite inkluderat i "liknande där man är i en utsatt position". Finns säkert fler tillfällen. När man blir stoppad av polisen kanske, när man kör gammal amerikansk bil som inte är i perfekt skick. Då utvecklar det sig lätt till något liknande det som en person hade spelat in med sin mobil och lagt ut på youtube (fast det var en annan miljö). Undras om polisen nu för tiden är mer korrekta i kontakten med "raggare"... Nu när alla kan spela in med mobil.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Zic » 2011-05-27 15:34:32

Bror Duktig skrev:Undras om polisen nu för tiden är mer korrekta i kontakten med "raggare"...


De är sannerligen inte korrekta mot punkare i vilket fall. :shock:
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-27 15:38:20

Zic skrev:
Bror Duktig skrev:Undras om polisen nu för tiden är mer korrekta i kontakten med "raggare"...


De är sannerligen inte korrekta mot punkare i vilket fall. :shock:

Man borde spela in...

Ett tag spelade jag in alla samtal med FK, men naturligtvis (typiskt nog alltså) hände inget uppseendeväckande alls då.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav treeman » 2011-05-27 16:42:13

marcooleo skrev:läkaren på akuten var tvungen att ringa 4 gånger till överläkaren innan det blev utskrivet. Efter han ringt 3 gånger till överläkaren så frågade han mig om att är det inte bättre med alkohol, det dämpar ångest oerhört bra


Det var bland det knäppaste jag hört en "läkare" säga.
:-)006
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav marcooleo » 2011-05-27 23:12:22

Zic skrev:En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...

Ja jag funderade på det ett tag faktiskt, men jag orkar inte med något processande just nu
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav atoms » 2011-05-28 0:06:01

Senaste gången jag blev uppringd från psyk föreslog jag att jag skulle börja ta en medicin (Cymbalta 30mg, verksamt medel Duloxetin), som jag tidigare prövat men inte blivit hjälpt av, för att jag erinrat mig att lägsta dosen faktiskt hade inneburit vissa positiva effekter.

Nej, det gick inte för medicinen fungerade inte på det sättet att lägsta dosen skulle ha någon effekt. Men h*n skulle ändå ta upp det med chefsläkaren och sedan återkomma och voilà, visst gick det bra.

Nu har jag tagit medicinen (i kombination med Cipralex) i 19 dagar och vissa positiva effekter har visat sig - dock även negativa så jag kollade upp om det fanns någon mindre tablett, typ 15mg, men det enda som fanns var 20mg men det var ett medel specifikt för kvinnor (för ett kvinnorelaterat problem) så jag vet inte om jag ska föreslå det eller vänta och se om biverkningarna avtar.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Parvlon » 2011-05-28 0:37:40

Bror Duktig skrev:Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.
Jag tror inte det var emot några regler alls där faktiskt. Om man vill ha reda på något så krävs det ofta mer än en rak fråga.

Jag tycker det är bra med Läkare som vågar säga emot sina patienters förfrågningar om benzo. Det gör att de blir tvungna att erbjuda andra metoder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav datajesus » 2011-05-28 1:15:17

Bror Duktig skrev:Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.


Hahaha. Jag har tänkt precis samma tanke själv, MÅNGA gånger..... Herregud vilka nötter till läkare man har fått träffa ibland. Allt från personer som ställer felaktiga diagnoser till en läkare som en gång anklagade mig för att vara simulant, när jag ville få mitt recept på Atarax förnyat (jag hade alltså redan haft medicinen i flera år).
- Du vill ha Atarax pga ångest? Det står i datorn att du tidigare har fått det utskrivet pga klåda......
- Ööh... nej. Det stämmer inte för fem öre.
- Men det står så här i datorn.....
- Isåfall så står det fel.
Och då fick jag en utskällning om att jag skulle ha låtsats ha klåda för att få antiångestpreparat utskrivna, trots att jag aldrig ens hade sökt för besvär med klåda överhuvudtaget. Jag har inte ens någon klåda. Jag blev så paff att jag bara tappade hakan. Snacka om psykopatläkare....


(= Atarax är en medicin som både kan användas för att lindra ångest OCH besvär med klåda)
datajesus
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-05-16

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav snuggelhund » 2011-05-28 2:13:22

Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.
Jag tror inte det var emot några regler alls där faktiskt. Om man vill ha reda på något så krävs det ofta mer än en rak fråga.

Jag tycker det är bra med Läkare som vågar säga emot sina patienters förfrågningar om benzo. Det gör att de blir tvungna att erbjuda andra metoder.


Och detta tror du att de gör ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Parvlon » 2011-05-28 2:21:57

snuggelhund skrev:Och detta tror du att de gör ?
Det är inte Läkaren som bestämmer vilka metoder som finns att erbjuda. Det de kan göra är att påverka, precis som alla andra i detta eviga kugghjul, antingen till det bättre eller sämre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-28 9:13:39

marcooleo skrev:
Zic skrev:En läkare som ordinerar alkohol mot ångest? :shock:
Det känns som det bara är att anmäla person ifråga...

Ja jag funderade på det ett tag faktiskt, men jag orkar inte med något processande just nu

Om det blir ord mot ord, och läkaren nekar, så blir en sådan process mycket jobbig och kränkande. Förlorar man, kommer man att må mycket dåligt.

Jag och hab skulle anmäla min första LSS-handläggare, men lade ned det när vi insåg det där med ord mot ord, och hur jobbigt det skulle bli för mig.

Speciellt jobbigt blir det förstås om den man anmäler är av den sorten som flinar glatt när den kommer undan, så som min handläggare var när de vann i olika domstolar genom att ljuga om hur min vardag såg ut - "*flin* det gick ju inte så bra för dig nej". (Handlade om LSS-ansökningar.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-28 9:21:35

Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.
Jag tror inte det var emot några regler alls där faktiskt. Om man vill ha reda på något så krävs det ofta mer än en rak fråga.

Jag tycker det är bra med Läkare som vågar säga emot sina patienters förfrågningar om benzo. Det gör att de blir tvungna att erbjuda andra metoder.

Menar du (med ditt första stycke) att det inte var emot reglerna att föreslå alkohol?

Med det andra stycket så håller jag med, till viss del. De ska ju inte skriva ut hejsan hoppsan hur som helst. Men de bör ta patienter på allvar, och även utreda behov av benso om patienten mår väldigt dåligt o.s.v. Själv är jag fortfarande undrande till varför jag själv inte erbjöds något som helst mot ångest under en period då jag hade så mycket ångest att jag inte fungerade alls. Det måendet ledde till en rad mycket dåliga saker, som ångestdämpande hade kunnat förhindra. Psykiatrikern sade glatt "öppna fönstret och räkna till tio", som om man inte hade tänkt på allt sådant INNAN man desperat frågade vad fan man ska ta sig till.

En tjej jag kände ett tag, hade det tvärtom, och fick tunga benso av flera sorter, när hon bara pep lite om "jobbigt". Hon blev tablettmissbrukare, och eftersom hon lätt blev starkt psykiskt beroende också, så blev det ju extra svårt.

Fattar inte varför det är så olika. Verkar svårt att hitta någon som gör saker lite lagom.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-28 9:23:07

snuggelhund skrev:
Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Låter sanslöst. Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.
Jag tror inte det var emot några regler alls där faktiskt. Om man vill ha reda på något så krävs det ofta mer än en rak fråga.

Jag tycker det är bra med Läkare som vågar säga emot sina patienters förfrågningar om benzo. Det gör att de blir tvungna att erbjuda andra metoder.


Och detta tror du att de gör ?

Hamen, till mig föreslog de att öppna fönstret och räkna till tio!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-28 9:34:24

datajesus skrev:
Bror Duktig skrev:Man borde egentligen spela in alla samtal med vården eller kommunen eller liknande där man är i en utsatt position. Tänk vad jag hade kunnat sätta dit folk om jag hade spelat in allt jag har fått höra. För de skriver ju knappast in vad de säger i journalen.


Hahaha. Jag har tänkt precis samma tanke själv, MÅNGA gånger..... Herregud vilka nötter till läkare man har fått träffa ibland. Allt från personer som ställer felaktiga diagnoser till en läkare som en gång anklagade mig för att vara simulant, när jag ville få mitt recept på Atarax förnyat (jag hade alltså redan haft medicinen i flera år).
- Du vill ha Atarax pga ångest? Det står i datorn att du tidigare har fått det utskrivet pga klåda......
- Ööh... nej. Det stämmer inte för fem öre.
- Men det står så här i datorn.....
- Isåfall så står det fel.
Och då fick jag en utskällning om att jag skulle ha låtsats ha klåda för att få antiångestpreparat utskrivna, trots att jag aldrig ens hade sökt för besvär med klåda överhuvudtaget. Jag har inte ens någon klåda. Jag blev så paff att jag bara tappade hakan. Snacka om psykopatläkare....


(= Atarax är en medicin som både kan användas för att lindra ångest OCH besvär med klåda)

Men Atarax? Är det som knark då?

Till mig sade flera läkare att jag var hypokondriker när jag klagade över förlamande trötthet, smärtor m.m. Psykläkaren avrådde mig från att söka hjälp, och sade att jag måste "för FAAAN sluta tänka på sjukdomar". På VC föreslog de remiss till psyk, men tog ett blodprov på Borrelia, som jag fick tjata som en gris för att få taget.

Efter en vecka ringde idioten och sade att "host host, provet är positivt". Men han stod fast vid att det var utläkt av sig själv och att jag inte hade symptom. Alla är vi trötta sade han (undras om han också sov 18 timmar per dygn). Ischias som gjorde att jag knappt kunde sitta, och ledont som gjorde att jag gick sakta och haltande, såg han inget av sade han, utan menade att det nog var psykiskt om jag trodde så. På apoteket såg de hur jag gick konstigt, och att jag vinglade lite. Läkaren skrev ut medicin för att, som han sade "få mig att vara lugn, för medicin behövs inte". Apoteket reagerade och sade att jag måste få längre behandling, och högre dos eftersom han hade skrivit ut fel enligt FASS.

Tänk att läkare inte ens kan ge sig när de är tydligt överbevisade. Och tänk att de verkligen inte gör något alls, utan bara gnäller på patienten och kallar den för olika saker. I journalerna står INGET som går att sätta dit dem för. Det står inte ens att jag har nämnt Borrelia. Bara "känner sig trött" i psykjournalen och i VC-journalen står bara också normala saker som inte avslöjar något om vad som hände egentligen.

I min psykjournal skrev min sista läkare helt felaktigt en sammanfattning om mig:
"vårdades på avdelning för anorexi vid 8 års ålder, och var alkoholmissbrukare vid 14 års ålder". Sanningen var: BUP-kontakt togs vid 8 års ålder p.g.a. AS-problematik. Alkoholdebut vid 14 års ålder (inget beroende eller missbruk) samt anorexin utvecklades under den tiden också.

Jag sade till om det här, som var det första alla kunde läsa om mig, men jag vet inte hur han ändrade det. När jag tänker på det, så kanske jag kan anmäla honom om han inte rättat det tillräckligt tydligt? Det räcker ju inte med en lite notering flera sidor efter det här, speciellt inte som det är en sammanfattning som är det första man kunde läsa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav Parvlon » 2011-05-28 16:41:35

Bror Duktig skrev:Menar du (med ditt första stycke) att det inte var emot reglerna att föreslå alkohol?

Med det andra stycket så håller jag med, till viss del. De ska ju inte skriva ut hejsan hoppsan hur som helst. Men de bör ta patienter på allvar, och även utreda behov av benso om patienten mår väldigt dåligt o.s.v. Själv är jag fortfarande undrande till varför jag själv inte erbjöds något som helst mot ångest under en period då jag hade så mycket ångest att jag inte fungerade alls. Det måendet ledde till en rad mycket dåliga saker, som ångestdämpande hade kunnat förhindra. Psykiatrikern sade glatt "öppna fönstret och räkna till tio", som om man inte hade tänkt på allt sådant INNAN man desperat frågade vad fan man ska ta sig till.

En tjej jag kände ett tag, hade det tvärtom, och fick tunga benso av flera sorter, när hon bara pep lite om "jobbigt". Hon blev tablettmissbrukare, och eftersom hon lätt blev starkt psykiskt beroende också, så blev det ju extra svårt.

Fattar inte varför det är så olika. Verkar svårt att hitta någon som gör saker lite lagom.
Det jag menar är att det behöver inte vara en rekommendation bara för att alkohol kommit upp på tal.

Jo, pillertrillande är skit. Inget man bör uppmuntra.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav biologic » 2011-05-28 18:16:37

Bror Duktig skrev:En tjej jag kände ett tag, hade det tvärtom, och fick tunga benso av flera sorter, när hon bara pep lite om "jobbigt". Hon blev tablettmissbrukare, och eftersom hon lätt blev starkt psykiskt beroende också, så blev det ju extra svårt.


När jag var cirka 20 år så pratade jag med min dåvarande psykolog om att jag hade grava sömnsvårigheter. Han skrev då ut 100 stycken (inget provpack där inte) bensotabletter till mig, och sade till mig att ta dem varje kväll i två veckor. Frågade om det inte var beroendeframkallande; "nejdå, inte om du tar det så". Tog inte så ofta, eftersom jag gick hem och läste om tabletterna... Starkt beroendeframkallande!
Jag undrar vad som for igenom hans huvud när han skrev ut hundra stycken på en gång till en så ung tjej? Jag hade massor av tabletter över sen.

Moderator mnordgren: Fixade citatet så att rätt person citeras.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Notoriska nejsägare till läkare

Inläggav marcooleo » 2011-05-28 22:07:27

Det är inte första gången en läkare yttrat sig så
När jag hade svår ångest för 15 år sedan så sa läkaren: "Javisst jag kan skriva ut några Xanor åt dig men du kan ju lika gärna supa för Xanor fungerar på samma sätt"
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in