Behöver läkarutlåtande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-05-26 16:56:37

Jag behöver ett läkarutlåtande om min AS-diagnos till försäkringskassan. Jag har ingen kontakt med psykiatrin längre och habiliteringen har (vad jag vet) inga läkare. Så vem ska skriva det?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav slackern » 2011-05-26 16:59:22

Det är väll psykiatrin som skriver ut sånt kan inte habiliteringen hjälpa dej att få kontakt med en läkare?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-05-26 20:25:56

Vet ej. Får fråga dom.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav kullan » 2011-05-26 20:35:43

Hab borde ha kontakt med nån form av läkare. Så jag tycker att du ska vända dig till Hab och fråga.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Wine » 2011-05-26 20:48:01

Peace skrev:Jag behöver ett läkarutlåtande om min AS-diagnos till försäkringskassan. Jag har ingen kontakt med psykiatrin längre och habiliteringen har (vad jag vet) inga läkare. Så vem ska skriva det?


Kan du inte ta kontakt med den psykiatriska mottagning som gav dig din AS-diagnos. Det borde väl vara någon där som kan skriva ut ett intyg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-05-26 21:28:29

Fick diagnosen på BUP, men jag är över 18 nu, så tror inte jag kan vända mig dit.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav datajesus » 2011-05-26 22:30:04

Ring till BUP och fråga! Det skadar inte att försöka. Om inte annat så tror jag att du kan ringa till din vårdcentral, om det bara handlar om ett "bevis" från en läkare att ge till Försäkringskassan. Din diagnos bör ju finnas antecknad i din journal, så en läkare behöver ju bara "förnya" den åt dig.
datajesus
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-05-16

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-26 22:32:22

Du ska få den av utredande läkare/psykolog eller den som var ansvarig för din utredning.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Zic » 2011-05-27 9:31:59

Min erfarenhet är att du ska gå till vanliga psyk (eller privat, om du nu använder dig av det) och snacka igenom hur tillvaron ser ut, med en läkare där.
Det finns ju redan i dina papper att du har Asperger, och Försäkringskassan är vanligtvis inte intresserad av diagnoser, utan av arbetsförmögenhet. ...Om det nu var detta du skulle ha läkarutlåtandet för.

Där jag bor finns bara stafettläkare på psyk, så det är bara att försöka dra hela livshistorian rakt upp och ned, och hoppas att det relevanta kommer med på papperet.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav barracuber » 2011-05-27 10:06:05

Zic skrev:Min erfarenhet är att du ska gå till vanliga psyk (eller privat, om du nu använder dig av det) och snacka igenom hur tillvaron ser ut, med en läkare där.
Det finns ju redan i dina papper att du har Asperger, och Försäkringskassan är vanligtvis inte intresserad av diagnoser, utan av arbetsförmögenhet. ...Om det nu var detta du skulle ha läkarutlåtandet för.

Där jag bor finns bara stafettläkare på psyk, så det är bara att försöka dra hela livshistorian rakt upp och ned, och hoppas att det relevanta kommer med på papperet.


Många orkar inte dra hela historen gång efter gång efter gång. Inte för att de inte vill utan för att de inte orkar. Därför riskerar deras (frampressade) historier att inte landa (tas emot av mottagaren) med önskat utfall / som de hoppas.

Däremot tror jag många av oss som dagligen stångas med livet/samhället/vården/läkarna, starkt skulle tjäna på att sätta sig ned med penna och papper och bena ut saker som:

* sitt eget förhållande till det/de funktionshinder man har
* sitt eget förhållande till sin/sina diagnos(er)
* hur ens arbetsförmåga ser ut
* inte minst - hur ens egna drömmar, intressen, talanger och passioner ser ut

Detta är inte lätt för någon! Fråga mig. Jag är själv precis mitt i allt detta.

Zic skrev:Min erfarenhet är att du ska gå till vanliga psyk (eller privat, om du nu använder dig av det) och snacka igenom hur tillvaron ser ut, med en läkare där.


I dagens läge, när det gäller FK, tycker jag man ska undvika att bara "slänga ihop nånting" med någon läkare man eventuellt hittar nånstans. EDIT, man riskerar att göra sig själv en rejäl otjänst ifall det inte går som man hoppats.

På tal om läkarutlåtande: Ju mer man känner sig själv - funktionshinder, diagnoser, intressen, passioner, talanger, arbetsförmåga - samt ju bättre läkarkontakter man har (bättre = tillräckligt bekanta med dig som person samt tillräckligt kompetenta på det de ska kunna + allt annat som krävs), desto större chanser har man att få till ett bra intyg till FK.

På tal om FK finns det en annan aktuell tråd där en uppenbart "teknokratisk" läkare blev citerad, att han tyckte det var skönt (för hans personliga del) att FK numera "har" ansvaret för bedömningarna, även till priset att både patienterna och samhällsekonomin far illa av det (vilket tydligen inte berörde honom i ryggen). Ska se om jag hittar den tråden...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Zic » 2011-05-27 10:30:14

barracuber skrev:Många orkar inte dra hela historen gång efter gång efter gång. Inte för att de inte vill utan för att de inte orkar. Därför riskerar deras (frampressade) historier att inte landa (tas emot av mottagaren) med önskat utfall / som de hoppas.


Jotack jag vet, har ständigt detta problem. Mitt svar var bara den krassa sanningen, och inte sättet vilket jag tycker är bäst, men det kanske inte framgick.

barracuber skrev:* inte minst - hur ens egna drömmar, intressen, talanger och passioner ser ut


Nja, när jag tog upp detta med en överläkare på psyk en gång, blev den enda anteckningen i ämnet i journalen:
"Vet inte vad hon vill i verkligheten"
...Och då snackade jag bara om att jag ville plugga in gymnasiet... :?

barracuber skrev:I dagens läge, när det gäller FK, tycker jag man ska undvika att bara "slänga ihop nånting" med någon läkare man eventuellt hittar nånstans.


Jag ser inget annat sätt, speciellt inte med nedmonteringen av psykvården som är i full gång, åtminstone där jag bor.
Om man söker ersättning på läkarutlåtandet och får avslag, får man ju komplettera och överklaga. Igen och igen och igen...
Det är omständigt och energikrävande, men det fungerar åtminstone. :|
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav segdeg » 2011-05-27 10:40:31

barracuber skrev:På tal om FK finns det en annan aktuell tråd där en uppenbart "teknokratisk" läkare blev citerad, att han tyckte det var skönt (för hans personliga del) att FK numera "har" ansvaret för bedömningarna, även till priset att både patienterna och samhällsekonomin far illa av det (vilket tydligen inte berörde honom i ryggen). Ska se om jag hittar den tråden...


Kan det vara i tråden Alliansens Offer?
Där finns en länk till Läkartidningen och en pågående svarsdebatt ang en artikel av Sven Britton.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav barracuber » 2011-05-27 10:52:36

Zic skrev:Nja, när jag tog upp detta med en överläkare på psyk en gång, blev den enda anteckningen i ämnet i journalen:
"Vet inte vad hon vill i verkligheten"
...Och då snackade jag bara om att jag ville plugga in gymnasiet... :?


Idiotiskt sagt av överläkaren. Låter som att han drog en förhastad slutsats att du är lika knäpp som andra (värre än du) patienter han brukar ha. Plus att han verkar leva med skygglappar på rent allmänt.

Zic skrev:
barracuber skrev:I dagens läge, när det gäller FK, tycker jag man ska undvika att bara "slänga ihop nånting" med någon läkare man eventuellt hittar nånstans.


Jag ser inget annat sätt, speciellt inte med nedmonteringen av psykvården som är i full gång, åtminstone där jag bor.
Om man söker ersättning på läkarutlåtandet och får avslag, får man ju komplettera och överklaga. Igen och igen och igen...
Det är omständigt och energikrävande, men det fungerar åtminstone. :|


Vet du om det slutligen kommer att fungera?

Och hur mycket energi har då inte krävts som du kanske hade behövt till annat?

Alla är vi olika och själv är jag normalt sådan att jag "säkrar innan jag agerar" (vilket gör min långsam vilket lite hårddraget kan ses som ett funktionshinder idag).

Men jag vet att det också bor en liten "impulsiv djävul" i mig som kan slå till och skapa framtvingade handlingar som jag sedan kraftigt ångrar. Det händer i situationer när jag är utsatt för plötslig eller hög stress.

I min utredning står att jag har en "stress som leder till en tydlig funktionsnedsättning".
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav barracuber » 2011-05-27 10:53:17

segdeg skrev:
barracuber skrev:På tal om FK finns det en annan aktuell tråd där en uppenbart "teknokratisk" läkare blev citerad, att han tyckte det var skönt (för hans personliga del) att FK numera "har" ansvaret för bedömningarna, även till priset att både patienterna och samhällsekonomin far illa av det (vilket tydligen inte berörde honom i ryggen). Ska se om jag hittar den tråden...


Kan det vara i tråden Alliansens Offer?
Där finns en länk till Läkartidningen och en pågående svarsdebatt ang en artikel av Sven Britton.

Mvh segdeg


Stämmer det. Läkaren jag pratar om heter Bohman. Tack.

EDIT, här är inlägget där jag kommenterar Bohman uttalande: Re: Alliansens Offer!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-05-27 15:35:22

datajesus skrev:Ring till BUP och fråga!

Ska göra det om inte hab kan hjälpa mig.

Deadly_Nightshade skrev:Du ska få den av utredande läkare/psykolog eller den som var ansvarig för din utredning.

Det blir svårt. Hon jobbar nämligen inte där längre.

Zic skrev:Min erfarenhet är att du ska gå till vanliga psyk (eller privat, om du nu använder dig av det) och snacka igenom hur tillvaron ser ut, med en läkare där.
Det finns ju redan i dina papper att du har Asperger, och Försäkringskassan är vanligtvis inte intresserad av diagnoser, utan av arbetsförmögenhet. ...Om det nu var detta du skulle ha läkarutlåtandet för.

Usch det orkar jag inte. Dessutom kan det väl ta evigheter innan man får nån tid hos psyk? Det jag ska ansöka om är aktivitetsersättning för förlängd skolgång. Så det de vill veta är nog anledningen till min förlängda skolgång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-27 15:35:28

Peace, vad ska du ha intyget till? Sjukersättning eller bara ett bevis på diagnosen?

På mitt psyk (där jag numer inte får gå eftersom jag har AS och inte vill proppa mig full av medicin) står det på en lapp att de tar si eller så mycket för att skriva ut intyg av olika slag. Så det är en uppgift de har.

T.ex. läkarintyg för körkortet, eller bevis för hab eller LSS o.s.v.

Behöver man för sjukersättning så blir det genast svårare, eftersom läkaren måste sätta sig in i ditt fall, och skriva tillräckligt mycket och på tillräckligt rätt sätt.

EDIT: Såg att du hann skriva ett inlägg precis medan jag skrev. Kanske du ska fråga FK också, om de bara vill ha ett bevis på diagnosen, eller om intyget behövs för att motivera aktivitetsersättning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-05-27 15:38:00

Det konstiga är att LSS-handläggaren som hjälpte mig ansöka sa att hon skulle skicka med ett läkarutlåtande som jag fick på BUP för rätt länge sen, men tydligen var det för gammalt eller var det inte tillräckligt mycket information. (Eller glömde hon skicka med..). Det kan ju vara så att de vill ha ett utförligare utlåtande.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav datajesus » 2011-05-27 19:16:29

Peace skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Du ska få den av utredande läkare/psykolog eller den som var ansvarig för din utredning.

Det blir svårt. Hon jobbar nämligen inte där längre.


Ingen fara, det måste inte vara samma person. Jag fick min diagnos för över 20 år sedan. Den läkaren har gått i pension sedan länge. Jag får mitt läkarutlåtande förnyat varje år av en helt annan läkare, och dessutom på ett helt annat ställe.
datajesus
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-05-16

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-06-01 13:39:12

Hab ska fixa det åt mig. De hade tydligen läkare.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav treeman » 2011-06-01 14:03:14

Peace skrev:Hab ska fixa det åt mig. De hade tydligen läkare.


Bra det ordnade sig.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav kullan » 2011-06-01 14:05:54

Peace skrev:Hab ska fixa det åt mig. De hade tydligen läkare.


Vad bra! :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-06-02 16:28:26

Japp. :D Nu hoppas jag bara på att det blir "godkänt" också så att jag får aktivitetsersättningen.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav SamiChief » 2011-06-02 17:24:12

Får Jag fråga var du bor någonstans :D ? I Stockholm är det inte alls så enkelt med HAB center och rent centralt är värst och Botkyrka kommer som en god 2:a. Grattis!
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: Behöver läkarutlåtande

Inläggav Peace » 2011-06-02 23:37:26

Ok. Bor i Skåne. Vad är det som är jobbigt med hab center då?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in