Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav shibedibato » 2011-05-19 23:40:14

Deadly_Nightshade skrev:
shibedibato skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Asperger är ju en autismspektrumstörning så det är ju autism?


Med viss modifikation men ja! Många säger att det är synonymt med högfungerande autism men samtidigt är Asperger ett eget begrepp under autismspektrumet. Att säga rakt av att det är autism skulle nog tolkas som den ursprungliga diagnosen Autism, men det är en undergrupp inom autismspektrat och är således en sort av autism.

Precis. Men det är korrekt att säga att "Asperger är en typ av autism"


Jajjemen. Annars skulle det inte ligga under autismspektrat. Vissa anser det vara mer en särskild personlighet men då har man nog helt misstolkat diagnosen och även dess diagnoskriterier.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav LordNelson » 2011-05-22 9:48:21

Aspergaren är en förfinad och intelligentare form av människa. Personer med autism anses av aspergaren och vanliga som tröga, illaluktande och allmänt opassande. Vi gör bäst i att bara upphöra.

Det är inget jag konspiratoriskt diktat, det finns trådar på forumet om företeelsen. Jag är bara för korkad för att finna några.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-22 10:34:36

shibedibato beskrev det rätt bra tycker jag. Jag har diagnosen autistiskt syndrom (högfungerande då min ig är normal, eller ja över normal men men) och det enda som verkar skilja sig är att jag som liten hade ekolali och eget språk (ideosynkratiskt språk tror jag det heter) samt att jag hade vissa kognitiva förseningar.
Nu är det ingen skillnad vad jag vet från de som har AS (jag är kanske lite mer frånvårande samt att jag vid väldigt känslomässiga tillfällen fortfarande har ekolali).
Så jag säger generellt sett att jag har AS för folk vet bättre vad det är och det kommer stå det i mina papper då folk med AS blir bättre behandlade än folk med HFA enligt min läkare (och jag har frågat andra och det verkar stämma).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav shibedibato » 2011-05-22 12:54:07

KaosPrinsessa skrev:shibedibato beskrev det rätt bra tycker jag. Jag har diagnosen autistiskt syndrom (högfungerande då min ig är normal, eller ja över normal men men) och det enda som verkar skilja sig är att jag som liten hade ekolali och eget språk (ideosynkratiskt språk tror jag det heter) samt att jag hade vissa kognitiva förseningar.
Nu är det ingen skillnad vad jag vet från de som har AS (jag är kanske lite mer frånvårande samt att jag vid väldigt känslomässiga tillfällen fortfarande har ekolali).
Så jag säger generellt sett att jag har AS för folk vet bättre vad det är och det kommer stå det i mina papper då folk med AS blir bättre behandlade än folk med HFA enligt min läkare (och jag har frågat andra och det verkar stämma).


Din läkare kanske inte vet hur det fungerar fullt ut i samhället, uppenbarligen. Väldigt många har skrivit att de vill ändra sin aspergerdiagnos därför att få människor ens har en hum om vad det är, samt att det är svårt att få hjälp. Aspergare verkar generellt ha svårare att få hjälp då många anser dem självgående, en med Autism brukar inte vara självgående och tas på något större allvar. På vilket sätt skulle du bli bättre behandlad om du sa att du hade Asperger än Autism? Om du aldrig kommer att söka hjälp för något kanske jag kan förstå, då är det rent socialt att du inte vill bli klassad som en med Autism.
70% av de med Autism har också utvecklingsstörning så du kanske inte vill bli associerad med någon sådan, att andra ska tro att du är "efter".

Har kanske tillåtelse att gå ovanför ditt inlägg och citera LordNelson;
Aspergaren är en förfinad och intelligentare form av människa. Personer med autism anses av aspergaren och vanliga som tröga, illaluktande och allmänt opassande. Vi gör bäst i att bara upphöra.

Inte för inte som uttrycket "AspergerElitism" skapades. (Någonstans kom tanken fram)

Jag hatar i och för sig min Autism men är otroligt tacksam för den hjälp jag får, på grund av den. Jag har inget behov att berätta min diagnos för andra, alls. Jag tycker inte att det är relevant så länge de inte själva verkligen vill veta.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav Zombie » 2011-05-22 15:49:13

LordNelson skrev:Aspergaren är en förfinad och intelligentare form av människa. Personer med autism anses av aspergaren och vanliga som tröga, illaluktande och allmänt opassande. Vi gör bäst i att bara upphöra.

Det är inget jag konspiratoriskt diktat, det finns trådar på forumet om företeelsen. Jag är bara för korkad för att finna några.

Nej. Det finns en sådan fraktion bland aspergare. OCH bland autister utan aspergerdiagnos, om jag får be. Den hållningen, eller övermänniskoideologin, passar naturligtvis som hand i handske till de fördomar som redan frodas mot oss som avvikande och ännu lovliga att odla oförståelse och hat mot och går därmed ut över oss, säkert många gånger fler, autister med eller utan aspergerdiagnos som inte odlar den. Och som synes har den också makten att vända oss i en svag grupp mot varandra.

Det har här också skrivits om förut.

Sedan hör det väl till bilden, antar jag, att de här överlägsenhetsidéerna har en stor del av sin vagga i USA, där man i ren självbevarelsedrift kan behöva reagera på det nakna prestationssamhället och idéerna att autism är en familjetragedi och ett feltillstånd som ska korrigeras till varje pris. Sådana subtiliteter är ju dock inget de som har behov av några att avsky tar hänsyn till. Tyvärr kanske inte heller de bland oss som anammar allt som kommer från USA.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav Peace » 2011-05-22 16:38:03

För att få "bara" autism som diagnos har jag fattat det som att man måste vara utvecklingsstörd/ha låg intelligens, men jag har kanske fel. Annars brukar det kallas Högfungerande Autism. (eller aspergers)
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav Zombie » 2011-05-22 16:56:23

Peace skrev:För att få "bara" autism som diagnos har jag fattat det som att man måste vara utvecklingsstörd/ha låg intelligens, men jag har kanske fel.

Det har du. Sedan finns det också en del som tyder på att inte alla autister som tros vara och behandlas som förståndshandikappade är det. Kommunikationsproblem är kommunikationsproblem och att vara vårdproffs är mycket långt ifrån något skydd mot att missförstå. :(

Peace skrev:Annars brukar det kallas Högfungerande Autism. (eller aspergers)

Det där med "högfungerande autism" var väl tänkt som ett sätt att skilja ut de "aspergernärmaste", antar jag; men eftersom man ännu inte är i närheten av någon tillförlitlig karta över vad symptomen grundar sig på rent biologiskt och eftersom diagnostikerna kan så jämmerligt olika mycket och ofta alldeles för litet, har det i stort sett blivit kaos och godtycke av de där underdelningarna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-22 17:14:51

Peace skrev:För att få "bara" autism som diagnos har jag fattat det som att man måste vara utvecklingsstörd/ha låg intelligens, men jag har kanske fel. Annars brukar det kallas Högfungerande Autism. (eller aspergers)


70% av de som har autism har också en utvecklingsstörning. Alltså har 30% det inte. Läkaren sa Autistiskt syndrom eller i vanligt tal autism till mig. Jag är inte utevecklingsstörd och det är inget fel på min intelligens. Har precis gjort WAIS IV och det visar klart att den är helt okej.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav shibedibato » 2011-05-22 18:29:59

Zombie skrev:
Peace skrev:För att få "bara" autism som diagnos har jag fattat det som att man måste vara utvecklingsstörd/ha låg intelligens, men jag har kanske fel.

Det har du. Sedan finns det också en del som tyder på att inte alla autister som tros vara och behandlas som förståndshandikappade är det. Kommunikationsproblem är kommunikationsproblem och att vara vårdproffs är mycket långt ifrån något skydd mot att missförstå. :(


Jag har Autism, Autistiskt syndrom, Kanners autism, Infantil autism eller vilket namn man nu vill sätta på det. Jag har blivit bemött som utvecklingsstörd av några inom vården, dels för att jag har riktigt dålig verbal förmåga samt att jag inte kan svara på hälften av frågorna de ställer därför att de är för oprecisa.
Men, ingen fel på min IQ. Ligger långt över snittet så det är nog fördomarna, igen.
Lite sådär, klapp klapp på huvudet så blir det nog bra.

Jag undrar fortfarande VeganGeekGirl på frågorna jag ställde i mitt tidigare inlägg.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-22 19:21:14

shibedibato skrev:Nej, man kan bara ha "en" diagnos inom autismspektrat. Sedan hur man uttrycker det kan göra att det misstolkas.

Det som framförallt skiljer i kriterierna mellan Aspergers syndrom och Autistiskt syndrom är att det vid Autistiskt syndrom ska finnas svårigheter bland annat språk och ickeverbal kommunikation före tre års ålder. Har du tittat på diagnoskriterierna för respektive?
Annars;
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=24110 (Autism)
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=24163 (Aspergers syndrom)

Man säger generellt att Autistiskt syndrom eller autism som det kallas är en tyngre diagnos än asperger. Jag har själv Autistiskt syndrom men högfungerande och jag var väldigt avvikande som barn, pratade inte alls före tre års ålder och använde inget kroppsspråk alls för att ta kontakt med vuxna. Lyfte t ex inte armarna när någon skulle lyfta upp mig ur spjälsängen och var jag ledsen sökte jag inte tröst. Jag lekte inte med andra barn och mitt sätt att leka var att rada upp saker efter varandra eller stapla.
Asperger upptäcks oftast inte förrän det ställs sociala krav t ex i skolan medan andra får svårigheter först när de ska ut i arbetslivet. Aspergare måste även ha en normal kognitiv samt språklig utveckling jämfört med autism.

Klarnar det lite?


Förlåt jag tappade tråden lite här. Jag har tittat på diagnoskriterierna nu. Funderat lite och dessutom läst om en del av det andra du har skrivit. Eftersom min läsförståelse som vanligen är helt normal inte fungerat ordentligt de senaste dagarna.
Tror jag har fått ett bättre grepp nu.
Jag uppskattar att du frågade om så att jag kunde samla ihop mina tankar lite.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav Sheyen » 2011-05-22 20:44:03

Jag fick ett lågt resultat på IQ-testet, men är inte utvecklingsstörd. Jag har ojämn intelligens. Jag är väldigt intelligent, enligt psykolog + läkare.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-22 21:29:58

shibedibato skrev:Din läkare kanske inte vet hur det fungerar fullt ut i samhället, uppenbarligen. Väldigt många har skrivit att de vill ändra sin aspergerdiagnos därför att få människor ens har en hum om vad det är, samt att det är svårt att få hjälp. Aspergare verkar generellt ha svårare att få hjälp då många anser dem självgående, en med Autism brukar inte vara självgående och tas på något större allvar. På vilket sätt skulle du bli bättre behandlad om du sa att du hade Asperger än Autism? Om du aldrig kommer att söka hjälp för något kanske jag kan förstå, då är det rent socialt att du inte vill bli klassad som en med Autism.
70% av de med Autism har också utvecklingsstörning så du kanske inte vill bli associerad med någon sådan, att andra ska tro att du är "efter".


Är nog lite både och. Jag vill absolut inte bli associerad med utvecklingsstörda (inte för att det är nått fel med de) då jag har tämligen hög intelligens och kanske inte behöver riktigt samma hjälp som de. Det är nog främst detta min läkare tänker på, för annars vill både han, min psykolog och min familj att jag ska ansöka om servicelägenhet och ledsagare, men det vill inte jag. Jag vill vara själv och klara mig själv, även om det kanske inte går så bra. Vill inte ha en massa folk runt om mig som ska lägga sig i och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav lillgrisen » 2011-05-24 18:53:20

nej det är FEL. jag hänvisar från senaste föreläsning av Lena Nylander ½-1% av befolkningen har något som kan diagnostiseras som autismspektrumstörning. dom flesta som har autismspektrumstörning har alltså inte utvecklingsstörning eller begåvningshandikapp. utan dom har normalbegåvning vilket dom flesta människor också har. om man tittar på hela gruppen med autismspektrumtillstånd så är det ungefär 15% som har samtidig utvecklingsstörning och då är dom väldigt funktionshindrade.

är det inte viktigt att rätt information sprids? därför alla dessa fördomar om barnet i glaskupan.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Re: Skillnad mellan Autism och Asperger?

Inläggav lillgrisen » 2011-05-24 18:56:47

klassisk autism / atypisk autism / asperger syndrom är alla former av autism. symptomen är lite olika och då är det främst tal och språk skillnader om det inte finns någon utvecklingsstörning. alla är såklart väldigt olika ändå med olika typer av symptom och olika typer av personligheter.

jag själv säger öppet att jag har autism fast diagnosen heter asperger syndrom. blir liksom enklare för just mig och har inte fått något negativt bemötande. jag har beställt autism-kort hoppas på att få riktigt bra användning för dom.
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Ny på forumet

Inläggav Troll-Loke » 2012-03-26 0:46:01

Hej
Jag är 47 år och har fått min diagnos Atypisk Autism med ADD. Jag vet inte om jag har på detta forum att göra egentligen eftersom jag ej har en AS diagnos. Det tycks vara många olika bokstavskombinationer man kan ha. Vad är egentligen skillnaden i praktiken ?
Har hört från en del att AS är en helt annan diagnos än Atypisk Autism och inte har med varandra att göra.
Andra säger att Atypisk egentligen är en Aspie med ADHD/ADD och en AS kan sägas vara en Atypisk utan ADHD/ADD.

Så vad är det egentligen det jag har och hör jag hemma här ?



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne utan att inläggen hamnade i oordning.
Troll-Loke
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-03-26

Re: Ny på forumet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-26 1:59:46

Välkommen Troll-Loke! Hoppas du ska trivas här! Vad jag förstår så är det närliggande diagnoser men det finns andra som vet mycket mer än jag. Det finns medlemmar på forumet som har/har haft diagnosen Atypisk autism.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Ny på forumet

Inläggav Sheyen » 2012-03-26 7:50:33

Wikipedia skrev:Aspergers syndrom definieras i avsnitt 299.80 av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) med sex huvudsakliga kriterier:

1 Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,
2 Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,
3 Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden,
4 Ingen betydande försening av den allmänna språkutvecklingen,
5 Ingen betydande försening av den kognitiva utvecklingen såsom nyfikenhet på omgivningen, eller i utvecklingen av för åldern adekvata vardagliga färdigheter eller adaptivt beteende (utöver social interaktion) under de tre första levnadsåren.
6 Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.


Wikipedia skrev:För att få diagnosen autism måste barnet visa symptom på begränsningar inom alla dessa områden: ömsesidigt socialt samspel, kommunikation och beteende- och föreställningsförmåga före tre års ålder.

Att fastställa autism före 18 månaders ålder kan vara mycket svårt vilket beror på att de symptom som används för att kunna ställa en diagnos inte framträder innan barnet har uppnått en viss utvecklingsnivå vilket sker vid 18 månaders ålder. Färska studier har dock visat att barn med autism tidigt får unika röster, vilket skulle kunna underlätta att upptäcka autismen.


Wikipedia skrev:Atypisk autism innebär att personen har många men inte alla kännetecken från någon av de andra diagnoserna inom autismspektrumet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Ny på forumet

Inläggav Ugglan » 2012-03-26 8:51:09

Hej Troll-Loke! Jag är själv intresserad av vad atypisk autism innebär. Jag tycker att det inte är lätt att få någon rätsida på alla dessa olika varianter eftersom varje diagnos kan yttra sig mycket olika i praktiken även om grundanledningen är densamma. Det är väl också en anledning till att vi alla kommer att tillhöra det autistiska spektrumet inom en snar framtid.

Av ovanstående Wikipediabeskrivning skulle då atypisk autism vara två men inte tre av de första punkterna. För med tre blir det AS. Typ. Manualbeskrivningar kan vara rätt svåra, för att inte säga omöjliga att känna igen sig i.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Ny på forumet

Inläggav Troll-Loke » 2012-03-26 10:31:56

1 Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,
2 Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,
3 Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden,

1 och 3 stämmer in på mig.

2 är jag inte säker på. Visserligen kan jag slukas upp av något och hålla på med det från morgon till kväll i veckor till jag är utbränd på det. Kruxet är att min ADD stör ut koncentrationen så pass att jag iallafall inte kommer särskilt långt i mitt "specialintresse"
Därför tröttnar jag rätt fort. Om jag är "taggad" så kan jag göra underverk men så fort nyhetens behag är över så tappar jag koncentrationsförmågan.

Utredaren sa att ADDn slog ut 2 och därför så kan de inte sätta diagnosen AS
Troll-Loke
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-03-26

Re: Ny på forumet

Inläggav Ugglan » 2012-03-26 13:37:29

Det var märkligt, min utredare sa att 70 procent av alla med ASdiagnos även har ADHD/ADD men själv hamnade jag utanför den gruppen.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Ny på forumet

Inläggav JennyH » 2012-03-26 14:53:20

Välkommen hit! :-)236
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Ny på forumet

Inläggav segdeg » 2012-03-26 15:23:47

Troll-Loke skrev:Så vad är det egentligen det jag har och hör jag hemma här ?

Vet inte, men DSM V (5) kanske är det som kan ge svar, då just forskarvärlden verkar tycka att DSM IV(4) inte alltid räcker till, diagnoskriterier inom NPF-klustret är svårt och i.bl är utredarens verktyg lite för fyrkantigt inuti sin "box" och människor kan vara så mycket "mer" än det "mindre" som resultatet kan bli av de "dyra" tester och utredningar som skall fånga in besvär, färdigheter, brister och styrkor i en person ... då det inte heller är det/ett verktyg som beskriver den stora variation och den faktiska problematik som upplevs av de individer som är i behov av svar på vart i utvecklingen rätt blir fel ... ???

Troll-Loke skrev:1 Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,
2 Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,
3 Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden,

1 och 3 stämmer in på mig.

2 är jag inte säker på. Visserligen kan jag slukas upp av något och hålla på med det från morgon till kväll i veckor till jag är utbränd på det.

Känner igen beskrivningen mycket väl, läst en del om att det även finns de med AS-diagnos som pga depression, olika fobier m.m inte känner sig så väl hemma bland "nördarna" och om det då är AD(H)D i bakgrunden eller pga andra orsaker som kan ge bristande uthållighet m.m kan nog vara oklart beroende på hur det i övrigt ser ut med familj, arbete/studier, och hälsan i övrigt ...
Troll-Loke skrev:Utredaren sa att ADDn slog ut 2 och därför så kan de inte sätta diagnosen AS

Just det här vittnar om brister i utredningen, visserligen är ADD en egen diagnos och som kanske även är svaret på frågan om var behov av insatser och stöd gör bäst nytta till hjälp för att höja livskvaliteten ... men det här är ett kluster av funktionshinder och drag av funktionshinder och det är mer än tydligt att AS-diagnosen många gånger innehåller fler kriterier av det som t.ex ryms under NPF-paraplyet och även kriterier av rent psykiatrisk karaktär ...

(önskvärt vore det en stilla nåd, om hur vårdansvariga tilldelas de resurser som behövs för att utredare m.fl får tillgång till den fortbildning och uppdatering av alla de nya kunskaper som står till buds, tyvärr hänger inte våra lagstiftare och politiker med här)

Med brist i utredning menar jag att det tycks vara ett lotteri i vad som syns bäst och mest i ett i övrigt "osynligt" funktionshinder och hur väl det kan kompenserats, förstärkts eller kamouflerats i livets "djungel" av utmaningar ... ett lotteri i var och vilket landsting som utredning görs ... kan även undra om det inte är t.o.m en humörsfråga i.bl, hos såväl vårdgivare som tagare ... ävensom en sk klassfråga ... olika falla ödets lotter.

Har ju inte skrivit det här, så här, för att du skall tvivla på din diagnos och utredning, mer för att du kanske skall skingra en del "oro" och det med att du får ställa fler frågor till Forumet som över tid äger så mycket av erfarenheter och visdom i vad det är att vara och vad som behövs för att behandlas som människa.

Lägger till att jag själv är utan diagnos, som jag inte vet om jag ens saknar, är 50+ gissar AD(H)D, HFA i avtagande dvs av bestående depressionsskador inte så högfungerande längre ...

(skattar min arbetsförmåga till 10% och det av 100%sjuk med c:a ytterligare 50%ohälsa så blir det ungefär 160% f.d människa om man vidare även räknar in c:a 10%slagg av nödig "køkkenmødding", Über-människa lägger jag för säkerhetsskull till så ingen matematiker får för sig att jag räknar som en idiot när det kommer till procenträkning :P i övrigt en dyslektisk problematik som tränat läsförmågan mer än att för egen hand läs dansar pekfingervals på tangenterna och alltså skriver hellre än bra och det som en "parias" e.tr. "i väntan på Godot" av Samuel Beckett ...) inlägget som helhet kan väl ses som en klåpig OCD/tourettes, men är inte illa ment, om nu någon kom till skada!

@ TS Välkommen!
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Ny på forumet

Inläggav laiva » 2012-04-27 11:55:48

As kan definieras på många olika sätt. Det verkar vara lika många nyanser som människor på vilket sätt AS yttrar sig hos var och en.
laiva
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-04-27

Re: Ny på forumet

Inläggav Zombie » 2012-04-27 14:36:28

Troll-Loke skrev:Har hört från en del att AS är en helt annan diagnos än Atypisk Autism och inte har med varandra att göra.
Andra säger att Atypisk egentligen är en Aspie med ADHD/ADD och en AS kan sägas vara en Atypisk utan ADHD/ADD.

Båda har fel. Det finns uppenbarligen massor med både aspergare och atypiska autister såväl med som utan AD(H)D, såpass att man med gott samvete kan anta att de skulle finnas kvar även om alla vore korrekt diagnosticerade (vilket man tyvärr inte kan räkna med). Men just det här området är nytt och omstritt och folk missförstår diagnoskriterier och har för sig saker på egen hand; tyvärr även diagnostiker. Inte hjälps det heller upp av att man inte vet vad tillstånden beror på, utan kriterierna grundar sig på iakttagna symptom. Därför har väl inte alla så stor respekt för kriterierna heller, och det lämnar ju utrymme för vars och ens grundligt insatta eller katastrofalt dåliga kunskaper och förstånd, vilket bidrar till att patienter behandlas godtyckligt.

I fråga om "asperger" kontra (atypisk) "autism" lär den oficiella skillnaden vara sen språkutveckling => autism, annars asperger. Men det beror knappast på mer än att några tyckte sig iaktta en sådan skillnad för flera år sedan; det finns knappast någon vettig anledning att ge just den detaljen en särställning framför alla andra som skiljer mellan personer. Det är en av anledningarna till att den amerikanska psykiatrikerföreningen kommer att avskaffa diagnosen "aspergers syndrom" i kommande DSM. (Dessutom kan man undra vad som är "sen språkutveckling": hur bedömer man, bara som ett exempel, en som enligt egen utsago kunde bilda hela meningar före ett men inte såg anledning att yttra ett ord som någon annan hörde förrän vid tre – ett fullt tänkbart beteende för en på autismspektret?)

Finns gott om trådar där det här frågas om och avhandlas.

Troll-Loke skrev:Utredaren sa att ADDn slog ut 2 och därför så kan de inte sätta diagnosen AS

Även det låter som nonsens, okunnig utredare. Så som du skriver det; sedan vet inte jag vad för missuppfattningar som möjligen kan ha smugit sig in var.
Senast redigerad av Zombie 2012-04-27 14:45:36, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in