Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 12:41:41

Bror Duktig skrev:T.ex. tydlig ADHD men man utredde bara AS.


Bror Duktig, ADHD en beskrivning i beteendetermer av en förmodad fysisk hjärnstörning. Det faktum att responsen på narkotiska preparat är positiv, är inte i sig bevis på förekomst av en fysisk hjärnstörning.

Neurologer och psykiatriker menar att den enda tänkbara orsaken till att barn är oroliga är att det är något fel på deras hjärnor. Felet är ännu inte lokaliserat, men dagens neuropsykiatriker utgår ändå från att sådana hjärnskillnader kommer att kunna påvisas. :roll:

ADHD är inte en stabil diagnos

”Under loppet av ett år hade problemen minskat för mer än hälften av de elever som hade bedömts ha kliniskt ADHD och ungefär en tredjedel av barnen hade blivit så bra att de bedömdes som normala. Någon medicinering hade inte tillkommit under tiden” (Rabiner m fl 2010). Som jag ser det hade antingen dessa barns hjärnor reparerat sig själva under loppet av ett år – eller är så diagnosen av ADHD vansklig.

När en kliniker ska sätta diagnos på ett barn med förmodad ADHD ska han observera de olika svar som ges av lärare och föräldrar. Orsaken till de olika svaren ger värdefull information både vid diagnosen och inför behandlingen. Uppträder t ex barnets problem bara i samband med större grupper, som i skolmiljön? Föreligger det ett spänt förhållande mellan läraren och barnet? Frågor av det slaget uppmanas i instruktionerna i DSM-IV. Klinikern ska därför undersöka barnets beteende i olika situationer (Wender, 2004).

Något de sällan gör..
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Zombie » 2011-05-17 13:23:14

mar0der skrev:Sen vill jag poängtera än en gång hur svårt neuropsykologiska funktionshinder är att utreda. den som tror detta är 'lätta' saker att hitta och reda ut eller särskilja från andra diagnoser har nog missuppfattat de kvalitativa aspekterna i funktionshinder av detta slag.

Visst är det det, och det är nog både jag, BD och många till här väl medvetna om. Vill bara påpeka det, eftersom det nog är såpass självklart för oss att vi sällan nämner det, och att det tyvärr inte tar bort något av relevansen i vår kritik: en nödlidande som man stänger dörren för är en nödlidande som man stänger dörren för.

Bror Duktig skrev:Att se symptomet som problemet går igen även i somatiska vården idag. Jag får alltid känslan av att det som forskarna kommer fram till, är osynligt för vården. De (inte alla!) är totalt ointresserade av den, om den inte ger nya riktlinjer.

Nog också en ofrånkomlig följd av det permanenta nedskärningstillståndet + de slöserier som dessutom sker med alltmer strypta anslagen: omorganisationer, "renodlingsideologi" som medför dubbelutredningar (av till exempel AS och ADHD vart för sig, som du var inne på), inget helhetsansvar någonstans, samt evidenskrav och hyrläkarsystem som båda gör det många gånger svårare eller omöjligt för läkare att sätta sig in i eller lära något av sina patienter.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav slackern » 2011-05-17 13:28:53

Sigvard Lingh skrev:
Bror Duktig skrev:T.ex. tydlig ADHD men man utredde bara AS.


Bror Duktig, ADHD en beskrivning i beteendetermer av en förmodad fysisk hjärnstörning. Det faktum att responsen på narkotiska preparat är positiv, är inte i sig bevis på förekomst av en fysisk hjärnstörning.

Neurologer och psykiatriker menar att den enda tänkbara orsaken till att barn är oroliga är att det är något fel på deras hjärnor. Felet är ännu inte lokaliserat, men dagens neuropsykiatriker utgår ändå från att sådana hjärnskillnader kommer att kunna påvisas. :roll:

ADHD är inte en stabil diagnos

”Under loppet av ett år hade problemen minskat för mer än hälften av de elever som hade bedömts ha kliniskt ADHD och ungefär en tredjedel av barnen hade blivit så bra att de bedömdes som normala. Någon medicinering hade inte tillkommit under tiden” (Rabiner m fl 2010). Som jag ser det hade antingen dessa barns hjärnor reparerat sig själva under loppet av ett år – eller är så diagnosen av ADHD vansklig.

När en kliniker ska sätta diagnos på ett barn med förmodad ADHD ska han observera de olika svar som ges av lärare och föräldrar. Orsaken till de olika svaren ger värdefull information både vid diagnosen och inför behandlingen. Uppträder t ex barnets problem bara i samband med större grupper, som i skolmiljön? Föreligger det ett spänt förhållande mellan läraren och barnet? Frågor av det slaget uppmanas i instruktionerna i DSM-IV. Klinikern ska därför undersöka barnets beteende i olika situationer (Wender, 2004).

Något de sällan gör..


Har du läst den här artikeln? Tycker du det är rent nonsens de skriver?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=3998366
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 13:32:13

Länken http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=3998366

fungerar inte.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav slackern » 2011-05-17 13:34:48

Sigvard Lingh skrev:Länken

fungerar inte.


Hmm funkar det här bättre?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=3998366
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 14:00:05

Ja, nu funkade det.

Men alla dessa hjärnforskare har ett grundläggande fel i sitt tänkande.

Ser de - med sina imponerande glada färgbilder - att en hjärna är annorlunda, så utropar de: Titta! Nu ser vi att det är ett fel på hjärnan som gör att personen fått ADHD, Asperger, etc.

Men de frågar sig inte varför hjärnan är annorlunda.

Som Torsten Wiesel framhöll i sitt nobelpristal 1981 utvecklas hjärnan i samspel med sin omgivning.

Dagens medicinare nöjer sig med en diagnos, sjukskrivning, förtidspensionering eller förskrivning av någon medicin som täcker över det mesta av det dåliga.

Läkemedelsindustrin är numera - vid sidan av vapenhandeln - världens mest lönsamma verksamhet.

Alternativet skulle vara dyrbar upprustning av skolväsendet och stöd till föräldrar som inte klarar av föräldrarollen.

Och förstås accepterande av människor som är lite annorlunda - istället för att behandla dem.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Miche » 2011-05-17 14:06:58

@Sigvard Lingh, citatfunktionen går att använda, den fungerar alldeles utmärkt!
Sigvard Lingh skrev:
Miche skrev:Det där misstänker jag är en effekt av att man numera bara får söka för ett problem åt gången hos VC (de får bara betalt för ett problem åt gången pga någon ny jävla korkad reform och besparingsiver, en iver som bara fördyrar och försämrar allt).

Kan du ge någon referens till detta?

Jag hittar ingen referens nu (mår för dåligt för att orka leta), men det som sägs i flera landsting numera är att vårdcentralernas ersättning baseras på två saker.
  1. Antalet listade patienter
  2. Antalet besök
Effekten av detta har blivit att läkarna inte längre får ta upp mer än ett problem åt gången med patienterna eftersom de inte får betalt för det, vården försämras betydligt och missarna i vården ökar. Jag har hört detta från minst tre olika landsting (Stockholm, Södermanland och Västmanland).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Miche » 2011-05-17 14:09:16

Sigvard Lingh skrev:Och förstås accepterande av människor som är lite annorlunda - istället för att behandla dem.

De senaste årens ekonomiska liberalism har gjort kapitalismen mer likformad mot en mer oförlåtande värld gentemot olikheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 14:19:57

Ingen tjänar pengar på att annorlunda människor accepteras, dvs. i det kortsiktiga ekonomiska perspektivet.

Men läkemedelsindustrin ställer gärna upp på en gång. Helst med mediciner som ska tas hela livet.

Som jag nyss skrev på annan plats, vid sidan av den internationella vapenhandeln är läkemedelsindustrin världens mest lönsamma verksamhet.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 20:19:47

Nu har jag en uppdatering! Han har nu läst listan och pratat med min mor i telefon, om min uppväxt och så vidare. Efter ungefär halva samtalet blev han mer och mer "medgörlig" och sade till slut att "Ja, det är ju mycket som pekar på Aspergers".
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav slackern » 2011-05-17 20:26:56

biologic skrev:Nu har jag en uppdatering! Han har nu läst listan och pratat med min mor i telefon, om min uppväxt och så vidare. Efter ungefär halva samtalet blev han mer och mer "medgörlig" och sade till slut att "Ja, det är ju mycket som pekar på Aspergers".


Så är han bra och kompetent nu?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-17 20:34:56

Miche skrev:@Sigvard Lingh, citatfunktionen går att använda, den fungerar alldeles utmärkt!
Sigvard Lingh skrev:
Miche skrev:Det där misstänker jag är en effekt av att man numera bara får söka för ett problem åt gången hos VC (de får bara betalt för ett problem åt gången pga någon ny jävla korkad reform och besparingsiver, en iver som bara fördyrar och försämrar allt).

Kan du ge någon referens till detta?

Jag hittar ingen referens nu (mår för dåligt för att orka leta), men det som sägs i flera landsting numera är att vårdcentralernas ersättning baseras på två saker.
  1. Antalet listade patienter
  2. Antalet besök
Effekten av detta har blivit att läkarna inte längre får ta upp mer än ett problem åt gången med patienterna eftersom de inte får betalt för det, vården försämras betydligt och missarna i vården ökar. Jag har hört detta från minst tre olika landsting (Stockholm, Södermanland och Västmanland).


Jag har läst i DN om detta för en tid sedan. Vad de i sin tur hade för källa minns jag dessvärre inte.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 20:37:42

slackern skrev:
biologic skrev:Nu har jag en uppdatering! Han har nu läst listan och pratat med min mor i telefon, om min uppväxt och så vidare. Efter ungefär halva samtalet blev han mer och mer "medgörlig" och sade till slut att "Ja, det är ju mycket som pekar på Aspergers".


Så är han bra och kompetent nu?


Hans kompetens förändras ju inte bara för att han ändrar åsikt efter ett tag. Jag blev bara så arg när han redan från första stund hade en bestämd uppfattning om "hur det var", utan att titta på fakta eller prata med mig. Inte speciellt objektivt alls. Får se vad han säger nästa gång. Ville bara uppdatera.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav slackern » 2011-05-17 20:48:11

biologic skrev:
slackern skrev:
biologic skrev:Nu har jag en uppdatering! Han har nu läst listan och pratat med min mor i telefon, om min uppväxt och så vidare. Efter ungefär halva samtalet blev han mer och mer "medgörlig" och sade till slut att "Ja, det är ju mycket som pekar på Aspergers".


Så är han bra och kompetent nu?


Hans kompetens förändras ju inte bara för att han ändrar åsikt efter ett tag. Jag blev bara så arg när han redan från första stund hade en bestämd uppfattning om "hur det var", utan att titta på fakta eller prata med mig. Inte speciellt objektivt alls. Får se vad han säger nästa gång. Ville bara uppdatera.


Men om han har pratat med din mamma så måste han väll ändå ta det på allvar? Jag tycker att det låter som det har gått otroligt fort? Att han har tagit tag i det?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Wine » 2011-05-17 20:50:36

Sigvard Lingh skrev:Men läkemedelsindustrin ställer gärna upp på en gång. Helst med mediciner som ska tas hela livet.


Precis, det vore ju bättre om man tog tag i vad som eventuellt orsakar problemet eller sjukdomen/tillståndet. En bra utveckling är ju t.ex. att läkare ordinerar motion på recept. Motion är bra för hela allmäntillståndet även psyket, varför ska man äta SSRI om man istället kan aktivera sig med t.ex. lugna skogspromenader eller trädgårdsarbete t.ex. Har också nyligen läst om hur onödigt det är för de flesta att äta statiner. Många övermedicinerar idag för att värdena för det som anses normalt ändras så att fler ska kunna medicineras fastän de tidigare skulle ansetts ha normala värden för kolesterol, blodtryck m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 20:56:56

slackern skrev:
Men om han har pratat med din mamma så måste han väll ändå ta det på allvar? Jag tycker att det låter som det har gått otroligt fort? Att han har tagit tag i det?


Jo, han läste igenom min "lista" efter jag hade gått, och ringde sedan henne för att stämma av och kolla. Det var ju i alla fall positivt! Hoppas på att få en relativt snabb tid igen nu, så får jag se vad han säger och vilken uppfattning han har nu.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav slackern » 2011-05-17 21:09:13

biologic skrev:
slackern skrev:
Men om han har pratat med din mamma så måste han väll ändå ta det på allvar? Jag tycker att det låter som det har gått otroligt fort? Att han har tagit tag i det?


Jo, han läste igenom min "lista" efter jag hade gått, och ringde sedan henne för att stämma av och kolla. Det var ju i alla fall positivt! Hoppas på att få en relativt snabb tid igen nu, så får jag se vad han säger och vilken uppfattning han har nu.


Tror inte han kommer att säga vilken uppfattning han har han kommer nog bara att hänvisa till utredningen att han inte kan säga något innan utredningen är klar. Eller han kanske kommer att säga om han misstänker att du har AS problematik att du kommer att få en utredning. Eller så har min personliga erfarenhet varit men jag har fått uppfattningen att de brukar vara rätt hemliga och säga att de vet inget innan alla resultat är klara.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Zombie » 2011-05-17 21:11:54

biologic, får hoppas läkaren fortsätter med den ödmjukhet han verkar ha visat nu. (Och att den inte bara berodde på att han fick tala med någon som kanske var mer jämnårig eller så...) Håller tummarna.

************************
Miche skrev:Effekten av detta har blivit att läkarna inte längre får ta upp mer än ett problem åt gången med patienterna eftersom de inte får betalt för det, vården försämras betydligt och missarna i vården ökar. Jag har hört detta från minst tre olika landsting (Stockholm, Södermanland och Västmanland).

En annan effekt lär väl bli ännu en spik i likkistan, bokstavligen, för den som har komplexa eller flera i varandra ingripande problem. En likkista som jag tror redan har slutit sig om många som skulle ha räddats på salig helhetssynens och läkarhederns tid. Men hur får man fram det ur någon statistik?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 21:24:22

Zombie skrev:biologic, får hoppas läkaren fortsätter med den ödmjukhet han verkar ha visat nu. (Och att den inte bara berodde på att han fick tala med någon som kanske var mer jämnårig eller så...) Håller tummarna.

************************
Miche skrev:Effekten av detta har blivit att läkarna inte längre får ta upp mer än ett problem åt gången med patienterna eftersom de inte får betalt för det, vården försämras betydligt och missarna i vården ökar. Jag har hört detta från minst tre olika landsting (Stockholm, Södermanland och Västmanland).

En annan effekt lär väl bli ännu en spik i likkistan, bokstavligen, för den som har komplexa eller flera i varandra ingripande problem. En likkista som jag tror redan har slutit sig om många som skulle ha räddats på salig helhetssynens och läkarhederns tid. Men hur får man fram det ur någon statistik?


Tack så mycket!

För övrigt, sjukvården riktar in sig på användandet av Occam's Razor - "När du hör hovklapper, tänk hästar och inte zebror! Man kan göra ödesdigra misstag genom att inte koppla ihop två till synes separata symptom till en helhet, eller bortse från faktorer och istället välja den enklaste förklaringen. Det fick jag erfarenhet av när jag insjuknade i blodförgiftning. Enligt läkaren så hade jag influensa, trots att jag enbart hade hög feber och inga andra symptom. Hem och ta en Alvedon, och hejdå! Jag kom tillbaka till akuten i sista stund kan jag säga, då hade redan mina njurar, min lever och mitt hjärta börjat svikta. 336 i CRP, hög puls och hög feber. Blodtrycket nere på 48/26, men jag var vid medvetande...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Zombie » 2011-05-17 21:38:12

Ja, precis så. Och det värsta är om det stämmer det jag hörde redan för tjugo år sedan (tror jag det var), att det är det förhållningssättet man medvetet lär ut numera. Inte Ockams rakkniv, utan en köttkniv modellerad efter den, med vilken man skär bort det som inte stämmer, som det förut var en läkares yrkesstolthet att kunna upptäcka, medan man tittar på statistisk sannolikhet och patientflödesscheman.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 21:45:24

Zombie skrev:Ja, precis så. Och det värsta är om det stämmer det jag hörde redan för tjugo år sedan, att det är det förhållningssättet man medvetet lär ut numera. Inte Ockams rakkniv, utan en köttkniv modellerad efter den, med vilken man skär bort det som inte stämmer medan man tittar på statistik och patientflödesscheman.


Exakt! De gick efter sin statistik - jag, 24 år gammal, nästintill underviktig tjej, hade sepsis som uppkommit av en akalkulös cholecystit (gallblåseinflammation utan stenar). Rent statistiskt sett var det omöjligt för mig att ha den senare diagnosen, eftersom den nästan uteslutande drabbar äldre, övervikiga personer eller patienter på intensivvårdsavdelningar. Den finns inte ens med i det datorsystem som de använder på Sjukvårdsupplysningen. Höll på att dö bara för att de inte kunde se bortom det "troliga".
Jag är tragiskt nog inte den enda, och andra har inte lika stor tur... Jag tror inte att det enbart är ekonomin och nedskärningarna som gör att sjukvården felar, det är främst de diagnostiska systemen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Zombie » 2011-05-17 22:13:57

biologic skrev:Jag tror inte att det enbart är ekonomin och nedskärningarna som gör att sjukvården felar, det är främst de diagnostiska systemen.

Jag tycker det vore synd om goda viljor fastnade i en diskussion om antingen-eller av det. För min del tror jag att de båda sakerna hänger ihop. Om jag orkade skulle jag bilda mig i det och hur man istället gjorde förr, men då inte i den ytliga standardversionen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 22:25:10

Jag instämmer med biologics:

"Jag tror inte att det enbart är ekonomin och nedskärningarna som gör att sjukvården felar, det är främst de diagnostiska systemen."

Ja, det är både-och.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?

Inläggav biologic » 2011-05-17 22:30:53

@Zombie och Sigvard Lingh
Jag tror också att det beror på båda faktorerna, därav "inte enbart ekonomin". Jobbigt att ingen berörd politiker får upp ögonen för detta faktum. :roll:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in