Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav lenasvn » 2011-05-04 19:32:30

Idag gick jag på en skolkonferens angående min son inför högstadiet. Jag har, med nuvarande lärare som stöd, bett om anpassad skolgång åt min son. Tidigare har rektorn sagt via telefon att vi har gott om tid att förbereda anpassad skolgång till hösten.

Idag på konferensen ändrades tongångarna, det skulle observeras "hur det går". Vafalls?? :shock: Sonen har lidit nog (Asperger, ADD, DAMP). Nuvarande läraren och jag är överens, hon har haft honom i 3 år! Jag blir så förbannad när folk ljuger mej upp i ansiktet och kör över föräldrar så här! Han har låg tolerans och låga energireserver. Ska han få betyg i viktiga ämnen måste vi skala bort ämnen som inte är nödvändiga för ev. vidareutbildning så han orkar få vettiga betyg. Han kommer hem med tårar i ögonen av utmattning på eftermiddagen, plikttrogen som få.

AS diagnosen är ny sedan november, vi har inte ens hunnit gå till HAB ännu. Finns det ingen lag som jag kan åberopa? Jag är så ny på AS diagnosen och pojkens rättigheter men förstår AS väl, utreds själv och dottern har också diagnosen.

Det stör mej att man först sa att man har gott om tid att förbereda anpassad skolgång till hösten, och sedan 2 månader senare på konferensen säger ska man se hur det går? Det där har jag svårt att släppa, att man fintar med mej sådär.

Tack på förhand, alla! :)
lenasvn
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav Alien » 2011-05-05 2:16:10

Jag är inte insatt i vilka rättigheter man har. Men du skulle kunna ringa Skolverket och fråga. Sedan borde de veta på Hab också tycker jag.

Jag fattar inte heller hur rektorn resonerar, ingenting blir väl automatiskt bättre för din son enbart med diagnosen? Diagnosen ska ju vara ett medel just för att få mera hjälp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav Zombie » 2011-05-05 2:25:01

:( Jag är varken insatt eller har barn, men tänker att dels kanske det också är pengar han vill hålla i, dels kanske han inte kan eller kan föreställa sig tillräckligt om AS.

Och har han fintat är han förmodligen socialt feg och måste hanteras med den försiktighet det kräver... såvida det inte verkligen är något missförstånd?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav lenasvn » 2011-05-05 8:13:55

Resonemanget var väl att se om det skulle gå bättre nästa år. Ser dock inte hur detta skulle vara möjligt, högstadiet med all ny press och fler ämnen skapar ju bara ytterligare stress och krav. Jag har skrivit skolverket, samt den lokala kontakten för Riksföreningen Autism. Har ett första möte på HAB först i Juni, men jag kan nog ringa dom innan dess och få generella svar.

Man tänker som så att det ju inte kan handla om en finansiell fråga (som det ju heller inte får vara) eftersom anpassad skolgång inte kostar skolan något extra vad jag vet. Om det varit ett missförstånd från min sida tvivlar jag på, man sa på telefon att "vi har tillräckligt med tid att förbereda anpassad skolgång till hösten". Det lät så klart att jag meddelade min son samt familjemedlemmar.

Visst borde diagnosen vara ytterligare bevis att han behöver hjälpen, och läraren som haft honom i 3 år har personligen gått till rektorn när jag först tog upp anpassad skolgång och sagt att hon anser det vara bästa alternativet för pojken. Tyvärr har lärare väldigt liten makt i skolsystemet i sådana här fall.

tack för svar :D
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav sherlocka » 2011-05-17 10:10:43

Var resurscentrum/ elevhälsan med på mötet?
Hade samma problem med min son för en del år sedan. Skolan ville prompt försöka o satte honom med AS i en klass för begåvningshandikappade :o . Givetvis fungerade det inte men dem ville ju absolut pröva, det blev ett misslyckande för dem o ett års slöseri för min son. Resurscentrum ska agera för skolan, men även hitta alternativ o året efter fick min son börja i en skola som var helt underbar!
Rådfråga skoldirektören i er kommun o få råd om vart ni ska vända er.
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-19 20:31:31

Här finns lite information http://www.attention-riks.se/index.php/stoed-i-skolan.html sen är det så att med diagnoser har han rätt till stöd i skolan. Det är inget skolan kan neka honom. Skolan har dessutom rätt till extra bidrag för att kunna tillgodose hans behov.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Förfrågan om anpassad skolgång bortfintad av rektor

Inläggav ufo » 2011-06-09 11:52:17

lenasvn skrev:Man tänker som så att det ju inte kan handla om en finansiell fråga (som det ju heller inte får vara) eftersom anpassad skolgång inte kostar skolan något extra vad jag vet
Det är tom så att skolorna får extraresurser för att anpassa skolgången. Så rent finansiellt förlorar skolan på att inte anpassa vid behov.
Du har nog stött på en av de självutnämnda experter som anser att vissa diagnoser inte finns.

I värsta fall får du förbereda dig på att slåss för er rätt. Bildligt eller bokstavligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in