Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Savanten Svante » 2011-05-15 16:32:30

Arbetsförmedlingen får nu möjlighet att komma åt sådana personuppgifter som är viktiga för jobbsituationen. Det rör lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottsmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Det är dock en möjlighet som är belagd med ett starkt regelverk, för att uppgifter ska vara tillgängliga för de handläggare som är i behov av uppgifterna, för att sköta sin uppgift som arbetsförmedlare.

http://moderatlotta.wordpress.com/2011/05/11/4616/

Hurra. VARFÖR ska af veta mitt smutsiga förflutna?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav IckyFlix » 2011-05-15 16:34:15

Ja, det där starka regelverket har jag inte så hög förväntan på, faktiskt. Socialtjänsten utnyttjar ju redan idag sina inblickssystem för att kolla upp folk som de inte får kolla upp... Så...
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Le_inimitable » 2011-05-15 16:53:54

Savanten Svante skrev:VARFÖR ska af veta mitt smutsiga förflutna?

Det är för att du är för dum för att själv inse vilka begågna brott som i själva verket är meriter när du söker jobb.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Savanten Svante » 2011-05-15 18:55:46

8)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-17 0:45:24

Domar i brottsmål är offentliga handlingar enligt lag - så inget nytt där.
Straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden, vad menas med det? LPT?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav treeman » 2011-05-17 0:49:37

Mig kommer dom aldrig få fast hur dom än gör...
Muhahahahaha!

I am standing here so come get some!

(usch va stöddigt sagt... fyfan!)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Zombie » 2011-05-17 1:07:15

IckyFlix skrev:Ja, det där starka regelverket har jag inte så hög förväntan på, faktiskt. Socialtjänsten utnyttjar ju redan idag sina inblickssystem för att kolla upp folk som de inte får kolla upp... Så...

Jo. Jag tror att sådant här får en allmänkorrumperande effekt. Och får det trots att de flesta aldrig kommer att vilja veta hur kontrollerade de kan vara — hur kontrollen dessutom missbrukas att förtiga. Men sådana enkla samband ser man nog aldrig i byråkratsjälarnas lekstuga, deras specialintresse är för aspigt sakinriktat (som i människofrånvänt), om jag får säga så.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-17 1:12:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 1:12:13

Som jag har sett av forskningen finns ingen överrepresentation av brottslighet bland personer med Asperger. När det ändå förekommer är det vanligen s.k. "double hits", dvs. personen hade ytterligare ett "problemområde".

Om ni är intresserade kan jag kolla lite mer.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-17 1:14:16

Zombie skrev:
IckyFlix skrev:Ja, det där starka regelverket har jag inte så hög förväntan på, faktiskt. Socialtjänsten utnyttjar ju redan idag sina inblickssystem för att kolla upp folk som de inte får kolla upp... Så...

Jo. Jag tror att sådant här får en allmänkorrumperande effekt. Och får det trots att de flesta aldrig kommer att vilja veta hur kontrollerade de kan vara — hur kontrollen dessutom missbrukas att förtiga. Men sådana enkla samband ser man nog aldrig i byråkratsjälarnas lekstuga, deras specialintresse är för aspigt sakinriktat (som i människofrånvänt), om jag får säga så.


+1!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Jagers » 2011-05-17 1:23:53

Le_inimitable skrev:
Savanten Svante skrev:VARFÖR ska af veta mitt smutsiga förflutna?

Det är för att du är för dum för att själv inse vilka begågna brott som i själva verket är meriter när du söker jobb.


Hahahaha -roflmao-
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav IckyFlix » 2011-05-17 9:02:04

Zombie skrev:
IckyFlix skrev:Ja, det där starka regelverket har jag inte så hög förväntan på, faktiskt. Socialtjänsten utnyttjar ju redan idag sina inblickssystem för att kolla upp folk som de inte får kolla upp... Så...

Jo. Jag tror att sådant här får en allmänkorrumperande effekt. Och får det trots att de flesta aldrig kommer att vilja veta hur kontrollerade de kan vara — hur kontrollen dessutom missbrukas att förtiga. Men sådana enkla samband ser man nog aldrig i byråkratsjälarnas lekstuga, deras specialintresse är för aspigt sakinriktat (som i människofrånvänt), om jag får säga så.


Ju fler verktyg en myndighet får för att kunna kontrollera en medborgare, och ju starkare den samhälleliga övertygelsen är om att medborgare vill fuska sig till bidrag, desto värre övertramp kommer det att bli. Det är just kombinationen mellan dessa fenomen som skrämmer mig.

Jag har en del sekretessprövning kring uppgiftsutlämning i mina arbetsuppgifter, och det är häpnadsväckande hur människor på olika myndigheter försöker snirkla sig till information som de näppeligen har rätt till.
(Och hej Zombie - long time no see! :) )
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Zombie » 2011-05-22 22:54:48

IckyFlix skrev:(Och hej Zombie - long time no see! :) )

Hej Icky! :D Men vart tog du vägen nu? :(
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Gafsan » 2011-05-29 18:56:21

Savanten Svante skrev:Arbetsförmedlingen får nu möjlighet att komma åt sådana personuppgifter som är viktiga för jobbsituationen. Det rör lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottsmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Det är dock en möjlighet som är belagd med ett starkt regelverk, för att uppgifter ska vara tillgängliga för de handläggare som är i behov av uppgifterna, för att sköta sin uppgift som arbetsförmedlare.

http://moderatlotta.wordpress.com/2011/05/11/4616/

Hurra. VARFÖR ska af veta mitt smutsiga förflutna?


Svaret på den frågan ger du ju själv. För att det handlar om personuppgifter som är viktiga för arbetssituationen. Personer som kan misstänkas ha en benägenhet att begå vissa typer av brott (t.ex. för att de tidigare ägnat sig åt den typen av verksamhet) kan ju ses som olämpliga för vissa yrken. Jag skulle ju inte vilja att fastighetsskötaren i huset där jag bor var inbrottstjuv t.ex, då skulle det ju inte kännas så bra att han gick runt med huvudnyckel. Eller att ungarnas dagispersonal hade dömts för barnmisshandel eller att min gynekolog var dömd för sexbrott mot patienter eller något sånt. Jag tycker inte att det är så konstigt, det är väl bara bra att vem som helst inte kan få vilket jobb som helst.

Sen måste jag ju säga att om jag begår brott så får jag väl stå för dem också. Om jag inte vill kunna hittas i brottsregister så får jag väl låta bli att begå brott helt enkelt. Svårare än så är det väl inte?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Övervakningssamhället: AF och brottsregistret

Inläggav Hundralappen » 2011-05-29 18:57:53

Precis detta jag gått och funderat på... Hallelujah!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in