Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)

Inläggav Neko-chan » 2011-05-13 15:05:06

DVS om allt vad mens och ägglossning är ett enda stort traumatiskt problem för er...

Själv får jag extrema menssmärtor och måste ta receptbelagda värktabletter, jag får ont vid ägglossning oftast, nu har jag ägglossning och när jag skulle gå ur sängen efter jag vaknat och gå till toan var jag så yr jag inte kunnde gå rakt! nu är jag yr, illamående och kallsvettas framför datorn, jag hade lite viktiga saker jag behövde göra idag men jag tar mig inte ut till bilen helt enkelt...
Såhär känner och tänker jag i och med detta:

* Jag har hört att dom med Schitzofreni har lättare att få canser, så är de nått med AS som
stökar till i kroppen?

* Jag har inget emot att va tjej, men jag blir så LESS på att ha denna kroppen när allt bara ska jävlas med mig, jag blir så otroligt depprimerad och vill skära ut skiten där nere, känns som benskörhet är mycke mer värt än att må såhär dåligt pga kroppen.

* Har killar ens samma problem?
Om inte, vilket skämt de kvinnliga könet är...Såhär kan man ju inte leva 80-90 år...

Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken.
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav treeman » 2011-05-13 15:14:51

Om jag byter kön ska jag skriva här sen. Fast nu går det ju inte. Ge mig mens!
:-)003
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Banzai » 2011-05-13 15:32:05

Neko-chan, själv har jag inte dessa smärtor du beskriver, men nog tusan vill jag karva ur eländet som styr min kropp så. Jag lider själv av PMS och funderar på om det kanske inte skulle kunna kvala in på PMDD (PMS upphöjt i tio ungefär).

Min väninna har samma problem som du däremot, när hon var yngre så höll hon på att svimma av smärtan.

Jag vet inte själv om jag skulle vilja byta mellan att typ vilja ta livet av mig en gång/månad mot denna smärta; det känns lite som ett val mellan pest eller kolera. :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-13 15:39:34

treeman skrev:Om jag byter kön ska jag skriva här sen. Fast nu går det ju inte. Ge mig mens!
:-)003
vill du ha sånt? :shock:
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-13 15:41:07

Vad jag förstår är det väldigt vanligt med svår pms vid diagnoser som AS, ADHD och Tourette (själv har jag alla tre). Nu använder jag både p-piller (trionetta) och Cymbalta mot depression (som också används mot pms), så mina besvär är något lindrigare än annars, men jag lider ändå av svår pms. Några dagar i månaden är det väldigt svårt att ta sig ur sängen. Dessutom blir jag retlig, dysforisk, yr, skakig, klumpig m.m. När jag har ägglossning (alltså inte nu när jag äter p-piller) upplever jag det som väldigt smärtsamt, och mensvärken likaså. Å andra sidan blir jag sexgalning strax innan ägglossningen.

Män lär också ha hormonsvängningar, men inte så tydligt månatliga. Jag är inte så inläst på det ämnet dessvärre.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Peace » 2011-05-13 15:48:16

Har liknande problem. Får ibland extrema menssmärtor så jag bara ligger och skriker. Sist hade jag även jätteont vid ägglossning. Får ont i brösten vid ägglossning ibland också. Blir ofta deppig/sur, vet inte om det är pms dock.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Banzai » 2011-05-13 16:15:22

Tintomara Ariadne skrev:Vad jag förstår är det väldigt vanligt med svår pms vid diagnoser som AS, ADHD och Tourette (själv har jag alla tre). Nu använder jag både p-piller (trionetta) och Cymbalta mot depression (som också används mot pms), så mina besvär är något lindrigare än annars, men jag lider ändå av svår pms. Några dagar i månaden är det väldigt svårt att ta sig ur sängen. Dessutom blir jag retlig, dysforisk, yr, skakig, klumpig m.m. När jag har ägglossning (alltså inte nu när jag äter p-piller) upplever jag det som väldigt smärtsamt, och mensvärken likaså. Å andra sidan blir jag sexgalning strax innan ägglossningen.

Män lär också ha hormonsvängningar, men inte så tydligt månatliga. Jag är inte så inläst på det ämnet dessvärre.

Blir du småfebrig också? Det blir jag, det är därför jag blir så trött och lättirriterad för jag orkar inte med mig själv. :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-13 16:20:08

Det vet jag inte. Jag tar aldrig tempen eftersom jag har blandat ihop muntermometern med den som jag hade i min sons rumpa när han var bebis. Sex år senare kanske jag borde ha skaffat en ny termometer...

Men svullen och öm glömde jag att skriva. Och värmevallningar får jag definitivt. Jag har pms nu. Det är pest!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Banzai » 2011-05-13 16:21:54

Tintomara Ariadne skrev:Det vet jag inte. Jag tar aldrig tempen eftersom jag har blandat ihop muntermometern med den som jag hade i min sons rumpa när han var bebis. Sex år senare kanske jag borde ha skaffat en ny termometer...

Men svullen och öm glömde jag att skriva. Och värmevallningar får jag definitivt. Jag har pms nu. Det är pest!

:lol:
Jag förstår att du inte tar tempen.

PMS är sådant man inte ens önskar sin värsta fiende...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Neko-chan » 2011-05-13 18:27:39

Grrr så typiskt, ja menssmärtor är inte kul...Sist fick jag ta 3 st dilkofenak 50 mg...altså 150 mg av...vad de nu är som stillar smärta, och vissa räcker de med en ipreen...
PMS har jag i en hel vecka före mens, sen när smärtan kommer och jag blir störd av mamma eller pappa har jag nog slängt ur mig en del jag inte ens kommer ihåg :? jag har svimmat två gånger pga jag inte hunnit ta tabletter i tid...

Skulle va skönt att va en det :( då kan man va tjejig och söt iallafall utan att ha dessa mens problem!
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav kullan » 2011-05-13 18:31:54

när det är nån vecka innan jag ska få mens så kan jag få allt möjligt konstigt.Ont i benen eller ont nån annanstans.eller så blir jag fly förbannad över nåt fånigt.Sen blir man ju trött som nån kört huvet i nåt hårt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav svartamolnet » 2011-05-13 18:48:28

Jag har inga kroppsliga problem vid PMS, förutom lite ömmande bröst. Mensvärk har jag inte mycket.

Men i stället för kroppsliga problem har jag fått psykiska. Jag förvandlas till ett elakt monster som helst borde sättas i ljudisolerad bur, för jag säger så elaka saker och är så lättirriterad. Jag börjar deppa ihop vid ägglossningen och sedan blir jag knasigare för varje dag fram till mensen. Inte kul...
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Kimmelie » 2011-05-13 18:58:44

@ Neko-chan: Det låter som Endometrios. Jag har det, och känner igen alla symptom du beskriver. Tyvärr är det inte många gynekologer som känner till det, så många går odiagnosticerade och lider i onödan.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Neko-chan » 2011-05-13 19:46:21

Åh nej...allt stämmde, förutom Ofrivillig barnlöshet som jag inte vet vad de är,men de lät inte som nån kul grej, särskilt inte de med cystor :-)002
Men de stog att den stöter bort slemhinnan...syns de ganska uppenbart då?
När jag gått på toa har jag sett antingen flera gånger i små potioner eller bara en gång med mycke, som nån sorts svart grej...men trott de vart "äggskal" :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Ylva-Li » 2011-05-13 20:20:13

Hoho ja.. Har extremt mycket menssmärtor. Osäker på om det är mycket, eller om det är min överkänslighet som spelar in. För jag är väldigt överkänslig. Folk kan peta lätt på mig och det gör jätteont väldigt länge..
Så kanske kan det vara nåt sånt? =/
Oavsett är det jobbigt..
Ipren funkar på mig.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-13 23:45:44

Jag blödde extremt mkt och hade extremt ont när jag hade mens, så när jag var 13 fick jag ppiller och det hjälpte, senare fick jag andra ppiller och de gör så jag inte har någon mens alls och därmed inga problem öht med den delen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav NoteToSelf » 2011-05-13 23:58:58

Har också stora problem.
Först var det för ofta och för mycket mens, fick prova nån medicin som inte fungerade så bra. Fick prova liknande, men det var ju 6 tabletter dagligen under mensen, plus en järntablett och en anti-depressiva. Men det hjälpte, har inte såna problem idag.

Nu har jag extrem PMS (tom utomstående kan avgöra när var i menscykeln jag är, pga humöret.) Har provat fyra olika p-piller, mådde väldigt dåligt av alla. Får inga anti-depressiva utskrivna längre, eftersom jag får så många biverkningar. Får stå ut med ångest och självmordstankar före mensen helt enkelt.
Jävla överkänslighet :evil:
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Xzirie » 2011-05-14 0:23:58

Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-14 0:39:33

Ägglossningsvärk kan tyda på endometrios ja men att inte gynekologer känner till det måste vara fel för det är den absolut vanligaste anledningen till bristande fertilitet och ofrivillig barnlöshet bland kvinnor i Sverige. Däremot är det svårt att diagnosticera. Om man inte har en synlig cysta som syns på ultraljud så måste de i princip öppna och titta efter (genom en mindre titthålsoperation) för att vara säkra.
Därför börjar man ofta att skriva ut någon form av p-piller för att testa om det hjälper eftersom mycket mensbesvär förbättras av p-piller.

Om du misstänker endometrios så bör du se till att få utskrivet ett p-piller UTAN östrogen eftersom östrogenet matar härdarna - dvs minipiller med gestagener som tas kontinuerligt utan uppehåll. Där tror jag dock att många gynekologer kan vara slappa och ge dig ett P-piller med Östrogen.

Själv tog jag under en tid ett preparat som hette Ceracette och det tror jag att du skulle kunna få utskrivet utan titthålsoperation. Du kan också be om P-spruta som också bygger på gestagener som preventivmedel. Säg att du har jättesvårt att komma ihåg att ta tabletter så kommer de att gå med på det :P . Det är nog lite sämre än Ceracette eftersom det kanske inte utsöndras så jämnt under cykeln som du har tabletter men jag vet inte om dosen är högre eller lägre. Med Ceracette är det jätteviktigt att man kommer ihåg att ta tabletterna ungefär samma tid på dagen annars får man en helvetes massa blödningstrassel.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-14 0:58:09

Bjäbbmonstret skrev:Själv tog jag under en tid ett preparat som hette Ceracette och det tror jag att du skulle kunna få utskrivet utan titthålsoperation.


Cerazette är det jag har och det är det bästa piller jag haft.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Neko-chan » 2011-05-14 3:11:29

Jag provade P-piller i 5 dagar, sen var jag så djupt depprimerad :lol: så jag slutade, sen har jag hållt mig till värktabletter, dom hjälper mot mycke, gör inte lika ont att skita under mens :D annars kommer jag inte äta under dagen före för då måste jag ju bajsa när jag har mens och de gör vedervärdigt ont! gör ont att äta, gör ont när magen tar hand om maten, ont när jag ska pinka, ont att existera i alla ställningar kroppen kan göra :x icon

Men har ändå haft tankar på att ta bort livmodern då jag ändå inte vill ha barn :( nog för att åldrande och så börjar tidigare...Svårt val,
Menssmärtor och tråkigt liv pga menscykeln eller bli gammal i förtid...uch
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Xzirie » 2011-05-14 3:14:54

Bjäbbmonstret skrev:Du kan också be om P-spruta som också bygger på gestagener som preventivmedel. Säg att du har jättesvårt att komma ihåg att ta tabletter så kommer de att gå med på det :P . Det är nog lite sämre än Ceracette eftersom det kanske inte utsöndras så jämnt under cykeln som du har tabletter men jag vet inte om dosen är högre eller lägre.

P-spruta är en hästdos som nästan garanterat slår ut precis allting. Med rätt brutala biverkningar om man har otur.
Oftast tar det 3-18 månader även efter man har slutat innan man besväras av mens och ägglossningar igen.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-14 3:30:06

Det finns jävligt många sorters p-piller och olika människor reagerar olika på det. Jag blev inte nere av Ceracette jag blev pilsk :oops: fick blödningar halva månaden - mycket på grund av att jag hade svårt att komma ihåg att ta dem tillräckligt regelbundet och så småningom fick jag i stället korta och sparsamma menstruationer. Tog dem ett bra tag innan de slutade hjälpa och jag fick övergå till starkare gestagener.

Är det endometrios så bör du försöka behandla själva åkomman. Det gör du inte med värktabletter. Jag har aldrig haft så ont som du beskriver Neko-Chan men jag har lyckats bli besvärsfri flera år i sträck tack vare behandlingar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Känner fler tjejer som jag?

Inläggav Banzai » 2011-05-14 10:00:23

Neko-chan skrev:Jag provade P-piller i 5 dagar, sen var jag så djupt depprimerad :lol: så jag slutade, sen har jag hållt mig till värktabletter, dom hjälper mot mycke, gör inte lika ont att skita under mens :D annars kommer jag inte äta under dagen före för då måste jag ju bajsa när jag har mens och de gör vedervärdigt ont! gör ont att äta, gör ont när magen tar hand om maten, ont när jag ska pinka, ont att existera i alla ställningar kroppen kan göra :x icon

Men har ändå haft tankar på att ta bort livmodern då jag ändå inte vill ha barn :( nog för att åldrande och så börjar tidigare...Svårt val,
Menssmärtor och tråkigt liv pga menscykeln eller bli gammal i förtid...uch

Jag har gått i samma tankar som du när det gällt att plocka bort livmodern, men det som hindrat mig är det faktumet att våra "kära" små hormoner skyddar mot kärlkramp och liknande.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in