Hallucinationer någon?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav Nefarious » 2011-05-09 19:26:41

slackern skrev:Har du någon diagnos som orsaker det eller något anat? Behöver inte svara om det är känsligt.


Om jag minns riktigt så sa min terapeut att det heter dissociation.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav slackern » 2011-05-09 19:44:41

Nefarious skrev:
slackern skrev:Har du någon diagnos som orsaker det eller något anat? Behöver inte svara om det är känsligt.


Om jag minns riktigt så sa min terapeut att det heter dissociation.


Tack för upplysningen jag googlade upp det aldrig hört det ordet förut. Man lär sej alltid något nytt vilket jag tycker är en fantastisk känsla.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav prodge64 » 2011-05-09 21:54:21

Läskigt. Jag hittade en sida som beskrev det där lite grann (denna) men läste inte så noga.
Detta kändes dock intressant:
För att förklara dissociation för någon som själv aldrig upplevt dissociation i dess patologiska form brukar man nämna ett förändrat medvetandetillstånd som alla känner igen. Föreställ dig att du sitter i bilen och kör längs med motorvägen. Plötsligt upptäcker du att du kört förbi avfarten du skulle svängt av på redan för ett bra stycke sedan. Du har helt enkelt varit i andra tankar medan det hände. I ett annat mervetandetillstånd.

Det ska troligen stå medvetandetillstånd även i slutet, men ett citat är ett citat. :p Läskig grej alltså.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-10 2:16:07

I så fall låter det som att jag upplever dissociation dagligen... Det försvinner tid för mig för jämnan. Men det måste väl finnas grader i det också? När vi just hade hittat min pappa efter att han tagit sitt liv befann jag mig i chock. Då upplevde jag det som att någon gjorde filmklipp i min tillvaro. Ena sekunden gick jag bredvid en släkting som bar den blodiga mattan under armen; nästa sekund var vi ett stycke längre bort och mattan var borta, o.s.v.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-10 23:56:01

Tintomara Ariadne skrev:I så fall låter det som att jag upplever dissociation dagligen... Det försvinner tid för mig för jämnan. Men det måste väl finnas grader i det också? När vi just hade hittat min pappa efter att han tagit sitt liv befann jag mig i chock. Då upplevde jag det som att någon gjorde filmklipp i min tillvaro. Ena sekunden gick jag bredvid en släkting som bar den blodiga mattan under armen; nästa sekund var vi ett stycke längre bort och mattan var borta, o.s.v.
Tror jag upplevde något liknande när jag var "liten", mar som om en stömbrytare hade slagits om...
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav Nefarious » 2011-05-11 20:14:31

prodge64 skrev:Läskig grej alltså.


Ja, det där upplever jag ganska ofta, men jag har inte kunnat hitta något underlag för att det skulle vara orsaken till mina hallucinationer. Måste leta mer.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Hallucinationer någon?

Inläggav Nefarious » 2011-05-11 20:14:31

prodge64 skrev:Läskig grej alltså.


Ja, det där upplever jag ganska ofta, men jag har inte kunnat hitta något underlag för att det skulle vara orsaken till mina hallucinationer. Måste leta mer.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in