Var det rätt att döda Usama bin Ladin? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var det rätt att döda bin Ladin?

Ja.
11
31%
Nej.
25
69%
 
Antal röster : 36

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav marxisten » 2011-05-06 16:04:23

KrigarSjäl skrev:-Så vad föreslår ni att man gör åt såna som Usama Bin Ladin, Khaddafi och Hussein?
Bjuder dem på te och ber dem sluta vara diktatorer?


Var bin Ladin diktator? De hade jag ingen aning om. :lol:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Firkraag » 2011-05-06 16:05:40

Sigvard Lingh skrev:Slackern, innebär din slutsats att eftersom bin Laden är människa, så har/hade han likt alla människor rätt att få sin sak prövad i domstol?


UBL i domstol: "Not guilty". yeah right :lol:. Vem försöker ni lura egentligen? Han har sedan länge erkännt sina brott och då är det inte längre en fråga om skyldig eller icke skyldig.
Senast redigerad av Firkraag 2011-05-06 16:07:13, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-06 16:06:37

Att bin Laden var inblandad i 9/11 har inte prövats i domstol.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Zombie » 2011-05-06 16:06:55

För min del har jag redan tagit ställning för rättsstaten. De principerna har genomgående åsidosatts här, och det är en barnlek att se också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-06 16:07:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-06 16:07:39

Firkraag, du menar att ibland behövs ingen domstol.

Har du någon särskild metod för att bestämma när det behövs och när det inte behövs?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Parvlon » 2011-05-06 22:17:09

Nej. det var patetiskt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Parvlon » 2011-05-06 22:37:35

Firkraag skrev:UBL i domstol: "Not guilty". yeah right :lol:. Vem försöker ni lura egentligen? Han har sedan länge erkännt sina brott och då är det inte längre en fråga om skyldig eller icke skyldig.
Du borde inte yttra dig om juridik när du har noll koll på ämnet. Det kvittar om man erkänner sig skyldig eller inte innan saken har prövats i en domstol.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Parvlon » 2011-05-06 22:50:44

Alien skrev:
"De stormade Bin Ladins gömställe. Folk borde i stället skriva om den återhållsamhet de visade genom att inte skjuta något av barnen och bara en av de fem kvinnorn, säger en USA-tjänsteman till tv-kanalen ABC." (DN idag) Vi ska alltså prisa USA för att de inte sköt ihjäl urskillningslöst, även om de sköt ihjäl obeväpnade människor.
Skrämmande uttalande från en statstjänsteman. Bödlarna lät barnen se på också om jag kommer ihåg saken korrekt. Om nån unge hade dött i eldstriden så är jag tämligen säker på att det skulle vinklats så att UBL hade använt mänskliga sköldar. Fast iofs skulle nog bara de mest korkade gå på att man använder folk inom sin egen släkt som sköld.

FamiljenM skrev:Med tanke på alla som dött pga al Qaida så var det rätt.
Och med tanke på USA's alla offer så är det inte mer än rätt att atombomba den delen av världen, eller räcker det med Washington?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav hood » 2011-05-06 23:04:03

säger en USA-tjänsteman till tv-kanalen ABC


En USA-tjänsteman?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Parvlon » 2011-05-07 0:27:44

Angående att han ska ha erkänt.

Sept. 16, 2001 (CBS) skrev: President Bush pledged Sunday that the United States "will rid the world of evil-doers."

He told Americans, who begin a new week in the aftermath of last week's terrorist attacks: "Tomorrow when you get back to work, work hard like you always have."

"My administration has a job to do. And we're going to do it," Bush said upon his return to the White House from a weekend at the presidential retreat at Camp David.
..

"What we are going to do is aggressively go after Mr. bin Laden, obviously, and all his associates. And even if it takes a long time, I'm convinced eventually we'll prevail," Cheney said from the presidential retreat at Camp David.
..
Bin Laden, 44, who is believed to have launched his campaign against the United States in retribution for "desecration" by U.S. troops during the 1990-91 Gulf crisis, denied responsibility for the attacks.
http://www.cbsnews.com/stories/2001/09/ ... 1459.shtml
WASHINGTON/NEW YORK (Reuters) - The United States readied its forces on Sunday to strike back at those behind the assault on U.S. landmarks, while the chief suspect, Osama bin Laden, insisted again he was not responsible for the attacks.

The U.S. military and thousands of reservists prepared for duty after President Bush declared the nation was ``at war'' and would ``smoke them (its enemies) out of their holes.''

Bush said bin Laden -- a mysterious Saudi-born multimillionaire -- was Washington's prime suspect and would be hunted down. Bin Laden, 44, is believed to have launched his campaign against the United States in retribution for ''desecration'' by U.S. troops during the 1990-91 Gulf crisis.

``I am residing in Afghanistan. I have taken an oath of allegiance (to Afghanistan Taliban leader Mullah Mohammad Omar) which does not allow me to do such things from Afghanistan,'' bin Laden was quoted as saying in a statement provided by a political aide to the Afghan Islamic Press on Sunday.

``We have been blamed in the past, but we were not involved,'' bin Laden was quoted as saying. AIP said it had received the fax from an undisclosed location in Afghanistan.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-07 0:39:26, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Alien » 2011-05-07 1:34:02

slackern skrev:Och jag är dödsstraffs motståndare i vilket fall som helst så om han hade dödat 1 eller 3000 spelar ingen roll för mej. Lika hemska att ta livet utav en annan människa oavsett hur många det rör sej om.


Jag tycker det är stor skillnad på om man dödar 1 el 3000. En gång är ingen gång höll jag på att säga. Nej, snarare att de flesta kan döda en annan om de blir tillräckligt pressade/känner sig hotade etc. Men för att döda i större antal krävs något annat, en känslokyla som gör att man är totalt likgiltig för andras liv. I detta fall både för fienden (västerlänningar) och för de egna (muslimer).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Alien » 2011-05-07 1:36:20

KrigarSjäl skrev:Det är bara patetiskt att försvara uttalade talibaner och terrorister. Visst, jag kan förstå andra vänstermänniskors aversion mot ett USA som vill agera världsdomare men ta en flukt på talibanerna och se hur trevliga de verkar. Kvinnor hålls i fångenskap och det juridiska systemet är i stil med inkvisitionen.
Det är bara rätt att strida mot talibanerna. På dem bara.

Det enda olyckliga i Usama Bin Ladens död är att vi riskerar ett martyrskap för andra talibaner och fundamentalister. Vore bättre om han blev dömd och satt i finkan till omvärldens beskådan.


Det är ingen som försvarar talibaner och terrorister. Det är rättsstaten vi försvarar. Alltså att Usama skulle ha ställts inför rätta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-07 1:40:01

Alien, i så fall har vi ingen rättstat vare sig i öst elle väst.

Rättstaten är lite inklämd sak här i mitten av Europa...
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Alien » 2011-05-07 1:41:20

KrigarSjäl skrev:-Så vad föreslår ni att man gör åt såna som Usama Bin Ladin, Khaddafi och Hussein?
Bjuder dem på te och ber dem sluta vara diktatorer?


Ställa dem inför rätta.

Saddam Hussein ställdes inför rätta i en irakisk domstol och dömdes till avrättning. Han blev inte avrättad direkt när amerikanarna hittade honom i källaren.

Khadaffi är fortfarande diktator, och frågan är om amerikanerna har lust att fångas i ännu ett krig för att störta honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav snuggelhund » 2011-05-07 2:41:34

Nej. Jag hade hellre sett att han ställdes inför rätta.
Så gjorde man med andra mördare som ex. Saddam och Milosovic.

Men det är väl skillnad när man ger sig på att mörda amerikaner. :roll:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-07 7:48:18

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så vad föreslår ni att man gör åt såna som Usama Bin Ladin, Khaddafi och Hussein?
Bjuder dem på te och ber dem sluta vara diktatorer?


Ställa dem inför rätta.

Saddam Hussein ställdes inför rätta i en irakisk domstol och dömdes till avrättning. Han blev inte avrättad direkt när amerikanarna hittade honom i källaren.

Khadaffi är fortfarande diktator, och frågan är om amerikanerna har lust att fångas i ännu ett krig för att störta honom.

Jovisst, det bästa hade varit om Bin Ladin blev förd till domstol men frågan är: hur får man honom dit? Kallelse till förhör?
Nej knappast. Man måste fånga fanskapet först och det är i det här fallet en militär sak. Det uppstod eldstrid och han dog istället. Trist, men hellre det än att han är kvar därute. Jag vill inte se störtande flygplan eller självmordsbombare i Europas storstäder.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav HGJ » 2011-05-07 10:21:19

marxisten skrev:
SA:s justitieminister Eric Holder har försvarat räden som ”berättigad som en handling i nationellt självförsvar”.

Apropå det så förklarades dödandet av Ernst Röhm med flera vara "statsnödvärn":

http://de.wikisource.org/wiki/Staatsnotwehrgesetz

Gesetz über Maßnahmen der Staatsnotwehr.
Vom 3. Juli 1934.

Die Reichsregierung hat das folgende Gesetz beschlossen, das hiermit verkündet wird:

Einziger Artikel
Die zur Niederschlagung hoch- und landesverräterischer Angriffe am 30. Juni, 1. und 2. Juli 1934 vollzogenen Maßnahmen sind als Staatsnotwehr rechtens.

Berlin, den 3. Juli 1934.

Der Reichskanzler
Adolf Hitler

Der Reichsminister des Innern
Frick

Der Reichsminister der Justiz
Dr. Gürtner
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav slackern » 2011-05-07 10:24:26

Alien skrev:
slackern skrev:Och jag är dödsstraffs motståndare i vilket fall som helst så om han hade dödat 1 eller 3000 spelar ingen roll för mej. Lika hemska att ta livet utav en annan människa oavsett hur många det rör sej om.


Jag tycker det är stor skillnad på om man dödar 1 el 3000. En gång är ingen gång höll jag på att säga. Nej, snarare att de flesta kan döda en annan om de blir tillräckligt pressade/känner sig hotade etc. Men för att döda i större antal krävs något annat, en känslokyla som gör att man är totalt likgiltig för andras liv. I detta fall både för fienden (västerlänningar) och för de egna (muslimer).


Nu menar jag överlagt mord och inte dråp men jag skrev lite otydligt. Men jag trodde det hörde till allmänbildningen att i USA som skulle ha ställt Usama Bin Ladin införrätta så döms man endast till döden om det är ett mord och inte ett dråp.

Så min tanke var att om någon planerar att mörda en människa och gör det är den människan inte bättre än om den gör det på 3000 människor.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Miche » 2011-05-07 11:26:07

HGJ skrev:Apropå det så förklarades dödandet av Ernst Röhm med flera vara "statsnödvärn":

http://de.wikisource.org/wiki/Staatsnotwehrgesetz

Ett citat som jag tolkar vara på tyska ett språk jag helst vill glömma pga usel skolundervisning som väcker otrevliga känslor

Jag skulle uppskatta om jag slapp använda Google translate utan kunde få en hemmagjord översättning av den tyska texten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav slackern » 2011-05-07 13:36:27

Alien skrev:
slackern skrev:Och jag är dödsstraffs motståndare i vilket fall som helst så om han hade dödat 1 eller 3000 spelar ingen roll för mej. Lika hemska att ta livet utav en annan människa oavsett hur många det rör sej om.


Jag tycker det är stor skillnad på om man dödar 1 el 3000. En gång är ingen gång höll jag på att säga. Nej, snarare att de flesta kan döda en annan om de blir tillräckligt pressade/känner sig hotade etc. Men för att döda i större antal krävs något annat, en känslokyla som gör att man är totalt likgiltig för andras liv. I detta fall både för fienden (västerlänningar) och för de egna (muslimer).


Vad tycker du om dom här siffrorna som är 5 år gamla? Vem ska ställas still svars för dom?

The "war on terror" - and by terrorists - has directly killed a minimum of 62,006 people, created 4.5 million refugees

http://www.independent.co.uk/news/world ... 15397.html
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav iheartme » 2011-05-07 14:17:39

Jag hade helst sett att han fick sitta inlåst i ett litet rum, och aldrig se solen mer, i hela sitt liv. Men det viktigaste är han fick något sorts straff, och dödsstraff duger. Hatar det äcklet så mycket, skulle gärna dödat honom.

Tycker även de borde visa bilderna på hans döda kropp, alla har rätt att se honom, speciellt de som förlorade någon den 11 September. Han förtjänar att bli förudmjukad och en ovärdig död.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Zombie » 2011-05-07 14:30:30

... och så den förutsägbara följdfrågan: samma sak gäller alla olika ansvariga för USA:s terror mot folk i tredje världen? De borde också "råka" dödas i "eldstrider" som är beordrade avrättningar* eller låsas in i små fönsterlösa rum och så vidare? Och om inte, var ser du skillnaden? Som marxisten redan har sagt här och här, och samma sak för alla andra delar av världen där de har varit och styrt om som de har velat...

Allt gott USA har gjort duger inte såvida du inte samtidigt hävdar att ändamålet helgar medlen eller kan visa att alla andra medel redan hade prövats. Att var och en är sig själv närmast duger inte heller, för de i tredje världen, både Usama och det stora flertalet trevligare personer, är sig själva lika nära som du.

------------------------
*Att kalla det "eldstrid" när familj eller livvakter eller vilka det var sköt tillbaka i självförsvar har gott om historiska föregångare i hur vi vita har brukat behandla "infödingar" när de har försvarat sig mot oss då vi har anfallit dem. Då är det de som är "krigiska" mot stackars oskyldiga oss, helt obegripligt. Detta sagt utan att berömma Usama för något, men antingen ska rätt vara rätt eller också ska man stå för att man tycker rätt ska vara fel.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav Alien » 2011-05-07 16:25:41

KrigarSjäl skrev:Dödsstraff och dödsstraff...det visar sig väl om det var en eldstrid eller inte. Kom inte och kalla en eldstrid för "dödsstraff".


Får vi någonsin veta sanningen?

Jag läste tidigare i DN att en i Navy Seal sagt att de fått order att döda Usama bin Ladin.

I Aftonbladet verkar det som de hade orsak att för säkerhets skull skjuta:
Hela aktionen utfördes i totalt mörker. När Team Six nådde terrorledaren hade de redan skjutit mot flera personer på nedervåningen i huset, två av dem dödades. Styrkan var också tvungen att använda sprängämnen för att få upp dörren.
– När de väl hittade bin Ladin hade de ingen aning om vad de skulle mötas av, säger han.
I rummet där bin Ladin sköts hittades senare en AK-47 och en pistol.
– Om han försökte nå dem vet vi inte. Men att skjuta honom under de förhållanden som rådde, med totalt mörker, var rätt sak att göra, säger Chambliss.

”Han retirerade”
Talesmän för den amerikanska militären säger till tidningen att bin Ladins val att retirera tillbaka in i rummet var ett kritiskt ögonblick för styrkan.
– Han retirerade. Du vet inte varför, ska ha ta fram ett vapen, eller ta på sig en bombväst? säger en av talesmännen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12990192.ab

Båda versionerna kan iofs vara sanna. Då var det rimligt att skjuta bin Ladin samtidigt som det var fel att ordern var att skjuta honom (även om han inte var ett hot el lätt kunnat oskadliggöras med ett skott t ex i benet).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Var det rätt att döda Usama bin Ladin?

Inläggav earlydayminer » 2011-05-07 16:30:13

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/livsf ... 144267.svd

Don Shipley har som före detta Navy Seal en viss inblick i hur ett sådant uppdrag kan gå till.

– Till att börja med befinner de sig redan i ett ogästvänligt land. Det finns ingen hjälp att få, de är själva hjälpen. Saker kan gå fel väldigt snabbt, säger han.

Don Shipley vänder sig mot beskrivningen att Usama bin Ladin sköts obeväpnad, och tycker att döda honom var det logiska valet i den situation soldaterna befann sig i.

Han pekar på att det var mörkt, en rad andra människor i huset och det var omöjligt att veta vilka vapen som fanns och om folk gömde sig i rummet intill. Han påminner också om att de var efter en mäktig och rik man, med mycket blod på sina händer, som man måste räkna med hade förberett sig på en attack.

– Bara för att han inte hade ett vapen i handen betyder det inte att han var obeväpnad. Soldaterna kunde inte veta om han hade en granat i bältet, och det finns uppgifter om ett automatvapen i rummet. De gav honom inte en chans att komma undan, för de vet att tvekan dödar.


Alien: Ja, vi kommer att få veta sanningen.

Från artikeln ovan:

"Enligt folkrättsexperter bryter det mot folkrätten att döda någon som gett sig eller är obeväpnad. Nu begär FN att USA redogör hur orderna kring räden mot bin Ladin såg ut."

Då kan vi avvakta med förhastade slutsatser och spekulationer kring huruvida allting stämmer.

Kommer bli härligt när allting är avklarat. Det är väntat att det ska bli så här, men alla konspirationsteorier kan gå upp i rök.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in