När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Zombie » 2011-05-05 3:38:14

treeman skrev:Ok jag sa fel. Man kan känna sorg även om man inte upplevt "exakt samma". Men den blir större om man upplevt "exakt samma".

Jo, det blir den nog, allt annat lika (som ens egen känslighet för tillfället och sådant).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 3:50:44

Jag menar att det kanske är svårare och svårare för en själv och folk runtom att komma ihåg hur man var som liten ju äldre man blir.
Men det är klart, min mamma minns ju inte så mycket och hon jobbade ju alltid,var nästan aldrig hemma utan det var min mormor som tog hand om mig, tyvärr lever hon ju inte längre.

Jag hoppas testerna går bra, sitter nog och är ängslig över att det ska visa att jag är korkad eller något. Något jag hängt upp mig på sista tiden är just IQ, mitt IQ.

Jag hoppas att någon kommer att förstå mig, förstå och lyssna på min problematik. Min kurator som ordnade tiden till denna utredningen började väl ifrågasätta ADHD ("ADD") men personer med ADHD är väl inte känsliga för ljud på samma sätt jag beskrivit, eller fokuserar på detaljer? eller jag vet inte. Min pojkvän har ADHD, eller inte längre, de tog bort diagnosen och satte bipolär istället, men sa att det mest sannorlika var att han hade båda delarna. Vår relation är minst sagt komplicerad, Två totalt olika människor. Han klagar på att han inte får kontakt med mig, att jag lever i min egen värld styrd av specialintressen.

Tycker väl inte att jag har jättemycket gemensamt med AS-killen i min klass heller. Visst vissa likheter men han är otroligt jobbig i vissa sammanhang, hyperaktiv, kvicktänkt och tar ofta ord i mun på folk och kan störa mig enormt mycket i skolan genom att i allmänhet låta mycket eller kasta runt på saker.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Zombie » 2011-05-05 4:04:56

zero_me skrev:Jag hoppas testerna går bra, sitter nog och är ängslig över att det ska visa att jag är korkad eller något. Något jag hängt upp mig på sista tiden är just IQ, mitt IQ.

Jo, tyvärr har det ju gått troll i det. Ändå finns det så många fler saker man kan kalla "intelligens" än vad det mäter, och ändå kan det ju vara litet viktigare att kunna nyttiggöra vad man kan i verkligheten också... och ändå, känner man inte att man har så mycket att yvas över så kan IQ:n vara en lätt sak att noja på...

zero_me skrev:Jag hoppas att någon kommer att förstå mig, förstå och lyssna på min problematik.

Ja, man hoppas ju det. Lycka till. Jag tycker du uttrycker dig väldigt bra, använd det om det verkar behövas.

zero_me skrev:Min kurator som ordnade tiden till denna utredningen började väl ifrågasätta ADHD ("ADD") men personer med ADHD är väl inte känsliga för ljud på samma sätt jag beskrivit, eller fokuserar på detaljer? eller jag vet inte. Min pojkvän har ADHD, eller inte längre, de tog bort diagnosen och satte bipolär istället, men sa att det mest sannorlika var att han hade båda delarna. Vår relation är minst sagt komplicerad, Två totalt olika människor. Han klagar på att han inte får kontakt med mig, att jag lever i min egen värld styrd av specialintressen.

Tycker väl inte att jag har jättemycket gemensamt med AS-killen i min klass heller. Visst vissa likheter men han är otroligt jobbig i vissa sammanhang, hyperaktiv, kvicktänkt och tar ofta ord i mun på folk och kan störa mig enormt mycket i skolan genom att i allmänhet låta mycket eller kasta runt på saker.

Just specialintressen, ljudkänslighet och detaljfokusering är väl mer AS- än ADHD-drag. Men annars är det ju dels så ofta man har (drag av) både AS och ADHD (och för den delen bippo, SF, borderline, olika fysiska överkänsligheter och annat) att det enda meningsfulla är att bedöma var och en för sig; dels kan vi vara minst lika olika som några andra människor, även om det finns vissa genomgående mönster; så det är rätt meningslöst att försöka skapa sig en bild genom att jämföra sig med bara ett par stycken, eller ens rätt många om de alla råkar vara åt ungefär samma håll. (Jag vet fler aspergare som inte är som den där killen i din klass än som är det...)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 4:31:29

Ja, har väl bara en allmän känsla av att vara dum ibland. Speciellt när man får oväntade uppgifter i skolan, då får jag verkligen "blackout".

Det verkar som om de diagnoserna är lika på många sätt men ändå en del olika. Men de utreder väl bara för det ena? Har ju inte frågat om någon diagnostisering gällande ADHD.

Nej, jag tror inte heller att alla är precis lika, finns ju lika många personligheter som det finns människor :)
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Zombie » 2011-05-05 4:38:58

zero_me skrev:Ja, har väl bara en allmän känsla av att vara dum ibland. Speciellt när man får oväntade uppgifter i skolan, då får jag verkligen "blackout".

Behöver tid att ställa om kanske? Låter inte obekant i så fall.

zero_me skrev:Det verkar som om de diagnoserna är lika på många sätt men ändå en del olika. Men de utreder väl bara för det ena? Har ju inte frågat om någon diagnostisering gällande ADHD.

Jo, mycket mellan de här diagnoserna verkar hänga ihop, gälla samma eller samverkande system i en. Men de utreder bara för en diagnos åt gången, med den kompott av tester och de hänsyn till olika lagar och regler som gäller för den. Sedan, om man genomgår utredning för flera diagnoser någorlunda tätt efter varandra, kan de ju låta bli att dubblera ett test som redan har gjorts.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav barracuber » 2011-05-05 6:15:14

@Zombie

Jag utreddes för Asperger och ADD samtidigt. Utredarna hade ett par förberedande samtal med mig och kom fram till en "grov" bild, som sedan bestämde upplägget o omfattningen av utredningen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 6:27:20

Zombie skrev:
zero_me skrev:Ja, har väl bara en allmän känsla av att vara dum ibland. Speciellt när man får oväntade uppgifter i skolan, då får jag verkligen "blackout".

Behöver tid att ställa om kanske? Låter inte obekant i så fall.

zero_me skrev:Det verkar som om de diagnoserna är lika på många sätt men ändå en del olika. Men de utreder väl bara för det ena? Har ju inte frågat om någon diagnostisering gällande ADHD.

Jo, mycket mellan de här diagnoserna verkar hänga ihop, gälla samma eller samverkande system i en. Men de utreder bara för en diagnos åt gången, med den kompott av tester och de hänsyn till olika lagar och regler som gäller för den. Sedan, om man genomgår utredning för flera diagnoser någorlunda tätt efter varandra, kan de ju låta bli att dubblera ett test som redan har gjorts.


Det är väl mycket att jag behöver vara förberedd och få tydligt förklarat för mig vad jag ska göra, annars sitter jag bara där som ett fån, som tur var har vi ju den andra As killen som jag vid något tillfälle har "tvingat" att samarbeta med mig, han är ju något mer kvicktänkt än jag 8)
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 10:20:57

Jahapp, nu får man inte ledigt från skolan för att få göra sin utredning heller, avskyr denna skitskolan.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav slackern » 2011-05-05 10:28:51

zero_me skrev:Jahapp, nu får man inte ledigt från skolan för att få göra sin utredning heller, avskyr denna skitskolan.


Men det är väll bara att ta ledigt och göra utredningen ändå? Har de rätt att hindra dej att göra en utredning? Har du kollat upp det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 11:33:22

slackern skrev:
zero_me skrev:Jahapp, nu får man inte ledigt från skolan för att få göra sin utredning heller, avskyr denna skitskolan.


Men det är väll bara att ta ledigt och göra utredningen ändå? Har de rätt att hindra dej att göra en utredning? Har du kollat upp det?


Ja, tyvärr har de anledning att hindra mig. De hotar med att dra in mina intyg (behörigheter) om jag tar ledigt eftersom jag har lite för hög frånvaro. Dessutom finns det en risk att jag får återkrav från Csn, fattades ju bara detta också.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav slackern » 2011-05-05 11:48:47

zero_me skrev:
slackern skrev:
zero_me skrev:Jahapp, nu får man inte ledigt från skolan för att få göra sin utredning heller, avskyr denna skitskolan.


Men det är väll bara att ta ledigt och göra utredningen ändå? Har de rätt att hindra dej att göra en utredning? Har du kollat upp det?


Ja, tyvärr har de anledning att hindra mig. De hotar med att dra in mina intyg (behörigheter) om jag tar ledigt eftersom jag har lite för hög frånvaro. Dessutom finns det en risk att jag får återkrav från Csn, fattades ju bara detta också.


Har du ringt upp CSN och hört om du kan ta studieuppehåll pga att du ska göra en utredning? Har du bett din läkare att sjuksskriva dej undertiden du gör din utredning? Borde vara själ nog att inte gå till skolan? Har du kollat upp alla möjligheter? Personligen tycker jag att det är viktigast att du genomför din utredning och tar tag i skolan senare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 12:02:37

Csn har jag inte ringt,anledningen till det är att de har redan all rätt att dra in mitt studiemedel och i det fallet kan skolan vara schyysta nog att "inte meddela dom hela sanningen". Om jag ringer dit påminner jag bara att de har rätt att dra in mitt studiemedel/ge mig återkrav. Det är inte mycket ledighet jag begär. 2,5 dag och det inkluderar mina psykiatribesök som alla mer eller mindre har med min utredning att göra. Jag har inte träffat en läkare så här långt och när jag talat med skolan om ett eventuellt intyg spelar det ingen roll för de är bara fokuserade på deras %. Känns ärligt talat ganska personligt mot mig. De vill såå gärna bli av med mig nu.
Valde denna skolan just pga av mina problem och ja, förståelse är ju inte precis något de har även om de varit snälla mot mig gällande Csn de andra terminerna när Csn var mindre hårda.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav slackern » 2011-05-05 12:15:58

zero_me skrev:Csn har jag inte ringt,anledningen till det är att de har redan all rätt att dra in mitt studiemedel och i det fallet kan skolan vara schyysta nog att "inte meddela dom hela sanningen". Om jag ringer dit påminner jag bara att de har rätt att dra in mitt studiemedel/ge mig återkrav. Det är inte mycket ledighet jag begär. 2,5 dag och det inkluderar mina psykiatribesök som alla mer eller mindre har med min utredning att göra. Jag har inte träffat en läkare så här långt och när jag talat med skolan om ett eventuellt intyg spelar det ingen roll för de är bara fokuserade på deras %. Känns ärligt talat ganska personligt mot mig. De vill såå gärna bli av med mig nu.
Valde denna skolan just pga av mina problem och ja, förståelse är ju inte precis något de har även om de varit snälla mot mig gällande Csn de andra terminerna när Csn var mindre hårda.


Fan det suger men har du tänkt på att det kanske går att fixa ett läkarintyg som förklarar din höga frånvaro. Du har rätt att få CSN när du är sjukskriven. Det kanske går att lösa på något sätt. Men jag fattar om du inte orkar ta tag i det. Vill inte bygga upp någon falsk förhoppning hos dej men titta in i alla möjligheter som finns och försök att få prata med en kurator som kan hjälpa dej med det praktiska.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Zombie » 2011-05-05 14:12:57

barracuber skrev:@Zombie

Jag utreddes för Asperger och ADD samtidigt. Utredarna hade ett par förberedande samtal med mig och kom fram till en "grov" bild, som sedan bestämde upplägget o omfattningen av utredningen.

Okej, så det förekommer. Men då kanske remissfrågan eller några starka tecken löd på båda också?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav barracuber » 2011-05-05 14:56:34

[OT]

Zombie skrev:
barracuber skrev:@Zombie

Jag utreddes för Asperger och ADD samtidigt. Utredarna hade ett par förberedande samtal med mig och kom fram till en "grov" bild, som sedan bestämde upplägget o omfattningen av utredningen.

Okej, så det förekommer. Men då kanske remissfrågan eller några starka tecken löd på båda också?


Japp, både och. "Remissen" bestod av en psykolog på Öppenvården som ansåg att jag var ett fall för en NPF-teamutredning (Öppenvården i min kommun gör bara enklare utredningen). De starka tecknen som löd på båda två kom fram under utredarnas förberedande samtal med nig.

[/OT]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-05 22:09:24

slackern skrev:
zero_me skrev:Csn har jag inte ringt,anledningen till det är att de har redan all rätt att dra in mitt studiemedel och i det fallet kan skolan vara schyysta nog att "inte meddela dom hela sanningen". Om jag ringer dit påminner jag bara att de har rätt att dra in mitt studiemedel/ge mig återkrav. Det är inte mycket ledighet jag begär. 2,5 dag och det inkluderar mina psykiatribesök som alla mer eller mindre har med min utredning att göra. Jag har inte träffat en läkare så här långt och när jag talat med skolan om ett eventuellt intyg spelar det ingen roll för de är bara fokuserade på deras %. Känns ärligt talat ganska personligt mot mig. De vill såå gärna bli av med mig nu.
Valde denna skolan just pga av mina problem och ja, förståelse är ju inte precis något de har även om de varit snälla mot mig gällande Csn de andra terminerna när Csn var mindre hårda.


Fan det suger men har du tänkt på att det kanske går att fixa ett läkarintyg som förklarar din höga frånvaro. Du har rätt att få CSN när du är sjukskriven. Det kanske går att lösa på något sätt. Men jag fattar om du inte orkar ta tag i det. Vill inte bygga upp någon falsk förhoppning hos dej men titta in i alla möjligheter som finns och försök att få prata med en kurator som kan hjälpa dej med det praktiska.


Frågat om läkarintyg vid ett liknande tillfälle tidigare men då sa de att en läkare inte kunde sjukskriva från tiden som varit. Jag fick förståelse från min mattelärare och får iaf gå ifrån tidigare från hans lektion med full närvaro. Men de andra lärarna blir problem. Handlar ju bara om några timmar här och där. Tycker det är intressant att de förra terminen skällde på mig pga av min frånvaro och satte press på mig att söka vård igen, och när jag har det ja, då får jag inte gå dit :?:
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav slackern » 2011-05-05 22:25:17

zero_me skrev:Frågat om läkarintyg vid ett liknande tillfälle tidigare men då sa de att en läkare inte kunde sjukskriva från tiden som varit. Jag fick förståelse från min mattelärare och får iaf gå ifrån tidigare från hans lektion med full närvaro. Men de andra lärarna blir problem. Handlar ju bara om några timmar här och där. Tycker det är intressant att de förra terminen skällde på mig pga av min frånvaro och satte press på mig att söka vård igen, och när jag har det ja, då får jag inte gå dit :?:


Jag har hört talas om folk som har fått in läkarintyg i efterhand där FK har godkänt det fastän de inte ska göra det i normala fall. Fast de kan tydligen ha överinseende.

Men jag tänkte det kanske inte skadar att du pratar med CSN och skickar in intyg för även om du inte får pengar från FK kan du få studiemedel medan du mår dåligt och inte kan studera eller det var så förut kan inte svära på att det är så nu.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-06 14:17:29

Jag kan alltid försöka prata med Csn, kommer ju defenitivt göra det om jag på något sätt blir återbetalnignsskyldig. Så mycket tankar i allmänhet nu, inte bara att de hotar man att lämna intyg på ämnen jag läst i skolan som jag redan har behörighet i utan rent allmänt fundera och minns saker från när man var liten.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-08 0:09:26

Hoppas att det går bra att jag slänger in en fråga till här. Pratade med min mamma idag igen och NU slängde hon ur sig att jag föddes 4 veckor för tidigt (vilket jag vet att jag gjorde) och att hon var Rh negativ och jag positiv så jag kom ut full med gulsot och fick läggas i kuvös med något som då var en ny teknik med ljus och grejer hon berättade att det fanns en möjlighet att detta kunde ha orsakat en syrebrist i huvudet så min fråga är då: Kan AS,ADHD i vissa fall haft något samband med just det? Det förklarar ju dock inte varför jag och min bror som hade samma problem har likheter med min morbror som har samma symptom fast mycket extremare.
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Burnerman » 2011-05-08 6:01:28

Syrebrist i hjärnan låter inte som en förklaring på dina problem, det låter dumt. Ignorera det.
Jag fick min utredning för inte så länge sedan och jag var tydligen ganska uppenbar AS. Saken är att jag minns väldigt lite om min barndom och kunde bara svara generellt på sådana frågor, de frågade inte heller mina föräldrar om det. Jag tror inte du behöver oroa dig för just det, de kan göra en diagnos ändå.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav slackern » 2011-05-08 9:53:14

zero_me skrev: hon berättade att det fanns en möjlighet att detta kunde ha orsakat en syrebrist i huvudet så min fråga är då: Kan AS,ADHD i vissa fall haft något samband med just det?


ADHD kan man få vid syrebrist vid födseln så det finns ett samband. Fast majoriteten får det via arvet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav zero_me » 2011-05-08 11:36:28

Jag tror att det här med födseln var hennes oro, vi pratade vidare om min morbror och enligt henne ansåg hon att det inte var "något annorlunda med honom" utan att han bara bodde hemma på tok för länge. Men försökte förklara för henne att det fanns en anledning till att han gjorde det och det fanns en anledning till att hennes mor alltid tog hans parti och daltade med honom. Ganska säker på att hon såg redan när han var liten att han inte var som alla andra. min mamma verkar leva i någon slags förnekelse eller så är det svårare för den generationen att erkänna vissa problem. Min morbrors problem har verkligen ingenting med att bo hemma för länge att göra. Det jag tyckte var jobbigt med honom redan som liten var att han var hårdhänt, tog tag i en och sedan upprepade saker han tex sett på tv eller något han nyligen gjort, tex åkt X 2000. Då började han upprepa dessa saker genom att säga "X 2000, X 2000, X 2000, X 2000" ja ni förstår. och om hon tycker att han är normal, vad är då ovanligt för henne?
zero_me
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-03-18

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav blyger » 2011-05-08 12:31:45

Jag har inte lyckats läsa allt, men jag håller med de som säger att läkare/vården borde kunnat hjälpa dig (eller man kunde ju önska det iaf) med att få skolan att förstå att det här är viktigt, oavsett om det slutar as eller adhd diagnos eller inte, så är det ju ändå något som hjälper till att se vilka svårigheter man har. Borde ju vara ett bra steg för att komma till rätta med livet bättre.
(förlåt om jag svamlar)

Det är jobbigt när släkten/familjen inte vill kännas vid att sånt här kan finnas i släkten. Lite lika hos mig, men jag slipper konfronteras med det så värst mycket tack o lov.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: När familjen inte förstår, hur får man hjälp?

Inläggav Zombie » 2011-05-08 14:37:40

Jobbigt att vara den vuxna gentemot en förnekande mor, jo. Kanske en del av de traumatiseringar du kan behöva hjälp med oavsett vad det nu kan vara för neuropsykiskt också?

slackern skrev:
zero_me skrev: hon berättade att det fanns en möjlighet att detta kunde ha orsakat en syrebrist i huvudet så min fråga är då: Kan AS,ADHD i vissa fall haft något samband med just det?

ADHD kan man få vid syrebrist vid födseln så det finns ett samband. Fast majoriteten får det via arvet.

Det senaste jag hörde var att det finns tecken som kan tolkas som att man kan få det av syrebrist, och den hypotesen har fått genomslag hos allmänheten, men jag har inte hört att sambandet är utrett. Inte heller en sådan sak som vad arvet (som tycks finnas) verkar genom för konkreta saker.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in