ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Amipalm » 2011-04-29 16:55:19

Min son på 11år har ADHD & Autism, men uppfyller inte kriterierna för Asperger, men jag har förstått att dom diagnoser han har flyter samman ofta & det är då man får diagnosen Asperger.... Stämmer detta??
Vi ska nu på inskrivning av medicinering & som mamma är jag väldigt orolig över det, samtidigt som jag ser det som ett oerhört bra alternativ & ett bra hjälpmedel. Men när man läser om strattera, concerta & Ritalin, kan man få sej många olika uppfattnigar.
Allt från att det är i stort sett amfetamin/kokain som bara döljer problemen & inte hjälper alls, bara bygger upp det mer. Till vissa som är super nöjda & inte skulle kunna tänka sej en framtid utan det.
Eftersom jag inte själv har samma problem med struktureing & sociala samspel utan att det ska bli konflikter & utbrott så har jag svårt att sätta mej in i de olika situationer då det eskalerar & blir för mycket innan det brister.
Jag vill ju hjälpa min son, inte stjälpa....
:?
Amipalm
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-04-29
Ort: Östersund

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Trollslända » 2011-05-02 1:30:32

Hej :)
Jag har lite egen erfarenhet av Ritalin som jag kan dela, sen vill jag ge tips om en kvinna som har autism, håller kurser och har skrivit en del böcker som säkert skulle kunna besvara frågor du har. Hennes namn är Iris Johansson. Hon finns på facebook, där du kan skicka en vänförfrågan och hon svarar gärna på frågor på mejl.

Jag testade Ritalin i två veckors tid för att se om jag tyckte det var något som skulle hjälpa mig och detta är mina erfarenheter:
Jag blev först lite stressad den första dagen, vilket nog mycket hade att göra med att jag var lite orolig och inte visste hur det skulle upplevas.
Jag märkte att hungern försvann.
Jag kunde plötsligt fokusera starkt på det jag höll på med, i detta fall ett samtal med en vän som jag i vanliga fall blir väldigt stressad av, men nu kunde kommunicera lugnt, klart och tydligt med.
Jag upptäckte att jag, till skillnad från det kaoset jag var av känslor, tankar och distraktion, helt plötsligt med Ritalin kunde genomföra mycket praktiska saker.
Allt detta var ju så klart tilltalande, samtidigt som det kändes lite fel.
Jag kände också att mina känslor, de fanns där, men ändå var det som att de var lite nertonade och inte helt i kontakt.

De dagarna jag valde att inte ta Ritalin, eller stunden på morgonen innan jag tog Ritalinet, kunde jag känna en sådan kärlek till mitt vanliga jag, till mitt jag som förvisso har svårt att hantera vissa praktiska och kommunikativa problem, men som har en enorm färgrikedom och ett fantastiskt känsloliv. Jag kunde känna ett starkt motstånd att svälja den vita tabletten och tanken att jag skulle behöva medicin för att fungera som människa kändes fel.

Jag valde att inte fortsätta med Ritalin. Jag har i stället valt att ta mig och mina behov av avskildhet, och oförmåga att arbeta på ett vanligt arbete på allvar. Att få min diagnos och få riktig hjälp för den och hitta vägar där jag kan passa in och bidra till helheten med de förmågorna jag har.
Iris Johansson är enligt mig en mycket klok människa och har bidragit med mycket information om hur jag kan relatera till världen och jag känner att jag är på rätt väg.

Detta är min erfarenhet och jag kan bara säga att det är rätt för mig. Hoppas du kommer närmare din sanning om vad som är bäst för din son.

Vänlig hälsning
Trollslända
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-29

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Maldita » 2011-05-02 10:48:04

Vill bara påpeka att psykopati och AS INTE är samma sak, och att AS är en sorts autism, men mindre "svår" än autism. Dock har jag inte ADHD så dessa mediciner vet jag inget om.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav mar0der » 2011-05-02 13:16:01

Amipalm skrev:Min son på 11år har ADHD & Autism, men uppfyller inte kriterierna för Asperger, men jag har förstått att dom diagnoser han har flyter samman ofta & det är då man får diagnosen Asperger.... Stämmer detta??

Eftersom jag inte själv har samma problem med struktureing & sociala samspel utan att det ska bli konflikter & utbrott så har jag svårt att sätta mej in i de olika situationer då det eskalerar & blir för mycket innan det brister.
Jag vill ju hjälpa min son, inte stjälpa....
:?


Nej man får inte Aspergers syndrom diagnos när man har symtom som flyter samman mellan ADHD och autism. Det är två mer eller mindre disparata diagnoser och således olika funktionshinder. Visst 'flyter' vissa symtom samman som med väldigt många psykiatriska och neuropsykiatriska tillstånd men Asperger har idag sina kriterier och ADHD har sina. Uppfyller man således inte Asperger så gör man inte det :). Man kan ju undra vilka autismspektrumstörning din son har och hur diagnos kan hjälpa honom, eftersom i den åldern kan autism vara mycket svårt att hela fånga.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Alien » 2011-05-04 2:06:58

Moderator:
Diskussionen om AS och psykopati har flyttats till denna tråd: as-och-psykopati-likheter-och-skillnader-delad-trad-t20263.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-05 15:15:46

Maldita, att psykopati och Asperger är olika är något jag starkt understryker i min bok. Jag reder också ut varför så många forskare har - till del - blandat ihop begreppen.

Men som moderator har påpekat har den diskussionen flyttats till annan tråd.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in