Paus i chatten

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Paus i chatten

Inläggav clivia » 2011-04-22 6:26:48

Kan det inte finnas en paus-funktion i chatten alternativt ändra uppdateringsintervallen till mer än 10s jag vet inte. Väldigt irriterande när det inte ens går att scrolla upp för att läsa....


Alternativt om det inte är så redan, att chatten går genom IRC klient?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: paus i chatten

Inläggav ufo » 2011-04-23 13:33:42

Jag skulle vilja kunna sessionsspärra vissa användare så jag slipper läsa deras aktivitet i chatten.
Men inte ens att markera dem som ovän hindrar dem från att ha cybersex på min skärm.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: paus i chatten

Inläggav Fenren » 2011-04-23 15:04:35

ufo skrev:Jag skulle vilja kunna sessionsspärra vissa användare så jag slipper läsa deras aktivitet i chatten.
Men inte ens att markera dem som ovän hindrar dem från att ha cybersex på min skärm.


vilka menar du? jag känner mig inte speciellt träffad men misstänker att det var riktat åt mitt håll...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: paus i chatten

Inläggav Titti » 2011-04-23 15:34:13

Admin

Forumets allmänna regler gäller även i chatten. Speciellt reglerna

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


är viktiga men inte speciellt exakta.

Vi har inte haft någon chatt tidigare på forumet och detta är ett försök som kommer att utvärderas om en tid. Min uppfattning är att alltför personliga samtal inte hör hemma där, speciellt inte de med intim/sexuell prägel. Det finns ingen som helst anledning att föra dessa öppet varken i trådarna eller i chatten och speciellt i chatten är det svårt för andra att undvika att ta del av dem. En trådrubrik avslöjar trots allt vad tråden handlar om och det som går OT rensas i allmänhet bort vilket gör att andra forumister enklare kan undvika att läsa det man inte vill.

Privata samtal av mer intim karaktär förs privat - i PM, msn, sms, telefon, irl eller var som helst annars ni finner lämpligt men inte öppet på forumet varken i chatten eller i trådarna.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: paus i chatten

Inläggav ufo » 2011-04-23 16:02:59

Fenren skrev:vilka menar du?
Jag tänker inte peka ut någon.

Titti skrev:Admin

Forumets allmänna regler gäller även i chatten. Speciellt reglerna

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Om det var svar på mitt inlägg så kan jag poängtera att det inte var brott mot någon regel såvitt jag kan bedömma.

Jag bara framförde en irriterande punkt med chatten.

Problemet uppstår när det är många i chatten så flödet inte är i harmoni med dess begränsade mängd rader. Vilket då gäller mycket mer än bara det där cybersexet jag nämnde först
I vissa chattar finns det "extra rum" att hoppa mellan, skulle också kunna vara en lösning.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: paus i chatten

Inläggav clivia » 2011-04-23 23:03:24

Tycker detta gick lite OT. Sluta tjabbla mellan varandra om vem vad.
Förfrågan var om funktioner; paus i chatten mm. Ta inte det personligt men lämna gärna draman till nån annan tråd. :)

Så hur var det med frågan om funktionerna, någon admin?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: paus i chatten

Inläggav Liebert » 2011-04-23 23:15:35

clivia skrev:Kan det inte finnas en paus-funktion i chatten alternativt äändra uppdateringsintervallen till mer än 10s jag vet inte. Väldigt irriterande när det inte ens går att scrolla upp för att läsa....

Mata in valfritt tecken i textrutan så pausas autouppdateringen.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: paus i chatten

Inläggav clivia » 2011-04-24 6:38:45

HA! Det var då en fuskmetod! :) Men tack för svar
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: paus i chatten

Inläggav Hundralappen » 2011-04-25 20:25:51

Kan vi inte ta bort 10-sekunds delayen och göra så man ser dom som är inne?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: paus i chatten

Inläggav Sheyen » 2011-04-27 8:34:40

En chatt-lista vore fint, där alla chatt-deltagarnas namn finns med. Ibland är det riktigt svårt att veta huruvida man har blivit lämnad ensam i chatten eller inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: paus i chatten

Inläggav Miche » 2011-04-27 10:11:18

Det är nog väldigt svårt att hålla en chat-lista riktigt aktuell eftersom servern inte kan se om någon lämnar, stänger man bara ner vävläsaren så har servern ingen aning om det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: paus i chatten

Inläggav Fajjer » 2011-04-28 17:47:19

Jag skulle med vilja ha en IRC-klient istället för den chatt som finns nu. Det finns ju javabaserade klienter, och då löser sig det där med listor, samt att man kan skriva privat med varandra samt ignorera folk man inte vill prata med.. Det behövs ju egentligen inte ens en egen server, utan det räcker ju med någon redan befintlig server att ha ett rum i..
Fajjer
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-01-05
Ort: Linköping

Re: paus i chatten

Inläggav Hundralappen » 2011-04-28 20:09:07

Fajjer skrev:Jag skulle med vilja ha en IRC-klient istället för den chatt som finns nu. Det finns ju javabaserade klienter, och då löser sig det där med listor, samt att man kan skriva privat med varandra samt ignorera folk man inte vill prata med.. Det behövs ju egentligen inte ens en egen server, utan det räcker ju med någon redan befintlig server att ha ett rum i..


Håller med och då hade lätt servern orkat!
Osåfall med sånt där yadayada så man kan webirca med.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: paus i chatten

Inläggav Liebert » 2011-04-28 21:26:32

Forumchatten är inte tänkt att konkurrera med befintliga aspergerkanaler på ircen och kommer ur en rad aspekter aldrig bli lika bra eftersom webben har sina begränsningar. Detta som vi har här är mer att likna vid en shoutbox. Den som vill ha en riktig chattupplevelse bör med andra ord inte förvänta sig att få det här eftersom Aspergerforum i första hand är just det.. ett forum.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: paus i chatten

Inläggav sugrövmanövern » 2011-04-28 22:05:20

Jag tycker chatten är rätt bra som den är. Jag vill inte synas i någon deltagarlista. Jag sitter ändå aldrig still vid datorn, just nu är jag inne på chatten samtidigt som jag har tvättstuga och bakar bröd. Blir dumt om folk tror de ska få svar direkt av mig då som om jag vore där framför skärmen 100% av tiden.

Går väl bra att ropa om man vill nåt? Herrejösses folk ska då ha allting serverat på silverfat och en halvsmält räkmacka rätt in i stomipåsen alltjämt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: paus i chatten

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-14 21:48:40

Går det inte att få in nåt "rapporteringsverktyg" i chatten?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: paus i chatten

Inläggav Miche » 2011-06-15 0:49:58

Moderator:
Än så länge har vi problem med att hantera chattanmälningar, men så fort de problemen är lösta så har vi ett antal anmälningar att ta itu med.

De anmälningar som kommit in har varit utklipp från chattdialogen med datum och tid som skickats i PM till mig, jag kommer se till att de följs upp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk


Re: paus i chatten

Inläggav tahlia » 2011-06-16 8:52:14

Miche - with all due respect, kan man få begära att en annan moderator tar en titt på de anmälda inläggen som gäller mig (och ja, det lär finnas en uppsjö sådana) och deltar i beslutsfattandet?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: paus i chatten

Inläggav Sheyen » 2011-06-16 8:54:50

tahlia skrev:Miche - with all due respect, kan man få begära att en annan moderator tar en titt på de anmälda inläggen som gäller mig (och ja, det lär finnas en uppsjö sådana) och deltar i beslutsfattandet?

Men Miche är ju den moderator som sköter chatten. Det är vad jag har fått veta iaf. Varför vill du att en annan moderator ska "ta en titt" på de anmälda chattinläggen?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: paus i chatten

Inläggav tahlia » 2011-06-16 9:02:44

Sheyen skrev:
tahlia skrev:Miche - with all due respect, kan man få begära att en annan moderator tar en titt på de anmälda inläggen som gäller mig (och ja, det lär finnas en uppsjö sådana) och deltar i beslutsfattandet?

Men Miche är ju den moderator som sköter chatten. Det är vad jag har fått veta iaf. Varför vill du att en annan moderator ska "ta en titt" på de anmälda chattinläggen?


Det vet du redan, men om jag skriver det här har du ju än mer att trycka på med, eller hur?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: paus i chatten

Inläggav Sheyen » 2011-06-16 9:10:09

tahlia skrev:
Sheyen skrev:
tahlia skrev:Miche - with all due respect, kan man få begära att en annan moderator tar en titt på de anmälda inläggen som gäller mig (och ja, det lär finnas en uppsjö sådana) och deltar i beslutsfattandet?

Men Miche är ju den moderator som sköter chatten. Det är vad jag har fått veta iaf. Varför vill du att en annan moderator ska "ta en titt" på de anmälda chattinläggen?


Det vet du redan, men om jag skriver det här har du ju än mer att trycka på med, eller hur?

Nej, jag vet inte; det är därför jag frågar.

Jag vet inte om det stämmer att jag skulle ha "än mer att trycka på med" (vad det nu innebär). Anmäla, eller? Om du menade "anmäla" så är svaret: nej, inte nödvändigtvis. Jag ser ju helst att ni (du och DIProgan) slutar med att vara otrevliga mot mig. Om ni hade slutat vara otrevliga hade ni sluppit bli anmälda så ofta som ni faktiskt blir.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: paus i chatten

Inläggav tahlia » 2011-06-16 9:13:31

Skulle vi? Oh fan.. det hade jag aldrig kunnat lista ut på egen hand. :roll:

Till frågan således - jag kommer onekligen att bli utkastad. Jag föredrar att bli utkastad av någon som inte bär färgade glasögon - någon som jag kan lita på är opartisk.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: paus i chatten

Inläggav Sheyen » 2011-06-16 9:18:34

tahlia skrev:Skulle vi? Oh fan.. det hade jag aldrig kunnat lista ut på egen hand. :roll:

Till frågan således - jag kommer onekligen att bli utkastad. Jag föredrar att bli utkastad av någon som inte bär färgade glasögon - någon som jag kan lita på är opartisk.

Vad jag minns så använder inte Miche färgade glasögon. Förstår inte ens vad det har med saken att göra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in