ADHD och SSRI (zoloft)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADHD och SSRI (zoloft)?

Inläggav kuromi » 2011-04-25 13:13:03

När man har ADHD kan man bli mer tex hyperaktiv eller manisk om man äter antidepressiva som tex zoloft eller andra serotoninåterupptagshämmande mediciner?

Jag har ätit antidepressiva (serotoninåterupptagshämmande) i flera år och tycker att jag har blivit mer glad, social, pratsam och att det har blivit bättre från att ha varit väldigt tillbakadragen och tyst men samtidigt har jag känt mig kanske mer ADHD på så vis att jag gjort en massa förhastade saker som tex att köpa en massa saker utan att tänka mig för, spenderat mer pengar än vad jag har och hoppat mellan jobb och börjat kurser (aldrig avslutat) tröttnat fort på allt och gjort en massa andra självdestruktiva saker.

Vet inte om jag skulle gjort alla dessa saker om jag inte hade ätit antidepressiva pga jag skulle varit mer tillbakadragen då eller om allt kaos beror på ADHD.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-04-25 13:53:38

Zoloft brukar inte göra en hyper, men däremot kan man bli manisk om man är bipolär. Att man blir piggare och gladare är ju lite poängen med antidepressiva.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav kuromi » 2011-04-25 14:07:48

Vet inte riktigt om maniskt beteende kan påminna om att vara hyperaktiv som vid ADHD?
Förstår inte riktigt skillnaden.

Även om jag blev mer social vilket underlättade en hel del och att jag blev mer självsäker så tycker jag även att jag blev mer galen och vågade mer och även gjorde en massa galna saker så på så vis så fick jag även mer ångest pga jag gjorde saker jag ångrar så allt känns inte positivt. Alla beslut gick för fort och jag förstod inte konsekvenserna av mitt handlande och att jag kunde må dåligt av att göra vissa saker.

Ibland i perioder fick jag för mig att alla ogillade mig och var emot mig och var paranoid och fick för mig att tex någon skulle stjäla mina saker och all oro gick till överdrift och kändes väldigt orealistiskt.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav kuromi » 2011-04-25 14:15:41

Kan antidepressiva som tex zoloft (serotoninåterupptagshämmande) förstärka ADHD symptom?
tex mer rastlös, pratsam, intensiv, orolig

Eller har min ADHD sida inte varit så tydlig pga jag innan inte ätit antidepressiva och därför varit mer tyst och tillbakadragen (mer Asperger?) pga det och därför syntes det inte ADHD lika tydligt?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-25 14:32:26

En depression kanske kan hjälpa till att trycka ned vissa ADHD-symptom, och så får man den effekt du beskriver om man blir bättre från depression med hjälp av antidepressiva.

Bara en hypotes.

Jag själv gör mindre av ADHD-liknande saker (som att pilla eller vara energisk) när jag är deprimerad, liksom jag håller på mindre med specialintressen och liknande. Jag har ej ADHD-diagnos, men utredningen sade att jag hade vissa drag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav MsTibbs » 2011-04-25 20:16:54

Jag tror det är så som ovan skribent skriver, att depression kan trycka ner vissa ADHD-symtom. Jag har brukat säga att jag är mer asperger när jag är depp och med ADHD när jag är glad. Detta kan gälla även om man inte som jag efter en tid får bipolärdiagnos, snarare skulle jag tycka det var konstigt om depp inte dämpade ADHD något (förutom vid agiterad depression).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav kuromi » 2011-04-25 21:51:20

MsTibbs skrev:Jag tror det är så som ovan skribent skriver, att depression kan trycka ner vissa ADHD-symtom. Jag har brukat säga att jag är mer asperger när jag är depp och med ADHD när jag är glad. Detta kan gälla även om man inte som jag efter en tid får bipolärdiagnos, snarare skulle jag tycka det var konstigt om depp inte dämpade ADHD något (förutom vid agiterad depression).


Innan jag började äta antidepressiva så var jag väldigt tyst och blyg (men inombords orolig och rastlös) men med antidepressiva har jag blivit mer pratsam och social (mindre orolig) eller bara mer mig själv kanske men då visar sig även min ADHD sida mer då kanske.

Så varken manisk eller hypomanisk stämmer in på mitt beteende kanske utan det kan vara ADHD bara som gör mig lite mer intensiv kanske?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-25 22:01:06

Jag blev kraftigt hyperaktiv (el. hypomanisk?) av Fluoxetin. Jag har inte heller riktigt förstått vad det är för skillnad. (Jag har ADHD-diagnos, inte bipolär.) Men allt som höjer serotonin (el. sänker dopamin) gör mig mer hyperaktiv/rastlös, och allt som höjer dopamin/noradrenalin, eller sänker serotonin, gör mig mer autistisk.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav kuromi » 2011-04-25 22:08:23

Även om jag blir mer ADHD rastlös, pratsam och social av antidepressiva så är jag hellre så än att vara mer Asperger och tyst och ha problem med enorm oro, panikkänslor, ångest och social fobiskt beteende för det funkar inte i längden och särskilt inte om man ska klara av livet i övrigt med tex att arbeta och gå och handla mat och överhuvudtaget gå utanför hemmet.
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav MsTibbs » 2011-04-25 22:30:28

ADHD gör en intensiv men det gör hypoman/manisk också. Största skillnaden är att (hypo)mani går i hyfsat avgränsade skov med friska=symtomlösa perioder emellan ADHD ligger mer eller mindre i en jämt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: ADHD och zoloft?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-26 3:52:48

Många bra svar har redan givits i denna tråd. Jag vill bara tillägga att en möjlig (om än ovanlig) biverkning av Zoloft är just mani. Jag tycker att du för säkerhets skull skall rådgöra med din läkare om det skulle kunna vara läge att sänka dosen något.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in