Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-19 7:39:16

Jag håller på att testa evidensen för "Reading the mind in the Eyes" - testet.
Detta, enligt mig, möjligen osäkra utredningsverktyg. Jag har sett mig omkring och många personer som har diagnosen AS eller högfungerande Autism verkar trots allt få höga resultat på detta. Jag skulle vilja att ni som har tid över, och kan tänka er att hjälpa mig att göra detta test, sedan svarar med ert resultat och varför ni tror att ni fick just detta.

http://www.questionwritertracker.com/in ... n=Z4MK3TKB

Glöm inte att hålla muspekaren över ansiktena, för att få det förstorat.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav tahlia » 2011-04-19 7:53:59

32 av 36.

Varför fick jag just detta? Jag har tillbringat oändligt mycket tid med att iaktta/observera andra människor. Under en lång tid var det ett stort intresse.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav roto » 2011-04-19 10:07:18

16 av 36. Men hade otur på flera frågor då det stod mellan 2 alternativ och jag valde såklart fel varje gång :lol:

Det var lite svårt att förstå vad vissa av alternativen betydde också. Men generellt var det också ganska svårt, tyckte jag.

Edit: Jaha, man kunde förstora ansiktena genom att föra muspekaren över bilderna. Det visste inte jag när jag gjorde testet, men misstänker att det inte påverkar resultatet nämnvärt...
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav styx » 2011-04-19 11:09:05

25 av 36. Har diagnosen Aspergers syndrom.
Att jag fick "normal" poäng kanske beror på att jag alltid varit en betraktare. Har kollat väldigt mycket film också.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Dagobert » 2011-04-19 11:33:15

28 av 36. Bättre än medel. Har AS+ADD.
De jag kände mig säker på var nästan alltid rätt, men jag gissade rätt många gånger också.
Länk till lexikon för de ord man inte kan: http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk
Irriterad på att förstoringen täckte alternativen och att bilderna var scannade utan de-screen och därför mönstrade.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Maldita » 2011-04-19 12:10:48

Jag lade av efter ett litet antal frågor, tyckte det var svårt. Tyckte även att det kändes obehagligt att göra testet, kanske just för att det verkligen visade svart på vitt att jag inte är bra på att uppfatta känslor/ansiktsuttryck.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Pontus » 2011-04-19 14:33:00

31/36

Gick ju rätt bra. :)
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Alexis » 2011-04-19 18:16:39

Lade av efter att ha fått fel på de tio första... Detta är totalt omöjligt för mig, tycker inte att några ord stämmer över huvud taget. Jag har dock rätt så extrem ansiktsblindhet, vilket jag är mycket medveten om.

Och jag har diagnosticerats med AS, kanske jag ska tillägga!
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Parvlon » 2011-04-19 18:20:28

23, gissade på alla. Ej diagnos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav prodge64 » 2011-04-19 18:51:11

25/36. Tydligen är 26 medel för de med AS, 21 för HFA har jag för mig att det stod (har glömt decimalerna på respektive siffra). Möjligtvis hade resultatet blivit annorlunda om jag känt till alla ord och därmed blivit otålig med att bli klar med testet.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-19 23:01:05

Alexis skrev:Lade av efter att ha fått fel på de tio första... Detta är totalt omöjligt för mig, tycker inte att några ord stämmer över huvud taget. Jag har dock rätt så extrem ansiktsblindhet, vilket jag är mycket medveten om.

Och jag har diagnosticerats med AS, kanske jag ska tillägga!


Så du lider av en hög grad Prosopagnosi?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Crescent » 2011-04-19 23:46:39

Jag fick 18/36.
En del var jag väldigt säker på, och på dessa fick jag rätt.
Men på en del fick jag gissa, då jag antingen tyckte att de inte passade in på något svar eller flera utav dem.

prodge64: Det stod att genomsnittet för en vuxen neurotypisk person var 26.2, och genomsnittet för en vuxen person med Aspergers Syndrom eller HFA var 21.9!
Crescent
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-04-19
Ort: Göteborg!

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Alexis » 2011-04-20 6:28:26

MolkomAnnor skrev:Så du lider av en hög grad Prosopagnosi?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi


Ja, det stämmer det... brukar använda ordet ansiktsblindhet för att folk ska förstå vad det handlar om med en gång. Jag känner igen människor omkring mig främst på deras sätt att röra sig och deras röster.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-20 7:05:06

Alexis skrev:
MolkomAnnor skrev:Så du lider av en hög grad Prosopagnosi?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi


Ja, det stämmer det... brukar använda ordet ansiktsblindhet för att folk ska förstå vad det handlar om med en gång. Jag känner igen människor omkring mig främst på deras sätt att röra sig och deras röster.


Har du då koll på att man kan träna upp detta? Eller man har kunnat konstatera att det i alla fall går att bli bättre på det.

Hur påverkar det dig på daglig basis, och vilka övriga symptom av AS har du som är starka?
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Alexis » 2011-04-20 7:30:51

MolkomAnnor skrev:Har du då koll på att man kan träna upp detta? Eller man har kunnat konstatera att det i alla fall går att bli bättre på det.

Hur påverkar det dig på daglig basis, och vilka övriga symptom av AS har du som är starka?


Eftersom detta är så påtagligt att det inte går att dölja, så vet precis alla omkring mig att jag är usel på att känna igen dem om de inte rör sig och pratar. Det uppstår komiska situationer för jämnan pga detta, eftersom jag jobbar bland folk... Jag tar dock det hela med ro, och ser ingen anledning att "träna" på detta.

Ett annat påtagligt drag är att jag går vilse jämnt också, även inne i byggnader. Också något som jag kan leva med, och se på med humor.

Visst kan otroligt pinsamma situationer uppstå, men hittills har ingen blivit riktigt sur eller arg på mig (vad jag kan avgöra :lol: )...
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-20 7:47:47

Alexis skrev:
MolkomAnnor skrev:Har du då koll på att man kan träna upp detta? Eller man har kunnat konstatera att det i alla fall går att bli bättre på det.

Hur påverkar det dig på daglig basis, och vilka övriga symptom av AS har du som är starka?


Eftersom detta är så påtagligt att det inte går att dölja, så vet precis alla omkring mig att jag är usel på att känna igen dem om de inte rör sig och pratar. Det uppstår komiska situationer för jämnan pga detta, eftersom jag jobbar bland folk... Jag tar dock det hela med ro, och ser ingen anledning att "träna" på detta.

Ett annat påtagligt drag är att jag går vilse jämnt också, även inne i byggnader. Också något som jag kan leva med, och se på med humor.

Visst kan otroligt pinsamma situationer uppstå, men hittills har ingen blivit riktigt sur eller arg på mig (vad jag kan avgöra :lol: )...


Haha, jag gillar din coping-strategi. Det är användbart, för att inte tala om smart, att ha förmågan att ta saker och ting med humor.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Sheyen » 2011-04-20 8:32:59

7 av 36.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Zic » 2011-04-20 9:31:12

Jag fick 19 av 36.

Måste säga att jag blev förvånad över det korrekta svaret på flera av bilderna. Stämde verkligen svaren?
Det tycks mig att åtminstone en del av bilderna var av skådisar etc. Torde inte detta ha någon inverkan?
Jaha, nu överanalyserar jag igen :|
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav prodge64 » 2011-04-20 10:47:30

Crescent skrev:prodge64: Det stod att genomsnittet för en vuxen neurotypisk person var 26.2, och genomsnittet för en vuxen person med Aspergers Syndrom eller HFA var 21.9!

Ok, fel av mig. Men då tycker jag faktiskt att det är mycket märkligt att det i snitt bara skiljer 4.3 av totalt 36 poäng mellan AS och HFA kontra NT. Särskilt då NT's förväntas ha så mycket som ~10 fel vilket i detta test motsvarar 27.2%
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-20 11:42:29

prodge64 skrev:
Crescent skrev:prodge64: Det stod att genomsnittet för en vuxen neurotypisk person var 26.2, och genomsnittet för en vuxen person med Aspergers Syndrom eller HFA var 21.9!

Ok, fel av mig. Men då tycker jag faktiskt att det är mycket märkligt att det i snitt bara skiljer 4.3 av totalt 36 poäng mellan AS och HFA kontra NT. Särskilt då NT's förväntas ha så mycket som ~10 fel vilket i detta test motsvarar 27.2%


Det som hade varit intressant att vidare studera är om det är i princip samma ansiktsuttryck som HFAre eller AS:are tar fel på. Om det är en viss typ av uttryck, som kanske symboliserar sarkasm eller surhet etc..
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-20 11:57:02

Haha det jäkla testet.

Ett sätt att få många rätt i det testet är att välja det ord man inte förstår, när man är osäker på vad det är för uttryck :D

För övrigt så finns det vissa tumregler, som gör att man kan välja bort tre, och då måste det vara det sista (även om man aldrig skulle komma på just att det betydde så eller ens vet vad prdet betyder - och IRL så måste man ju välja utan att ha fyra val där man kan välja bort tre och så måste det vara det som är kvar).

Efter att ha läst några böcker om kroppsspråk, samt studerat mig själv och andra, så har jag hittat några detaljer som gör att man kan sålla rätt så bra. T.ex. snabbt ta reda på om det är positivt, negativt, äkta eller falskt leende o.s.v.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav wuwei » 2011-04-20 12:03:16

25/36. Har inte diagnos, fick istället ett intyg på att jag har de sociala svårigheter man kan ha vid Asperger.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-20 13:12:36

Sheyen skrev:7 av 36.


Haha (off topic) är det en snusdosa du har i munnen på bilden?
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Undersökning: Reading the Mind in the Eyes - test

Inläggav Banzai » 2011-04-20 14:34:16

29/36

Fast så är jag ju NT också. ;)

Jag kom fram till rätt så fort att alla bilder där de ser 'borta' ut enligt mig skulle vara någon form av 'fundersam'. Annars använde jag mig av uteslutningsmetoden då jag tyckte att många av uttrycken inte stämde med alternativen; jag sållade bort dem det absolut inte kunde vara. Just det, när det dök upp ett nytt ord som inte använts förut så var det med största sannolikhet det alternativet man skulle välja.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in