Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Ganesh » 2011-04-14 10:48:09

American Library Association publicerar varje år en lista på vilka böcker amerikanerna vill förbjuda. Eller i varje fall ta bort från bibliotekens hyllor. Här är årets listas:

http://ala.org/ala/newspresscenter/news/pr.cfm?id=6874

Engelsk tidningsartikel om detta:

http://www.guardian.co.uk/books/2011/ap ... nged-books

Listan toppas av en (sann) berättelse om två kejsarpingviner som adopterar en kejsarpingvinskyckling. Blir du också kollossalt upprörd av detta?
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Miche » 2011-04-14 10:51:21

De är inte helt ute och cyklar:
10. "Twilight" by Stephenie Meyer
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-14 12:09:03

Brave New World av Aldous Huxley! :shock:

Det är ju en klassisk dystopi och politiskt intressant kritik av den amerikanska kommersialismen och dessutom en bra sådan. :roll:

Vad det gäller Twilight duger den boken som underhållning och i alla händelser väsentligt bättre än filmen som är en av de allra sämsta jag genomlidit.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav slackern » 2011-04-14 12:19:11

Är det den kristna högern som spökar?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Miche » 2011-04-14 12:20:46

Kanske Moral majority som är en ytterst liten med penningstark organisation.

EDIT, kollade just, det ska vara 'var' istället för 'är'. De har officiellt upplösts sen 1989 men jag misstänker att det finns en fortsättning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Alien » 2011-04-14 15:26:50

Det ser ut som om det var enskilda föräldrar som protesterat mot dessa böcker, men det kan alltså vara en organisation bakom.

The ALA's top 10 most frequently challenged books of 2010

1. And Tango Makes Three by Peter Parnell and Justin Richardson
Reasons: Homosexuality, religious viewpoint, unsuited to age group

2. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian by Sherman Alexie
Reasons: Offensive language, racism, sex education, sexually explicit, unsuited to age group, violence

3. Brave New World by Aldous Huxley
Reasons: Insensitivity, offensive language, racism, sexually explicit

4. Crank by Ellen Hopkins
Reasons: Drugs, offensive language, sexually explicit

5. The Hunger Games by Suzanne Collins
Reasons: Sexually explicit, unsuited to age group, violence

6. Lush by Natasha Friend
Reasons: Drugs, offensive language, sexually explicit, unsuited to age group

7. What My Mother Doesn't Know by Sonya Sones
Reasons: Sexism, sexually explicit, unsuited to age group

8. Nickel and Dimed: On (Not) Getting By In America by Barbara Ehrenreich
Reasons: Drugs, inaccurate, offensive language, political viewpoint, religious viewpoint

9. Revolutionary Voices: A Multicultural Queer Youth Anthology edited by Amy Sonnie
Reasons: Homosexuality, sexually explicit

10. Twilight by Stephenie Meyer
Reasons: Religious viewpoint, violence
http://www.theguardian.com/books/2011/a ... nged-books

Bilderboken tycks inte vara översatt till svenska. Förstår inte vad som skulle vara olämpligt för åldersgruppen. Jag antar att den inte propagerar för homosexualitet och inte använder det ordet utan att det är en rak skildring av ett verkligt fall. Barn ser bara pingvinerna, det är vuxna som gör tolkningar.

Barskrapad: konsten att hanka sig fram av Ehrenreich har jag läst. Ett reportage om hur det är att klara sig på lågavlönade arbeten i USA. Antar att sanningen är olämplig, den är nämligen "politisk".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Alien » 2011-04-14 15:32:49

Miche skrev:De är inte helt ute och cyklar:
10. "Twilight" by Stephenie Meyer


De vill inte förbjuda den av kvalitetsskäl utan av religiösa skäl.

Själv ogillar jag den av feministiska skäl. Maken till våpig och kärlekskrank hjältinna som jämt måste räddas av hjälten/vampyren, som ideligen utgjuter sig om hur oemotståndlig han är och som struntar i att han är livsfarlig för henne (utan honom är livet ändå inte värt att leva). Men jag skulle inte vilja att något (skol)bibliotek förbjöd den. Bättre att diskutera den i klassrummet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Björne » 2011-04-14 18:47:42

Lolita då?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-14 22:02:57

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian by Sherman Alexie - på svenska Mitt absolut sanna liv som halvtids-indian - är en skitbra ungdomsbok. I den står det bl.a. "Om Gud inte hade velat att vi skulle runka, hade han inte givit oss tummar." :lol:

I ett land där man bränner böcker, börjar man förr eller senare att bränna människor...

I USA finns tydligen "Läs en bannlyst bok"-veckan för mer liberala amerikaner. Ett bra initiativ.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-14 22:10:22

Förut var jag ofta på en sajt där många var amerikaner, vissa av dem med väldigt konstiga åsikter. En mycket kristen tjej (som bl.a. berättade att hon redan hade börjat planera att aga sina ännu ej födda barn) var väldigt tveksam till att se Happy Feet, om en liten pingvinkille som adopteras av två hanar, eftersom den "förespråkade homosexualitet" och "sådant kunde hon inte utsätta sig själv för".
"Det är en tecknad film om pingviner...vem f-n bryr sig om ifall de är bögar!?" skrev jag och fick medhåll av den "europeiska maffian", samt av några mer liberala amerikaner.

Där fanns också en stock-super-ultra-konservativ fransk judinna som spydde galla över den fullständigt VÄMJELIGA tanken på TVÅ MÄN SOM KYSSER VARANDRA i Cold Mountain!!! :shock: (Samma tjej planerade f.ö. att överge sina barn om de 1. konverterade, 2. "blev" homosexuella.)
Jag tycker tanken på att någon vill kyssa henne är tusen gånger mer vämjelig. :-)006

Jag blir alltid lika stolt när jag upptäcker att jag har läst en "bannlyst" bok... :twisted:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Miche » 2011-04-14 23:29:40

Kahlokatt skrev:Jag blir alltid lika stolt när jag upptäcker att jag har läst en "bannlyst" bok... :twisted:

:lol: :lol: :lol:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav wuwei » 2011-04-15 8:00:25

Tycker att detta tänkvärda citas från den engelske historikern Christopher Dawson passar bra i sammanhanget:
"Så snart människan bestämmer sig för att alla medel är tillåtna för att bekämpa det som är ont, blir det omöjligt att separera deras godhet från den ondska som de vill krossa."
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-15 9:46:13

Pratar vi förbudsivrare intar katolska kyrkan en plats i klar ledning.
Förbjudna böcker togs upp i Index librorum prohibitorum, som varade 1557-1966.

Några författare vars verk förbjöds är:

Rabelais (CW)
Montaigne (Essais)
Descartes (Méditations Métaphysiques et 6 autres livres, 1948)
La Fontaine (Contes et Nouvelles)
Pascal (Pensées)
Montesquieu (Lettres Persanes, 1948)
Voltaire (Lettres philosophiques; Histoire des croisades; Cantiques des Cantiques),
Jean-Jacques Rousseau (Du Contrat Social; La Nouvelle Héloïse)
Denis Diderot (CW, Encyclopédie)
Helvétius (De l'Esprit; De l'homme, de ses facultés intellectuelles et de son éducation )
Casanova (Mémoires)
Sade (Justine, Juliette)
Mme De Stael (Corinne ou l'Italie)
Stendhal (Le Rouge et le noir, 1948)
Balzac (CW)
Victor Hugo (Notre Dame de Paris; Les misérables jusqu'en 1959)
Gustave Flaubert (Mme Bovary; Salammbô)
Alexandre Dumas (divers romans)
Emile Zola (CW)
Maeterlinck (CW)
Pierre Larousse (Grand Dictionnaire Universel),
Anatole France (prix Nobel en 1921, CW à l'Index en 1922),
Andre Gide (prix Nobel, CW à l'Index en 1952)
Jean Paul Sartre (Prix Nobel (refusé), CW à l'Index en 1959).
Peter Abelard,
Erasmus
Nicholas Machiavelli
John Calvin
John Milton
Malebranche
Baruch Spinoza
John Locke
Bishop Berkeley
David Hume
Condillac
d'Holbach
d'Alembert
La Mettrie
Condorcet
Daniel. Defoe
Jonathan Swift
Swedenborg
Laurence Sterne
Emmanuel Kant
H. Heine
J. S. Mill
G. D'Annunzio
H. Bergson.

Källa
http://www.fordham.edu/halsall/mod/indexlibrorum.html
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-15 21:55:04

En liten rättelse: Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtids-indian är vad Sherman Alexies bok heter på svenska. Min tonårige brorsa fick den i julklapp av mig och han gillar den också.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-15 21:56:12

wuwei skrev:Tycker att detta tänkvärda citas från den engelske historikern Christopher Dawson passar bra i sammanhanget:
"Så snart människan bestämmer sig för att alla medel är tillåtna för att bekämpa det som är ont, blir det omöjligt att separera deras godhet från den ondska som de vill krossa."


Skitbra! :D
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-15 21:58:50

Ang. Krigis' lista. Jag har läst Voltaire (Candide) och sett Victor Hugos Les Misérables som musikal (ljuvlig!). Önskar att jag kunde skryta med att jag läst varenda gubbe på listan. :-)004
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Alien » 2022-01-29 0:51:18

Bump!

Jag kan skryta med att ha läst Balzac, Victor Hugo, Stendhal, Zola, Anatole France, Daniel Defoe och Jonathan Swift.

Är det fadern el sonen Alexandre Dumas som åsyftas? Jag har iaf läst flera böcker av den äldre. Har jag läst Kameliadamen av den yngre el har jag bara sett filmen med Garbo och operan La Traviata av Verdi?

Kanske jag läst någon dikt av Heine när jag läste tyska. Det är tydligen han som är bakom det tidigare nämnda citatet.

Dort, wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen.
Närhelst de bränner böcker kommer de också, i slutändan, att bränna människor.

https://sv.wikiquote.org/wiki/Heinrich_Heine
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Alien » 2022-01-29 0:57:34

I Tennesse vill man inte att ungdomarna läser serieromanen Maus.

TT/DN igår skrev:Den Pulitzerbelönade serieromanen ”Maus” av Art Spiegelman har förbjudits i undervisningen för åttondeklassare i Tennessee.

Serieromanen skildrar Förintelsen och handlar om Speigelmans föräldrars tid i ett koncentrationsläger.

Beslutet motiveras med oro för svordomar och en bild av kvinnlig nakenhet.

– Jag är lite förbryllad över det här, säger Art Spiegelman i en kommentar till CNBC och tillägger att han tycker att tilltaget känns ”orwellskt”.
https://www.dn.se/kultur/pulitzerprisad ... tennessee/

Eller kanske de tycker att handlingen är för hemsk för ungdomarna att läsa? Eller - ännu värre - de är antisemiter och vill inte att ungdomarna läser om Förintelsen och får sympati för judar?

Kvinnlig nakenhet? Som när alla tvingades klä av sig och duschas och sedan självtorka innan de fick ta på sig fångkläderna?

Edit: Lade till ett borttappat "inte"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Vildsvin » 2022-01-29 1:42:51

Alien skrev:Är det fadern el sonen Alexandre Dumas som åsyftas? Jag har iaf läst flera böcker av den äldre.

Både far och son blev svartlistade av påven.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Alien » 2022-02-17 2:23:28

Ironiskt att just Orwells 1984 skulle bli triggervarnad.

Express Jan 23, 2022 skrev:In an ironic move, the famous novel that portrays a dystopian Britain beset by extreme censorship has now received an official academic "offensive" warning. The warning was addressed to students taking a module called, 'Identity Under Construction' at the University of Northampton. The students taking the module are warned that it "addresses challenging issues related to violence, gender, sexuality, class, race, abuses, sexual abuse, political ideas and offensive language".
https://www.express.co.uk/news/uk/15544 ... mpton-woke

Är dagens studenter verkligen sådana sköra snöflingar att de inte tål läsa om våld, sexualitet, klass, ras, misshandel och politiska idéer och möta "stötande språk"? Ungdomar brukar väl själva använda "stötande språk" med svordomar och könsuttryck, de kommer ju inte från ett kloster.

Även nobelpristagaren Samuel Beckett varnas det för. Liksom Mark Haddons roman Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. "Students have been warned that Mark Haddon’s 2003 novel The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time includes "death of an animal, ableism and disability and offensive language".

Alltså det låter som något föräldrar kan varnas för när de ska köpa böcker till sina barn. Men det här gäller ju vuxna myndiga människor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav melly » 2022-02-17 5:13:48

Jag har inga egentliga problem med s.k. triggervarningar. Jag kan inte se att de gör någon skada, och om det hjälper någon som varit utsatt för något traumatiserande att förbereda sig på att boken (eller filmen, etc.) innehåller påminnelser om det är det bara bra.

Det är en annan sak att förbjuda böcker (etc.), eller censurera dem, inklusive att skriva om "opassande" delar av äldre litteratur. Eller att göra böckerna (etc.) svåråtkomliga, som när de plockas bort från bibliotekshyllor.

Det är, milt sagt, problematiskt.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Skogkatt » 2022-02-17 13:07:50

Det är sorgligt att se folk skrämmas av böcker. Om jag inte gillar det som står i en bok, hittar jag bara något annat att läsa. Jag försöker inte förbjuda den eller bränna den. Varför skulle jag göra det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Kahlokatt » 2022-02-17 13:31:27

Triggervarningar har jag inga problem med; jag vill veta om det står om t.ex. djurplågeri i en bok, för det klarar jag inte.
Men att förbjuda böcker är självklart helt fel.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Inläggav Skogkatt » 2022-02-17 13:53:49

Kahlokatt skrev:Triggervarningar har jag inga problem med; jag vill veta om det står om t.ex. djurplågeri i en bok, för det klarar jag inte.


Det finns många saker jag inte vill se eller utsättas för. Om jag ser djurplågeri måste jag vända mig om snabbt, för jag minns alldeles för väl. Jag kan inte titta på saker jag inte vill minnas. Men jag kan ju inte kräva att resten av världen släpper allt de har i sina händer och uppmärksammar mig och ser till att jag mår bra. Ingen kan kräva det. Vuxna folk måste ta hand om det själva.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in