Lilla Gummans dator trasig

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lilla Gummans dator trasig

Inläggav geocache » 2011-04-13 16:06:59

Hej!

Min dator vägrar starta. Sedan en tid tillbaka har det varit trögt att starta upp datorn. Jag har varit tvungen att trycka flera gånger på startknappen, och hålla in den extra länge. Sen har datorn snällt puttrat igång. Har funderat på skit bakom startknappen eller glappkontakt av någon annan anledning.

Igår kunde jag starta datorn flera gånger. Sen på kvällen när jag skulle logga steg från stegräknaren gick den inte att starta hur jag än gjorde. Datorn är helt död. Misstänker nu att det kan vara grafikkortet.

Någon som har några idéer?

Jag lånar geocaches dator och hans inloggning.

Hälsningar

Lilla Gumman
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav prodge64 » 2011-04-13 16:15:35

Det är troligen nätaggregatet det är fel på.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Parvlon » 2011-04-13 16:26:20

prodge64 skrev:Det är troligen nätaggregatet det är fel på.
Mycket troligt.

Kan vara en konding som gett med sig, men nätagg är inte dyra o rekommenderar inte att pilla i den skiten om man inte vill, massa damm och skit. Haft ett nätagg själv som jag varit tvungen att starta precis som en bil. Är det grafikkortet så ska datorn (oftast) ge ifrån sig pip vid uppstart om resten fungerar som det ska, tror det är 2 pip men är inte säker och det skiljer sig säkert mellan olika moderkort.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav barracuber » 2011-04-13 16:32:25

Den är bärbar, va, Lilla Gumman? Märke och modell?

Hur är det med garanti? Bärbara är rent generellt inte lika "servicevänliga" som stationära, inte lika lätt att byta komponeneter. Och när det gäller att hitta komponenter är man tyvärr oftast begränsad av tillverkarens utbud. Men visst om det är nätagreggatet som pajat så visst ska det gå att byta ut det. Och även saker som grafikkort, nätkort osv.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav geocache » 2011-04-13 16:48:13

*Kapar Lilla Gummans tråd*

Lilla Gumman och jag har likadana bärbara datorer, och när vi provade att skifta nätdelar (lös nätdel med kabel mellan nätdelens sekundärsida och datorn) så gick det inte att starta hennes dator i alla fall. Nästa steg vi ska pröva med är att skifta batteri och se om det löser problemet. Visar det sig att det är batteriet till hennes dator det är fel på så hoppas jag det finns ersättningsbatteri av samma modell/typ att köpa fortfarande.

prodge64 skrev:Det är troligen nätaggregatet det är fel på.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Parvlon » 2011-04-13 16:53:12

Var sationär jag syftade på och tror prodge64 gjorde det oxå. Är inte säker på att moderkortet oftast låter när grafikkortet är sönder på dem heller. Batteriet låter troligt iaf. Blinkar nån lampa som inte brukar blinka?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav barracuber » 2011-04-13 16:55:43

Känner inte till bärbara tillräckligt. Ska de kunna ticka på väggkontakt utan batteri i?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Parvlon » 2011-04-13 16:59:16

barracuber skrev:Känner inte till bärbara tillräckligt. Ska de kunna ticka på väggkontakt utan batteri i?
Det tror jag med, funkar på de jag testat med men batteriet var i som det verkar. Kanske är något fel på det så att datorn säger ifrån.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav geocache » 2011-04-13 17:31:31

Nu har vi testat att skifta batteri och nu fungerar Lilla Gummans dator. Så uppenbarligen är det fel på hennes batteri. Jag ska testa att starta min dator med hennes batteri anslutet till min dator nu.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav geocache » 2011-04-13 17:31:57

geocache skrev:Nu har vi testat att skifta batteri och nu fungerar Lilla Gummans dator. Så uppenbarligen är det fel på hennes batteri. Jag ska testa att starta min dator med hennes batteri anslutet till den nu.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-13 17:37:23

Hej!

Geocache testade mitt batteri i sin dator, och den funkar. Han ville inte byta tillbaka genast "eftersom min ändå inte fungerar" så jag stoppade i hans batteri i min dator. Nu kunde jag starta datorn. Alltså fungerar bägge batterierna lika bra.

Igår, när min dator inte ville starta, provade vi att byta nätaggregat. Mitt nätaggregat funkade i geocaces dator, och det nätaggregat som geocache hade fungerade inte i min dator då. Alltså fungerar bägge nätaggregaten lika bra.

Bara för att datorn gick att starta upp nu, betyder det inte att den fungerar. När jag trycker på startknappen kan den vara stendöd bur mycket jag än försöker och jag ger upp. Nästa gång jag sätter mig vid datorn och ska starta upp den så kan den starta igång hur lätt som helst.

Det verkar bli något fel när datorn ska startas upp från energisparläge eller startas från scratch. Så länge som datorn står på fungerar den. Om det går att ställa så att datorn aldrig står i vänteläge, kan den stå med skärmen uppfälld och vara på dygnet runt och fungerar således. Därför tänker jag inte stänga av den. Måste förstås byta batteri med geocache (han har mitt och jag har hans) och då blir det lika krångligt igen, men eftersom bägge datorerna fungerar så är det ju ingen brådska.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav prodge64 » 2011-04-13 17:40:15

Parvlon skrev:Var sationär jag syftade på och tror prodge64 gjorde det oxå.

Stämmer. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav barracuber » 2011-04-13 18:43:58

Lilla Gumman,

Vet inte ifall detta hjälper direkt men...

Vad jag vet är viloläge (=energisparläge) egentligen rätt bra eftersom det tar lite ström (hårddisk, processor m.m. är nedsläckta), inte kräver väggkontakt och räcker ganska länge. Hur länge vet jag inte, är inte tillräckligt insatt. Själv har jag en macbook och den brukar jag sätta i viloläge, det är skönt att slippa vänta på kallstart varje gång.

Ytterligare en anledning att använda viloläge är att kallstart (= from scratch) är en mycket större process för datorn - allting är inblandat och måste dras igång, alla komponenter, hård- och mjukvara.

Fast åas om nånting är sönder så är det sönder..oavsett hur man stänger av och sätter på.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-13 21:50:50

Hej!

Ja, självklart är energisparläge bra. Men om datorn är svår att få igång, tänkte jag att om jag väl får igång den så ...

Men det var ju inte så bra tänkt. Jag tror att jag måste inse att datorn är trasig. Och så får jag tänka om lite. Låna dator på biblioteket kan man göra gratis, max en timme om dagen. Och en kompis har dator. Och det finns datorer på dagcenter. Makens dator kan jag låna på kvällen för att logga stegräknaren. Så jag klarar mig fram till jag har råd att köpa en ny laptop.

Men det vore kul att få veta vad som kan ha hänt. Om jag har orsakat det eller om det helt sonika var grafikkortet som gav upp.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav treeman » 2011-04-13 21:54:06

Jag hoppar in och säger att det är troligtvis inte grafikkortet som gått sönder.

Jag har bara erfarenhet av "stationära datorer" dock.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-13 22:02:22

Jag kan inte sånt heller egentligen men skulle det inte kunna vara en felinställning eller ett mjukvarufel? Eller någon form av glappkontakt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Miche » 2011-04-13 22:03:23

treeman skrev:Jag hoppar in och säger att det är troligtvis inte grafikkortet som gått sönder.

Håller med, det verkar ju inte troligt eftersom datorn fungerar med makens nätagg...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-14 9:18:43

Hej!

Kan det vara glapp i startknappen? Hur kan man fixa det?

Observera att min dator är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile som är fem år gammal och vissa knappar har lossnat från tangentbordet. Det är ingen idé att kosta på en massa pengar i reparationskostnader. Kanske kan jag skruva isär datorn coh titta. Men det kan ändå vara svårt att komma åt startknappen känns det som nu.

Lånar en dator på dagcenter. Jag har bokat en timmes datortid på biblioteket på tisdag, och funderar på att boka en timmes datortid i veckan då jag kan kolla mejl, Facebook och Aspergerforum. När jag kan så lånar jag nån annans dator, fast det blir ju ytterst oregelbundet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Miche » 2011-04-14 10:46:50

Det kanske går att ändra i Setup så att datorn startar när den får ström, en del datorer har sådana möjligheter även om det oftast är stationära, i så fall kan du använda en extern strömbrytare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-14 18:59:19

Hej!

Just nu fungerar datorn. Det gick att sätta på den efter en kort stunds tryckande på startknappen. Den är inställd på att alltid vara på, d.v.s. aldrig stängas av. Dem är kopplad med nätaggregatet till ett uttag, alltså är den inte beroende av om batteriet fungerar eller ej. Men jag kan alltså inte fälla ner skärmen och skydda datorn, utan den får stå uppfälld.

Jag kan inte hålla på och trycka på startknappen och försöka och försöka, och till sist kanske det går att starta datorn efter två minuter, eller fem eller så gick det inte just nu utan jag får försöka igen senare. Nu när den väl är igång är det bäst att den alltid får vara igång, jag blir bara irriterad om datorn inte vill starta igång när jag ska göra något.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-14 22:55:08

Hej!

Än så länge fungerar min teori. Så länge datorn är påslagen och inte stängs av eller försätts i vänteläge går datorn att använda. När datorn startades upp hängde sig Live Messenger, Yahoo Messenger och tillhörande reklamfönster. Det brukar de alltid göra. Sen, när datorn varit igång ett litet tag, går det att använda eller stänga dessa.

Katterna kliver ju på datorn ibland så jag måste ha alla fönster stängda och när jag sätter mig och ska skriva igen får jag kolla num lock, caps lock och sånt.

Skärmsläckaren går på och sen kan man röra nån tangent eller musen så startar datorn. Men så fort energisparläget går igång så skärmen slocknar, måste man trycka på startknappen för att få igång datorn. Det är därför jag inte kan ha datorn i energisparläge, av samma orsak som jag inte kan stänga av den: Startknappen vill inte starta upp datorn på första försöket, utan man får trycka och trycka ett antal gånger så kanske det går. Och om det inte går just nu, så funkar det en stund senare. Eller gången efter det.

Någon som vet ifall en bärbar dator drar mycket ström? Finns det andra risker med att ha datorn påslagen jämt och skärmen uppfälld? På 90-talet fick jag lära mig att man skulle använda en skärmsläckare så att inte bilden skulle "bränna fast" i skärmen, men jag tror inte det är så i dag. Dessutom använder jag ju faktiskt skärmsläckare, det är bara det att datorn aldrig får vila utan är ständigt på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-14 23:21:51

Hej!

Miche skrev:Det kanske går att ändra i Setup så att datorn startar när den får ström, en del datorer har sådana möjligheter även om det oftast är stationära, i så fall kan du använda en extern strömbrytare.


Aha, nu börjar jag förstå vad du menar. Tackar och bockar. Tyvärr hittar jag inget i Kontrollpanelen, som jag antar är det du menar. Setup hittar jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Miche » 2011-04-14 23:50:36

Hur man kommer in i setup syns bara en liten stund i uppstartsögonblicket (dvs en liten stund efter att startknappen har startat datorn, men det går även att se den om man väljer Starta om från Windows.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-15 0:15:31

Lilla Gumman skrev:På 90-talet fick jag lära mig att man skulle använda en skärmsläckare så att inte bilden skulle "bränna fast" i skärmen, men jag tror inte det är så i dag.
Bilden kan inte brännas in på LCD-skärmar.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Återgå till IT-forum



Logga in