Möjligheten att få tandvårdskort i Sthlm:s kommun

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Möjligheten att få tandvårdskort i Sthlm:s kommun

Inläggav Garum » 2007-12-12 21:40:12

Hej!

Talade idag med en handläggare på min stadsdelsförvaltning om möjligheten att få ett tandvårdskort om man har AS diagnos och därigenom omfattas av LSS, hon gav helt felaktiga och rent lögnaktiga svar, slingade sig som en orm och sa det krävdes speciella LSS insatser med bedömning av varje enskilt fall, dessutom påstod hon att kortet bara gav rätt till undersökande tandvård(Annars kunde det ju bli hur dyrt som helst..sic!) :x icon så jag ringde Karin Lundin på Sthlm:s läns landstings tandvårdsenhet och där sa hon att man visst har rätt till tandvårdskortet enabart genom att man omfattas av LSS första krets (o det gör man ju om man har en AS diagnos)Det behövs alltså inte alls några LSS insatser!
Kortet berättigar till tandvård med högkostnadsskydd upp till 900 kr, det har dock vissa begränsningar, man kan bli nekad att få kronor till tänder lång bak i munhålan, men undersökningar, lagning av hål,kronor o bryggor fram i munhålan (exakt var gränsen gick bland tandraderna var tydligen lite flytande) tandhygenistvård innefattas dock av kortet och man får välja sin tandläkare/tandhygenist själv.
Man kunde skicka ett tandvårdstödsintyg eller intyg på att man omfattas av LSS första krets direkt till henne på landstingets tandvårdsenhet, så kan man tydligen få tandvårdskortet den vägen. 8)
Så det är bara för er att läsa lusen av alla LSS handläggare! :evil: :D
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:09:34, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav A » 2007-12-12 23:40:03

Bravo, då finns det dels nån som står på sig -du - och dels nån som har klarat av aatt läsa lagen rätt!
Vem var det du pratade med först, hon som slingrade sig?
Du vet att vi är några som ska skriva till Socialstyrelsen om det här, så alla exempel är bra att ha med!
Du kan skcika mig ett meddelande så behöver du inte skriva namnaet på handläggaren här.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:09:34, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Tandvårdskort

Inläggav Garum » 2007-12-18 1:14:59

Idag ringde en chefsperson från Södermalms stadsdelsförvaltning och sa att jag kunde hämta ut ett blått tandvårdskort (mot att jag visade upp intyg på att jag omfattades av LSS första krets för henne)

Men det satt hårt åt, först ljög de mig rätt upp i ansiktet och sa att det krävdes LSS insatser och att kortet enbart täckte undersökningar och kom med haranger om att all övrig behandling kunde bli hur dyrt som helst etc etc. :twisted:

Sen blev jag händvisad till en högre chef då jag med kraft framhöll att detta INTE stämde med tandvårdsL!, då skulle hon tala med en ännu högre chef och bad att få återkomma och efter drygt en vecka ringde den högste chefen upp mig och sa att jag kunde hämta ut mitt blåa tandvårdskort hos henne, hon kommer att lämna ut det personligen, det var mycket motvilligt hon gav mig detta erkännande, kunde inte avhålla sig från syrliga kommentarer om att människor som har asperger minsann inte alls behöver ha sämre tandhälsa än andra som kollektiv betraktat bla bla men nu hade vi uppenbarligen rätt till detta utan LSS insatser enligt TandvårdsL.
(Vad nu denna chef har för utbildning så hon kunde uttala sig om detta så kategoriskt, utan det var smärtsamt tydligt enbart ett spontant uttryck för hennes missnöje med att tandvårdskorten belastar deras budget/ekonomi och de genom lagen denna gång tvingades till denna i deras ögon, "onödiga" utgift som de på alla sätt försökte slingra sig undan.)
Den gubben gick inte! :D

Stå på er! 8)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:09:34, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav A » 2007-12-18 23:33:31

Hej och grattis till framgången!

Nu vet jag vem det var jag skulle svara.....det var dig!
Men det svaret skrev jag till Kristofer och tog fel på vem av er två som bodde var.

Men du kan ju läsa svaret om du vill.
Det är den tråden som handlar om vem som nekats tandvårdsstöd, tror det ligger på sid 5 nu.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Äntligen!

Inläggav Garum » 2007-12-20 13:40:52

Idag var jag och hämtade ut mitt blåa tandvårdskort hos LSS handläggaren på Södermalms stadsdelsförvaltning!
Det gäller i 2 år.
Har inga LSS insatser utan fick ut det när jag hänvisat till tandvårdsL..men det satt hårt åt..men nu ska de i rimlighetens namn veta vad som gäller i fortsättningen :idea: :P :D
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Anonymous » 2007-12-20 14:49:20

Hej A.! Om jag förstått det rätt är det du som svarat mig här på forumet och skulle "hjälpa" mig. Jag bor i en kommun i Skåne och har blivit nekad tandvårdskort enligt LSS -handläggaren i kommunen. Fast hon satt tadl ev. kan skriva ett intyg. Förstår inte hur det skulle gå till? Dock ingår jag i personkrets 1- har As. Jag har pratat med landstinget/tandvårdsnämden i Skåne län som säger att det är Lss-handläggaren som beslutar och bara för jag har As får ajg nog inget tandvårdsstöd. Hoppas du har möjlighet att hjälpa mig & trycka på! Tack! Hälsn. Caroline.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-20 14:52:30

Ja, Garum. Det är tydligen så man får göra; läsa lusen av sina Lss-handläggare. Jag försöker be om hjälp o. trycka på. Det står så fint i lagtexterna, men när det verkligen gälelr är det tyvärr ofta annat ljud i skällan. :)
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Garum » 2007-12-20 16:10:32

Ja, Caroline, det är det som gäller..du ska helt enkelt KRÄVA att få ett tandvårdsintyg från din LSS handläggare, man har lagenlig RÄTT enligt tandvårdsL att få ett sånt!
Detta kan de inte komma undan, de måste fullfölja sina lagenliga skyldigheter, fortsätter de att trilskas be då att få deras avslag SKRIFTLIGT med medföljande motivation, kontakta sedan Socialstyrelsen och din kommuns chefsjurist!
Lycka till!
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Anonymous » 2007-12-20 16:56:45

Tack, jag kämpar vidare!
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav A » 2007-12-21 4:30:33

Caroline!

Jag har svar på hur du ska göra men orkar inte skriva mer inatt.
Jag återkommer!
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav A » 2007-12-21 4:35:22

Det här fick jag veta om hur man kan göra i stockholms läns landsting<.

Enl de besked jag fick av personer på tandvårdsenheten i landstinget, så ska du ansöka centralt till dem om du inte har några insatser från kommunens LSS.
Då måste du emellertid först skaffa ett beslut på att du tillhör personkretsen inom LSS.
Det kan du göra genom att kontakta landstingets vuxenhabiliteringsenhet i din del av Sthlm:s län och genom dem få ett sådant beslut. Då får du lämna det papper du har på din diagnos och tala om för dem vad du ska ha deras beslut till.
Om de ifrågasätter din begäran så hänvisa dem till Birgitta Hagberg, 08-737 33 32, på landstingets tandvårdsenhet.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Mardröm » 2007-12-21 9:42:18

bra jobbat
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Tandvårdskortsregler

Inläggav Garum » 2007-12-22 21:40:53

Ringde tandvårdsenheten på Sthlm:s landsting och frågade lite mer detaljerat hur det funkar.
Tänkte först att de lättare skulle godkänna behandlingar längre bak i munnen (utöver bastandvården) om man gick till en billigare tandläkare men handläggaren på landstingets tandvårdsenhet sa att de inte bryr sig om kostnaderna på det viset, utan de har ett system med faststämda tariffer på vad de olika åtgärderna kostar och den ersättningen måste tandläkarna acceptera, så om en privat tandläkare tar tex 15000:- för en krona och de får tex 8000:- i ersättning från landstinget så kan de INTE kräva er på mellanskillnaden, utan man har LAGLIG rätt att få tandvård under högkostnadskyddet! :idea: 8)
Tandvårdsenheten brukar vara ganska generösa med att bevilja de behandlingar som tandläkarna får förhandspröva, även när det gäller kronor och bryggor längre bak i munnen, men svndyra implantat är de inte så förtjusta i, det KAN gå, men man inte räkna med att det går igenom.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in