Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav KrigarSjäl » 2011-03-30 16:09:19

Det finns en så kallad världsautismdag, World Autism Awareness Day, som är skapad av ”Autism Speaks” som är en NT-ledd organisation som ser autismspektrumtillstånd som renodlade defekter som det gäller att kunna bota. För aspergare med ett klart neurodiversitetsperspektiv borde inte det kännas alltför rätt att stödja, och för OA gör det det inte.

I stället har Aspies for freedom skapat Autistic Pride Day den 18 juni och vi borde fira på den dagen och inte på Defektdagen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-03-30 16:10:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bojkotta Världsautismdagen!

Inläggav Parvlon » 2011-03-30 16:10:14

Pride känns så jävla.. gay på något sätt. Men jag håller med om att det andra verkar som ett arrangemang skapat av en paraply organisation med massor av överempatiska NT's. Hade aldrig gått på den festen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-03-30 16:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav KrigarSjäl » 2011-03-30 16:11:30

Det som är intressant i sammanhanget är att neurodiversitetstänket har aktiva och inflytelserika motståndare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Pemer » 2011-04-07 16:11:47

Det är sant...

Dessutom en hel del även inom gruppen med egen diagnos, varav väl en del faktiskt inte är mycket mer än "nyttiga idioter" åt "omhändertagarna" och inget vet.

Är man själv diagnosticerad och är för neurodiversitet finns det en intresseförening, och enbart en. OA så klart. Problemet har nog varit lite att många inte riktigt förstått att det är just neurodiversitet allt handlar om där. Fram till i förra veckan fanns inte ordet uttryckligen med på hemsidan, men nu är åtminstone det åtgärdat...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bojkotta Världsautismdagen!

Inläggav treeman » 2011-04-07 16:19:21

Parvlon skrev:Pride känns så jävla.. gay på något sätt.


Hehe
Jo men jag tror jag kör med bojkott jag också 2 Apr.
Det blir inga extra bullar till kaffet den dagen kan jag säga.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Dagobert » 2011-04-07 16:41:49

KrigarSjäl skrev:Det som är intressant i sammanhanget är att neurodiversitetstänket har aktiva och inflytelserika motståndare.

Kan du förklara?
Dagobert
 
Inlägg: 14255
Anslöt: 2010-11-30

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-07 19:32:25

Bara en fråga, om man som aspie faktiskt skulle vilja bli botad, dvs vilja vara nt om det gick (typ via medicin eller liknande). Anses det fel?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav treeman » 2011-04-07 19:37:16

KaosPrinsessa skrev:Bara en fråga, om man som aspie faktiskt skulle vilja bli botad, dvs vilja vara nt om det gick (typ via medicin eller liknande). Anses det fel?


Jag tycker inte det är nåt fel med det. Vissa kanske "anser det är fel". Beror väl på vem man frågar. Alla får väl ha sin åsikt om det.

KrigarSjäl skrev:I stället har Aspies for freedom skapat Autistic Pride Day den 18 juni och vi borde fira på den dagen och inte på Defektdagen.


Ska skriva upp det i min väggalmanacka.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav prodge64 » 2011-04-07 20:26:09

KaosPrinsessa skrev:Bara en fråga, om man som aspie faktiskt skulle vilja bli botad, dvs vilja vara nt om det gick (typ via medicin eller liknande). Anses det fel?

Rent allmänt så tycker jag personligen inte att någon kan tala om för någon annan att denne tycker fel, var och en har rätt till sina åsikter.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-08 0:14:52

Pemer skrev:Det är sant...

Dessutom en hel del även inom gruppen med egen diagnos, varav väl en del faktiskt inte är mycket mer än "nyttiga idioter" åt "omhändertagarna" och inget vet.

Är man själv diagnosticerad och är för neurodiversitet finns det en intresseförening, och enbart en. OA så klart. Problemet har nog varit lite att många inte riktigt förstått att det är just neurodiversitet allt handlar om där. Fram till i förra veckan fanns inte ordet uttryckligen med på hemsidan, men nu är åtminstone det åtgärdat...


På forumträffen kanske det blir tillfälle att få reda på lite mer om OA, Pemer? Det känns lättare än att försöka få grepp om det genom att läsa på nätet. Jag skulle precis gå med men så läste jag inlägg här på forumet som likställde det med att vilja skilja ut sig från andra med större hjälpbehov, och sedan blev jag bara allmänt förvirrad för så hade jag inte uppfattat det alls...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Pemer » 2011-04-08 0:17:51

KaosPrinsessa skrev:Bara en fråga, om man som aspie faktiskt skulle vilja bli botad, dvs vilja vara nt om det gick (typ via medicin eller liknande). Anses det fel?


Absolut inte. Var och en måste få tycka vad man vill.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Pemer » 2011-04-08 0:40:11

Tintomara Ariadne skrev:På forumträffen kanske det blir tillfälle att få reda på lite mer om OA, Pemer?

Gärna det! :)

Det känns lättare än att försöka få grepp om det genom att läsa på nätet. Jag skulle precis gå med men så läste jag inlägg här på forumet som likställde det med att vilja skilja ut sig från andra med större hjälpbehov, och sedan blev jag bara allmänt förvirrad för så hade jag inte uppfattat det alls...

Så har inte vi som dragit igång och driver OA uppfattat det heller, men en del som står utanför har tolkat det så. Aspies for Freedom är också för alla "auties" trots namnet... :)

Sant är väl att vi rent logistiskt gärna ser att så många "högfungerande" som möjligt kommer med FÖRST för att det ska finnas tillräckligt med ackumulerad kraft för att kunna ta väl vara på mer "lågfungerande" också, och kunna hjälpa dem också.

Det blir än mer malplacerat att tala om att det är personer med "mindre hjälpbehov" som vill skilja ut sig från personer med "större". Jag råkar ha prioriterat arbete med intressefrågorna långt före att försöka komma tillrätta med och ta vara på mig själv, och skulle behöva avsevärt mer hjälp själv än jag fått på länge. Och nekas det eftersom kommunen ser hur duktig och kapabel jag ju förstås är, om jag har alla dessa engagemang jag har. Stort Moment 22...

(De ser över huvud taget bara till mina "toppar" och bryr sig inte det ringaste om några dalar, endast någons högstanivå säger väl något om hans hjälpbehov, lägstanivån är väl ingen relevant parameter...?)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-08 0:58:49

Pemer skrev:Jag råkar ha prioriterat arbete med intressefrågorna långt före att försöka komma tillrätta med och ta vara på mig själv, och skulle behöva avsevärt mer hjälp själv än jag fått på länge. Och nekas det eftersom kommunen ser hur duktig och kapabel jag ju förstås är, om jag har alla dessa engagemang jag har. Stort Moment 22...


Nämen åh! :evil: Låter som ett synnerligen effektivt sätt att få tyst på dem som ve och fasa försöker förbättra lite i samhället och har fräckheten att engagera sig för den egna gruppen. Det kan ju bli besvärligt om de skulle få för sig just att organisera sig. :shock:
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-09-04 23:37:22

KaosPrinsessa skrev:Bara en fråga, om man som aspie faktiskt skulle vilja bli botad, dvs vilja vara nt om det gick (typ via medicin eller liknande). Anses det fel?


Anser inte att det är fel att tänka så, om än så kommer nog denna person få det svårt om inte omöjligt att uppnå sitt mål.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Savanten Svante » 2011-09-05 10:33:05

Autism speaks om mustascher!

Bild

Moderator: Eftersom bilden inte alltid visas som den ska har jag bytt ut länken till en säkrare webbplats.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav bananskal » 2011-09-06 17:36:10

Vad är OA och vad är neurodiversitet?
bananskal
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Stockholm - Telefonplan

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav Zombie » 2011-09-06 17:41:24

OA är en svensk förening med och för aspergare/"högfungerande autister": http://aspergare.org/

Litet om neurodiversitet — Wikipedia kan vem som helst skriva i och innehållet kan bli därefter, men det här verkar väl hyggligt seriöst just nu: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom#Skifte_i_syns.C3.A4tt:_neurodiversitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Neurodiversity
http://en.wikipedia.org/wiki/Neurodiversity_movement
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Bojkotta Världsautismdagen den 2 april!

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-08 11:00:09

KrigarSjäl skrev:Det finns en så kallad världsautismdag, World Autism Awareness Day, som är skapad av ”Autism Speaks” som är en NT-ledd organisation som ser autismspektrumtillstånd som renodlade defekter som det gäller att kunna bota. För aspergare med ett klart neurodiversitetsperspektiv borde inte det kännas alltför rätt att stödja, och för OA gör det det inte.

I stället har Aspies for freedom skapat Autistic Pride Day den 18 juni och vi borde fira på den dagen och inte på Defektdagen.


Hear, hear!

Jag delar din åsikt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in