Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2011-03-27 2:38:12

lasseivägen skrev:Ett av problemen i alla trådar som behandlar paranormala frågor, tro och annat övernaturligt är att man hoppar grundfrågan

Formulera den då.

lasseivägen skrev:, snöar oftast in på några kvasiintellektuella navelskådande diskussioner

Ge exempel, med citat, och tala om hur och varför de är kvasiintellektuella och navelskådande.

lasseivägen skrev:, istället för att först gå igenom grundfakta.

Ge oss dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2011-03-27 3:01:54

Zombie skrev:
Parvlon skrev:Vet inte vilken lögn eller skämt

Vad menar du? Gå till den länk du själv gav, jag citerade den till exempel överst på den här sidan. Skämt nämnde du också själv, någonstans på förra sidan.
->
Och det du säger om mig som troende är ju helt gripet ur luften. Det jag har sagt om dig i den vägen har jag gett skäl till, jag ser inte att du gör något sådant.


Zombie skrev:
Parvlon skrev:Om inte så undrar jag var saknaden av källor och specifika fall i den här tråden kommer ifrån.

Det är en fuling. Det här är ingen vetenskaplig sajt, du har hängt här tillräckligt länge för att veta hur andra som hänger här kan ha det även om du själv sprudlar av energi, jag redovisade min förutsättning tidigt i diskussionen och du har när som helst kunnat säga "nej, nu lägger jag av om jag inte får belägg".

I övrigt tar jag dig på orden och tar dig inte på allvar i det här ämnet.
Jag vet nog vad du syftar på "vetenskaplig sajt" (där alla är akademiker och medlemmarna är experter i alla ämnen och där diskussionen är det som för vetenskapen framåt), men ärligt talat tycker jag att alla forum ska hålla sig till saker som går att verifiera, om inte med källa så åtminstone till personliga upplevelser. Tredje, eller fjärde mans hörsägen känns som att de faller längre och längre ner i trovärdighet. Om nån kommer med ett absurt påstående efterfrågas ofta källa eller fakta förutom den personens ord, ser likadant ut på alla forum antagligen. Nu har du inte påstått så mycket mer än att vi andra inte vet så det kanske inte är så relevant för ämnet i tråden (än) iofs.

Det verkar som att du försvarar det övernaturliga? Känns inte det onaturligt?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re:

Inläggav Dark_Solitude » 2011-04-05 21:14:00

Savanten Svante skrev:Vilken frekvens?

Vi kan spara tid, du kan kalla mig dum skeptiker, så kallar jag dig dum mumbojumbotroende. Eller KAN du ta reda på frekvensen, från ditt långa samtal?


Och så är man tillbaka i källanvisningar, papper och dokument hit och dit.
Nej, det tänker jag inte. Jag är inte här för att bevisa för världen att det är si och så.
papper, bevis, sökande gör jag tillräckligt av tack vare skolan som inte kan sköta sig.

googla på det själv?
Jag vet att det finns. Nu har jag fått säga det. Vad ni tror kan jag oftast inte påverka ändå, oavsett länkar och dokument. så nej, den energin sparar jag till min matteläxa.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav midsten » 2011-04-07 16:48:51

Jag kan förstå folk som tror på "Gud", för jag har själv trott på saker i min barndom. Men för den övertygade ateisten(eller anti-teist) jag är så likställer jag den med tron på personliga upplevelser så som musikaliska, litterära eller visuella ting. Som Christopher Hitchens brukar säga "it's totally OK for you to have these experiences, but please! Keep them to Yourselves" ^^

Annars ifrågasätter jag att Einstien var gudtroende. Många kända tänkare av dess slag menar på att han inte visste vad gud var, men att han ändå kunde referera till detta fenomen(gud) på ett mer litterärt sätt. Detta är dock ganska orelevant för mig. För även om genier som Einstien och Newton var religiösa i nån mån så räcker det inte som bevis för något.

Min största förebild är i särklass Sam Harris, neurolog och författare från USA. Kolla youtube! :) rekommenderas att lyssna på oavsett du är religiös eller inte.
midsten
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-04-07

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav SamiChief » 2011-04-11 23:57:50

Jag tror på alltsammans! Gudamakter, astrologi och healing. Av osynliga makter och krafter finns det såna av mörkmateria och såna av antimateria. Jag föredrar att vara realistiskt lagd, jordnära, nära universum och tror överlag att den perfekta harmonin står att finna i bara en grupp :D .
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Koboshi » 2011-04-12 7:15:32

CREDO! Jag tror. Jag anser mig vara en lärjunge till Jesus.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav lasseivägen » 2011-04-12 8:04:54

Jag tror på Robert Lind i Kramfors

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Lind
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Trollslända » 2011-04-13 0:32:28

mikael skrev:Hur kan ni som är aspergare tro på gud, healing, newage och annat abstrakt?

Vi är ju konkreta åtminstone jag.

Ge mig en förklaring hur ni tänker! :?:


Jag insåg för många år sedan att om ALLT är energi, rörelse, och att energi inte kan förintas, endast omvandlas, då måste det som är JAG, dvs känslor och tankar, som vetenskapen ännu inte lyckats hitta bevis på existerar, också fortsätta efter min död.
Jag tror inte att bara för att det ännu inte går att se och mäta med instrument en tanke, att den för den sakens skull då inte skulle existera. Jag tänker ju hela tiden :)

Jag upplever Gud som denna energi som inte kan förintas. Kraften som bara omvandlar och rör sig. Healing för mig är samma sak. Energi möter energi som omvandlas. Typ. Snabb förklaring på vad jag tänker om detta.

In credo ut intelligam - Jag tror för att förstå.

Om jag ska forska på om något existerar med den fasta övertygelsen att det inte existerar har jag svårt att se att jag skulle kunna hitta något.
Det krävs att vara öppen för möjligheten för att ha möjlighet att se, och jag menar inte blind tillit, det är en dåres tillit. Tro inte på något jag säger, prova själv. Eller prova inte. Gör som du vill :wink:
Trollslända
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-11-29

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav adhderic » 2011-07-14 12:33:45

lasseivägen skrev:Jag tror på Robert Lind i Kramfors

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Lind


De skriver
Namnet "Robert Lind i Kramfors" travesterar direkt den existerande postorderfirman Clas Ohlson i Insjön


Så vi som varit på ClasOhloson vet ju att den finns i Insjön Dalarna iallafall :)

Upplevelserna finns ju som personliga subjectiva inre sanningar men det finns ju inga yttre bevis för dem.

Så vad ska man göra då.

Säga som det är. "Jag har den här inre upplevelsen men jag har inga bevis för den men livet funkar bättre för mig om jag behåller hoppet att det är en bra grej att tro på."

Kan man kalla det för nåt slag programmerad kulturell grej. Social uppfinning?
Jag trodde länge på UFOn alltså att de verkligen var Aliens som besökte oss.

Det kändes bra att tro på och nu när jag inte längre tror på dem pga brist på bevis
så har jag svårt att se någon större skada med den tron.

Den blir skadlig först när den går till överdrift. Jämför med att tvätta sig.
Det blir skadligt också när man blir OCD totalt besatt av att tvätta sig i timmar varje dag.
Eller bakterieskräck. Otroligt viktigt så länge det inte går till överdrift :)
Där finns t.o.m fakta att hänvisa till. Folk blir faktiskt dödligt smittade av EHEC
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Mattias14 » 2011-08-02 10:10:13

Einstein har AspergerSpektrum tror jag
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Mattias14 » 2011-08-02 10:13:51

asså jag menar aspergersyndrom eller aspergerspektrum
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Parvlon » 2011-08-02 11:52:58

Mattias14 skrev:Einstein har AspergerSpektrum tror jag
Jag tror inte att han behöver nån diagnos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Lakrits » 2011-08-02 13:56:05

Parvlon skrev:
Mattias14 skrev:Einstein har AspergerSpektrum tror jag
Jag tror inte att han behöver nån diagnos.

Vilket i huvudsak beror på att han är död …
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav Lakrits » 2011-08-02 14:00:13

Mattias14 skrev:asså jag menar aspergersyndrom eller aspergerspektrum

Det är antingen Aspergers syndrom (två ord) eller autismspektrum (oftast autismspektrumdiagnos, autismspektrumproblematik el.dyl.).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav kullan » 2011-08-02 15:16:04

Jag tror på skyddsänglar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav justwait » 2011-08-02 18:16:47

Jag är kristen. Jag tror delvis på Darwins teori, men inte att allt kom från en enda art. Jag tror att byggstenarna för livet kom på kometer från rymden, och utvecklades efter det.

Anledningen till att jag tror på gud och jesus är = Jag tycker inte att detta skulle vara möjligt av en slump. Däremot tror jag ganska o-ortodoxt på gud, inte på samma sätt som andra (tycker att bibeln inte är pålitlig eftersom att den var gjord för så länge sen och det var inte gud som skrev det, m.m.)
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur kan ni tro på gud, healing, newage m.m.?

Inläggav lasseivägen » 2011-08-03 9:28:56

kullan skrev:Jag tror på skyddsänglar.

Jag tror på skyddshandskar

Min erfarenhet av skyddsänglar är från första klass 1954 då påstod vår frökan att våra skyddsänglar fick svarta fläckar på sina vita vingar varje gång vi svor. Min ängel borde i så fall ha kolsvarta vingar och ett ständigt jobb med att göra dom rena.
Jag tror det var första gången jag började tvivla på religionernas trovärdighet.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in