Kreativiteten - hur hittar jag fram till den?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kreativiteten - hur hittar jag fram till den?

Inläggav Amari » 2011-04-02 10:16:45

Jag behöver hjälp och råd! Ett område som har ställt till stora svårigheter för mig är kreativiteten. Då jag inte haft tillgång till min fantasi, så har det varit i princip omöjligt att få igång ett arbete med kreativiteten.
Jag upplever det så att jag många gånger sitter fast i att vilja stå kvar i det trygga o välkända, struktur och rutiner vilket gör att det blir stopp i kreativitetsflödet. Det är ofta rädsla, oro, ångest mm. som gör att jag inte kan få igång flödet.

Varför vill jag då använda mig av kreativitet och få igång ett flöde? Jo, för att jag vill utveckla mina förmågor, styrkor, möjligheter. Att komma vidare och få en möjlighet att få nya insikter, tankar och känslor som gör att jag ska må bättre i mig själv. Att stärka min självkänsla och självförtroende, så att jag vågar växa och utvecklas ännu mer. Till det behövs en kreativitet för att hitta nya vägar och sätt att förändra sådant som har stagnerat, som inte tjänar någon funktion längre, som sitter fast i mitt inre.

Jag skulle vilja höra om ni har någon erfarenhet av att kunna arbeta med kreativiteten, har ni några råd och tips hur man kan göra för att komma förbi rädslor etc, hur kan man ta sig förbi de hinder som uppkommer och bli mer fri i sitt uttryck? Berätta gärna om hur ni använder er kreativitet, vilket kan ge mig nya idéer där jag själv har fastnat...

Hjälp!
Hälsningar
Amari


Moderator: Kompletterade rubriken.
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-02 12:00:32

Amari skrev:Till det behövs en kreativitet för att hitta nya vägar och sätt att förändra sådant som har stagnerat, som inte tjänar någon funktion längre, som sitter fast i mitt inre.


Kortfattat så säger jag att jag brukar tvinga mig att göra saker på alla möjliga sätt. Jag vrider och vänder på allt och testar allt.

Jag kanske kan klassas som spänningssökande och blir kanske lätt uttråkad. Kanske jag är sån.

Men just att testa göra "det mesta" på olika sätt hjälper en mot stagnation.

Jag brukar säga jag får en "tornado i huvudet" när jag ska lösa ett problem. Jag identiferar det som ska göras, sen "tittar" jag på problemet ur alla möjliga vinklar. Uppifrån, nerifrån etc. Sen testar jag lösa problemet "från alla håll". Vet inte om jag använder fantasi eller om jag bara använder min logik till detta. Eller båda.

(en "bra" dator med "Artificiell Intelligens" kan använda sig av den metoden jag använder. Den gör saker på en massa olika sätt och sparar resultatet för varje sätt.
När alla möjliga sätt att göra uppgiften på är klara, så vet den vilket sätt som var bäst)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-02 12:27:24

Hej treeman!

Tack för ditt svar! Jag brukar försöka undvika att tvinga mig till att göra saker, då det ofta kan leda till att jag mår dåligt av just den anledningen. Men att använda den starka viljan för att genomföra saker som jag kommer på att jag vill göra, det brukar vara den bästa modellen som funkar för mig.

Men däremot så det jag upplever är den största svårigheten för mig är att ens komma på nya saker, för som jag nämnde så har jag haft svårt att använda mig av fantasin till det. Visst är logiken en bra faktor att använda sig av, men då ska man också veta vilken riktning man vill tänka i. Då behöver jag för det mesta vara lugn och balanserad för att få det att fungera. Annars blir det bara en massa röra i huvudet och då kommer jag ingen vart ens med logiken.

Hur använder du dig av logiken så att den hjälper dig att hitta bra lösningar på problemen du ställs inför? Eller prövar du dig bara fram på olika sätt för att hitta en bra lösning? Jag har en tendens att vara lite osäker inför att pröva olika lösningar som jag inte känner mig trygg med, det är oftast det som hindrar mig allra mest att hitta på nya saker. Jag försöker förstås att bygga upp mitt självförtroende för att våga detta, men jag behöver nya idéer på hur jag kan göra på ett bra och sunt sätt.

Jag är väl kanske ingen spänningssökare i grunden, men jag har ökat på min nyfikenhet vilket jag upplever hjälper mig mycket att vilja utvecklas. Just nyfikenheten har i långa perioder varit frånvarande och då är det svårt att hitta motivation att pröva nya saker. Jag upplever att det är så många saker som behöver vara närvarande för att kreativiteten ska funka, bl.a fantasi, motivation, nyfikenhet, kraft, ork mm.mm.
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-02 12:40:58

Jag tror jag har en del fantasi. Antar fantasin hjälper mig vid problemlösning och annat. Men i det mesta jag gör är logiken det mest framträdande.

Amari skrev:Hur använder du dig av logiken så att den hjälper dig att hitta bra lösningar på problemen du ställs inför? Eller prövar du dig bara fram på olika sätt för att hitta en bra lösning? Jag har en tendens att vara lite osäker inför att pröva olika lösningar som jag inte känner mig trygg med, det är oftast det som hindrar mig allra mest att hitta på nya saker. Jag försöker förstås att bygga upp mitt självförtroende för att våga detta, men jag behöver nya idéer på hur jag kan göra på ett bra och sunt sätt.


Jag prövar mig nog bara fram på olika sätt. "Trial and Error" på engelska.
Som exempel kan man ta en avancerad matematikuppgift. Jag testar lösa den på olika sätt tills jag löst det. Kanske dåligt exempel men.

Amari skrev:Jag är väl kanske ingen spänningssökare i grunden, men jag har ökat på min nyfikenhet vilket jag upplever hjälper mig mycket att vilja utvecklas. Just nyfikenheten har i långa perioder varit frånvarande och då är det svårt att hitta motivation att pröva nya saker. Jag upplever att det är så många saker som behöver vara närvarande för att kreativiteten ska funka, bl.a fantasi, motivation, nyfikenhet, kraft, ork mm.mm.


Ja nyfikenheten är min drivkraft. Sen så måste man ju såklart ha viss ork och kraft också. Är man mentalt slutkört så fungerar inte min nyfikenhet.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-02 12:54:21

Jag håller absolut med, Trial and Error är ett bra sätt att pröva på olika saker, men då måste man också ha tillgång till både fantasi och nyfikenhet för att hitta olika sätt att prova.
Det där med att lösa olika matematiska problem är lite svårt för mig för jag har dyskalkyli, vilket kanske också gör att jag har problem med kreativitet i allmänhet. Jag blir så frustrerad då jag inte kan komma på saker att göra, att jag fastnar på vägen och att jag även är rädd för att misslyckas. Det här är olika hinder som är utmaningar för mig, men jag försöker allt jag kan för att hitta möjligheter till att det ska bli en lättare färd för mig mot att bli mer kreativ.
Tack för dina inlägg, det är jätteintressant att läsa :)
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-02 13:01:21

Tack själv. Intressant att läsa din inlägg också.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Crius » 2011-04-02 16:50:26

Intressant ämne. Jag känner igen mig i det du skriver. När jag förösker vara kreativ och få saker gjort slutar det oftast med att jag går och köper mig ett par böcker i ämnet (gärna tjocka böcker). Sedan läser istället för att göra något kreativt och i slutändan blir inget gjort.

Jag har så många oavslutade projekt bakom mig. Det krävs lång startsträcka att få något gjort. Nästan alltid slutar det på samma sätt. Jag har läst och funderat men inget har hänt. :)
Crius
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Stockholm

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-02 17:27:07

Hej Crius,
Jag håller med och känner igen mig så mycket i det...Just därför vill jag lära mig mer och utveckla min kreativitet så att jag kan använda mig av den då jag fastnar i mina projekt som jag vill få gjorda och AVSLUTADE...

Jag tror att jag skulle ha mycket nytta och glädje av att ha tillgång till den i många områden i livet. Speciellt när det gäller sådant som är svårt eller omöjligt att få gjort, då kan jag ta till kreativiteten som ett verktyg och arbeta mig igenom svårigheten. Men för att det ska fungera så behöver jag både vara motiverad, ha ork och vilja göra det vilket alla områden kan vara si så där med ganska ofta.

Men ju mer jag funderar på det ju mer inser jag att jag behöver träna mycket mer på detta och anstränga mig, för genom att utveckla den så kan man ju också ha roligt då man jobbar med svårigheterna. Det behöver jag ha mer av i mitt liv... 8)
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-08 19:01:10

Hej Amari!

Vill passsa på att säga att jag har haft stor glädje av dina reflekterande och empatiska inlägg.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag funderar om det kan vara så att kreativiteten uteblir för att du vill för mycket. Kreativitet är liksom något som kommer när man minst anar det och inte har en tanke på att vara effektiv. Jfr spontanitet - planerad spontanitet är per definition inte spontanitet. Jämförelsen haltar lite, men... Kreativitet hänger åtminstone för mig ihop med leklust. Mina bästa idéer får jag när jag skiter i hur det skall vara och bara går på känsla. Ibland vet jag inte vad känslan säger mig. Jag får bara en hunch om att det finns någonting väldigt spännande i det här (tänker t.ex. på när jag samlar in forskningsmaterial). Vad det är som är spännande kan jag inte sätta fingret på, det känns mer som ett moln av diffusa idéer, men jag litar på att det så småningom kommer att anta mer fast form. Sedan kan det ta väldigt lång tid och innebära en väldig massa stickspår på vägen.

Om logik är din väg, prova att ifrågasätta och vrida och vända på premisserna innan du lägger ner alltför mycket krut på analysen.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-08 19:11:13

Tintomara Ariadne skrev:Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag funderar om det kan vara så att kreativiteten uteblir för att du vill för mycket. Kreativitet är liksom något som kommer när man minst anar det och inte har en tanke på att vara effektiv. Jfr spontanitet - planerad spontanitet är per definition inte spontanitet. Jämförelsen haltar lite, men... Kreativitet hänger åtminstone för mig ihop med leklust. Mina bästa idéer får jag när jag skiter i hur det skall vara och bara går på känsla. Ibland vet jag inte vad känslan säger mig.


Jag tycker det var ett bra inlägg som pekar på att försöka bara slappna av och göra det som liksom känns rätt. Att inte analysera knappt alls och bara känna och låta känslan leda en. Det har jag använt mig av ibland.
"Går på känsla".
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-08 19:24:06

Jag läste en gång till för att försöka bättre förstå vad som är kärnan i det beskrivna problemet. Nu blir jag nog riktigt flummig, men...

Jag tror att du behöver komma i kontakt med din inre uppbryterska, den aspekt av dig som vill rasera alla gamla hjulspår och kasta sig ut i det okända. Jag har en sådan. Jag har döpt henne till Tintomara. :wink: Hon är ganska hudlös och kan bli rejält pinsamt distanslös, och göra ganska drastiska saker om hon varit instängd för länge. Släpper jag inte självmant ut henne, så bryter hon sig så småningom ut på egen hand och går fram som en tornado. Hon kan vara skoningslös i sitt kaos, men det är å andra sidan oftast så som de viktiga förändringarna har skett i mitt liv.

När jag har en period med väldigt dåligt självförtroende släpper jag aldrig fram den sidan hos mig själv, eftersom det skulle innebära att jag inte har full kontroll. Därmed kväver jag mig själv långsamt. Kreativiteten sinar och till slut blir allting grått och tråkigt, och jag har varken ork eller motivation för någonting.

När jag mår bättre, låter jag henne komma ut och leka. Jag släpper kontrollen och bryr mig mindre om att försiktigt tänka igenom allting och samvetsgrannt jobba på med sådant som är tråkigt. Och DÅ kommer idéerna.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-09 0:14:13

Tintomara Ariadne skrev:Jag tror att du behöver komma i kontakt med din inre uppbryterska, den aspekt av dig som vill rasera alla gamla hjulspår och kasta sig ut i det okända. Jag har en sådan. Jag har döpt henne till Tintomara. :wink: Hon är ganska hudlös och kan bli rejält pinsamt distanslös, och göra ganska drastiska saker om hon varit instängd för länge. Släpper jag inte självmant ut henne, så bryter hon sig så småningom ut på egen hand och går fram som en tornado. Hon kan vara skoningslös i sitt kaos, men det är å andra sidan oftast så som de viktiga förändringarna har skett i mitt liv.


Jag har en uppbrytare i mig. Den fungerar som din uppbryterska. Och jo den bryter sig ut av sig själv om man inte släpper ut den... och tornadon börjar snurra.

Och för mig har "utbrytaren" varit den som fört mig framåt och gjort så jag tagit nya steg i livet. Jag vågar ungefär vad som helst i det tillståndet.

"It has escaped from its cage"
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-09 0:21:40

Coolt. 8)
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-10 8:40:26

Amari, kasta dig ut och lita på att bli uppfångad!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-10 19:14:29

Hej Tintomara Ariadne,

Först måste jag säga att jag är så tacksam och glad över dina inlägg som verkligen har nått fram till mitt hjärta. Det du har beskrivit är något som jag verkligen söker och letar efter i mig själv, jag tror att jag inte klarar av att nå det pga ett stort kontrollbehov och en rädsla att falla om jag flyger. Det finns även en stor rädsla att inte bli uppfångad om jag bara kastar mig ut i det okända och tomma intet, då kanske jag gör mig illa...

Du har helt rätt i att jag försöker för mycket och även kanske analyserar för mycket till och från för att kunna nå den här upplevelsen som du pratar om. Jag vet att jag borde låta känslan leda mig mycket, mycket mer, men mina känslor har förstört så mycket för mig bakåt i tiden så jag är nog rädd för att "fel" känsla ska få styra och att jag då hamnar galet.

Jag menar när jag säger att jag ska arbeta mer på att nå detta att jobba på att inte fel delar av mig får råda, utan att jag ska tillåta det mjuka, outforskade få ta mer plats. Då behöver jag ta hand om de delar som förstör och saboterar genom att arbeta på det och det menar jag inte är till en nackdel. Man kan tycka att det låter fel när man pratar om att arbeta på något, men jag menar mer att hålla medvetenheten och fokus på det som inte fungerar då. Jag behöver vara mer tillåtande att mitt innersta ska få mer utrymme och att min uppbryterska ska vara mycket, mycket mer framträdande.
Jag har fått jobba så hårt för att komma dit där jag är idag, att jag många gånger glömmer bort att slappna av och bara vara mig själv. Detta är något du har påmint mig om genom dina inlägg och det är jag så tacksam över!!!

Tack också att du uppskattat de inlägg jag skrivit, det gjorde mig väldigt glad :D

Jag ser fram emot att diskutera mer om de här sakerna med dig!
Hälsningar
Amari

@Treeman
Hej,
Jag uppskattar verkligen dina kommentarer och inlägg i det här ämnet. Även dina tankar har fått mig att se saker som jag behöver förändra och tänka mer på. Tack!
Hälsningar
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav MsTibbs » 2011-04-10 19:54:13

Jag är kreativ i upp och nedturer. När jag upplever någonting starkt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-13 14:35:01

Amari, tack för ditt fina brev! Jag blev väldigt rörd. Fantastiskt om något jag skriver kan beröra på ett positivt sätt! Jag har tänkt på dig och din strävan, och jag är övertygad om att det du söker finns inom dig. Du behöver inte vara rädd för att ingen fångar upp dig om du faller - bara veckla ut vingarna och flyg! Eller som i treemans signatur; crash, burn, get destroyed and rize again. Det finns inte så mycket till alternativ om man vill leva.

Av det jag har läst av dig tycker jag att det verkar finnas massor inom dig som bara väntar på att få blomma upp och ta världen med storm. Jag får väldigt positiva vibbar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-14 14:55:52

Hej igen Tintomara Ariadne,

Så mycket tack ska du ha för de fina ord du beskrivit mig med!! :D Det rör mitt hjärta och berör verkligen mitt inre. Jag har verkligen längtat efter att få ett tecken på att jag är flygfärdig och jag tror faktiskt att du har givit mig det. Jag står nu med tårna längst ut på kanten och tittar ner i oändlighetens avgrund. Jag har en så stark längtan efter att bara ta klivet ut och veckla ut vingarna. Jag tror att jag är redo för det nu, det känns så i själen :D
På så vis så tror jag att jag kan lämna min strävan bakom mig och bara tillåta mig själv att låta det flöda ut ur mig. Jag vet att jag har mycket inom mig som längtar efter att få synas och upptäckas, det är bara min egen rädsla som står i vägen för det.
Jag uppskattar så mycket att du givit mig en push på vägen och likväl som du så får jag väldigt positiva vibbar av dig. Jag hoppas att vi kan ha vidare kontakt och prata mer om de här sakerna. Nu känner jag att jag iallafall är redo att använda all min kreativitet på ett mer positivt sätt. Det var ett viktigt steg för mig att bara lufta mina tankar och det har fått mig att gå vidare i min process och utveckling. Det är min tur nu!!! :D :D
Ha det gott,
Varma hälsningar
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav Miche » 2011-04-14 23:02:52

Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag läste ovanstående Amari!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kreativitet

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-14 23:22:13

Härligt Amari! Jag ser fram emot att få följa dina flygturer här framöver. :D Jag känner mig djupt hedrad över att ha fått vara budbärare för tecknet du väntat på - även om jag egentligen bara påtalade det som redan uppenbart fanns där.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet

Inläggav treeman » 2011-04-15 0:08:24

Vackra fina ord i denna tråden.

Lycka till Amari!

Amari skrev:Det är min tur nu!!! :D :D


Härligt!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-15 9:23:16

TACK treeman, Tintomara Ariadne och Miche för era fina kommentarer!!! Det känns så skönt att kunna dela med er här och att få stöd på vägen!
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Kreativitet

Inläggav kullan » 2011-04-24 16:00:08

Mitt problem är snarare att mina kreativa ideer kommer likt en översvämmning och det blir stört omöjligt att solla ut vad som är något och ha.Ofta vaknar på nätterna och har en hel text som behöver skrivas ner.men då är jag så trött att jag orkar inte skriva ner det.vilket innebär att den är förlorad sen.

När jag arbetar med att projekt får jag 10 nya ideer på projekt.Känns ibland som förbannelse.Jag vet ännu inte hur jag ska få det fungera så jag kan samla alla ideer på ett ställe.Det r frustrende.jag håller på med Stickning,virkning och fritt skapande broderi,sen skriver jag och fuskar i akvarell oxå.Överaktiv hjärna heter det visst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kreativitet

Inläggav Amari » 2011-04-24 19:05:28

Hej Kullan,
Jag kan känna en viss avundsjuka på dig att du har det så, eftersom jag själv arbetar mer för att få igång min kreativitet. Men jag kan föreställa mig att det inte är så positivt alltid att ändå ha en sån överaktiv hjärna att du inte orkar med alla idéer. Det låter som att du får lov att kanske lägga ner lite tid på att sortera ut sådant som ger dig en positiv känsla och lämna de övriga idéerna därhän...
Hälsningar Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in