Stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav prick » 2011-04-01 21:49:13

nån mer än jag som äter bensopreparat dagligen?

jag är som ett nervvrak om kvällarna och får självmordstankar, och då är det bara stesoliden som "tar". har theralen, men blir ganska sömnig av den. kanske bättre att vara sömnig än bensoknaprande. satte ut 60 mg stesolid för ett par år sen, och det var det värsta jag varit med om. abstinensen liknade inget jag tidigare upplevt, och min personlighet förändrades helt. jag minns inte mycket av de tre första månaderna. overklighetskänslor och raseriutbrott och konstiga rörelser (som jag nu förstår var av "autistisk natur".) ingen sömn... hjälp vad jag är rädd att hamna där igen. men jag är ju så jävla STRESSAD och orolig. jag vet inte hur jag ska klara av sommaren. avskyr att vara ute i solen, blir deprimerad, behöver egentligen MER hjälp från läkaren/mottagningen, men semestrarna skapar glapp. glapp skapar oro, oro skapar ångest och ångest kan bli till depp och självdestruktivitet. just nu bantar jag fastän jag är smal. jävligt smart.

förlåt allt dravel. titeln är missvisande. men jag undrar om fler än jag käkar bens var dag. nån?
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav marcooleo » 2011-04-02 0:29:31

Be din läkare om att få Lyrica, då kan du med lätthet sluta med Stesolid och du får inga abstinensbesvär eller sug efter den. Tyvärr har jag en otrevlig biverkan av Lyrica att jag får muskelsmärtor och kramper i ryggen på natten, men det är en mindre vanlig biverkan.
Lyrica i doser från 300mg/dag och uppåt är mycket effektivt mot ångest och oro.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav internettt » 2011-04-02 1:20:08

Jag har tidigare ätit varje dag, men jag upplevde inga abstinenssymptom när jag slutade som du, prick. Men om du tycker, att benzodiapiner är det enda som funkar så förstår jag dig. Vet inte vad man skulle rekommendera dig att äta i medicinväg som tar bort ångesten på samma sätt. Neuroleptika fungerar inte lika bra mot ångest hos mig ialla fall.

Du kan ju också testa andra benzodiapin preparat, även om Stesoliden som du äter är ok. Xanor kan ju kanske funka tillfälligt när det är som värst?

Om du tänker sluta och har upplevt abstinens tidigare, så är det väl bara en långsam nedtrappning som gäller? Och kanske nån annan medicin ( typ neuroleptika ), vid sidan av. Alkohol kan hjälpa också, men då är ju risken att du fastnar för det istället.

Det bästa är ju om du kan skapa dig ett liv som du mår bättre av förstås, men tills det händer, så är nog benzodiapiner bland det bästa skulle jag tro.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav treeman » 2011-04-02 12:26:14

Använder 10mg Stesolid som sömntablett varje dag. Men jag tar ju bara innan läggdags då.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav Bali » 2011-04-02 17:56:05

Jag tar en liten rackare på 5 mg varje dag (så här dags ungefär) för min stackars kroppastolle behöver faktiskt åtminstone denna lilla muskelavslappning för att orka kämpa vidare med denna ständiga anspänning som livet innebär.
Högre doser ger dock motsatt effekt, jag blir mer spänd ju mer olika mediciner/droger försöker göra mig avspänd paradoxalt nog, men det är väl något med kontrollbehovet över "mig" där som spelar in kan jag tro!?

Jag får dock inga abstinensbesvär om jag skulle skippa tabletten någon dag, så beroende i den meningen är jag väl inte, men min kropp är ändå beroende av viss avslappning ibland har jag förstått, så jag knaprar vidare utan att känna mig som en misslyckad, nerdrogad looser.

Kan tyvärr inte ge några tips på andra mediciner, eftersom de (ganska många :wink: ) jag "tvingats" testa genom åren bara får mig att må sämre och det är väl då inte meningen!?

Ta hand om dig på bästa sätt, prick!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav Bali » 2011-04-02 18:05:27

internettt skrev:Det bästa är ju om du kan skapa dig ett liv som du mår bättre av förstås, men tills det händer, så är nog benzodiapiner bland det bästa skulle jag tro.

Måste bara också få instämma i dessa ord, både för dig, prick och lilla mig :oops:.

Du är klok du internettt! :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-04-02 18:16:00

Lyrica är ingen bra idé. Kommer snart en artikel i Läkartidningen som handlar om dess beroendeframkallande egenskaper. Lyrica knarkas friskt (se Lyrica fanclub på Flashback) och kan ge psykoser. Psykiatrikerna vill att det ska klassas som lika farligt som benso.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav prick » 2011-04-02 18:32:25

tack för alla era svar :D jag var ganska ledsen när jag skrev, och trött, så jag tänkte inte på att berätta att jag är bipolär och svårmedicinerad och därför tvingats testa nästintill varenda psykmed på marknaden. jag upplever att neuroleptika (gamla typen/de "typiska") hjälper min stressade hjärna bäst, MEN biverkningarna är oacceptabla så jag känner mej fast med mina stesolid. jag gillar egentligen inte att känna mej påverkad överhuvudtaget (avskyr att vara full/ta droger), och stesoliden ger mej en alkoholkänsla i kroppen, så jag får liksom ångest av det också. men utan gör bröstet ont och jag funderar på döden och annat otrevligt...

tack igen för er omtänksamhet och för att ni delar med er av era erfarenheter.

kram!
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav Kimmelie » 2011-04-02 20:22:04

Jag har kämpat i flera månader med att sluta med Iktorivil ("benzoliknande"), men det känns omöjligt... Har "bara" ätit det i ca 2 år... Men jag ska försöka få Ergenyl som ångestdämpande tills abstinensen är över. De hjälpte bra mot ångesten förut när jag åt dem en period. Många bipolära äter dem, så det kanske kan vara nåt för dig?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav prick » 2011-04-02 21:09:32

Kimmelie skrev:Jag har kämpat i flera månader med att sluta med Iktorivil ("benzoliknande"), men det känns omöjligt... Har "bara" ätit det i ca 2 år... Men jag ska försöka få Ergenyl som ångestdämpande tills abstinensen är över. De hjälpte bra mot ångesten förut när jag åt dem en period. Många bipolära äter dem, så det kanske kan vara nåt för dig?


jag har ätit ergenyl, och den är verkligen bra mot ångesten. däremot hjälpte den inte tillräckligt bra mot min bipolära sjukdom. har numera litium.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav Richard » 2011-04-03 9:50:35

Jag har ätit samma dos Iktorivil (4 mg) i över 8 år, utan att bli tolerant mot det. Beroende är jag dock. Iof. har jag inte tagit det sen i tordags av nån anledning, men efter 2-3 dagar brukar abstinensen komma. Ska se hur länge jag klarar mig.

Annars tar jag hela dosen på kvällen, så jag sover bättre, sen sitter den ångestdämpande effekten i dagen efter.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: stesolid varje dag (och annat ledsenprat)

Inläggav marcooleo » 2011-04-16 23:16:56

Angelic Fruitcake skrev:Lyrica är ingen bra idé. Kommer snart en artikel i Läkartidningen som handlar om dess beroendeframkallande egenskaper. Lyrica knarkas friskt (se Lyrica fanclub på Flashback) och kan ge psykoser. Psykiatrikerna vill att det ska klassas som lika farligt som benso.

Lyrica är inte alls lika beroendeframkallande som benso, jag har ätit hög dos i tre månader och slutade tvärt utan någon abstinens alls, men det är kanske individuellt.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in