Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav geocache » 2011-03-22 23:35:35

Zirre skrev:
NoteToSelf skrev:1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

I fredags, det var en otrolig lättnad.


:)


:D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav NoteToSelf » 2011-03-23 23:05:18

geocache skrev:
Zirre skrev:
NoteToSelf skrev:1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

I fredags, det var en otrolig lättnad.


:)


:D


Japp, tog BUP 5 år att komma på det! Jävligt inkompetenta om jag får säga det själv. Men gud vilken skillnad när man är klar med utredningen, får diagnosen, psykologerna berätta och förklara (mer för min mamma än för mig) om man känner igen sig helt och hållet. Hade aldrig gråtit av lättnad förr.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Cathy » 2011-04-01 15:30:40

KaosPrinsessa skrev:Hej!
Jag har några frågor, rätt vanliga men jag vill att enbart de av kvinnligt kön ska svara på de. Tänkte det skulle vara kul att se likheter och olikheter hos tjejer med AS (eller misstänkt AS). Är det någon fråga du inte vill svara på eller liknande är det bara att hoppa över den.

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?

8.) Hur ser du på framtiden?

9.) Vad har du för intressen?

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?

Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor ^^
Cathy
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Haninge

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Cathy » 2011-04-01 15:32:18

Jaha nu gjorde jag något fel så allt jag skrivit försvann :(
Cathy
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Haninge

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Peace » 2011-04-02 1:04:31

Lite jobbiga frågor att svara på. Svarar på dem i morgon när jag inte är så trött.

Ibland när jag läser om er här tvivlar jag på min diagnos.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Peace » 2011-04-03 17:58:17

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
När jag var 17. Nu är jag 18.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Det var psykologen som märkte det, hur vet jag inte. Mitt beteende antar jag. När jag började läsa om det misstänkte jag själv också det pga att jag kände igen mig i mycket.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Positivt är att man kan få hjälp och stöd om man behöver det. Negativt vet jag inte. Att folk tror att man är på ett särskilt vis och att man har alla svårigheter som ingår i diagnosen.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Svår fråga. Vet inte.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Jag hanterar dem inte, tror jag. Är dålig på känslor i alla fall.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Jag har svårt för att få både vänner och partner. En stor anledning är väl att jag inte tar kontakt, men även de få gånger jag gör det så går det dåligt.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Lätt för att lära om det är tydliga instruktioner och lugn och ro, vilket jag ofta inte fick i skolan. Trivs med att arbeta ensam, vilket kritiserades. Idrott var pest.

8.) Hur ser du på framtiden?
Jag ser helst inte på den alls. Lever i nuet.

9.) Vad har du för intressen?
Internet, TV-spel, djur

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Spindlar och vissa insekter. Mat har jag inga större problem med. Lite "småsaker" bara.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-03 20:54:25

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Jag fick min diagnos förra sommaren. Det var en otrolig lättnad! Från att ha känt sig utanför och missförstådd, trott att jag bara varit lat för att alla sagt det.. till att känna sig "hel".

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Jag har flertalet syskonbarn med diagnosen så min ena syster kände igen mycket i mig. Hon skickade ett par artiklar osv under flera år för att få mig att få upp ögonen, då hon inte ville säga det rätt ut.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Negativt är väl alla fördommar om oss. Och att det är ett funktionshinder som inte syns. Det är svårt för folk att förstå när man ena dagen fungerar relativt bra, och dagen efter så rasar allt.
Positiva saker finns det faktiskt massor. Det beror nog helt på hur man ser på det! Vi är (oftast, iaf jag!) väldigt ärliga, noggranna och oftast lite av experter på det vi är intresserade av. Finns mycket mer. :)


4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Sämsta: Jag är svårstartad, "rädd" för nytt folk, väldigt oorganiserad.
Bästa: Väldigt lojal som vän, nördig (ja jag ser det som positivt! :lol: ), empatisk.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Mja.. Sådär. Det finns mycket att arbeta på. Har fått berättat för mig att jag som liten var väldigt plan i mitt humör. Inga dalar men inte heller några toppar. Dvs inga raseriutbrott eller hysterisk lycka. Är lite så nu också. Svårt att ta ut "svängarna", fast jag nog behöver. ;)

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Svårt att få vänner, ja. Lika svårt att behålla dem. Några få som stannat, men även där så är det mindre aktivt under perioder. Av någon anledning (som jag inte kan förstå mig på) så har jag haft rätt tur med kärleken. Haft ett par partners varav 2 sambos. Den nuvarande är jag förlovad med vilket är första gången, så här stannar jag. :)

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Både och. Det var svårt för mig med vissa delar i skolan. Jag behövde veta exakt vad som skulle hända på lektioner etc för att inte känna mig nervös. När gymnasiet kom så skippade man plötsligt handuppräckning, vilket blev totalt kaos för mig.. Fick alltid höra att jag skulle prata mer, men jag ville formulera saker först i huvudet, och då hade någon redan sagt det.
Bra var väl de ämnen jag gillade. ;) Svenska, bild och historia typ. De ämnena fick jag också bra betyg i. Medan de ämnen jag inte gillade fick jag godkänt i knappt.

8.) Hur ser du på framtiden?
I dagsläget rätt ljust. Vi planerar barn jag och min sambo. Han arbetar och får ok lön, så vi kanske en dag kan ta oss ut ifrån lägenheten till ett hus.

9.) Vad har du för intressen?
Katter, digital målning, webbdesign.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Fobi för spindlar. Klarar inte av potatismos och ibland sill. Beror på kvaliteten på sillen. Vissa är bara slemmiga..
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Crescent » 2011-04-21 22:39:05

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Jag fick min diagnos i början av 2011, men jag hade självdiagnoserat mig själv med Aspergers ungefär ett år tidigare.
Eftersom jag var såpas säker på att jag skulle få en diagnos, så blev jag inte förvånad, däremot blev jag väldigt deppig och grät rätt mycket, vilket jag inte brukar göra. Lite av deppigheten sitter kvar fortfarande, men det känns ändå bättre nu.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Jag hade läst på internet om Aspergers och autism, och tyckte att mycket stämde in på mig. Berättade för mamma som förnekade det först, men då hon läst om det en del, så höll hon med mig. Pappa, som förmodligen också har Aspergers, tyckte att det stämde också.
Mamma berättade att hon tyckt jag varit annorlunda sedan jag var liten, men att hon aldrig trott att mina svårigheter var så stora (trots att jag försökt förklara.)

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
En del personer är fördomsfulla, vilket är negativt förstås. Sedan så hade jag önskat att jag var bättre på att ta kontakt med jämnåriga.
Det positiva är väl att jag är mig själv, vilket jag förmodligen inte hade varit till 100%, om jag var NT. Bara en teori dock.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Mina bästa egenskaper: Abstrakt tänkande, kreativ och fantasifull.
Mina sämsta egenskaper: Lättirriterad, extremt paranoid och låg självkänsla.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Jag är en väldigt känsligt person. Tar åt mig av minsta lilla. Pg.a. detta är jag också väldigt rädd för att såra andra, och försöker jämt kontrollera vad jag säger så att jag inte ska uppfattas som elak på något sätt.
Däremot har jag svårt att uttrycka och beskriva känslor. Om jag t.ex. är ledsen så pratar jag inte om det med någon, och jag gråter helst ensam, så att ingen kan märka det. Blir också arg väldigt lätt. Då är jag inte heller speciellt tydlig, utan skriker, slår i väggarna, osv.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Just nu har jag inga vänner (om man inte räknar familj.) Har väldigt svårt att få vänner, och de jag har haft har varit väldigt osäkra personer som behandlat mig illa.
Har aldrig haft en pojkvän.
Jag tycker att relationer är viktiga, så det vill jag gärna ha.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Jag var tyst. Jättetyst. Jag vet att en del till och med trodde att jag var stum (selektiv mutism.) Räckte aldrig upp handen fastän jag kunde svaret, sa aldrig hej till någon. Var extremt dålig på bollsporter och fotboll var nästan det enda vi spelade på idrotten i 4-5:an. Eftersom jag var så dålig på idrott, blev jag mobbad. Sedan bytte jag skola, och började i en ny klass i 6:an. Försökte prata mer i början, men det funkade bara i någon månad. Sen var jag helt tyst igen.
I mitten av 7:an började jag skolvägra. Har aldrig haft svårt att lära mig, vilket bidragit till att jag inte behövt gå om, trots att jag missat en stor del av skolan.

8.) Hur ser du på framtiden?
Jag har många planer för framtiden. Jag är rätt säker på vad jag vill göra, jobba med och var jag vill bo.

9.) Vad har du för intressen?
Illustration, fotografi, tv- och datorspel, biologi, kemi, kultur, religion, filosofi, geografi (bara en del länder), psykiatri och psykologi. Är intresserad av det mesta.
Men sedan så har jag ju specialintressen också.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Svår social fobi. Jag har aldrig tyckt speciellt mycket kött (konsistensen, smaken.) Gillar inte att ha högt ljud på TV:n.
Crescent
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-04-19
Ort: Göteborg!

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav ling0n » 2011-04-23 19:38:24

Gud, känns som att jag kan svamla på om mig själv i evigheter...

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

I onsdags (20/4 2011) efter fyra års funderingar, sökte för två år sen också men fick då inte ens ställa mig i kö ("Du har ju jobb och pojkvän så du verkar ju klara dig!"). Kändes som en oerhörd lättnad och livräddning. Fick dessutom en sjukskrivning fram till minst 31:a augusti och blev lovad kbt, samt en kurator som ska hjälpa mig med FK-pappren eftersom jag inte orkar ta tag i dem själv. Äntligen kan jag andas ut för första gången på flera år känns det som! Var inställd på att behöva börja söka praktikplats och sådant nu men nu slipper jag det ett bra tag framöver!

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?

Att jag alltid känt mig som en alien. Svårt att känna gemenskap. Ofta misslyckats med att få kompisar. Har svårt att komma igång med saker. Handrörelser. Fastnar i repetitiva beteenden. Loopar saker om och om igen. Tvångsmässigt ärlig. Alltid känt mig väldigt rationell, och lite stel och kall kanske. Har aldrig känt av grupptryck, lätt för att skita i vad andra tycker och gå min egen väg även om det innebär ensamhet. Väldigt analytisk och har god självinsikt.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?

Positivt med att ha diagnosen är ju att jag får hjälp, som sjukskrivning som känns viktigast för min del, då jag har fullt sjå med livet ändå utan att blanda in jobb ovanpå det hela. Det negativa är väl att jag har fullt sjå med livet... typ. Och så ser jag väl att jag har vissa egenskaper som människa som jag tycker är bra, men mest för mig själv, inte i interaktion med andra alltid.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?

Bra:
Ärlig och bra på att uttrycka mig exakt
Ser nya vinklar på problem
Kreativ som fan

Dåliga:
Gnällig som satan
Tjatar om samma saker om och om igen om jag inte känner mig lyssnad på
Skitseg med att komma igång med saker, vilket mest är drygt för min egen del

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?

Ja, eller, om jag bestämmer att en handling är mer konstruktiv än en annan i längden så kan jag utföra den handlingen, så jag är inte en impulsiv känslomänniska på det viset, och ja, jag kan visa mina känslor och är nog bättre än många andra på att kommunicera dem ganska exakt formulerat.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

Har genom åren blivit bättre på båda sakerna, även om det känns som att det går lite segt. Vill absolut ha relationer och umgås med folk. Alla jag umgåtts med har tenderat att vara ett par år äldre oftast.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?

Jag fick VG i det mesta både i grundskolan och gymnasiet, trots att jag skolkade så mycket i gymnasiet att jag nästan blev av med studiebidraget. Var väl en lätt nivå eller något antar jag. Funkade inte alls på universitetet, då man är tvungen att faktiskt plugga. Har svåra problem med auktoriteter, så när det känns som att nån annan bestämt vad jag ska göra och intressera mig för så... går det inte. Gillade rasterna bäst i lågstadiet. Matte och idrott var en riktig plåga, mitt språkintresse förstördes av att tvingas läsa det i högstadiet, återupptog det senare på min fritid i gymnasiet. Försök till mobbing gjordes under grundskolan, dock bet det inte så bra på mig. På universitetet lyckades jag inte bonda med någon alls under ett helt års tid. Kände mig inte alls som en riktig student.


8.) Hur ser du på framtiden?

Jag ser ljust på framtiden. Jag utvecklas ständigt och tror att jag kommer kunna arbeta bort en hel del av mina problem till stor del. Jag ser det som att alla har problem av något slag, man har bara olika problem och olika grovhet. Jag känner inte att en diagnos är en dödsdom och något som säger att jag aldrig kan bli BÄTTRE. Alla kan bli BÄTTRE, även om jag aldrig kommer bli en "A-människa".

9.) Vad har du för intressen?

Jag gillar djur, speciellt partåiga hovdjur (nötkreatur, bufflar, jakar, bockar etc), sjödjur av olika slag, en del fåglar. Är också väldigt väldigt kreativ inom väldigt många områden (måla, skulptera, poesi, musik, sömnad, virka, foto, pyssel, ALLT), och tycker om att leta information om olika hälsotillstånd etc. Fastnar i musikletande ibland. Städning gör mig avslappnad. Experimenterar en hel del med mat också. Språk. Helt enkelt en jävla massa intressen som växlar med tiden.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?


Inga fobier direkt, men jag är extremt hypokondrisk, hade väldigt svårt med olika konsistenser i munnen som liten (äter fortfarande inte frukt med skal eller citrusfrukter då de bara... går runt i munnen på mig). Gillar inte att åka hiss. Blir nervös av att gå över och under broar och höga byggnader, känns som att de ska rasa över mig. Väldigt rädd för brand. Blir galen av för hög ljudnivå, har känsliga öron.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Flia » 2011-04-25 1:40:48

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Har inte fått diagnos än (och det lär väl dröja eftersom jag är lite petig på att utredaren ska veta vad hen gör). Jag antar att det kommer bli skönt att få det bekräftat.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Mina funderingar kring min ADHD-diagnos och erkännandet att jag har ett specialintresse.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Känner att jag behöver den för att kunna gå vidare i mitt eget funderande. Kanske behöver jag hjälp i framtiden, och då är den ju nödvändig.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Bästa är min ordningsnoja. Detaljseendet är också bra. Att den balanserar ADHD'n.
Sämsta: motoriska problem, detaljseendet ibland, att inte kunna hålla käft med mitt udda intresse.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Oj ja, jag tillhör gruppen över-emotionella AS-kvinnor. Känner andras känslor också.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Inga vänner, men rätt många diffust bekanta.
Vill bli älskad, men behöver en förstående partner. Särbo skulle jag nog vilja ha, men inte så att man alltid umgås.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Skit och blä. Kul med vissa ämnen, aptrist med andra. Ett helvete på rasterna.

8.) Hur ser du på framtiden?
Tittar inte åt det hållet. Nuet är kämpigt nog. Har förtidspension så jag slipper tänka på jobb.

9.) Vad har du för intressen?
Handarbete är en nödvändighet för att få ro. Specialintresset är mina egna fysiska och psykiska funktioner, och andras om de relaterar till det.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Det enda som kan kallas fobi är nog hundrädslan. Annars är jag inte rädd direkt. Undviker stökiga miljöer och fulla människor.

Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor
Vassego :D
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Truebarbie » 2011-04-25 19:41:47

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det? Den 25 mars 2011. Kändes så otroligt bra!

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS? Jag va inte som andra när jag började bli tonåring endast jag hade mina misstankar först sedan stöttade mamma mig & sa att självkännedomen är starkast & nått fel va det ju kände hon oxå. Men vi va helt inne på adhd.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS? Kan inte så något negativt alls möjligt att jag tycker det är jobbigt att folk inte vill lära sig om det. Positivt är det ju givetvis för jag är unik.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag? Jag är ärlig, rättvis & envis. Och tror det är på bode gott & ont alltså bäst & sämst =)

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.? Jag träffade min make när jag va 13 år gammal & idag är vi gifta sen 4 år tillbaka. Vänner kommer & går för jag inte tolerera vissa saker som jag anser är fel.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan? Slutade som 14 åring

8.) Hur ser du på framtiden? För mig är livet kanon & jag tror att det kommer gå som jag vill fast mitt val inte är satt ännu!

9.) Vad har du för intressen?
Det skiftar något enormt, men största är min chihuahua, sjunga har trots min ångest varit med i idol & datorer brinner jag enormt för.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av? Alla ljud är irriterande när jag är trött, äter nästan bara pommes & sallad. Kan ej gå i närheten av parfym,rakvatten,sköljmedel,hårspray osv..
Truebarbie
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-17
Ort: Växjö

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav hejpodej » 2011-04-25 22:03:37

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Jag var 21 år (2008) och det kändes varken bra eller dåligt. Men blev nog mest glad över att få ett namn på varför jag alltid varit som jag varit.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Har alltid varit annorlunda och lite konstig men har aldrig fått någon diagnos. Sedan fick sångaren i mitt dåvarande favoritband diagnosen AS så jag började läsa om det och det var som att allting föll på plats. Frågade min psykolog om det kanske var svaret på varför jag är som jag är och hon sade det att hon misstänkt det sedan första dagen hon träffade mig men ändå tog det lång tid innan jag påbörjade en utredning.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Positivt är att jag nu vet varför jag alltid har kännt som jag har gjort och varför jag alltid har reagerat som jag gjort. Speciellt min mamma har nu i efterhand kunnat säga till mig att om hon vetat så hade hon inte gjort som hon gjort i vissa situationer. Jag kunde ju inte säga till henne för jag visste ju inte heller.
Negativt är att jag har så svårt med det sociala. Speciellt att skaffa vänner för jag är inte den som börjar prata med folk även om jag skulle vilja. Vill så gärna ha en kompiskrets och blir avundsjuk på de som har vänner att t ex gå till parken med nu när det börjar bli varmare. En annan negativ sak är att det är så svårt att få den hjälp man vill ha. I varje fall nu när man ska ut på ett jobb. Man blir behandlad som ett litet barn även om de måste se att jag är förbannat intelligent. Att jag fick diagnosen så sent. Hade jag vågat berätta hur jag mådde tidigare så hade det besparat mig massor av år med lidande.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Svårt att bara välja tre. Hmm. Mina tre bästa drag måste vara att jag är ENORMT envis. Att min tankeverksamhet är annorlunda och att jag på så sätt kommer på saker som andra kanske inte tänker på. Att jag när jag verkligen vill och känner för det faktiskt kan förändra saker och ting helt plötsligt. Men det måste som sagt vara något jag själv verkligen vill, tvingar någon mig blir jag som en mur.
Mina tre sämsta måste vara: Jag gnäller väldigt mycket och kan prata om samma sak i ända till någon lyssnar på mig. Tror jag att folk inte har hört vad jag sagt, fortsätter jag. Har svårt att komma mig för att göra saker och ting. Bara en enkel sak som att göra vid mig och gå ut kan vara svårt. Blir även fort trött på saker och ting och har svårt att göra saker varje dag. Så att ta mig fram och tillbaka till ett jobb blir efter några dagar en pina för även om jag gillar rutiner så tar de till slut död på mig.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Jag har aldrig kunnat hantera känslor på ett bra sätt. När jag var liten fick jag vredesutbrott titt som tätt då jag inte kunde förklara vad jag kände och blev förbannad när ingen förstod mig. Efter tioårsålder blev jag mer och mer introvert och sedan dess har jag i princip inte kunnat prata om hur jag mår eller känner. Men jag känner OTROLIGT mycket även om jag inte säger något. Hänger antagligen ihop med att jag tänker väldigt mycket också. Ibland kan jag bli väldigt emotionell men vet inte hur jag ska sätta ord på det.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

Jag har en pojkvän (som även han har AS) som jag verkligen älskar och är otroligt lycklig med. Innan honom har jag bara haft en pojkvän under en kort tid men drömt under hela mina tonår om hur det skulle vara att älska någon. Jag förstod aldrig riktigt hur man gjort för att skaffa pojkvän och jag förstod inte när någon gillade mig så jag är glad att jag inte ens försökte. Vänner har jag alltid haft svårt att skaffa. De jag har, är folk som jag har gått i samma klass med. Har aldrig förstått hur man skaffar vänner mer än de i klassen :/
Vill så hemskt gärna ha en kompiskrets och folk att kunna umgås med. När jag ser folk som t ex bara gör något så enkelt som att ha picnic i parken, blir jag smått avundsjuk. Har aldrig haft något sådant.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Jag förstod aldrig meningen med skolan. Jag kunde redan läsa och skriva när jag började så på lågstadiet var jag enormt jobbig. Men det berodde även på att det var en så stor förändring från dagis som jag älskade. I skolan var man tvungen att göra saker som man inte ville vilket jag såklart vägrade. Jag fick aldrig gå vidare och utveckla det jag var bra på utan var tvungen att gå i samma takt som resten av klassen, vilket för mig var snigeltakt. Kunde engelska redan som åttaåring så i fyran när vi började läsa det låg jag redan några klasser över. Matematik däremot har jag alltid varit dålig på. Men ingen hjälp fick jag utan lärare har frågat om jag är dum i huvudet som inte ens kan simpla uträkningar.
Skolan var ett rent helvete. Blev mobbad från femte klass till nian och brydde mig inte särskilt mycket. Men jag har alltid haft lätt att lära mig och har knappt behövt plugga för att kunna få högsta betyg på prov. Men skolan är sådan idag att man måste delta aktivt i diskussioner för att få bra betyg så därför visar mina betyg inte ens i närheten av det jag faktiskt kan.
Hade gärna sluppit gå i skolan för det jag lärt mig har jag i princip lärt mig på egen hand då många lektionstimmar gått åt till att läraren fått diskutera helt orelevanta saker med de "kaxiga" i klassen. Jag satt mest och läste och försökte solla bort allt oväsen runt omkring. Känns som att jag lärt mig mer på egen hand än skolan kunnat åstadkomma på tolv år.

8.) Hur ser du på framtiden?
Vissa dagar ser jag väldigt ljust på framtiden. Andra dagar vill jag bara försvinna. Men jag har en underbar pojkvän som jag gärna vill bilda familj med när vi har ekonomi mm. Men just nu ser jag oftast svart på allt. Blir lovad praktikplats men hamnar på dagcenter där jag säger att jag verkligen inte passar in eller känner att jag borde vara. Vill gärna ha ett riktigt jobb och tjäna mina egna pengar men det känns väldigt avlägset. Men för mig har det alltid varit så att när rätt tid kommer så blir allting bra. Jag är inte så tålmodig att jag orkar vänta bara.

9.) Vad har du för intressen?
Musik, film, Doctor Who, internet, kläder, psykiatri, litteratur, fotografi,utseende, färger, matlagning, aliens, konspirationsteorier, rymden, min pojkvän, naturen, sci-fi, att skriva... oj skulle kunna fylla på med mer men det får nog räcka.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Något höjdrädd såvida jag inte har något att hålla i. Tycker verkligen inte om kryp och speciellt inte där jag bor. Myrstackar gillar jag inte heller. Hör otroligt bra (även om folk undrar hur jag kan ha musiken i lurarna så otoligt högt alltid) och då mest på avstånd. Blir otroligt rädd för höga plötsliga ljud. Starka dofter såsom parfym får mig att må illa. Har svårt för vissa tyger och ryser i hela kroppen om jag kommer i kontakt med dem. Ljus är jag även känslig mot och har alltid solglasögon till hands, speciellt på sommaren. Mat har jag massor av konstigheter med och klarar absolut inte av t ex tomater då konsistensen och smaken är hemsk.

--------------------------------

Gillar att skriva så hade kunnat köra på med mer på vissa men detta får räcka :) Har inte orkat läsa igenom allt så säkert stavfel och annat smått.
hejpodej
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Liten håla

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav iheartme » 2011-07-17 1:54:36

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
När jag precis fyllt 16 år. Det känndes väldigt bra, känner mig unik som har Asperger oh mitt självförtroende är verkligen på topp sedan jag fick mina diagnoser. Äntligen vet jag att inget är fel på mig. :D

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Misstänkte egentligen bara ADHD, men under den utredningen visade det sig att jag hade både och.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Jag är nöjd med mig själv som person, och Aspergern är en del av mig, alltså ser jag inget negativt med den. Har vissa svårigheter, men jag tänker kämpa mig igenom det och lyckad med vad jag vill.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
+ Annorlunda
+ Vågar alltid vara mig själv
+ Mycket driven när jag vill något!

- Har lätt för att bli deprimerad
- Skiter i det jag tycker är tråkigt
- Oroar mig för mycket

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Hmm, har väldigt lätt för vissa känslor, men svårt för vissa.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Har några få vänner som jag står väldigt nära. Har dock aldrig skaffat en vän och vet inte hur man gör haha, de jag umgås med har valt mig ;) Är 16 och har aldrig haft en pojkvän, men tror jag kan skaffa en ganska enkelt. Vill ha vänner och pojkvän och ska försöka bli bättre på att vara social, men trivs ensam också. :)

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Går i skolan nu. Jag har klarat av skola tekniskt sätt, men det har krävts för mycket av mig som person. Skulle hellre skitit i den, misslyckats, och mått bra. Avskyr skolan, de andra eleverna och all personal på skolan.

8.) Hur ser du på framtiden?
Ska bli modell eller lärare i framtiden, även skriva lite böcker. Vill gofta mig så snabbt som möjligt och skaffa barn. Och flytta till USA :)

9.) Vad har du för intressen?
Foto, photoshop, friidrott, skriva, mode, läsa osv. :)

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Har fobi för all mat förutom lax.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Anna med fyra » 2011-07-17 8:58:49

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Nu i år, vid 38 års ålder, och det var en stor lättnad.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Det började med min äldsta dotters utredning vilken resulterade i en autism/adhd diagnos. Jag läste mycket och
Kände igen mig själv. Tog tid innan jag tog mod till mig, dock.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Min perception är det positiva men även det negativa. Det sociala är givetvis oerhört negativt, det positiva är att
jag blivit så oerhört intresserad av neuropsykiatri..

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Bästa: "trofast" :D kommer aldrig lämna eller vara otrogen min man.
Mycket driven vad gäller mina barn.
Tycker om att vara hemma med familjen
Sämsta: svårt förstå och sätta mig in i hur min man mår
vänder gärna kappan efter vinden på jobbet, inga egna åsikter
egoistisk

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Är ganska "kall" och har svårt att visa känslor...

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Jag har inga vänner, min vän är min fantastiske man som jag varit gift med i snart 12 år.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Blyg, tyst, utanför, svårt att hänga med, mådde ofta mycket dåligt. Inget geni, direkt...

8.) Hur ser du på framtiden?
Ljust, vill läsa till specialpadagog (om det vlir av).

9.) Vad har du för intressen?
Mina barn, Neur.psyk, tv.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Livrädd för mörker och havsvatten (får tex för mig att det ska flyta ett lik under mig när jag simmar o likn, kan
inte bada). Har även diagnos social fobi, stora svårigheter med detta på jobbet, bryter långsamt ner mig.

:(
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Neko-chan » 2011-07-17 13:48:43

1.) När jag var 18-19 år :( och jag brydde mig inte så mycke, jag blir inte mindre värd för de så :lol:

2.) Min kompis mamma hade misstänkt de sen jag var liten, ca 4-5 år gammal, vet inte om mamma och pappa förträngde de kunnde vara nått "fel" på mig, utan att jag bara var en blyg unge som alla lärare och vuxna sa :?
och de var när jag misslyckades i skolan och möjliga jobb vi började en utredning

3.) Negativt: förvridna intryck, en duchborste känns som ett rivjärn.

Positivt: man ser saker från andra vinklar.

4.) Bra: Enligt andra förstår jag mig på människor bättre än "normala", jag är jäkligt snabb när jag får en uppgift och går rakt på sak utan krusiduller, jag kommer med dom mest självklara kommentarer som folk blir paffa över.

Dåligt: Kan inte hantera stress what-so-ever, nojjig över aaaalllltt, har inget tålamod med personersom inte lyssnar, vänder hellre ryggen till isåfall...vilket jag gör ibland :?

5.) Jag kan inte visa dom, jag vet inte hur jag ska göra, och jag tror jag känner för mycke, hela tiden bubblar olika kännslor samtidigt som låser mig :?

6.) Jag har bara haft en flickvän, och de var hon som började gilla mig först så allt blev ju enkelt på de viset dåjag slapp första steget :lol: hon var yngre än mig MEN hon var extremt mycke mognare, hon var nästan som en vuxen i mognaden :o
jag kommer överens bäst med henne som nu är min bästa vän, och tre andra vänner som är placerade mer eller mindre bästisar på skalan, men andra av dom jag känner har jag INGET tålamod med.

7.) Jag sög i skolan :lol: fasst jag fick VG i bild och gympa, resten G och IG, jag var tyst och tillbaka dragen vilket var bra för då glömmde lärarna bort mig och dom höll inte reda på om jag gjorde läxor vilket jag sket i :roll:

8.) Sådär, jag får ångest av att åldras då psyket inte händer med åren, ( 20års kris :lol: )
Jag har dock kämpat mig in som amatör konstnär helt UTAN betyg :shock: grattis till mig som lyckades utan betyg, vad säger ni nu regeringen? :-)005

9.) allt som har med skapa att göra! jag måste skapa annars blir jag deppig, jag skapar varge dag :-)005

10.) kött, vassa ljud, spindlar, solljus, kyla, värme, barn...listan är för lång med andra ord :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Abbreviation » 2011-07-17 20:23:41

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Ca tre veckor sedan. Det kändes inget särskilt egentligen, jag var beredd på det. Det i min utredning som gjorde verklig skillnad för min självbild var att psykologen konstaterade att jag inte har några tecken på ADHD alls, utan att mina problem med att fokusera i skolan och brist på motivation beror på understimulering. Jag som varit så övertygad om att jag behövt medicinera för att klara studier, fick nytt hopp om att det jag behöver är en stimulerande skolmiljö. Det känns väldigt bra eftersom jag återfått hoppet om att kunna plugga.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Det var en bekant, vars mor arbetar med utredningar, som påpekade att jag verkade "aspig". Efter det började jag läsa ordentligt och insåg att det nog stämmer. Jag kände själv att bitarna föll på plats, och det var först nu, fem år senare, som jag kände att jag behövde själva utredningen för att få det bekräftat.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Det mest negativa är att det finns fördomar som man måste möta och att det kan bli lätt att ta till sin diagnos som ursäkt, istället för att försöka utvecklas. Det bästa är möjligheten till kontakt med andra med samma problematik, den självinsikt jag känner att jag får, och det faktum att jag nu vet med säkerhet att det här stämmer, att jag är autistisk.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Min intelligens är mitt bästa och mitt sämsta drag: jag har lätt för att greppa saker och ta in information men jag har svårt för att kommunicera på en "lägre" nivå än min egen och blir ofta frustrerad när andra inte förstår sådant som är självklart för mig. Det är nog så med allt, att de mest positiva delarna av en person även ofta är de mest negativa. Min hjälpsamhet kommer på nummer två (bra för att jag tycker det är en bra egenskap, dåligt för att det ofta utnyttjas) såväl som min förmåga till att snöa in på saker och hyperfokusera (bra för att det leder till mycket intressanta resultat, dåligt för att jag ibland försummar annat viktigt).

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Ja, jag visar mycket känslor men på okonventionella sätt. Det leder till att människor ofta tror att jag är arg när jag är ledsen, osv.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Jag har lätt för att få vänner/partners men svårt att behålla dem. Mina vänner är ofta antingen yngre eller äldre. Jag befinner mig i en fast relation och den är någonting jag absolut vill ha och värderar högt.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Ointresserad, oengagerad, men väldigt högpresterande när jag orkade bry mig. Det som var dåligt med skolan var kraven på social kompetens och det faktum att undervisningen inte kan individanpassas för de som behöver mer stimulans. Skolan gjorde mig informationstrött trots att jag är kunskapstörstande.

8.) Hur ser du på framtiden?
(Jag förstod inte riktigt frågan först. Man kan väl inte riktigt titta på någonting som inte finns? Läste lite andra svar och försöker i alla fall.) Min framtid tror jag blir bra, mitt liv har stabiliserats på senaste tiden och jag har mycket positivt i mitt liv.

9.) Vad har du för intressen?
Star Trek, diskussioner om det mesta, feminism, sexualitet, litteratur, språk, psykologi, psykiatri, barn.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Fobi för flugägg och mögel. Har massvis med matnojor och problem med alla ljud då och då.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Banzai » 2011-07-17 21:03:17

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Jag har ingen diagnos, men står i kö till utredning. Jag tror dock inte att jag uppfyller alla kriterier för att få en heller.


2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Min halvbror har asperger och jag har en del drag som låter som att de skulle kunna vara asperger. Andra har misstänkt det p.g.a. mina problem med det sociala.


3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Har den inte så jag vet inte, men självkännedom? Att få svar på varför jag "är som jag är".


4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Bästa:
Kan ägna mig i timmar åt det som jag gillar.

Sämsta:
Depressioner
Självhat
Svårt med det sociala


5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Jag tror jag är en känslomänniska och att jag kan visa mina känslor.


6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Jag har en fantastisk vän som jag kletar mig fast på som världens största blodigel.

Jag tycks ha en förmåga att kunna få vänner, men jag orkar inte hålla kontakten med dem eller så vill/orkar de inte hålla kontakten med mig.

Jag har svårt att få partners.

Mina vänner är yngre och jag brukar ha mer gemensamt med yngre då jag är tämligen barnslig av mig. Fast allt har ju med den mentala åldern att göra.

Jag tror jag skulle vilja prova på att ha en längre relation just för att se om det är något för mig. Jag tror även att jag vill ha en partner för jag känner mig fruktansvärt ensam ibland.


7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
När jag gick på låg- och mellanstadiet så var jag först normal i mitt beteende (tror jag), för att sedan börja skolka och bli uppkäftig. Jag var extremt osäker samtidigt som jag var högljudd och flamsig.

Betygsmässigt så tror jag att jag var normalpresterande.

I högstadiet och gymnasiet så var jag en korridorssmygare och blev mobbad.

Betygsmässigt så låg jag på strax över medel.

På komvux (vet inte om jag ens ska ta med det, men gör det ändå) så gick det mycket bättre överlag rent betygsmässigt.

På universitetet (tar med detta också) har det gått uselt de två första försöken, först som gymnasielärare och sedan som civilekonom. Nu så har jag läst engelska i två terminer och det har gått bra.


8.) Hur ser du på framtiden?
Med fasa och oro.


9.) Vad har du för intressen?
Manga (shounen, seinen), anime, teckna/måla, läsa (böcker och tecknade serier).


10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Har nog lätt social fobi. Kan inte äta vissa maträtter p.g.a. konsistensen.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav blyger » 2011-07-19 17:34:38

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Har nog varit på gång ett tag men det blev en massa stök och till slut blev det en adhd diagnos vilket jag vid det laget lätt kunde acceptera. Men nu har jag även apserger också, har lite svårare med den av olika anledningar.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
När jag efter att ha börjat äta igen efter en rejält ätstörningssväng inte fungerade bättre rent "tankemässigt" enligt den jag hade kontakt med då, så tror jag att hon började fundera runt lite. Så hon är den jag har att tacka för att det ens kom på tal, hade aldrig ens tänkt tanken åt det hållet annars.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Har nog bara negativt ännu, men kan inte precisera alls just nu.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
stresskänslig, impulsiv, okoncentrerad

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Hanterar dom inte alls, är i ett känslomässigt kaos.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Jag har nog lite halvsvårt att skaffa vänner, antagligen beroende på många olika saker. Men de jag har är i väldigt varierande åldrar. Min sambo är ca 14 år äldre än mig.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Lågstadiet gick ganska ok. Hatade skolan sen, mobbing och gömde mig både mentalt och fysiskt. Ju oroligare jag blev desto sämre gick sklan för min hjärna stängde av och klarade inte alls av prov, visste knappt vad jag själv hette.

8.) Hur ser du på framtiden?
Just nu känns allt kolsvart.

9.) Vad har du för intressen?
Vet inte, men jag tror att omgivningen anser att djur, främst häst o hund, foto, skidåkning, naturen mm

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Har nog klaustrofobi och rejält social fobi.
Många ljud som jag har svårt med, vi hade kor i många år och deras råmande fick mig att gråta. Även katters jamande om det är ihållande är jobbigt, fågelljud äh en himla löjlig massa egentligen. Ljuskänslig. Potatismos går inte i, ryser av att se det. Mer mat som är så med, men jag minns det inte förrän jag utsätts för det.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Gafsan » 2011-07-20 20:04:51

KaosPrinsessa skrev:1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Svar: jag fick diagnosen för några månader sen, när jag var 37. Det kändes bra. Jag ville ha en förklaring till mina svårigheter och även om jag inte kände igen mig i allting AS-relaterat så var det en lättnad att få ett svar på varför jag har så svårt för vissa saker och så lätt för andra.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Svar: när jag sökte utredning misstänkte jag inte AS utan ADHD. Men under väntetiden fick jag veta att ett av mina barn troligen hade AS och då verkade det logiskt att öppna upp för möjligheten att jag också hade det.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Svar: Att ha AS tycker jag är negativt. Att ha en diagnos däremot tycker jag är positivt eftersom det hjälper mig och omvärlden att hantera mina svårigheter.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Mina bästa drag: intelligent, snäll, rolig
Mina sämsta drag: socialt obegåvad, okreativ, otroligt korkad ibland

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Svar: Jag kan hantera känslor när jag väl inser att jag har dem vilket inte alltid är så lätt. Jag vet inte om jag visar känslor så tydligt genom mimik och liknande men jag gör det verbalt och i handling.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Svar: Jag har inga problem att få partners, snarare tvärtom eller vad man nu ska säga. Jag verkar nog rätt så glad och tillgänglig och jag hatar att såra andra. Vänner däremot är jättesvårt. Särskilt kvinnliga vänner. Jag har otroligt svårt att förstå hur andra kvinnor/tjejer funkar. Ålder spelar nog ingen större roll vare sig när det gäller vänner eller partners. Jag vill verkligen ha relationer med andra.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Svar: jag hade väldigt lätt för mig, jag hade höga betyg i alla teoretiska ämnen både i grundskolan och på gymnasiet. På högskolan var det lite svårare men jag fick bra betyg även där. Jag uppfattades nog som rätt avvikande i grundskolan och många trodde nog att jag var rätt "pluggig" trots att jag knappt öppnade skolböckerna på fritiden. På högskolan uppfattades jag nog mera som allmänt oseriös och smått galen.

8.) Hur ser du på framtiden?
Svar: det blir nog bra. Mitt liv är bra just nu och jag ser inga skäl till att det skulle bli sämre.

9.) Vad har du för intressen?
Svar: träning mest... lite läsning, lite musik, andra människor mm mm.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Svar: Nej, egentligen inte.

Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor ^^
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav ingenting » 2011-07-20 23:23:34

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Utreds just nu. Har fått en "inofficiell diagnos" av tidigare psykolog. (Är trettio.) Lättad eftersom mycket får förklaringar.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?

Svårighet att känna samhörighet med andra människor. Svårigheter vad gäller samtal och sociala situationer - blir ofta stel och har inget flyt. "Freakiga" utbrott.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Menar du när det gäller att ha diagnostiserad AS eller att faktiskt ha AS? Tänker att du menar det sistnämnda.

Positiva: Att inte lätt falla offer för grupptryck och dylikt - att våga gå emot strömmen, speciell humor, bli lyckorusig över vad som kan ses som detaljer och över sina specialintressen, öppenhet och acceptans för olikheter bland människor.
Negativa: Ångest, utbrott, trötthet vid överstimulering, tendens till depressioner, exekutiva svårigheter, lättstressad, känslighet för förändringar.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?

Bästa: Analytisk, värderingsstyrd, humorn. (De två första kan i och för sig bli jobbiga då de försätter mig i jobbiga situationer och gör att saker som förefaller enkla blir svåra).
Sämsta: Svårt att hantera då det "blir fel" (både skitsaker och mer reella saker som missförstånd) och de negativa känslor som följer av detta vilket leder till utbrott. Svårt att vara "naturlig" och flytande när det gäller samtal. Exekutiva svårigheter.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?

Försöker använda acceptans-tänket men det är oftast svårt. Har svårt att identifiera känslor och uttrycka dem på ett lämpligt sätt. Ingen riktig logik i hur jag reagerar känslomässigt på saker. Känner ganska ofta tomhet men upplever också glädje väldigt starkt och de negativa känslorna outhärdligt starkt många gånger. Försöker visa mina känslor men kan väl oftast inte göra det så bra. Det kan nog ibland bli för mycket, tror jag min omgivning tycker, vid de tillfällen då jag gör det.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

Har nu nära vänner men det är alltid svårt att skaffa. Vet inte hur man påbörjar en relation riktigt, har fobisk rädsla för att vara efterhängsen vilket folk har sagt till mig tolkas som avståndstagande. Har svårt att hålla kontakten med mina vänner dock så många är jag rädd har försvunnit då jag inte hört av mig på flera år. Är inte heller något fan av att umgås för ofta med folk. De partners/vänner jag har brukar vara i min egen ålder eller något yngre.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan

Först duktig och intresserad (lågstadiet), sedan tappade jag intresset alla ämnen utom några få där jag var engagerad. På den sociala fronten var jag på olika sätt mobbad från första klass upp till nionde. Generellt sätt kan man väl säga att det var ett litet helvete. Typ. Gymnasiet bättre. Sedan började jag läsa på högskolan och upptäckte hur underbart det kan vara att plugga.

8.) Hur ser du på framtiden?
Tänker inte så mycket på den egentligen men lider av svår tidsångest och nostalgi (allt går för fort - jag hinner inte med).

9.) Vad har du för intressen?

Löpning, asperger, loppisar är väl de "fasta". Även ett par olika musiker och författare som jag är rätt fixerad av.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Höjder och sjukdomar. Vad gäller mat äter jag det mesta men tenderar att enormt ofta vilja äta det jag gillar mycket. Har också haft en del fixeringar kring mat (dock inga reella ätstörningar). Har väldigt känsligt luktsinne men ingen identifierbar lukt jag kommer på nu som jag inte klarar. Känslig för många ljud samtidigt, gälla röster och apparater som står och låter. Bland annat.
ingenting
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-10-11

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Rabies » 2011-07-22 3:52:33

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

När jag var 19. Det var en lättnad, utredningen var jättejobbig. Kände mig styrkt i min identitet.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?

Jag är svår att få kontakt med, bland annat.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?

Positivt: Enorm fokus när det gäller saker jag intresserar mig av.
Negativ: Jag är svår att få kontakt med. Ständiga missförstånd. Svårigheter att interagera med andra.


4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?

Bästa: Extremt lojal. Civilkurage. Integritet.
Sämsta: Svår att nå. Säger fel saker. Gör fel saker.


5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?

Med ilska, eller inåtvändhet. Nej. Nej, mycket sällan.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

Är ensam. Ja, ganska. De är i samma ålder eller äldre, när jag har någon vill säga. Ja, jag vill ha. Ultimat hade varit en, två vänner och en pojkvän eller något liknande :)

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?

Mobbad. Dåligt, mobbningen. Bra, ja, jo, jag fick ju social träning iaf. hade jag haft hemundervisning hade jag varit ännu mer av en katastof socialt än vad jag är.

8.) Hur ser du på framtiden?

Positivt. Ser fram emot studier. Ser fram emot att kanske hitta folk som vill prata med mig.

9.) Vad har du för intressen?

Historia. Att skriva. mm.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?

Har PTSD, så väldigt mkt. Sjukhus! Sirener. Poliser. Och massor av annat. Lukten av desinfektionsmedel skrämmer mig från vettet. (sjukhuslukt).
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav svartamolnet » 2011-07-22 11:55:42

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?
Har så dåligt minne, så jag kommer inte ihåg, men det var ett par år sedan (är 34 nu). Fick i och för sig diagnosen autismliknande tillstånd, men kunde lika gärna fått AS med andra utredare.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?
Min syster har det och vi har väldigt likartade problem i vardagen.

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?
Det var positivt att få en förklaring till varför det alltid gått snett för mig i relationen till vänner och arbetskamrater. En hel del av mina skuldkänslor för mina misstag försvann när jag insåg att jag gjort så gott jag kan trots mitt funktionshinder. Det känns också positivt att få mer hjälp med att försöka hitta ett lämpligt arbete av försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

Negativt: Risk att jag underskattar min förmåga eftersom jag ser mig själv som funktionshindrad. "Det där klarar jag aldrig, för jag är ju autistisk!".

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?
Bästa dragen: Noggrann, plikttrogen och bra på att lösa problem.
Sämsta dragen: Överreagerar, svårt med förändringar, dålig självkänsla.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Har alltid hanterat (dämpat) mina känslor med mat, vilket gjort mig överviktig. Kämpar med att förändra det och släppa ut känslorna i stället. Har svårt att visa negativa känslor, så dem håller jag ofta inom mig tills det en dag inte går längre och jag får ett överdrivet utbrott i stället.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?
Har en partner sedan 13 år tillbaka. Han är 12 år äldre än jag. Har svårt att få vänner utanför familjen, men har två st som jag tror är mina vänner (vet inte när man är vänner).

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Jag var tystlåten och tillbakadragen. Kände mig alltid mindre värd än andra och utanför. Bra med skolan var att jag hade lätt att lära mig. Dåligt var att jag alltid blev mobbad.

8.) Hur ser du på framtiden?
Min förhoppning är att hitta ett arbete jag kan behålla en längre tid. Det skulle både förbättra min självkänsla och förbättra vår ekonomi. Jag har inte gett upp hoppet om att framtiden kan bli bättre än nuläget.

9.) Vad har du för intressen?
Djur, film och musik.

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?
Känner starkt obehag av höga ljud. Ljuskänslig till viss del. Har fobi mot att äta fisk, men har lärt mig att smaka i alla fall.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav chibibotto » 2011-07-22 14:32:27

1.) När fick du din AS diagnos och hur kändes det?

Har ingen officiell diagnos.

2.) Vad var det som fick dig eller andra att misstänka AS?

Alltid känt mig annorlunda från andra runt mig, men aldrig kunnat sätta fingret på vad det kunde varit. Började läsa på om As för ca ett år sen, för att jag träffade en person som berättade att hans föräldrar trodde han var autistisk när han var mindre, och jag kände igen mig i vad han berättade om. Ju mer jag läste om Autism och Asperger ju mer kände jag igen mig själv, det var som pusselbiten äntligen föll tillrätta (som man säger).

3.) Vad är positivt resp. negativt med att ha diagnosen AS?

Kan ju tyvärr inte svara på den här frågan.

4.) Vilka är dina tre bästa resp. sämsta drag?

Bra:
Hyperfokus när det är något som intresserar mig.
Kreativitet.
Bra på att hitta nya lösningar och tänka "outside the box" (fast det kanske hör till kreativitet).

Dåliga:
Depression.
Svårt att förstå ironi, och konversera.
Svårt att uttrycka mig i ord.
Svårt att skaffa vänner/ behålla vänner.

5.) Hur hanterar du känslor? Är du en "känslomänniska"? Kan du visa dina känslor?
Jag har svårt att veta exakt vilken känsla jag känner, svårt att sätta ord på känslan, svårt för att veta hur jag ska visa och uttrycka dem.

6.) Hur är det på relationsfronten (både vänner och partner)? Har du svårt att få vänner/partners? Är dina vänner/partners yngre eller äldre? Hur ser du på relationer, något du vill ha, onödigt osv.?

Har aldrig haft många vänner, om jag tänker efter nu så är det nog för att jag aldrig försökt umgås som "NT´s" Aldrig riktigt förstått mig på konceptet vänner. Träffar jag någon och pratar en längre tid med dem ser jag dem som en vän, även om så kanske inte är fallet Sen har jag däremot inte ork att upprätthålla en vänner relation om inte personen är tillräckligt intressant, är inte den som ringer eller gillar att festa, vilket verkar försvåra att behålla vänner.
Jag hade börjat ge upp hoppet av att hitta en partner, har aldrig känt mig tillräckligt bekväm för att visa känslor för de partners jag har haft innan, och alltid känt på mig att de inte riktigt känt samma sak som mig. Har viss tendens till att känna mig övergiven eller veta/tro att de ska överge mig så jag håller tillbaks mina känslor.

7.) Hur var du i skolan? Vad var bra resp. dåligt med skolan?
Jag gillade skolan upp till sjuan, då gick allt utför, slutade ens försöka, har varit mobbad eller utfrusen sen första klass och det eskalerade på högstadiet, och jag var skotrött. Även på gymnasiet där jag fick studera mitt intresse: musik, gick det dåligt just för att jag blev utfryst. gick ut gymnasiet med många IG.


8.) Hur ser du på framtiden?

Jag ser ok ut på framtiden, tänker ställa mig i kö till utredning, eftersom jag tror att det kan vara bra att ha en diagnos på papper, mest för att om man har det kan man få hjälpmedel, och det skulle nog hjälpa mig.

9.) Vad har du för intressen?

Jag har rätt många intressen men det främsta är, teckna, måla, fotografering, grafisk design, att läsa, musik, att sluka böcker. Sen finns det vissa intressen som kommer och går, just nu gillar jag att läsa om hur hjärnan fungerar/ psykologi och Universum

10.) Har du några särskilda fobier? Är det viss mat/lukt/ljud osv. du inte klarar av?

Har väll ingte egnetligen några fobier längre, brukade vara riktigt räd för spindlar innan.
Jag har svårt för lukten av stekt kött, ljud som är så tysta så man nästan inte hör dem, men det är där ändå och stör koncentrationen. även höga ljud kan störra mig ibland om jag inte väljer själv att höra dem.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Frågor till tjejer/kvinnor/flickor/tanter osv

Inläggav Aa1! » 2011-08-09 2:35:31

pointblank skrev:
Zic skrev:Jag fixar inte att ta på obehandlat trä, och än mindre att ha obehandlat trä i käften (typ glasspinnar, eeeew).




Oj, finns det en till som inte klarar det. Det är verkligen hemskt! Jag har svårt för att ta i vissa papper med. Kan tom vara svårt att se två "äckliga" papper ligga mot varandra. Det känns som det gnisslar i hela kroppen av obehag. Blanka papper funkar oftast, men sträva otäcka ytor - urk!
pointblank skrev:
Zic skrev:Jag fixar inte att ta på obehandlat trä, och än mindre att ha obehandlat trä i käften (typ glasspinnar, eeeew).


Jag kan inte heller äta det sista på glasspinnar för att inte nudda träet och har samma problem med oblanka papper. Något av det mest fruktansvärda jag vet är när vissa viker ett papper så drar de fingrarna längs kanten, då får jag fullkomligt panik för det skär i hela kroppen. Jag blir kallsvettig bara av att tänka på det.
Aa1!
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in