Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav VilsenVilja » 2011-03-25 14:52:57

Jag tycker att det skulle vara intressant att skapa en jätte-lista för alla tänkbara karaktärsdrag man kan ha i samband med AS, just för att se att alla är så olika, men också för att se att många säkert finns hos flera.

Listan borde innehålla både positiva och negativa drag.

För att göra den enkel att hitta i skulle det vara bra om man bara listade sina karaktärsdrag ev. med en kort beskrivning/förklaring utan att ha så väldigt mycket text.


Mina egna karaktärsdrag avvaktar jag med lite eftersom jag inte har någon diagnos, fast jag starkt misstänker AS. Jag vet inte vad som hänger ihop med ev. AS och vad som beror på annat. Fast så är det väl antagligen för många...
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Inläggav prick » 2011-03-25 15:47:55

jag har aspergerdiagnos, och här är några av mina drag:

strikta rutiner, detaljminne, förmåga att hyperfokusera på en och samma sak i timmar, språkbegåvning, udda humor, okonventionell, oförutsägbar, lättskrämd, förändringsrädd, ensamvarg, isolerad, svårt att bibehålla kontakt med människor, svårt för närhet, nerverna utanpå, lättlurad, förvirrad av andras känsloyttringar, pratar ibland utan att tänka och för högt, somnar vid för många intryck, osäker på hur jag ska bete mej, blir besatt av en sak i långa persioder (träning just nu), ätstörd, äter ångestmedicin (och andra meds mot min bipolära sjukdom+den adhd jag har), ljuskänslig, blir "äcklad" av hål som sitter tätt tillsammans+en massa andra mönster, kan inte mingla utan ställer mej vid snacksen och tuggar konstant för att se upptagen ut. när jag blir mätt gömmer jag mej på toa och kommer ut med jämna mellanrum, svårt att träffa partners, svårt att jobba, men OMTYCKT av mina vänner och familjen och ganska talangfull vad gäller översättning och teckning.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav kakmonstret » 2011-03-26 1:03:56

prick skrev:jag har aspergerdiagnos, och här är några av mina drag:

strikta rutiner, detaljminne, förmåga att hyperfokusera på en och samma sak i timmar, språkbegåvning, udda humor, okonventionell, oförutsägbar, lättskrämd, förändringsrädd, ensamvarg, isolerad, svårt att bibehålla kontakt med människor, svårt för närhet, nerverna utanpå, lättlurad, förvirrad av andras känsloyttringar, pratar ibland utan att tänka och för högt, somnar vid för många intryck, osäker på hur jag ska bete mej, blir besatt av en sak i långa persioder (träning just nu), ätstörd, äter ångestmedicin (och andra meds mot min bipolära sjukdom+den adhd jag har), ljuskänslig, blir "äcklad" av hål som sitter tätt tillsammans+en massa andra mönster, kan inte mingla utan ställer mej vid snacksen och tuggar konstant för att se upptagen ut. när jag blir mätt gömmer jag mej på toa och kommer ut med jämna mellanrum, svårt att träffa partners, svårt att jobba, men OMTYCKT av mina vänner och familjen och ganska talangfull vad gäller översättning och teckning.


Intressant, instämmer i flera kännetecken. Jag klarar bara socialt umgänge i korta stunder och helst då att man bara är två stycken. Blir tömd på kraft av för mycket intryck på samma gång. Verbal, utåtriktad, udda. Deprimerad och iritabel i perioder. Rutinstyrd, tvångsmässig, dåligt lokalsinne, koncentrationssvårigheter. Svårt att ta instruktioner och medan andra fattar galoppen tämligen snabbt så fattar jag ibland nada och får apa efter de andra efter bästa förmåga. Väldigt påfrestande i gympan i skolan. Fumlig, ryckig (mycket tics) och allmänt opraktisk. Var väldigt pillig som yngre och föreföll fingerfärdig då jag kunde fokusera på något väldigt intensivt och inte ge mig förrän jag fick till det. Klottrade i böckerna, rev med pappret och kunde inte hålla händerna stilla.

Jag kan lösa uppgifter men då på ganska okonventionella sätt. Skapar min egen logik i olika situationer, drar egna slutsatser, ofta i socialt umgänge. Dessa visar sig ofta inte stämma. Fäster mig vid föremål och särskilda klädesplagg som jag nästan kan ge en själ och har en väldigt bestämd syn på hur saker ska vara här hemma omkring mig. Det kan se ut som oordning för andra men det finns en tanke med allt. Fixerad vid siffror och bokstavskombinationer (digitalklockor och reg. skyltar bl.a.).

Jag har oerhört svårt att inordna mig i samhällssystemet med fasta arbetsdagar och tider. Jag har inget tålamod med sådant jag inte har ett personligt intresse för. De få smala områden som intresserar mig kan jag djupdyka i och hålla på med frenetiskt under perioder. Allt annat blir åsidosatt och uppmärksamheten är helt riktad åt projekten. Förhållanden blir alltid lidande av denna orsak. Sinne för detaljer och fastnar ofta i dem och klarar därför ofta inte att se helhetligt på saker och uppgifter och lösa dem. Tycker om lustiga namn och ord och att göra visor, ramsor, ofta sarkastiska och samhällskritiska. Svårt att umgås med jämnåriga och har alltid tytt mig till äldre människor. Tycker om obskyriteter och gammalt språkbruk, vilket roar vissa. Jag är bakåtsträvande i allmänhet och tycker om att trotsa teknikens framfart och rådande modetrender. Jag kan inte lämna 2a världskriget och holocaust som specialintresse. Jag strävar efter att förstå mig på den värsta sortens ondska men har inte lyckats och fortsätter plöja böcker i ämnet. Andra intressen är kriminalhistoria genom tiderna, brott och straff. Inte vidare bildad utan ägnar mig mest åt onödigt vetande. Sånt som andra bara ööhh ok *S*. Äter samma mat under väldigt långa perioder, ex kyckling och pasta. Sedan byter jag rätt och kör på den.

Lite om mig :).
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Marabou » 2011-03-31 21:05:19

Mina drag:

* Svårt att förstå instruktioner

* Jag vet oftast inte VAD, HUR, NÄR och hur länge jag ska göra någonting om ingen talar om det för mig

* Svårt att vara professionell och gå in en yrkesroll

* Svårt med strukturerat socialt umgänge: möten, seminiarum, yrkesrelationer och en del annat som inte är spontant

* Kass automatiseringsförmåga. Jag måste nästan alltid tänka på VAD jag gör och HUR, vilket gör att saker och ting både tar lång tid och att jag blir trött

* Svårt att komma igång med tråkiga saker, typ hushållsarbete och att få det ordentligt gjort

* Jag har en tendens att använda samma röstläge och röstmelodi oavsett vad jag pratar om. Jag försöker träna på att variera rösten men vet inte hur jag ska göra.

* Jag vet inte hur jag ska hantera intima relationer och har svårt att se den jag tycker om i ögonen

* Långsam

* Fort uttröttad psykiskt

* Klumpig motorik (vilket även till stor del beror på att jag även har DCD (störd utveckling av koordinationsförmågan)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav prick » 2011-04-01 23:22:08

Marabou skrev:* Kass automatiseringsförmåga. Jag måste nästan alltid tänka på VAD jag gör och HUR, vilket gör att saker och ting både tar lång tid och att jag blir trött


exakt så funkar jag med. enligt mej det jobbigaste aspie-draget. detta ständiga tänkande och planerande. det är lite som tortyr. inte undra på att man har uppmärksamhetsproblem när hjärnan går på högvarv jämtjämt...
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav treeman » 2011-04-02 11:54:06

Har ju massor men säger bara ett:

"Envisare än den envisaste"
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav vallesmamma » 2011-04-02 17:29:15

Jag fick asperger diagnos förra året. Är 36 år.

*Jag har svårt att hålla igång ett samtal.
*Drar mig undan folk, har mobbats nästan hela mitt liv, som barn och som vuxen. Som barn sökte jag kontakt men blev bara kallad för svans, så då började jag dra mig undan.
* Blyg.
* svårt att behålla kontakten med folk.
* Ogillar telefonsamtal.
* Lätt att bli mycket stressad. Behövs inte mycket för att jag ska bli det.
* Får lätt yrsel vid sociala sammanhang, som på bussen etc. Har vant mig.
* Tystlåten.
* Mitt stora intresse är broderi och fotografi, finns tusen bilder på sonen:-)
* Envis när det krävs.
* Duger som mamma, enligt sonen själv:-) Vet ej om det är ett AS drag, men tar med det ändå.
* Dåligt närminne.
* Blir trött fort, saknar ork ofta.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Hirnsäge » 2011-04-04 13:48:17

Jag har ingen diagnos än så länge, men svarar med några av de drag jag ser som tydligast/mest intressanta:

* Tolkar ofta vad andra säger bokstavligt och övertolkar människor i allmänhet - lätt för att demonisera auktoritetspersoner och tro att folk "tittar snett".

* Finner aldrig någon naturlig plats i grupper där man förväntas bli kompis med folk (klasser i grundskolan och gymnasiet, nollningen på högskolan och liknande) och hatar i allmänhet påtvingat umgänge och tråkigt prat. Kan däremot ha hur trevligt som helst i rätt sällskap om situationen är självvald. Föredrar om nya bekantskaper går rakt på ett samtalsämne och skiter i vad jag jobbar med.

* Som andra sagt: närmast obefintlig automatiseringsförmåga. Jag har inget körkort och skulle nog av denna anledning aldrig våga ge mig på att köra bil. Inte heller vardagliga saker som hushållsarbete och personlig hygien går av sig självt utan måste tänkas, planeras och göras medvetet, vilket gör det väldigt ansträngande och tidskrävande.

* Dålig motorik. De flesta sporter/träningsformer ger ett direkt fysiskt obehag. "Feg" när det gäller att till exempel hoppa över saker, klättra, gå i trappor och branta backar osv. Jag har också svårt för otippade småsaker och kan till exempel inte bre smör på en macka ordentligt. :P

* Känslig för ljus (går mer än gärna med solglasögon inomhus eller på kvällen) och lukt. Lättdistraherad av småljud, men är samtidigt ganska opåverkad av starkare eller konstant ihållande ljud. Väldigt noga med att saker ska kännas och lukta rätt, har en stor mängd krav på böcker och kan absolut inte tvätta mig med fel sorts tvål.

* Har alltid haft mer eller mindre märkliga "fobier". Livrädd för vissa typer av ljud, får våldsamma kväljningar av att se eller ens tänka på gelé (och kräks omedelbart om jag rör vid det), blir extremt äcklad av kluster av små hål eller hål i smörgåspålägg (typ "skinka" av typen sammanpressat slaktavfall) och får nästan panik av tanken på att någon annan hör musiken jag lyssnar på. En annan sak som omedelbart får mig att kräkas/kvälja är vax på ost. Det räcker med en pyttesmula som fastnat på hyveln. När jag var liten hade jag skelettfobi och var livrädd för att gå på toaletten.

* Ogillar att prata i telefon, vill snabbt avsluta samtal, blir irriterad när det ringer och stoppar ofta tillbaka mobilen ringande i väskan. När jag hade fast telefon kunde jag, om någon ringde flera gånger fast jag vägrade svara, bli förbannad och undra hur svårt det kunde vara att fatta att ingen är hemma. Självklart glömmer jag alltid att ringa upp även om det är viktigt och har svårt att hålla kontakten med folk.

* Kan absolut ha förhållanden, men under speciella förutsättningar. De flesta med en mer konventionell syn på kärleksrelationer blir extremt besvikna. (Tur att jag har hittat en knasboll att vara kär i nu!)

* Häver ur mig lite vad som helst, var som helst och har inte ens vett att tycka det är speciellt pinsamt. :) Enda gångerna jag skäms och (om det är i text) raderar mina egna ord är när jag varit för privat eller uttryck för mycket egna känslor, vilket jag har svårt för.

* Extremt envis, men det gör ju ingenting eftersom jag alltid har rätt ändå. :lol:
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav vallesmamma » 2011-04-04 14:56:43

Jag glömde att jag också tolkar allt bokstavligt vilket är mycket jobbigt.

Brukar avbryta när någon pratar, vet inte NÄR jag ska säga det.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav prick » 2011-04-04 20:31:21

Hirnsäge skrev:* Har alltid haft mer eller mindre märkliga "fobier". Livrädd för vissa typer av ljud, får våldsamma kväljningar av att se eller ens tänka på gelé (och kräks omedelbart om jag rör vid det), blir extremt äcklad av kluster av små hål eller hål i smörgåspålägg (typ "skinka" av typen sammanpressat slaktavfall) och får nästan panik av tanken på att någon annan hör musiken jag lyssnar på. En annan sak som omedelbart får mig att kräkas/kvälja är vax på ost. Det räcker med en pyttesmula som fastnat på hyveln. När jag var liten hade jag skelettfobi och var livrädd för att gå på toaletten.


jag trodde att jag var ENSAM i världen om denna fobi. den har ett namn som jag inte vill skriva för när man söker på det på nätet får man upp förfärliga bilder. några sadistiska människor har helt enkelt tagit sig tid att lägga upp de mest horribla hålgrupperingar man kan tänka sig. bara för att djävlas, får man anta.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Hirnsäge » 2011-04-05 10:29:36

prick skrev:jag trodde att jag var ENSAM i världen om denna fobi. den har ett namn som jag inte vill skriva för när man söker på det på nätet får man upp förfärliga bilder. några sadistiska människor har helt enkelt tagit sig tid att lägga upp de mest horribla hålgrupperingar man kan tänka sig. bara för att djävlas, får man anta.


Det är, om jag förstått saken rätt, extremt mycket vanligare än man kan tro. Däremot är det nog många som inte är medvetna om det utan blir förvånade över sin reaktion när de väl ser ett sådant kluster. Så var det för mig, trots att jag alltid haft den fobin. Jag hade bara inte haft det formulerat eller gjort kopplingen förut! Trypofobi heter det (hade glömt det, men dristade mig till att googla, vilket jag sällan gör när det gäller fobier eftersom det oftast är en bild på en spindel ihop med fobiartiklar).
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav RandomTjej » 2011-04-05 21:09:07

Jag har ingen Asperger-diagnos men fick för länge sedan en remis om utredning av det (och AD(h)D mina karaktärsdrag är, i alla fall:

*Tar allting för bokstavligt. Och det är bara eftersom andra påpekar det hela tiden . Jag tycker jag tar det helt normalt, som det är sagt :) men men. Tydligen är den enda humorn jag gillar "bokstavlig humor och ord-skämt" och det stämmer ju faktiskt när jag tänker på det !

*Jag går in i s.k specialintressen. Har varit lite olika, men som "konstigast" var nog när det var riktiga personer. Det var personer från internet som jag bara blev besatt av så jag satt i flera år och bara samlade all info jag kunde om de (var ett par olika i perioder..) hade all möjlig och omöjlig info om de i mappar på datorn, även info om deras umgängeskrets och familj. Självklart alla bilder jag kunde hitta. Hade även bilder på deras hus där de bodde. Ibland gick jag på spaning efter dom, hängde utanför ställena jag visste att de besökte ibland. Spenderade massvis med timmar på det. Tröttnade inte. Riktigt psycho faktiskt, en passiv stalker? :D Men har tröttnat på sånt nu!

Å andra sidan kan det vara riktigt bra. När jag ville lära mig photoshop, eftersom jag hade/har ett fotointresse, så satt jag från morgon till natt, flera veckor i sträck och blev riktigt bra. Fortsatte sitta i photoshop 7-8 timmar varje dag, i två år efter det :)

*Har jättesvårt med ögonkontakt när jag ska till apotek och fråga något, betala i vilken kassa som helst, till vårdcentralen, allt möjligt sådant. Jag bara blir jättestirrig och tittar ner/åt sidan och stammar/säger snabbt och stelt det jag måste... Och jag känner att jag ser jättekonstig ut och så försöker jag titta på de snabbt och då har de någon slags chockad/stött/rädd min...

*Rättar alltid folk när jag hör någon felaktighet. Såsom felanvändning av ord (när man tydligt hör att de inte vet vad ordet riktigt betyder), grammatiska fel, faktafel... och jag har insett nu att det inte riktigt är populärt, så jag försöker hindra mig själv. Men det är jättesvårt... Det kommer utan att tänka. Det är bara för att jag gillar inte när saker är fel.

*Är antingen väldigt naiv eller misstänksam (läs paranoid!) Vet liksom inte hur jag BÖR vara i olika situationer. Kan känna mig och upplevas som väldigt lost!

*Har ett bra detaljminne vad gäller långtidsminnet. Men har ett minne som en guldfisk vad gäller närminne/korttidsminne? Glömmer alltid vad tusan jag skulle göra/hämta fast jag visste det bara 2 sek innan.

*Har tydligen oftast inget ansiktsuttryck, utan har ett "pokerface" med död blick för det mesta. Oavsett om jag sitter och är glada/pigg eller lyssnar till något intressant... :/

*Är ju totalkass på att hålla kontakt med folk, även de jag faktiskt tycker om. Jag vet aldrig hur man ska göra, vad man ska säga när man ses, och sånt där.
RandomTjej
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-02-20
Ort: stockholm

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav lasseivägen » 2011-04-05 21:37:03

Känner igen mycket i inläggen ovan. Har ingen diagnos, för gammal ingen kostar på en 63 åring som ändå skall gå i pension.
Kass närminne, har IOFS blivit något bättre sedan jag började med sertralin.
Som liten var jag typisk ADHD ung kunde inte vara still i skolan, ordblind, fast det fans inte då, däremot sa lärarn att jag var intelligent, så den dåliga stavningen berodde på att jag var lat.
Kan vara social när jag känner mig lite trygg, kan dock koppla från, stirrar ner i golvet och tappar fokus om jag tycker diskussionerna blir tråkiga, eller om någon tittar för länge på mig. Blir ofta trött av fikaraster.

Blir frustrerad att göra liknande uppgifter flera gånger, behöver omväxling för att inte ledsna.

Kan ofta se mönster i händelser, eller i t.ex. hur ett fel uppstår i ett tekniskt system, arbetar med teknik, men eftersom det är ett janteföretag, så fins det altid någon som vet hur det är, har gett upp att försöka få kolegorna att förstå. ( Har vid flera tillfällen visat sig att mina antaganden varit rätt)
Likaså ser jag sammanhangen (mönstren) i sociala spel, när jag kan se att saket inte hänger ihopp på ett logiskt sätt, alltså om någon försöker påverka mig genom att gå bakom min rygg. Känner liksom i luften när det förekommer oegentligheten.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Bigge » 2011-04-05 23:04:32

Föredrar att vara för mig själv.
Lever efter fasta rutiner.
Behöver alltid tänka ut och planera även de
minsta projekt i detalj. Spricker det
i kedjan tappar jag fokus och projektet stannar upp.
Hopplös på det sociala spelet.
Omtyckt av några få men slarvat bort
allt som kan kallas kompisar, polare och bekanta.
Avskyr att bli avbruten. Kan bli riktigt ilsken
på påtvingade "socialpundare" d.v.s. de slags
människor som inte kan sluta prata. Och som inte
kan förstå hur en man i sina bästa år är fullgott
nöjd med att leva ensam med hund.
Besväras av oljud i största allmänhet.
Nattmänniska (fast jag tvingar mig i säng med medicin och mina rutiner).
Anses av ett fåtal som skicklig tecknare.
Roas av och har fått beröm för min fotografering.
Nördigt kunnig på min musiksmak som också är mitt största samlarintresse.

Ja jag skulle kunna hålla på ett bra tag till men säger tack för nu. :-)015
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Mirai » 2011-04-29 1:30:41

Nu har jag inte fått någon diagnos men slänger ihop en lista i varje fall, osäekr på om allt är aspergerdiagnoser men har tolkat det så:

-Återkommande tvångstankar: Spelar tv-spel som jag egentligen inte tyckte var något bra men fortsätter för att andra säger att de är bra, eller för att spela igenom alla spel på en spelkonsoll osv. Läsa ut en viss kategori böcker på biblioteket, nu senast alla de serietidningar som fanns i en hylla. Har mani på att plocka bort hårstrån från folks kläder / möbler, sopa bort damm från golvet med händerna (när dammsugaren inte orkas ta fram)

-Absolut (?) gehör: Kan spela melodin i låtar som jag hört enstaka gånger utan varken noter eller annat stöd.

-Förstår inte ironi: En kompis påpekade detta ofta, leder ju dessvärre till en del mindre trevliga upplevelser.

-Svårt veta hur jag ska bete mig i olika situationer: Söker ofta stöd hos andra vad jag ska göra, tittar vad andra gör, osv, blir påtagligare när det är många människor omkring som tittar.

-Lindar in det jag ska säga innan jag kommer till det viktiga: Brukar ofta bli lååååånga meningar innan jag kommer till det som ska frågas / sägas, osv. Ingen har påpekat men har märkt av det själv.

-Fruktansvärt ljudkänslig: Hör mycket ljud från grannar som kan bli oerhört frustrerande.

-Detaljseende: Märker när någon klippt sig, bytt gardiner, ser hårstrån, hål, grus, som ingen annan brukar lägga märke till i första taget.

-Lättstött: Är jag på bra humör och någon säger ifrån, ber mig sluta (om jag larvar mig exempelvis) tappar jag lätt humöret. Blir lätt besviken.

-Lätt oroad: Hittar ofta något negativt i allt jag stöter på eller gör, även om jag sett hur många fördelar som helst i det tidigare.
Har försökt vända det till något positivt, typ problemlösare eller riskförebyggare.

Det blev visst en hel del.
Mirai
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-04-29

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Elysium » 2011-04-29 11:31:32

Till Hirnsäge eller Prick. Det är definitivt inte min mening att utsätta er för obehag men jag blir väldigt nyfiken på att fråga om fobin även gäller hål som är regelbundna i sin form, eller enskilda hål? Ex. de sexkantiga cellerna som byggs av ett bisamhälle eller att ta sprutor.
Elysium
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2011-04-17

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav SamiChief » 2011-04-29 12:24:55

Kommunikation är som rena giftet för Mig. All sådant med främlingar är som bortkastat tid. Med artfränder skulle det gå men var är dom?

Ögonkontakten är usel.

Fixeringen som besatthet med nära släkt band som prioritet.

Oroad över att förlora kontrollen över Min grupp imperium.

Detaljsinnet kanske ej fallerar men däremot gör initiativet och entusiasmen det.

Bara lite så :mrgreen: .
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Truebarbie » 2011-04-29 12:32:19

Väldigt mycket för detaljer & sjukligt pedant
Inget arbetsminne
Förstå inte några som helst ordspråk
Fråga alltid mamma om saker
Musikalisk som tusan utan att kunna några noter
Super irriterad på små saker
Truebarbie
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-17
Ort: Växjö

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Banzai » 2011-04-29 14:50:58

OT

Jättebra initiativ av TS! Särskilt för sådana som mig som inte har diagnos utan funderar över eventuell AS. Ju fler diagnostiserade människor som skriver desto bättre tycker jag. Hjälper mig oerhört i mitt aspergerfunderande. :D

Apropå det här med trypofobi, jag undrar om det gäller hål i kroppen också? Jag har nämligen tagit hål i öronen och kan nästan inte byta örhängen för jag tycker det är så äckligt. Naturliga hål har jag inget emot, men dessa är ju onaturliga... Eller så är jag bara konstig. :P

/OT
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Hirnsäge » 2011-04-29 15:14:24

Elysium skrev:Till Hirnsäge eller Prick. Det är definitivt inte min mening att utsätta er för obehag men jag blir väldigt nyfiken på att fråga om fobin även gäller hål som är regelbundna i sin form, eller enskilda hål? Ex. de sexkantiga cellerna som byggs av ett bisamhälle eller att ta sprutor.


För mig är det mest regelbundna hål, antingen runda eller som du säger bikakor och getingbon. Då och då kan säkert oregelbundna sådana också vara obehagliga, men om det ska vara riktigt illa ska det nog vara ett större antal. Jag blir äcklad av enskilda hål också, men det är nog inte riktigt på fobistadiet där utan handlar snarare om att jag tycker det är snuskigt (speciellt om det är i mat). Som jag nämnde är det ju ofta smörgåspålägg, och då kan man ju ställa sig frågan om det är hålet i sig som är värst, eller tanken på hur det som ska föreställa skinka såg ut under tillverkningen. Att det är processat slaktavfall vet man ju, men det måste vara rejält flytande om det ska kunna bli runda luftbubblor i det... Möjligen är det lite av trypofobin inblandat också, men jag tror det kan vara lite olika saker. Tänkte på det här med att byta örhängen, det kan vara hålet som är äckligt men det kan ju också vara det att det helt enkelt är obehagligt att köra ett föremål genom en kroppsdel på sig själv.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav blyger » 2011-04-29 15:29:06

Lite tom i huvudet, så jag norpar det som stämmer in på mig av det ni andra skrivit :oops:
* Svårt att förstå instruktioner

*Jag vet oftast inte VAD, HUR, NÄR och hur länge jag ska göra någonting om ingen talar om det för mig (eller hur vad som är lagom nogrann nivå)

*Svårt att komma igång med tråkiga saker, typ hushållsarbete och att få det ordentligt gjort

*Jag har svårt att hålla igång ett samtal.
*Drar mig undan folk, har mobbats nästan hela mitt liv, som barn och som vuxen. Som barn sökte jag kontakt men blev bara kallad för svans, så då började jag dra mig undan.

* Blyg.

* svårt att behålla kontakten med folk.

* Ogillar telefonsamtal.

* Lätt att bli mycket stressad. Behövs inte mycket för att jag ska bli det.

* Får lätt yrsel när jag blir minsta lilla trött/stressad försöker koncentrera mig. Tappar nästan oreinteringen på upp o ner

* Tystlåten eller tokpratig med vissa

* Envis när det krävs.

* Dåligt närminne.

* Blir trött fort, saknar ork ofta, inga marginaler alls enligt sambon.


*Är antingen väldigt naiv eller misstänksam (läs paranoid!) Vet liksom inte hur jag BÖR vara i olika situationer. Kan känna mig och upplevas som väldigt lost!

*Svårt veta hur jag ska bete mig i olika situationer: Söker ofta stöd hos andra vad jag ska göra, tittar vad andra gör, osv, blir påtagligare när det är många människor omkring som tittar.

*Lättstött: Är jag på bra humör och någon säger ifrån, ber mig sluta (om jag larvar mig exempelvis) tappar jag lätt humöret. Blir lätt besviken.

*Allmänna perceptionsstörningar (fast kanske främst ljud/ljus) men även problem med kläder i samma veva som jag har hög smärttröskel och har gått med bruten arm i över en vecka utan att fatta det.

*Ätstörningar

(äh nu får jag sluta, blev för mycket ju :P )
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Vilsen » 2011-04-29 18:13:18

Jag har sedan tidigare diagnoserna PTSD och ADHD och står nu i kö för utredning av Aspergers. Alla i min omgivning (inkl. mig själv & min psykolog) är dock rörande överrens om att jag har det.

Mitt inlägg skulle dock bli på tok för långt om jag skulle räkna upp alla aspie-"symptom" jag har, men efter att ha läst alla andras inlägg här så kan jag säga att jag i stort sett har (mer eller mindre) samtliga "problem" som räknats upp (plus många fler), förutom fobi mot hål & ätstörningar.

Jag har under årens lopp lärt mig att någorlunda väl hantera och använda mig av dom sociala koderna inom "theory of mind" och alexitymi, även om jag fortfarande inte förstår varför folk säger en sak och gör/visar något helt annat eller varför det är opassande att säga vad jag tycker/tänker i vissa situationer.

Jag är inte mina diagnoser, men dom förklarar ändå för andra varför jag är som jag är och det är tillfredställande enkelt att hänvisa till någon upplysande sida rörande PTSD, ADHD eller Aspergers när folk i min omgivning störs av mitt udda beteende!
Vilsen
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2011-04-29

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Peace » 2011-04-29 19:48:31

Osocial.
Tystlåten.
Igångsättningssvårigheter.
Avslutningssvårigheter.
Ogillar hastiga förändringar och överraskningar.
Ljud, ljus- och temperaturkänslig.
Lite koncentrationssvårigheter.
Dålig tidsuppfattning.
Envis.
Blir lätt frustrerad när det inte fungerar som jag vill. Dåligt tålamod (med vissa grejer).
Ogillar ögonkontakt.
Väldigt duktig på språk. (Naturlig språkbegåvning har jag fått höra.)
Gillar inte social beröring (handskakning, kramar tex)
Förstår inte det roliga med ironi/sarkasm.
Har inte direkt vanliga intressen för min ålder.
Går/springer lite stelt/vaggande och har inga medrörelser. (=vevar inte med armarna när jag går).
Vill ha tydliga instruktioner på vad/hur jag ska göra.
Glömmer ofta sk artighetsfraser, pga att de inte kommer automatiskt, utan måste tänkas ut i förväg.
Dåligt arbetsminne.

Det är nog mer, men det var det jag kom på nu.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Vilka symptom eller typiska AS-karaktärsdrag har ni?

Inläggav Hundralappen » 2011-04-30 0:46:35

Få se här nu:
Rätt dålig socialt.
Rätt bra tålamod, oftast om jag gör nått kul eller bara är på bra humör.
IRL är jag inte alltid 100 med ironi, på nätet är jag det nästan alltid.
Gillar inte telefonen så värst mycket.
Väldigt bra minne, även här oftast om det är nått som intresserar.
Vet inte var jag ska ha händerna när jag är ute bland folk.

Finns säkert massa mer som jag inte kommer på just nu dock.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in