Hur visar personer med asperger intresse

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-03-31 0:29:49

Gillar en annan kille på min DV. Han har asberger. Det har jag inte själv. Hur vet jag om han gillar en. Min kompis gillar han också men hon vet ej att jag gillar han och skulle hon få reda på det vara det nog slut med en vänskapen också speciellt om han och jag skulle bli ihop. Så nu är alltså frågan. Uppträder personer med Asberger på ett annorlunda sätt när de är intresserade av en tjej?
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Miche » 2011-03-31 8:55:04

Det är väldigt svårt att svara generellt, men tänk på att kroppsspråket och röstläget hos en som har Asperger (notera stavningen med p) oftast inte stämmer överrens med det som personen vill ha sagt vilket kan göra det svårt för de utan Asperger att bedöma vad personen egentligen vill ha sagt, men i drygt 99% av fallen så är det orden som betyder allt!

Oftast har Aspergerpersoner även svårt att förstå andra människor eftersom de inte automatiskt förstår andras kroppsspråk, tonlägen och ibland även omskrivningar. Det är lätt hänt att de tar en på orden (men väldigt många Aspergare förstår ironi och har humor trots den allmänna uppfattningen om motsatsen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-03-31 18:47:47

Jag har alltid trott det hetter aspberger och inte asperger
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Parvlon » 2011-03-31 19:12:42

Varför måste han välja och riskera förstöra eran vänskap? Jag tror att om det är nån som klarar av två tjejer samtidigt så är det en aspergare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Marabou » 2011-03-31 20:42:59

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har svårt att våga visa intresse. Anledningen är att jag inte vill att det ska bli fel och dumt om den andra personen inte skulle vara intresserad. Ett "nej, tyvärr" tar jag extremt hårt. Jag har också svårt att läsa av om den andra parten är intresserad eller ej. Ibland inbillar jag mig och ibland misstolkar jag helt signaler. De gånger jag visat intresse för någon har jag använt ord.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-03-31 21:27:50

Du frågar honom när ni är ensamma och du ber honom att svara ärligt.
Klarspråk och ärlighet är två saker som aspies verkligen värderar högt.

Sociala spel eller kryptiska formuleringar behöver du bara använda på neurotypiska - tack och lov ;)

Jag har iaf alltid önskat att tjejer kunde vara mer raka.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-04-03 0:15:10

Deadly_Nightshade skrev:Du frågar honom när ni är ensamma och du ber honom att svara ärligt.
Klarspråk och ärlighet är två saker som aspies verkligen värderar högt.

Sociala spel eller kryptiska formuleringar behöver du bara använda på neurotypiska - tack och lov ;)

Jag har iaf alltid önskat att tjejer kunde vara mer raka.


Han har sagt till min kompis att han ej vill ha förhållande. Inte med någon. Kan vara så att det beror på att personen har problem med fysiskt kontakt och därför den säger så! Men när jag var bortrest nyligen hade han varit hemma hos henne dvs min arbetskompis. hon har hans nummer och snackar med han på skype. Jag har bara hans youtube och msn men där är han aldrig inne.

Innan jag gillade honom var jag kär i en kille som jobbade extra som boende stödjare som gått i hans paralell klass. Killen därimot stötte på mig en gång!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav lasseivägen » 2011-04-04 9:50:41

Mellan
Om han säger att han inte vill ha förhållande med någon, så stämmer det nog, men det beror kanske på att han inte förstår andra och därigenom ofta blivit missförstådd.

Själv har jag på senare tid verkligen börjat att uppskatta att vara för mig själv. Efter att i många år blivit misstolkad har jag givit upp at försöka ha nära rellationer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav ankie » 2011-04-04 11:19:06

som den cyniska människa jag är, vill jag egentligen bara föreslå att hoppa över denna förälskelsen. Gå vidare helt enkelt i andra spår.
Om jag läser dig rätt så är ni inte så gamla?
En relation är aldrig enkel, och en relation med en person som har Aspergers är lite speciell. I min åsikt iallfall. En sådan relation kräver en hel del av båda inblandade. Visst funkar det med bara förälskelse i början.. Men den fasen varar inte för evigt.
Visar killen ifråga svalt eller lite intresse bara så känns det inte så "lönt" att inleda något.
Förutsättningarna för ett lyckligt förhållande är kanske att båda känner lika starkt för varandra och verkligen vill satsa på varandra.

Och ett tips, just Aspergare har, som andra före mig nämnt, svårt att läsa av kroppsspråk och tolka antydningar. Var rak och ärlig och fråga rakt ut om han är intresserad av dig.

lycka till
ankie
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-02-23
Ort: Skåne

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav SamiChief » 2011-04-04 18:18:39

Det är ej så lätt att värma upp Mig inte. Jag är kräsen och allting ska gå utifrån Mig inklusive vad Min tilltänkta beträffar. Hon måste dela samma smak av sällskap vilket är en handfull äkta vänner, vara hemmastad, ha noga genomtänkta investeringar, dela Min smak gällande musik, film, tv-spel, böcker, natur och andlighet. Realist och anspråkslös men också erbjuda Mig lite praktiskt stöd plus entusiasm därtill. Hon ska därför vara lite undergiven Mig så att Jag ej tappar intresset för lättsinnig är Jag definitivt inte utan är ute efter evig äktenskap bortom detta liv :wink: .
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-04-05 15:45:48

Ja det är jobbigt att gilla han eftersom han ej vill ha ett förhållande. Men det är bättre att gilla han än den där killen till boendestödjare jag gillat i 2 år som dessutom gick i den här personens paralell klas i högstadiet.
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-05 19:10:33

När killar påstår att de inte vill ha förhållande så kan det betyda många saker. Det kanske är undantag för aspies men annars är det ofta ett svepskäl för att slippa säga att de inte är intresserade av den som frågar utan har något annat i sikte.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-04-05 23:18:30

Bjäbbmonstret skrev:När killar påstår att de inte vill ha förhållande så kan det betyda många saker. Det kanske är undantag för aspies men annars är det ofta ett svepskäl för att slippa säga att de inte är intresserade av den som frågar utan har något annat i sikte.

Själv känns det värsta kemin mellan han gullet och mig och en annan kille sa att han och jag kompletterade varann. Alltså han menade att vi passade och borde bli kära. Jaha jag
är redan kär i han....Men nu är min jobbar kompis också kär i han. Hon vet dock ej jag är kär i han också. Och om hon får reda på det kanske hon ej vill vara min vän längre!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav prodge64 » 2011-04-06 16:32:43

Mellan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:När killar påstår att de inte vill ha förhållande så kan det betyda många saker. Det kanske är undantag för aspies men annars är det ofta ett svepskäl för att slippa säga att de inte är intresserade av den som frågar utan har något annat i sikte.

Själv känns det värsta kemin mellan han gullet och mig och en annan kille sa att han och jag kompletterade varann. Alltså han menade att vi passade och borde bli kära. Jaha jag
är redan kär i han....Men nu är min jobbar kompis också kär i han. Hon vet dock ej jag är kär i han också. Och om hon får reda på det kanske hon ej vill vara min vän längre!

Lustigt gjort av den där snubben att säga så, "ni borde bli kära", alltså. Man väljer ju inte att bli kär. Om din polare inte vill ha nån kontakt med dig mer bara för att hon vet att du är kär i en person (som råkar vara samma person som hon är kär i) så är hon ingen riktig kompis.
För övrigt heter det "kär i honom"
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav treeman » 2011-04-06 16:39:29

Jag har Asperger Syndrom Diagnos.

Intresserad av tjej:
Jag tittar mycket på henne. Säger kärleksfulla saker till henne. Är snäll mot henne.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-04-07 21:11:31

Mellan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:När killar påstår att de inte vill ha förhållande så kan det betyda många saker. Det kanske är undantag för aspies men annars är det ofta ett svepskäl för att slippa säga att de inte är intresserade av den som frågar utan har något annat i sikte.

Själv känns det värsta kemin mellan han gullet och mig och en annan kille sa att han och jag kompletterade varann. Alltså han menade att vi passade och borde bli kära. Jaha jag
är redan kär i han....Men nu är min jobbar kompis också kär i han. Hon vet dock ej jag är kär i han också. Och om hon får reda på det kanske hon ej vill vara min vän längre!

Nej han sa att han tyckte vi kompletterade varann bara. Hon vet ej att jag gillar han också. Jag är kär i hans samt en annan kille som jobbade som boendestödjare på gruppen förut men som nu slutat. Får se vem som blir min av de 2.
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav marxisten » 2011-04-12 14:56:30

Mellan skrev:Men nu är min jobbar kompis också kär i han. Hon vet dock ej jag är kär i han också. Och om hon får reda på det kanske hon ej vill vara min vän längre!


Ditt tankesätt här är NT så det skriker om det, och om din kompis reagerar på det sättet så är det ingen riktig vän, och en absolut NT reaktion...

Det skulle forska mer på hur så ologiska känslor kan uppstå hos NT... Skulle vara intressant att veta, och hur man kan "bota" dessa ologiska reaktioner. :D

PS: "Jag har alltid trott det hetter aspberger och inte asperger"

Detta är väldigt vanligt att folk gör... Tom. media skriver fel ibland, eller kanske snarare oftast.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-04-19 22:05:48

NU fick jag ett mail av henne i helgen eller sms där hon skrev om hon, jag och han kunde hitta på nått? alltså om hon vill gå ut med han får hon väl göra det ensam och jag går gärna ensam med henne. Kan han vara intresserad då. Hon kommer begis ej dyka upp då heller så det kommer bara vara han där!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav SamiChief » 2011-04-28 0:06:06

Om Jag ska vara ärlig så vill Jag att Min tilltänkta är Min syster eller kusin. Antingen så förstår hon Mig via telepati eller så talar hon ett sådant språk som Jag förstår. En del utav en organism särkiljd från värden. Jag vet vad Jag vill ha men det är alla andra som ej förstår Mitt språk riktigt om det nu ej har att göra att Jag vill äga den personen fullständigt :? .
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Hundralappen » 2011-04-28 15:42:53

Det kan vara svårt om han har grov asperger. Försök få kontakt så kommer han visa intresse så du märker det på ett eller annat sätt om han "känner nått".
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav uniqueNr5 » 2011-04-29 23:43:25

Hur visar personer med asperger intresse?
Jag vet inte.
Hur visar personer med borderline syndrom intresse?
Går det att göra så svepande generaliseringar över allehanda mänskligt beteende utifrån en så komplex diagnos med ett så pass stort spann av mental förmåga och så pass heterogen pesonlighets mängd.
Tror inte det.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-05-02 23:31:08

Han verkar mera intresserad av min sk kompis!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav lasseivägen » 2011-05-03 14:53:26

Han kanske inte över huvud taget intresserad av att ha ett förhållande. Endel aspisar trivs bäst för sig själva. Men kan ändå vara vänliga mot andra personer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur visar personer med asperger intresse

Inläggav Mellan » 2011-05-03 19:48:06

Ja han sa det till min kompis att han ej ville ha ett förhållande men ändå känns det som hon håller på att para ihop oss då hon jämnt vill han ska vara med när vi ska göra saker! Men han kanske bara sa så till henne.
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in