Corpore HVB?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Corpore HVB?

Inläggav slatten » 2011-03-23 11:06:03

Nu behöver jag hjälp! Min nu 16-åriga son har gått i särskolan sedan högstadiet. Jag har bett skolan att hela tiden se till att han läser matte, svenska och engelska inom grundskolans ram. De har lovat men det har inte blivit av. Jag har bara sett särskolebetyg!

Nu när han går i nian så börjar han prestera bättre och skolpsykologen gör en wisc 4 på honom. Den ska göras på 60 till 80 minuter. Han får göra den på tre tillfällen á 60 minuter. Det gör att han får bättre värden på det som inte är hans problem. Han ligger vid ca 11 år på sådant som är viktigt vid en kommunikation och på det andra är han vid ca 17 år. Från att ligga på iq 75 ligger han nu på iq 100. Om han hade gjort testen på en timme så hade han varit så slutkörd att han hade legat lågt. Det nya skolsystemet innebär också att han får inte vara i särskolan om han inte också är utvecklingsstörd.

Nu är jag så orolig för de ska skicka honom till Corpore HVB och deras byskola. Han har bott hos ett familjehem tidigare i Göteborgsområdet. Bara jag hör ordet HVB så ryser jag. Är det någon som vet något om hemmet? Min pojke är en lugn person som inte har några kamrater eftersom han inte kan ta kontakter. Hoppas nu inte tabletter, narkotika, alkohol och sådant kommer in i hans liv.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav mårran » 2011-03-23 14:44:31

http://www.mimersbrunn.se/HUR_UPPFATTAS ... _62706.htm

Här finns tydligen ett arbete om just Corpore HVB, men jag tror man måste regga sig som medlem på Mimersbrunn för att kunna läsa det. Förstår din ångest! Man är ju alltid mamma, eller hur?
mårran
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-12-11

Inläggav nano » 2011-03-23 17:15:33

Varför skulle han till ett HVB hem, det är väl en sorts behandlingshem för folk med kriminalitet?
Eller har jag fel info nu?

Vad är det behandlingshemmet ska göra?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Svar till Mårran

Inläggav slatten » 2011-03-24 11:19:27

Tack för upplysningen! Jag har nu hittat arbetet på MImersbrunn men kunde inte få ut det. Däremot kunde jag se att det var ett arbete från Lunds universitet så där fick jag ut det. Har inte läst det ännu men ska göra det ikväll när jag får tid.

Tack än en gång!
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav slatten » 2011-03-24 11:31:16

Nano!
Jag vill inte ha honom där men jag har ingen talan, han är ett LVU-barn på falska grunder. De tvingar honom att läsa om högstadiet där, suck. Det ska bara vara barn som har Asperger, högfungerande autism ADHD osv. De får inte vara stökiga för då klarar han inte av skolan.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in