Svaret på vad som är felet på världen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svaret på vad som är felet på världen?

Inläggav Savanten Svante » 2011-03-20 18:36:53

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w[/youtube]

Vettiga svar tack, gärna av nån som vet vad videon innehåller.

Vad stämmer med videon, vad stämmer inte?


(om svensk text inte funkar finns videon här med svensk text: http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w )
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav prodge64 » 2011-03-20 23:49:25

Jättesvårt att svara på vad som stämmer med filmen och inte, det är säkert en subjektiv bedömning som varje enskild tittare får komma fram till. Det finns förresten fler Zeitgeist-filmer, detta är den senaste. Jag började titta på den för några veckor sen, men glömde sen bort den tyvärr. Berättelsen om monopol där i början tyckte jag var riktigt bra i alla fall!
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Parvlon » 2011-03-21 16:38:53

Kan ligga mycket i det om man måste se till det som är mest fel. Men andra saker i filmen stämmer nog lika lite som det är korrekt, dvs. beror på hur man ser det.

Jag såg hela filmen igår och den var inte alls som den första. Detta var inte lika dramatiskt och jag tror inte det är samma person som skrivit manus. Eller så har han växt upp och har en annan syn på framtiden nu? Iaf var det inte helt fritt från dramatik och den riktar sig ff till mest ungdomar, tror jag. Saker som att miljö och speciellt tiden i livmodern spelar större roll än den lilla genetiska skillnad vi har, tror jag inte är en hemlighet för de flesta av oss tänkande människor. Lite för mycket övertro på datorer mtp att folk ogärna låter en dator bestämma deras liv så blir det nog en övergång väldigt svår. Demokrati är något som man inte rör, även om den är på låtsas så får det människor att tro deras röst har betydelse i hur framtiden ser ut. Att vi ska hitta en annan planet och "börja om" tror jag dessutom är en orsak till varför många inte tar ansvar för den planeten vi lever i nu, så det var dåligt att typ halva filmen handlade om det även om det kanske var en metafor för en revolution i denna. Frågan är bara hur många som måste dö innan vi kan sätta datorerna i maktposititon.. Räcker det med pensionärerna?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav roto » 2011-03-22 10:44:12

Problemet är inte att vi inte förstår någonting, utan att vi inte är medvetna om vår oförståelse.
Ytterst få individer är medvetna om sin okunskap!
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav johan_uppsala » 2011-03-24 19:39:30

Jag har snubblat in på Zeitgeist och the venus project några gånger senaste åren och mycket av det de vill få fram är lätt att hålla med om, tex att ett ekonomiskt system som måste växa konstant för att inte kollapsa är ganska katastrofalt när man närmar sig gränsen för vad en finit värld klarar av.

Huruvida deras lösning med ett pengalöst världssamhälle är vettig eller ej är
det lättare att ha delad syn på. Personligen är det alltid ungefär så jag föreställt mig framtiden, iallafall tills min mer cyniska världsbild uppstod.

Jag tror nu mer på kollaps av världsekonomin följt av en återgång till statligt kontrollerade valutor. Givetvis också en kollaps av en stor del av jordens nuvarande ekosystem då detta realistiskt sett är allt för sent att stoppa.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav Björne » 2011-03-24 21:08:36

Att tillväxten är ohållbar skrev redan Marx på sin tid. Sedan matematiker som ganska enkelt kan bevisa att oändlig exponentiell tillväxt är en omöjlighet. Därefter miljövänner som sagt det i snart 50 år.

Fast zeitgeistfilmerna innehåller mycket mer som jag tycker drar ner betyget. Som konspirationsteorierna t.ex. En grej som påstås i en av filmerna är att Krishna, den indiske guden, var jungfrufödd (precis som Jesus). Men det stämmer inte vilket är skitlätt att kolla upp om man läser wikipediaartikeln om Krishna. Om de har fel på sådana grundläggande saker undrar jag hur mycket tilltro man kan sätta till allting annat kontroversiellt som de påstår.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till Intressanta intressen



Logga in