sociala medier, jobbsökande och aspig livsstil

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

sociala medier, jobbsökande och aspig livsstil

Inläggav ford » 2011-03-19 21:34:30

Ni som håller på med facebook och liknande: har ni använt det i ert jobbsökande?

Själv är jag inte alls förtjust i tanken på att ens privatliv, t.ex. typen av umgänge skall avgöra om man får ett jobb eller inte.

Antar att det är kört för en aspie, som inte har 50 polare och en massa festbilder o dyl på facebook, utan som mest umgås med sin hustru och respektive familjer, samt ett litet fåtal vänner som man träffar lite sporadiskt, även om man trivs med detta liv.

-Facebook gör oss alla till socialfall, eller? :?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2011-03-19 21:41:24

Alla arbetsgivare är knappast ute efter översociala människor som festar skallen av sig varje helg. Det är ett handikapp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav pjask » 2011-03-19 22:13:02

Jag använder mig, i passiv mening, av Linkedin. En kontakt har jag samt ett medlemskap i en grupp men det är främst för att jag där kan lista utbildning och erfarenhet m.m.

Facebook använder jag överhuvudtaget inte och heller inte något annat socialt medie för att kommunicera med arbetsgivare. Jag använder mig hellre av CV-databaser och det har gett utdelning.

Jag vill inte spekulera i huruvida jag i framtiden mer aktivt kommer att använda mig av sociala medier för att annonsera ut att jag vill ha eller byta arbete.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2011-03-20 1:03:23

Jag är medlem på facebook, men har aldrig sökt jobb genom facebook så just det området har jag ingen erfarenhet av. För mycket festbilder tror jag ger ett väldigt oseriöst intryck.
Då tror jag att bilder på dig med familjen ger ett betydligt bättre intryck och visar att du är ansvarstagande och omtänksam som person.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav uniqueNr5 » 2011-03-20 1:13:08

linkedin är ett lämpligare forum för jobb. Det är ett mer av ett professionellt socialt medium för att nätverka.
CV databaser ala monster. Facebook är väl nog inte särskilt användbart för jobb.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav ragnevi » 2011-03-20 2:03:33

Det finns något som heter Branch Out på Facebook som är en applikation som ska underlätta vid jobbsökning, men jag vet inte riktigt hur den fungerar i praktiken. LinkedIn känns som om det är på väg ut.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2011-03-20 6:24:21

@ragnevi

Finns gott om seriösare entisar som inte trivs på Facebook. De tycker det är för ytligt och de bryr sig om säkerhetsfrågor.

Vad ser du för tecken på att LinkedIn är på väg ut?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Marabou » 2011-03-20 12:52:26

Jag är en flitig Facebook-användare men jag använder inte sajten för att söka jobb eller nätverka. Facebook har jag för att hålla kontakten med familj och vänner, ingenting annat. Jag använder de flesta sekretessinställningarna så arbetsgivares möjlighet att gå in på min profil och snoka är stängd.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav ragnevi » 2011-03-20 20:20:28

Det var mycket snack om LinkedIn för ett par år sedan, nu hör man aldrig något om det. Är själv medlem, men tycker inte att det verkar ge så mycket.

Det jag gillar med Facebook är att det är så integrerat med resten av nätet och att alla andra har det. De flesta sajter har redan kopplingar till facebook, så läser man en artikel och vill tipsa om den så är det bara att klicka. Det finns inbyggt i de flesta mobiltelefoner, så det är enkelt att uppdatera sin status och hämta bilder till kontakter.

Jag vet inte på vilket sätt Facebook skulle vara osäkrare än t.ex. Aspergerforum? Att en del människor lämnar ut för mycket information om sig själva är väl knappast facebooks fel.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2011-03-20 23:19:18

Att Facebook är osäkrare än ett diskussionsforum vad det gäller privat information har väl att göra med att man på Facebook, i 99 fall av 100, använder sitt fullständiga namn. På diskussionsforum använder ju de flesta ett alias och långt ifrån alla skyltar med en bild på sig själva. På Facebook håller man främst kontakt med befintliga vänner och bekanta, därav att man lämnar ut en massa information, bilder o dyl. På ett forum som Aspergerforum är man betydligt mer anonym och kan diskutera i princip vad som helst och det är svårare för en främmande människa att lista ut en massa privat information.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-03-21 1:24:53

ragnevi skrev:Att en del människor lämnar ut för mycket information om sig själva är väl knappast facebooks fel.

Både och!

Jag vet inte hur många gånger jag läst om människor som lagt upp information på FB som ska vara skyddad, plötsligt har FD ändrat något och informationen har varit synlig för alla...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ragnevi » 2011-03-21 21:38:54

Fast om du alltid skriver saker som du kan stå för så är väl det inget problem…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2011-03-21 22:26:38

Detta inlägget handlar inte just om sociala medier men det handlar ändå om öppenhet på nätet i samband med jobbsökande så helt OT är det inte.

Jag och frun satt ikväll och mailade en allmän fråga till ICA och McDonalds om deras respektive policy för att anställa funktionshindrade. Frågan löd kort o gott:

Anställer ni personer med andra funktionsnedsättningar än fysiska, som
ADHD/Aspergers syndrom/Autismdrag?


Frun och jag hade samtidigt en lång diskussion om öppenhet på nätet, Facebook, twitter, jobbsökande, företagens inställning till funktionshindrade.

På ICAs mailformulär var bara två fält obligatoriska - meddelandetext och mailadress. Namn, adress och telefonnummer var frivilliga att fylla i.

Jag: "Jaha, då slipper vi fylla i namn, adress och telefon då".

Då säger min fru (NT): "Fast jag tror det är skillnad på om man söker jobb eller bara ska fråga efter ett kakrecept. Om det gäller en jobbförfrågan blir nog företaget mer positivt inställt till en person ju fler uppgifter personen skickar. Om det kommer bara ett meddelande och en mailadress tror företaget antingen att det är spam eller en person som inte vill vara "tillräckligt" öppen."

Vet inte riktigt vad jag svarade men jag hajade ändå till när hon sa det. :roll:
Senast redigerad av barracuber 2011-03-21 22:29:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2011-03-21 22:28:08

ragnevi skrev:Fast om du alltid skriver saker som du kan stå för så är väl det inget problem…

I vissa fall kan det ändå vara det.

Jag har en hel del jag kan stå för men som jag ändå inte vill gå ut med till allmän kännedom.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Miche » 2011-03-21 22:32:26

barracuber skrev:Jag och frun satt ikväll och mailade en allmän fråga till ICA och McDonalds om deras respektive policy för att anställa funktionshindrade.

Så vitt jag vet har ICA en väldigt bra policy när det gäller funktionshinder, men jag vet inte om enskilda handlare måste följa den.

ICA består dels av butiker som majoritetsägs centralt av ICA-koncernen, dels av butiker där butikschefen (ev tillsammans med andra) har majoritet, i de butikerna äger ICA-koncernen bara en liten del för att få full insyn i verksamheten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: sociala medier, jobbsökande och aspig livsstil

Inläggav ragnevi » 2011-04-01 22:05:20

Fast efter den här veckan så vet vi åtminstone en sak, Aspergerforum är inte säkrare än facebook…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in