Vad retar ni med AS-symtom er på?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-17 19:14:45

Sheyen skrev:
Dark_Solitude skrev:Alla är svag

Menar du "Allah" eller menar du kanske "svaga"?

Jag stör mig på: stavfel och grammatiska fel.


Oh.. Sorry. menade att alla är svaga. :3
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Zombie » 2011-03-17 19:35:21

[OT]
Sheyen skrev:
Dark_Solitude skrev:Alla är svag

Menar du "Allah" eller menar du kanske "svaga"?

Jag stör mig på: stavfel och grammatiska fel.

Det är du som har en kunskapslucka där. Som språkpoliser ofta har. Man säger "alla är svag", "husen är röd" och så vidare i Hälsingland. Även när man ska "tala fint", så det är inget konstigt om man skriver så också. Inte ens rikssvenskan är likadan överallt. Nere i Skåne kan man skriva "jag har haft många förhållande", i Västsverige "denna bilen" och i Finland allt möjligt som jag inte kommer på just nu.

[/OT]
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav prodge64 » 2011-03-17 19:51:28

Dark_Solitude skrev:
Moggy skrev: Jag trodde du menade helt villkorslöst, att man inte på något sätt skulle yttra sig om man inte till 100% känner till alla konsekvenser som kan tänkas uppstå av ens yttrande.


Hahah, det var lite väl hårt ^^

Menar mest enklare saker.

Killar som kommer och gråter, och berättar om hur plågsamt det var att göra en kamera undersökning via analen.. Som en stund senare pratar om att tjejer som inte vill ha analsex är tråkiga, gnälliga och osexiga, är också något som stör mig som fan.

Då har man heller inte tänkt efter tillräckligt..

Håller med om det sista du skrev där. Men det låter som att flertalet killar har gjort just detta med dig (pratat om rektoskopi och analsex dvs), å jag undrar bara varför dom gör det egentligen? Det låter ju helt bisarrt. "Tjena, jag fick en rektoskopi i förmiddags å fy fan vad jobbigt det var med pillande i arslet. Förresten, tjejer som inte vill ta den i tvåan är ju knäppa..." wtf liksom :?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Debbido » 2011-03-17 19:52:55

Jag själv och de aspergare jag känner är vänner av Sanningen, öppna, äriga och kan knappast ens prestera en pytteliten vit lögn. Vet folk det? Vi kan också vara empatiska näst intill heroiska, vilket ingen tror på finns numera.

Alltså, det värsta jag vet är att:

- att bli misstänkliggjord, misstrodd, att en läkare t ex tror att jag ljuger eller manipulerar. Vi kan ju inte manipulera!

- svarta lögner och vita lögner som innebär att jag spiller min tid, t ex: "Vänta här, jag ska bara på toaletten". Detta är en vanlig kroglögn vid dumpning. Bättre är att säga att säger tack för samtalet och gå vidare. Annars står jag där i 20 minuter och bara väntar - i onödan - och sedan förlorar självförtroendet helt en tid framöver.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Xolanda » 2011-03-17 20:18:01

Dark_Solitude skrev:Men en promenad i skogen får ju inte den som är ihop med dig att förstå varför du gör som du gör, säger som du gör, eller tycker som du gör.

Jag skall förtydliga:
* Med att "vara tyst" syftar jag på den personen som följer med mig och att den med det ska låta mig få utrymme att tala.
* Med "filosofera" menar jag småprata.
Dark_Solitude skrev:Kan man inte prata förstår man inte varandras. det blir massa missförstånd och onödiga bråk.
Hur löser man det utan att prata? :?

Alla fungerar inte på samma sätt ;)
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Inläggav Gafsan » 2011-03-17 20:36:07

Jag stör mig inte på något speciellt hos NT. Alltså inte så att jag retar mig på något eller blir irriterad. Däremot har jag svårt med förändringar och överdoser av intryck så jag blir väldigt trött av att försöka hänga med i svängarna ibland. Och ledsen när jag känner mig utanför och inte riktigt förstår vad som händer.

Jag retar mig mycket mer på folk med AS, måste jag säga.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Marabou » 2011-03-17 22:38:59

Jag retar mig på när någon inte kan bestämma sig för om han/hon ska komma på en viss aktivitet, utan säger saker som "jag kanske kommer", "jag får se" eller "vi kanske ses där". Jag vill ha klara, tydliga besked och tycker att det är sjukt jobbigt att ringa upp efter ett par timmar och fråga om personen ifråga bestämt sig. Då känns det bara som att jag stressar personen.

Jag retar mig även på när arbetsledare inte kan ge tydliga instruktioner och på deras krav på att allt måste gå så förbannat snabbt jämt.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-17 23:22:27

prodge64 skrev: Det låter ju helt bisarrt. "Tjena, jag fick en rektoskopi i förmiddags å fy fan vad jobbigt det var med pillande i arslet. Förresten, tjejer som inte vill ta den i tvåan är ju knäppa..." wtf liksom :?


Hehehe ^^ Jo ..

Fast ne..
Det är mer.. att dem först står och pratar om analsex. Och jag hör alltid det, har långa öron när någon säger saker som inte går ihop i mitt huvud..

Några månader senare pratar dem om undersökningen dem gjort.. och då kommer det upp, som explosioner.. "Men det var ju för i helvete han som sa såhär: blablabla." och då minns jag det, och blir arg.

När killen senare fortfarande säger samma elaka saker om analsex när ämnet kommer upp, blir jag skitförbannad. Det är då jag hamnar i "snälla låt mig slå honom i huvudet" stadiet, för att han tydligen inte tänkt efter..

(och ja, jag måste alltid dränka folk i text. ^^ är en write'aholic.)
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav prodge64 » 2011-03-17 23:43:48

Dark_Solitude skrev:
prodge64 skrev: Det låter ju helt bisarrt. "Tjena, jag fick en rektoskopi i förmiddags å fy fan vad jobbigt det var med pillande i arslet. Förresten, tjejer som inte vill ta den i tvåan är ju knäppa..." wtf liksom :?


Hehehe ^^ Jo ..

Fast ne..
Det är mer.. att dem först står och pratar om analsex. Och jag hör alltid det, har långa öron när någon säger saker som inte går ihop i mitt huvud..

Några månader senare pratar dem om undersökningen dem gjort.. och då kommer det upp, som explosioner.. "Men det var ju för i helvete han som sa såhär: blablabla." och då minns jag det, och blir arg.

När killen senare fortfarande säger samma elaka saker om analsex när ämnet kommer upp, blir jag skitförbannad. Det är då jag hamnar i "snälla låt mig slå honom i huvudet" stadiet, för att han tydligen inte tänkt efter..

(och ja, jag måste alltid dränka folk i text. ^^ är en write'aholic.)

Då förstår jag, jag trodde först att du hade konversationer med killar där dom säger något i den stilen (som står där uppe i citatet). Men men, händer det igen så kan du ju alltid påpeka för dom att en kuk är tjockare än kameran. :D
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-17 23:47:50

prodge64 skrev: Men men, händer det igen så kan du ju alltid påpeka för dom att en kuk är tjockare än kameran. :D


Det finns hopp för killar.. Du kunde tänka själv, jag behövde inte tänka åt dig o0
Vart växer ni på träd tro?

Jag ska göra det i framtiden.. Det tråkiga är dock att dem som öppnar munnen och säger att dem tycker sådär, brukar inte vara de allra smartaste.. Så egentligen är det väl dumt av mig att ens orka föra diskussionen..
Men sån har jag alltid varit..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-17 23:52:52

Xolanda skrev:
Dark_Solitude skrev:Men en promenad i skogen får ju inte den som är ihop med dig att förstå varför du gör som du gör, säger som du gör, eller tycker som du gör.

Jag skall förtydliga:
* Med att "vara tyst" syftar jag på den personen som följer med mig och att den med det ska låta mig få utrymme att tala.
* Med "filosofera" menar jag småprata.
Dark_Solitude skrev:Kan man inte prata förstår man inte varandras. det blir massa missförstånd och onödiga bråk.
Hur löser man det utan att prata? :?

Alla fungerar inte på samma sätt ;)


Ahh.. i see.. :3 Då håller jag ju faktiskt med dig..

Fast.. om man inte bryr sig om att veta vad någon känner.. så är det väl något fel på en..? Det är väl det man bryr sig mest om.. Trodde jag?
Om jag bråkar med min kille så är ju det första jag vill veta:
Vad han kände.
Jag skiter i allt annat. Talar han om att han kände sig ledsen och kränkt och pressad, förstår jag och behöver inte höra argument för varför han gjort som han gjort, behöver inte lägga upp mina tusen motargument, behöver inte bli arg..
Det är liksom genvägen till förståelse. och förståelse är försoning.. i vissa fall..

Antar att svaret kommer att bli.. ".. alla fungerar inte lika.." :D
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Moggy » 2011-03-17 23:56:00

Zombie skrev:[OT]
Sheyen skrev:
Dark_Solitude skrev:Alla är svag

Menar du "Allah" eller menar du kanske "svaga"?

Jag stör mig på: stavfel och grammatiska fel.

Det är du som har en kunskapslucka där. Som språkpoliser ofta har. Man säger "alla är svag", "husen är röd" och så vidare i Hälsingland. Även när man ska "tala fint", så det är inget konstigt om man skriver så också. Inte ens rikssvenskan är likadan överallt. Nere i Skåne kan man skriva "jag har haft många förhållande", i Västsverige "denna bilen" och i Finland allt möjligt som jag inte kommer på just nu.

[/OT]



Det är korrekt. Jag är uppvuxen med det språkbruket och de flesta säger så. Även i Gästrikland och Gävle. Det är inte bara nåt dialektalt som gamlingar säger utan "alla" gör det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 0:01:49

Dark_Solitude skrev:Det finns hopp för killar.. Du kunde tänka själv, jag behövde inte tänka åt dig o0
Vart växer ni på träd tro?

Jag fattar den metaforiska frågan (korrekt benämning?) men har tyvärr inget svar på det. Vart du än träffar snubbarna som bubblar om analsex - leta nån annanstans (sagt i all välmening).

Dark_Solitude skrev:Jag ska göra det i framtiden.. Det tråkiga är dock att dem som öppnar munnen och säger att dem tycker sådär, brukar inte vara de allra smartaste.. Så egentligen är det väl dumt av mig att ens orka föra diskussionen..
Men sån har jag alltid varit..

Lika bra att dra det till sin spets då - fråga vad de skulle tycka om att få en strap-on i röven.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-18 0:03:59

prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev:Det finns hopp för killar.. Du kunde tänka själv, jag behövde inte tänka åt dig o0
Vart växer ni på träd tro?

Jag fattar den metaforiska frågan (korrekt benämning?) men har tyvärr inget svar på det. Vart du än träffar snubbarna som bubblar om analsex - leta nån annanstans (sagt i all välmening).

Dark_Solitude skrev:Jag ska göra det i framtiden.. Det tråkiga är dock att dem som öppnar munnen och säger att dem tycker sådär, brukar inte vara de allra smartaste.. Så egentligen är det väl dumt av mig att ens orka föra diskussionen..
Men sån har jag alltid varit..

Lika bra att dra det till sin spets då - fråga vad de skulle tycka om att få en strap-on i röven.


:3 mjo. Det är kanske så.. Problemet är att såna snubbar är svåra att hitta. Farsan säger att det beror på att dem oftast är för sig själva, just för att dem inte tycker som alla andra omogna killar som jag lyckas stöta på..
Men jag får väl leta på lite nya ställen då..

I sure will ^^,
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 0:13:30

Dark_Solitude skrev::3 mjo. Det är kanske så.. Problemet är att såna snubbar är svåra att hitta. Farsan säger att det beror på att dem oftast är för sig själva, just för att dem inte tycker som alla andra omogna killar som jag lyckas stöta på..
Men jag får väl leta på lite nya ställen då..

I sure will ^^,

Det låter vettigt, jag undrar dock hur din pappa kan ha dragit den slutsatsen eftersom han rimligtvis inte har reflekterat över saken innan du ställde frågan... hehe
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-18 0:34:02

prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev::3 mjo. Det är kanske så.. Problemet är att såna snubbar är svåra att hitta. Farsan säger att det beror på att dem oftast är för sig själva, just för att dem inte tycker som alla andra omogna killar som jag lyckas stöta på..
Men jag får väl leta på lite nya ställen då..

I sure will ^^,

Det låter vettigt, jag undrar dock hur din pappa kan ha dragit den slutsatsen eftersom han rimligtvis inte har reflekterat över saken innan du ställde frågan... hehe


Han vet att jag vill ha en sån som honom. Som säger det han tycker, som inte tycker att söndersminkade tjejer med klackskor och push up BH är imponerande utan snarare äcklande, som inte är intresserad av att ha miljoner kompisar eller gå på tusen fester..

En kille som ser igenom ytligheter myter och illusioner, som kan tänka själv, med insikt och erfarenhet, empati och moral.. Modet att stå ut ur mängden, men som inte ser sig själv som bättre än alla andra. Som har massa åsikter, som är igenomtänkta. Som absolut inte är konflikträdd.. Och inte bryr sig om sitt rykte..
("Tönten med BMW'n" eller "Feta flintskallen med långt hår" osv..)

osv.. Det där hittar man sällan i killar runt åldern 18-25... Och farsan säger att dem gömmer sig, för att han själv gjorde det. Han var inte med omogna bärra och snackade om snyggaste tjejen i klassen, bara för att det var ballt att prata om henne.. Han tyckte det var tråkigt, så han var hemma och skruvade på sin bil och var med min mamma när hon träffade honom.. Vilket gav honom ryktet som enstöring osv, men han brydde sig inte..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Sheyen » 2011-03-18 2:43:44

Zombie skrev:[OT]
Sheyen skrev:
Dark_Solitude skrev:Alla är svag

Menar du "Allah" eller menar du kanske "svaga"?

Jag stör mig på: stavfel och grammatiska fel.

Det är du som har en kunskapslucka där. Som språkpoliser ofta har. Man säger "alla är svag", "husen är röd" och så vidare i Hälsingland. Även när man ska "tala fint", så det är inget konstigt om man skriver så också. Inte ens rikssvenskan är likadan överallt. Nere i Skåne kan man skriva "jag har haft många förhållande", i Västsverige "denna bilen" och i Finland allt möjligt som jag inte kommer på just nu.

[/OT]

Det är fortfarande inkorrekt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 18:09:50

Dark_Solitude skrev:Han vet att jag vill ha en sån som honom. Som säger det han tycker, som inte tycker att söndersminkade tjejer med klackskor och push up BH är imponerande utan snarare äcklande, som inte är intresserad av att ha miljoner kompisar eller gå på tusen fester..

En kille som ser igenom ytligheter myter och illusioner, som kan tänka själv, med insikt och erfarenhet, empati och moral.. Modet att stå ut ur mängden, men som inte ser sig själv som bättre än alla andra. Som har massa åsikter, som är igenomtänkta. Som absolut inte är konflikträdd.. Och inte bryr sig om sitt rykte..
("Tönten med BMW'n" eller "Feta flintskallen med långt hår" osv..)

osv.. Det där hittar man sällan i killar runt åldern 18-25... Och farsan säger att dem gömmer sig, för att han själv gjorde det. Han var inte med omogna bärra och snackade om snyggaste tjejen i klassen, bara för att det var ballt att prata om henne.. Han tyckte det var tråkigt, så han var hemma och skruvade på sin bil och var med min mamma när hon träffade honom.. Vilket gav honom ryktet som enstöring osv, men han brydde sig inte..

Jag vet exakt vilka killar det är som är din pappas motpol. Inte ens jag klarar av dom, trots att aldrig skulle bry mig om en kille mer än som en kompis. Jag retar mig på ytliga människor. De kan till och med göra mig riktigt förbannad! :?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-18 18:20:04

prodge64 skrev:Jag vet exakt vilka killar det är som är din pappas motpol. Inte ens jag klarar av dom, trots att aldrig skulle bry mig om en kille mer än som en kompis. Jag retar mig på ytliga människor. De kan till och med göra mig riktigt förbannad! :?


:3
Det är en sån jag vill ha. Men det går trögt. Ändra är ni upptagna, eller så har ni inte riktigt lärt er tillräckligt om saker än.. -har inte förstått att man ibland måste prata jobbiga saker med sin tjej osv..
Kul att se att du finns.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 18:34:30

Dark_Solitude skrev::3
Det är en sån jag vill ha. Men det går trögt. Ändra är ni upptagna, eller så har ni inte riktigt lärt er tillräckligt om saker än.. -har inte förstått att man ibland måste prata jobbiga saker med sin tjej osv..
Kul att se att du finns.

Upptagen. :P
Vad är det för saker du syftar på, annat än att prata om jobbiga saker med sin partner (vilket jag för övrigt ser som en självklarhet, trots att TV'n mestadels står för min uppfostran)?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-18 23:33:47

prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev::3
Det är en sån jag vill ha. Men det går trögt. Ändra är ni upptagna, eller så har ni inte riktigt lärt er tillräckligt om saker än.. -har inte förstått att man ibland måste prata jobbiga saker med sin tjej osv..
Kul att se att du finns.

Upptagen. :P
Vad är det för saker du syftar på, annat än att prata om jobbiga saker med sin partner (vilket jag för övrigt ser som en självklarhet, trots att TV'n mestadels står för min uppfostran)?


Oj..
Har lärt mig att det jag vill ha är livserfarenhet. Det är därför jag fastnar för grabbar som haft det svårt, för att dem växt upp fort..
Det är en massa små saker jag syftar på. Att veta att man måste prata om saker, att inte behandla andra som skit, att inte se sig som bättre, att ha en bra inställning till tjejer.. Förnuft, moral, lojalitet och ärlighet.
Insikt.

Saker man får utav livserfarenheter... Killar som vaknat och ser verkligheten, inte alla påklistrade ridåer. osv.

Svårt att förklara..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 23:57:06

Dark_Solitude skrev:Oj..
Har lärt mig att det jag vill ha är livserfarenhet. Det är därför jag fastnar för grabbar som haft det svårt, för att dem växt upp fort..
Det är en massa små saker jag syftar på. Att veta att man måste prata om saker, att inte behandla andra som skit, att inte se sig som bättre, att ha en bra inställning till tjejer.. Förnuft, moral, lojalitet och ärlighet.
Insikt.

Saker man får utav livserfarenheter... Killar som vaknat och ser verkligheten, inte alla påklistrade ridåer. osv.

Svårt att förklara..

Menade ju att TV:n mestadels stått för min uppfostran, eftersom jag är färdiguppfostrad vid det här laget. :p
Livserfarenhet kan ju te sig på många olika vis. Jag är inte så pigg på att öppet (eller på nätet) prata om mina livserfarenheter, men dom finns där. Sen saknas ju mycket annat, som t.ex. att jag hatar att fika eller äta på nåt ställe som jag inte har varit på innan eftersom jag inte känner till hur det fungerar just där. Skitlarvigt egentligen, men sådana små detaljer kan göra mig illa till mods.

Först när jag läste alla saker du beskrev tänkte jag bara "check, check, check, check..." fast nu är jag inte så säker. Det gäller dock "bara" förnuft, för det sjunker ganska fort i takt med humöret. Å det här med att se verkligheten istället för ridåerna förresten, sättet som jag tolkar det på är verkligen inte så roligt alla gånger. Kort sagt - ignorance is bliss. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Anna88 » 2011-03-19 19:54:44

Deadly_Nightshade skrev:Störigt:
-folk som gråter
-små barn
-när folk besöker en utan att förvarna
-när kompisar eller familj vill hitta på något, och jag inte får reda på det minst en dag i förväg
-när det händer oplanerade saker
-när någon oväntat rör vid mig
-när folk är sura på mig utan att berätta varför

och mer...


Känner igen mig i allt utom små barn (Om de inte skriker ohämmat vill säga eller uppträder i flock!)
Anna88
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Vårgårda

Inläggav prodge64 » 2011-03-19 20:07:32

Varför stör ni er på folk som gråter? Gäller det verkligen alla som gråter? Tänk t.ex. om ert syskons bästa kompis skulle dö eller whatever, hade det varit jobbigt att se syskonet gråta då? Skulle ni gå därifrån?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in