Träffat en kvinna (med barn som har AS)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Träffat en kvinna (med barn som har AS)

Inläggav Glasburk » 2011-03-18 19:18:27

Så, äntligen har jag hittat kärleken. En kvinna i min ålder (30+) som har ett barn med AS. För min del är AS nåt helt nytt och jag tänker en del på det och hur jag ska förhålla mig till barnet.

Hur tror ni att barnet upplever att jag t.ex. kramar mamman när barnet är i samma rum?

Jag är rätt så försiktig och tar en dag i taget, ingen stress alltså.
Glasburk
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-03-18

Inläggav kakmonstret » 2011-03-18 19:57:53

Du får prova och se när du tycker det är läge. Det är omöjligt att sia om hur just det barnet skulle reagera på en sån sak. Jag skulle råda dig till att behandla barnet ungefär på samma sätt som du skulle gjort om det inte hade AS och du är en ny människa som kommer in i deras familj. Bemöta barnet på ett öppet och positivt sätt, visa att du är vänligt sinnad och nyfiken på att lära känna det, lika mycket som mamman. Var tydlig och tala om vem du är, att du tycker mycket om mamman och att ni börjat sällskapa. Sen får du vara lyhörd och ta reaktionerna när de kommer. Du kommer lära dig mer och mer om AS och om hur barnet fungerar vartefter om ni fortsätter träffas. Man kan aldrig veta allt till en början eller vara helt rustad för det som ska komma. Jag är inte förälder med barn ska sägas, kanske kan du få råd även från sådana. Men jag har upplevt situationen själv som barn.

Lycka till :).
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Miche » 2011-03-18 23:33:57

Det man ska tänka på med alla bonusbarn (AS eller inte) är att det är barnets föräldrar som uppfostrar, inte du. Visserligen kan du säga till, men tänk på att det är föräldrarnas regler som gäller.

Inte förrän barnet accepterar dig som förälder så kan du agera som en förälder.

När det gäller själva problemen med AS så tänk på att personer med diagnosen ofta (inte alltid) inte automatiskt förstår underförstådda betydelser och talesätt. Kroppsspråk och tonfall speglar inte heller alltid känslorna och de har oftast väldigt svårt att förstå kroppsspråk och tonfall.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2011-03-19 1:10:38

Vet inte hur gammalt barnet är men du kan ju se till o göra något barnet gillar, vara med på kurragömma eller hjälpa till o plocka ned något från en hylla när barnet ber om det :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Xzirie » 2011-03-19 3:30:58

1. Mobba inte ungen. Hur nördig den än är.
2. Var inte creepy.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav kakmonstret » 2011-03-19 3:38:37

nano skrev:Vet inte hur gammalt barnet är men du kan ju se till o göra något barnet gillar, vara med på kurragömma eller hjälpa till o plocka ned något från en hylla när barnet ber om det :)


Som en kakburk t.ex. :D
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Glasburk » 2011-03-19 5:58:54

nano skrev:Vet inte hur gammalt barnet är men du kan ju se till o göra något barnet gillar, vara med på kurragömma eller hjälpa till o plocka ned något från en hylla när barnet ber om det :)


Barnet är en pojke, 14 år och passiv. Tv, dator och att vara ifred är vad han gillar mest. Vilket jag respekterar. Förhållandet med mamman har pågått i snart 7 månader och det fungerar bra.

Men jag vill inte att pojken ska känna att jag på nåt sätt "tar mamman ifrån honom", känslomässigt.
Glasburk
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-03-18

träffat en kvinna med som har as

Inläggav segdeg » 2011-03-19 7:19:24

@Glasburk.

Bra , det verkar ju fungera, och du verkar ju lyhörd som känner med grabben, även om det är nytt och du inte förstår eller har kunskaper om AS. Ungar i allmänhet i den åldern utvecklas ju mycket , och har naturligt nog fullt upp med egna bestyr.

Det går säkert bra att visa att du tycker om mamman, vet ju inte, men kan tänka mig att det uppskattas, och känns tryggt , sen kan man ju kramas på så olika sätt, med hänsyn för att man har publik eller med lite mindre finnes för att man inte bara vill " kramas ". Smyger man för mycket, kanske det känns ??? och det vare sig AS eller ente.
(ente istället för inte, då jag passar på, NT = något som du kanske stöter på om du läser i trådarna här.)

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav prodge64 » 2011-03-19 12:17:29

kakmonstret skrev:
nano skrev:Vet inte hur gammalt barnet är men du kan ju se till o göra något barnet gillar, vara med på kurragömma eller hjälpa till o plocka ned något från en hylla när barnet ber om det :)


Som en kakburk t.ex. :D

:lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in