Träffa någon (tjej)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Träffa någon (tjej)?

Inläggav Masterson » 2011-03-18 14:07:44

Hej alla!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska handskas med.
Att träffa en tjej. Jag har läst i flera trådar här och är precis som dem flesta, undviker fester då jag alltid står i skuggan osv.

Jag vill så gärna träffa en tjej, någon jag kan visa kärlek & bara krama om!
Någon jag kan gå ut med och hitta på saker med, vad som helst!
För en som mig är det inte det lättaste, givetvis. Det närmsta jag kommit en tjej var när jag hånglade med en för cirka 1-2 år sedan.

Min egentliga fråga är; Var kan man komma i kontakt med tjejer som har aspergers? Många tycker säkert att det är en dålig idé, ett par med två aspies, men jag tycker tvärtom, att det är kanon! Men kan vara sig själv hela tiden, båda är medvetna om deras syndrom och vilka problem den kan ge osv. Skulle nog aldrig funka med en nt tjej.


Tack på förhand.
Masterson
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-03-18

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-18 14:58:02

Det här är så svårt. Önskar att jag hade några bra råd att ge.. Träffade en tjej i julas, men det tog slut nu :P
För övrigt är hon bipolär och har Asperger, men det är såklart mer komplicerat. det var ju långdistans m.m.

Så jag vill också träffa någon :D
Jag brukar leta efter folk som verkar likasinnade som mig, intressen till att börja med, sen om man träffas lär man ju känna av personkemin.

Det finns en rad dejtingsidor du kan prova. Vet inte hur gammal du är men det finns ju en rad dejting sidor för både unga som äldre.

Det är inte ofta folk nämner sina diagnoser dock. Okcupid.com är en internationell dating sida, där har jag sett ett antal folk nämna sina diagnoser m.m.
Senast redigerad av Mailliw87 2011-03-18 14:59:47, redigerad totalt 2 gånger.
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Re: Träffa någon?

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 14:58:11

Masterson skrev:Hej alla!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska handskas med.
Att träffa en tjej. Jag har läst i flera trådar här och är precis som dem flesta, undviker fester då jag alltid står i skuggan osv.

Jag vill så gärna träffa en tjej, någon jag kan visa kärlek & bara krama om!
Någon jag kan gå ut med och hitta på saker med, vad som helst!
För en som mig är det inte det lättaste, givetvis. Det närmsta jag kommit en tjej var när jag hånglade med en för cirka 1-2 år sedan.

Min egentliga fråga är; Var kan man komma i kontakt med tjejer som har aspergers? Många tycker säkert att det är en dålig idé, ett par med två aspies, men jag tycker tvärtom, att det är kanon! Men kan vara sig själv hela tiden, båda är medvetna om deras syndrom och vilka problem den kan ge osv. Skulle nog aldrig funka med en nt tjej.


Tack på förhand.

Det är kanon! :D Det finns ju en del tjejer här med AS, men utöver det vet jag tyvärr inte vart man kan tänkas leta. Möjligtvis att det kanske dyker upp folk på träffarna som bestäms här på forumet men som inte är särskilt aktiva just här.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Masterson » 2011-03-18 18:13:34

Ja det är ju inte enkelt, men långt ifrån omöjligt. Tjejen jag var på G med förrförra sommaren var ju helcool och 'tillät" mig vara mig själv, en sådan person som bara var rakt av skön. Tyvärr flyttade hon till Norge pga jobb.

Sen är man ju förbannat dålig på att läsa av signaler. Jag misstänker att jag bränt bort ett par 'lägen' pga att jag är så dålig på att uppfatta signaler. Sen när man stiger av tåget säger polarn "Märkte du inte hur tjejen log åt dig?".

Ja en skön event med aspie folk, både killar & tjejer hade inte varit fel!
Masterson
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-03-18

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 18:22:53

Masterson skrev:Ja det är ju inte enkelt, men långt ifrån omöjligt. Tjejen jag var på G med förrförra sommaren var ju helcool och 'tillät" mig vara mig själv, en sådan person som bara var rakt av skön. Tyvärr flyttade hon till Norge pga jobb.

Sen är man ju förbannat dålig på att läsa av signaler. Jag misstänker att jag bränt bort ett par 'lägen' pga att jag är så dålig på att uppfatta signaler. Sen när man stiger av tåget säger polarn "Märkte du inte hur tjejen log åt dig?".

Ja en skön event med aspie folk, både killar & tjejer hade inte varit fel!

+1, Jag missar f-n allt... :lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 18:26:20

Mailliw87 skrev:Träffade en tjej i julas, men det tog slut nu :P
För övrigt är hon bipolär och har Asperger, men det är såklart mer komplicerat. det var ju långdistans m.m.

Får man fråga vad som hände, samt hur det var? Jag är nyfiken, men du behöver förstås inte svara om det inte känns bekvämt.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Masterson » 2011-03-18 18:30:16

prodge64 skrev:
Masterson skrev:Ja det är ju inte enkelt, men långt ifrån omöjligt. Tjejen jag var på G med förrförra sommaren var ju helcool och 'tillät" mig vara mig själv, en sådan person som bara var rakt av skön. Tyvärr flyttade hon till Norge pga jobb.

Sen är man ju förbannat dålig på att läsa av signaler. Jag misstänker att jag bränt bort ett par 'lägen' pga att jag är så dålig på att uppfatta signaler. Sen när man stiger av tåget säger polarn "Märkte du inte hur tjejen log åt dig?".

Ja en skön event med aspie folk, både killar & tjejer hade inte varit fel!

+1, Jag missar f-n allt... :lol:


Sen handlar det mycket om ögonkontakt också. Så fort en tjej tittar på mig så kollar jag bort direkt, därför kan man också missa signaler helt och hållet.
Det är ett vanligt fenomen för mig, något jag måste göra nåt åt.
Nästa gång ska jag fortsätta titta på tjejen utan att vara stirrande.
Masterson
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-03-18

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 18:45:01

Masterson skrev:
prodge64 skrev:
Masterson skrev:Ja det är ju inte enkelt, men långt ifrån omöjligt. Tjejen jag var på G med förrförra sommaren var ju helcool och 'tillät" mig vara mig själv, en sådan person som bara var rakt av skön. Tyvärr flyttade hon till Norge pga jobb.

Sen är man ju förbannat dålig på att läsa av signaler. Jag misstänker att jag bränt bort ett par 'lägen' pga att jag är så dålig på att uppfatta signaler. Sen när man stiger av tåget säger polarn "Märkte du inte hur tjejen log åt dig?".

Ja en skön event med aspie folk, både killar & tjejer hade inte varit fel!

+1, Jag missar f-n allt... :lol:


Sen handlar det mycket om ögonkontakt också. Så fort en tjej tittar på mig så kollar jag bort direkt, därför kan man också missa signaler helt och hållet.
Det är ett vanligt fenomen för mig, något jag måste göra nåt åt.
Nästa gång ska jag fortsätta titta på tjejen utan att vara stirrande.

Jag klarar inte av när okända människor tittar på mig, särskilt inte tjejer. Jag tror ofta att de tänker något negativt, dock förstår jag inte varför jag har fått för mig det, men det är den största anledningen i alla fall. Den andra är att jag överhuvudtaget har svårt för att se människor i ögonen någon längre stund om jag inte känner mig nära personen, eller att jag vill komma nära. Det är ju något jag inte vet direkt i början, så jag håller per automatik distans genom att inte möta blicken.

edit: Ibland tvingar jag mig själv att möta blicken ändå, men då blir jag så medveten om mina ögonlock helt plötsligt. Faktiskt så pass mycket att de börjar rycka å då spänner jag dom för att de inte ska rycka, så hur jag än gör ser jag förmodligen ganska konstig ut... :D
Senast redigerad av prodge64 2011-03-18 18:50:14, redigerad totalt 1 gång.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Miche » 2011-03-18 18:47:24

Gå på träffar, var aktiv här i forumet!

Det receptet har fungerat för flera andra så det kan lyckas för dig med!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Masterson » 2011-03-18 18:56:41

prodge64 skrev:
Masterson skrev:
prodge64 skrev:
Masterson skrev:Ja det är ju inte enkelt, men långt ifrån omöjligt. Tjejen jag var på G med förrförra sommaren var ju helcool och 'tillät" mig vara mig själv, en sådan person som bara var rakt av skön. Tyvärr flyttade hon till Norge pga jobb.

Sen är man ju förbannat dålig på att läsa av signaler. Jag misstänker att jag bränt bort ett par 'lägen' pga att jag är så dålig på att uppfatta signaler. Sen när man stiger av tåget säger polarn "Märkte du inte hur tjejen log åt dig?".

Ja en skön event med aspie folk, både killar & tjejer hade inte varit fel!

+1, Jag missar f-n allt... :lol:


Sen handlar det mycket om ögonkontakt också. Så fort en tjej tittar på mig så kollar jag bort direkt, därför kan man också missa signaler helt och hållet.
Det är ett vanligt fenomen för mig, något jag måste göra nåt åt.
Nästa gång ska jag fortsätta titta på tjejen utan att vara stirrande.

Jag klarar inte av när okända människor tittar på mig, särskilt inte tjejer. Jag tror ofta att de tänker något negativt, dock förstår jag inte varför jag har fått för mig det, men det är den största anledningen i alla fall. Den andra är att jag överhuvudtaget har svårt för att se människor i ögonen någon längre stund om jag inte känner mig nära personen, eller att jag vill komma nära. Det är ju något jag inte vet direkt i början, så jag håller per automatik distans genom att inte möta blicken.

edit: Ibland tvingar jag mig själv att möta blicken ändå, men då blir jag så medveten om mina ögonlock helt plötsligt. Faktiskt så pass mycket att de börjar rycka å då spänner jag dom för att de inte ska rycka, så hur jag än gör ser jag förmodligen ganska konstig ut... :D


Det är samma sak här. En stor anledning till varför jag inte ger ögonkontakt är för att jag tänker "Tänk om hon tycker att jag är skitful" osv.
Men som sagt, bara att kriga på!
Masterson
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-03-18

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-18 19:11:24

prodge64 skrev:
Mailliw87 skrev:Träffade en tjej i julas, men det tog slut nu :P
För övrigt är hon bipolär och har Asperger, men det är såklart mer komplicerat. det var ju långdistans m.m.

Får man fråga vad som hände, samt hur det var? Jag är nyfiken, men du behöver förstås inte svara om det inte känns bekvämt.


jag ska försöka skriva ett svar senare, det känns inte så obekvämt att prata om det iaf, bara orken som måste finnas :)

Och jag ger inte tjejer mycket ögonkontakt heller. Precis av samma anledning, att de ska tänka något negativt :P
Bottnar väl i osäkerhet och kanske viss paranoia osv.
Själv har jag haft dåligt självförtroende sedan länge, men försöker styra det nu
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2011-03-18 23:58:07

Ett sätt är att svara på en annons i Kontakttråden el skriva en själv: http://www.aspergerforum.se/kontakt-ons ... 19186.html

Ett annat är att pm:a någon man tycker verkar intressant (men inte stalka).

Ett tredje, som redan nämnts, är att gå på aspergerträffar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Laika » 2011-03-19 0:26:45

Du kan också försöka hitta tjejer på andra forum som speglar dina intressen. Jag är säker på att vissa forum som är inriktade på speciella intressen drar till sig människor som är lite nördiga och egna. (Min pojkvän är till exempel medlem på ett forum för conlang. Där kryllar det av aspies.)
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav nallen » 2011-03-19 10:32:36

Miche skrev:Gå på träffar, var aktiv här i forumet!

Det receptet har fungerat för flera andra så det kan lyckas för dig med!

Det funkar ju inte heller.
nallen
 
Inlägg: 19468
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-19 13:46:15

nallen skrev:
Miche skrev:Gå på träffar, var aktiv här i forumet!

Det receptet har fungerat för flera andra så det kan lyckas för dig med!

Det funkar ju inte heller.


Problemet med det tror jag kan vara att inte alla som går på träffar eller är här på forumet är ute efter en relation osv.

Vanliga dejting sidor, försöka hitta någon likasinnad, tycker jag verkar vara bäst :)
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2011-03-19 15:16:35

Jag har varit rätt stängd för alla kontaktförsök tills strax innan jul.
Jag är glad att tjejerna alls vill prata med mig, det är trevligt oavsett om det finns intresse eller inte :)

Tror att det viktiga är att alls ha kontakt med andra för att något ska kunna uppstå :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-19 15:22:00

Jag tycker det finns många som hittat partner på forumet. Fõrutom mig och animal vet jag om iaf 6 olika konstellationer, men jag namnger dem inte eftersom jag är osäker på om alla ännu är tillsammans.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav nano » 2011-03-19 18:07:24

Jag kan intyga att jag träffat ett flertal mycket trevliga vänner via forumet :)
Både tjejer och killar.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2011-03-20 3:38:16

Inspirerad av Fruktkakans inlägg började jag räkna och kom fram till att jag känner till 8 par på AF. Därmed inte sagt att alla blivit ihop via AF (el via träffar annonserade på AF). Några kan ha träffats innan de blev medlemmar, men de flesta blev ihop via AF.

Dessutom känner jag till 7 förhållanden som inte existerar längre (samma sak där, alla blev inte ihop via AF).

Finns säkert många fler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2011-03-20 3:49:07

Mailliw87 skrev:Vanliga dejting sidor, försöka hitta någon likasinnad, tycker jag verkar vara bäst

Det funkar inte heller.
nallen
 
Inlägg: 19468
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nano » 2011-03-20 11:36:55

Browsa igenom alla tills man hittar någon som man funkar ihop med.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-20 12:37:58

nallen skrev:
Mailliw87 skrev:Vanliga dejting sidor, försöka hitta någon likasinnad, tycker jag verkar vara bäst

Det funkar inte heller.


:(
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-20 12:39:43

Man kanske inte ska ha så höga förhoppningar. Börja med en fika, se det som en fika och hur trevligt det är att träffa någon (även om det är väldigt ångestframkallande) :lol:
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav Arkimedes » 2011-03-20 14:37:40

Masterson, jag tror att det är större chans att du träffar någon om du inte begränsar dig till att leta enbart bland aspisar. AS är dessutom vanligare bland killar än tjejer.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in