Inköp av moderkort?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inköp av moderkort?

Inläggav dumle » 2011-03-07 11:15:14

Hej.
jag skall köpa ett nytt moderkort. och jag har ställt en förfrågan enligt följande till en säljare.

My motherboard have a notice - HP pin 5188-6234 on his board
and the motherboard is, then i use belarc advisor program
MSI NASH 1.0
bus clock: 200 megahertz
bios:american
megatrends inc. 3.13
07/18/2006

jag länkar en annons på ett moderkort..
vågar jag köpa moderkortet, så att det passar min HP stationära dator.
jag har förstått att pin 5188-6234 är en viktig faktor att ta hänsyn till.

http://www.barebonekit.net/itemdesc.asp ... 34&eq=&Tp=
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Kvasir » 2011-03-07 11:46:51

Har du ett trasigt moderkort, så du behöver ett exakt likadant?

HP/Compaq är kända för att vara kinkiga på den punkten, och det brukar finnas spärrar mot att trycka in andra moderkort än original. Samtidigt finns det många som har lyckats gå runt de spärrarna. När ett av sambons barns dator dog med ett bränt moderkort nyligen så chansade vi på att byta mot ett annat, på vinst och förlust. Jag var fullt beredd på att behöva prova diverse trick från nätet för att få igång den, och visste att det var en chansning och att det kanske inte skulle gå att ens återinstallera Vista från säkerhetskopian.

Döm om min förvåning när den inte bara snällt gick igång, utan det t.o.m. gick att köra den befintliga installationen på disken! Vista konstaterade bara att det behövdes en massa nya drivrutiner, fixade den saken och tuffade sedan på som om ingenting hade hänt. Det är den enda gång någonsin jag har blivit imponerad av Vista.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

orginal kostar 5000 kr

Inläggav dumle » 2011-03-07 12:11:52

tack för ditt svar...
orginalmoderkortet kostar ca 5000 kr...
så en chansing för 500 kr...kan det vara värt.
eller så letar jag mer dator reparations objekt.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: orginal kostar 5000 kr

Inläggav Kvasir » 2011-03-07 13:07:08

dumle skrev:tack för ditt svar...
orginalmoderkortet kostar ca 5000 kr...


Det har jag svårt att tro, i alla fall om HP själva säljer det. Men dyrt är
det säkert. Minst en tusenlapp får man nog räkna med, och då börjar man hamna i ett läge där det kanske är vettigare att uppgradera helt, dvs. både moderkort, CPU och minne.


så en chansing för 500 kr...kan det vara värt.
eller så letar jag mer dator reparations objekt.


Jag orkar inte kolla alla specar för just ditt kort, men om jag förstått det rätt så behöver du ett kort med AM2/AM2+ sockel, precis som i vårt fall. Det börjar bli svårt att få tag på sådana, men vi chansade på detta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622590
som alltså till min stora förvåning fungerade utan minsta problem.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: orginal kostar 5000 kr

Inläggav prodge64 » 2011-03-07 18:21:42

dumle skrev:tack för ditt svar...
orginalmoderkortet kostar ca 5000 kr...
så en chansing för 500 kr...kan det vara värt.
eller så letar jag mer dator reparations objekt.

För 5.000:- får du ju en bättre dator än den du redan har, om det skulle visa sig att det där moderkortet inte fungerar och du bestämmer dig för att köpa en ny dator istället.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

laptop

Inläggav dumle » 2011-03-07 18:56:51

jag har sedan 2 år tillbaka en laptop,,,tycker bara det synd att min förra dator står där och skräpar i ett hörn.
hade otur att datorn gick sönder efter 2 år och 3 månader...hade garanti på 2 år. betalade 8000 kr för den.
datorn är kollad av data expert och moderkortet är trasigt enligt data expert.
jag fick mail från företag i usa idag.
och fick svar att så länge p/n på moderkortet överens stämmer med moderkortet som sitter i datorn passar utbytes kortet i datorn.
har goglat lite på nätet och det skall inte vara så svårt att byta moderkortet. bara man är mycket försiktig.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: laptop

Inläggav marxisten » 2011-03-07 19:01:55

dumle skrev:jag har sedan 2 år tillbaka en laptop,,,tycker bara det synd att min förra dator står där och skräpar i ett hörn.
hade otur att datorn gick sönder efter 2 år och 3 månader...hade garanti på 2 år. betalade 8000 kr för den.
datorn är kollad av data expert och moderkortet är trasigt enligt data expert.
jag fick mail från företag i usa idag.
och fick svar att så länge p/n på moderkortet överens stämmer med moderkortet som sitter i datorn passar utbytes kortet i datorn.
har goglat lite på nätet och det skall inte vara så svårt att byta moderkortet. bara man är mycket försiktig.


Nej, det är inte svårt om man kan det, men det är å andra sidan inte svårt att köra bil heller när du kan det, men det kan vara jävligt svårt första gångerna ändå...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: laptop

Inläggav prodge64 » 2011-03-07 19:02:55

dumle skrev:jag har sedan 2 år tillbaka en laptop,,,tycker bara det synd att min förra dator står där och skräpar i ett hörn.
hade otur att datorn gick sönder efter 2 år och 3 månader...hade garanti på 2 år. betalade 8000 kr för den.
datorn är kollad av data expert och moderkortet är trasigt enligt data expert.
jag fick mail från företag i usa idag.
och fick svar att så länge p/n på moderkortet överens stämmer med moderkortet som sitter i datorn passar utbytes kortet i datorn.
har goglat lite på nätet och det skall inte vara så svårt att byta moderkortet. bara man är mycket försiktig.

Hur pass lätt det är att byta ett moderkort beror förstås på hur kunnig man är, som med allt annat. Personligen tycker jag att det är väldigt lätt, men ändå jobbigt eftersom det tar lång tid att bara byta en sak i datorn (moderkortet) då det kräver att man flyttar och/eller kopplar ur nästan allt.

Statisk elektricitet tjänar man på att akta sig för i sådana här fall förresten, så ett ESD-armband är en billig och bra investering.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

uppgraderingspaket

Inläggav dumle » 2011-03-08 11:33:37

jag har varit i kontakt med komplett.se och de föreslog ett uppgraderingspaket istället när jag frågade om moderkort.
Och det slog jag till med utan tvekan.
Den stationära datorn är ju dock 4 år.
tack för tipset kvasir!!
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Kvasir » 2011-03-08 11:43:54

Det är nog ett klokt val att uppgradera istället, om du har råd. Det behöver inte kosta så mycket att få väldigt mycket bättre prestanda.

Kontrollera dock att nätaggregatet orkar med. Det kan tänkas, men behöver inte alls vara så, att du behöver högre effekt och/eller strömkapacitet.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

biosen

Inläggav dumle » 2011-03-12 22:36:42

nu har jag installerat moderkortet osv...
nu blir det loppis för att jaga rätt på ett usb eller ps/2 tangent bord..för att komma in i biosen.
man skall nog inte vara så snabb med att slänga föråldrade prylar/teknik..när man uppdaterar till mer moderna prylar..
trådlöst är inte alltid bäst ???
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: biosen

Inläggav Miche » 2011-03-12 23:36:51

dumle skrev:nu blir det loppis för att jaga rätt på ett usb eller ps/2 tangent bord..för att komma in i biosen.

Jag hade ett moderkort som hade som default att inte ha USB-stöd så att det var tvunget att ha ett PS/2-tangentbord för att kunna göra något i BIOS första gången... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

boot process o pip signaler

Inläggav dumle » 2011-03-13 1:47:22

jag surfade runt på nätet och hittade denna länk angående start sekvens och pipsignaler. tyckte det var värdefullt att tipsa om!!!
http://home.vxu.se/bervg03/Bootsekvens/index.html
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

grafikkorts konflikt

Inläggav dumle » 2011-03-14 15:56:59

nu sitter jag och surfar på den nyss moderkorts bytta dator..
Moderna moderkort klarar även trådlöst. enligt tidigare inlägg.
att jag inte komm in i biosen. var ett enkelt fel.

Jag hade tydligen en konflikt med ett externt grafikkort när det fanns ett redan installerat grafikkort på moderkortet. det gillade jag inte.
för jag vill köra datorn med bättre grafik teknik osv.
men det blir att köra mot vga skärm istället.

-------------------------------------------------------------------------------
Detta är ett paketerbjudande, det går ej att ändra produkterna som ingår

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: grafikkorts konflikt

Inläggav marxisten » 2011-03-14 16:10:13

dumle skrev:nu sitter jag och surfar på den nyss moderkorts bytta dator..
Moderna moderkort klarar även trådlöst. enligt tidigare inlägg.
att jag inte komm in i biosen. var ett enkelt fel.

Jag hade tydligen en konflikt med ett externt grafikkort när det fanns ett redan installerat grafikkort på moderkortet. det gillade jag inte.
för jag vill köra datorn med bättre grafik teknik osv.
men det blir att köra mot vga skärm istället.

-------------------------------------------------------------------------------
Detta är ett paketerbjudande, det går ej att ändra produkterna som ingår

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623


Vad har du för märke på ditt interna grafikkort? Och har du rätt drivrutiner för att köra multipla grafikkort? De flesta nyare grafikkort är gjorda för att man ska kunna köra multipelt med dem, men på många måste man ladda ner nya drivrutiner för att det ska fungera.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

ATI grafikkort

Inläggav dumle » 2011-03-14 16:44:55

ATI Radeon 1300 grafikkort...tycker ochså det borde gå..
länkar mitt nuvarande moderkort med specifikation...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481526
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Miche » 2011-03-14 16:47:50

Jag skulle tro att på alla moderkort med inbyggd grafik så går det att inaktivera den och köra på ett separat grafikkort!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

geforce

Inläggav dumle » 2011-03-14 16:49:18

grafikkortet på nuvarande moderkortet är- nvidia geforce 7025 & force 630a chipset
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

tack

Inläggav dumle » 2011-03-14 16:50:50

tack miche :D
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav marxisten » 2011-03-14 17:13:37

Både ATI och Nvidia har funktionen att kunna köra multipla grafikkort, dvs. 2 på en gång. Jag tror däremot inte att de är kompatibla att köra multipelt med varandra, så man måste ha antingen ha två ATI kort, eller två Nvidia.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Kvasir » 2011-03-14 19:29:52

Man brukar behöva inaktivera den inbyggda grafiken i BIOS.

Har du installerat om OS från scratch, eller försöker du köra helt eller delvis med den gamla installationen på den nya hårdvaran? I så fall kan det lätt krångla.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav prodge64 » 2011-03-14 19:45:37

marxisten skrev:Både ATI och Nvidia har funktionen att kunna köra multipla grafikkort, dvs. 2 på en gång. Jag tror däremot inte att de är kompatibla att köra multipelt med varandra, så man måste ha antingen ha två ATI kort, eller två Nvidia.

Det måste till och med vara samma modell samt tillverkare, annars funkar det inte. Då menar jag alltså märken som ASUS, Gigabyte och XFX osv, eftersom de klockar korten annorlunda. Dessutom behövs en särskild kabel mellan korten (de följer alltid med i förpackningen), samt ett ordentligt nätaggregat som orkar driva allting.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Miche » 2011-03-14 19:47:07

Windows brukar supporta flera olika grafikkort, samtidigt (vet inte hur det är med andra OS).

Jag har kört en Windowsburk med ett AGP-kort och PCI-kort samtidigt och det borde fungerar med flera olika PCI-kort (har dock aldrig sett något moderkort med flera AGP-portar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav prodge64 » 2011-03-14 20:07:22

Miche skrev:Windows brukar supporta flera olika grafikkort, samtidigt (vet inte hur det är med andra OS).

Jag har kört en Windowsburk med ett AGP-kort och PCI-kort samtidigt och det borde fungerar med flera olika PCI-kort (har dock aldrig sett något moderkort med flera AGP-portar).

Förmodligen är det så att ett kort i taget används i det fallet, jag har inte hört talas om det tidigare. Men jag menar Crossfire och SLI, alltså ATi's respektive nVidia's tekniker för att få två eller fler kort att jobba tillsammans snarare än var för sig. Varför de har valt att döpa tekniken till olika namn vet jag inte riktigt, men jag gissar på varumärkeskonkurrens.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Återgå till IT-forum



Logga in