Läsa ordlistan

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läsa ordlistan

Inläggav Guponti » 2011-03-12 10:30:06

Någon mer än jag som läst ordlistan från pärm till pärm och i så fall hur lång tid tog det? Jag läste den för ett antal år sen och då tog det sex dygn; jag gjorde inget annat om man bortser från att sova och äta och skita och pissa. Jag upptäckte några nya roliga ord som kunde införlivas i vokabulären men det var trots allt ett som dominerade veckan efter. Ambitiöst.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav MsTibbs » 2011-03-12 14:57:10

Jag har inte läst pärm till pärm, men gillar att slumpläsa. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Maldita » 2011-03-12 17:03:57

Jag läste pärm till pärm en gång när jag hade svintråkigt på en lektion; skrämde läraren och eleverna. Annars är det mest bra att ha då det lätt blir så att man ska slå upp ett ord, och så hittar man en massa andra användbara ord "på vägen".

Guponti, har f.ö läst din berättelse om Simon Månunge. Rolig och bisarr historia, är den månne självbiografisk? :wink:
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Guponti » 2011-03-12 18:01:42

Maldita skrev:Jag läste pärm till pärm en gång när jag hade svintråkigt på en lektion; skrämde läraren och eleverna. Annars är det mest bra att ha då det lätt blir så att man ska slå upp ett ord, och så hittar man en massa andra användbara ord "på vägen".

Guponti, har f.ö läst din berättelse om Simon Månunge. Rolig och bisarr historia, är den månne självbiografisk? :wink:


Vad kul att du gillade min roman. Jag har hittat på lite grann och så har jag fått mycket inspiration från egna upplevelser. Man kan säga att Simon Månunge - som ju tagit sig en och annan joint och också studerat journalistik på folkhögskola och dessutom är rödhårig - är mitt alter ego :D
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Hermione » 2011-03-12 18:09:25

Jag är dyslektiker, jag läser alltid ordböcker.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-12 20:27:40

Wow, imponerande att läsa en hel ordlista. :o
Jag slumpläser i ordlistor ibland, men jag sitter inte och läser dem från pärm till pärm. Jag älskar helkonstiga långa ord som onomatopoetisk, inkunabler, sammelsurium, kataleptisk, hebefreni, antediluvial och liknande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-12 22:18:07

Läsa lexikon har varit ett specialintresse tidigare när jag skulle lära mig olika språk på egen hand, så det finns det mycket igenkänning i. Man har sällan tråkigt när man kan sysselsätta sig på det viset! :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Guponti » 2011-03-17 11:34:56

Har ert bokaniserande medfört att ni har några ovanliga roliga ord att dela med er av?
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Maldita » 2011-03-17 14:20:20

Jag tycker att lapidarisk är ett roligt uttryck, som betyder fåordig, det får mig att tänka på Lappland och norrlänningarnas tystlåtenhet. Ett annat är inkubationstid, som jag när jag var mindre och först stötte på det trodde betydde den tid det tar att bli inrutad. Dessutom var det hemskt pinsamt när jag stötte på ordet fetisch i ordlistan, som jag tidigare brukat använda för föremål man dyrkar. I ordlistan stod det dock att det var när man hade en sexuell besatthet vid ett föremål, något som fick mitt 10-åriga jag att rodna ända upp till öronspetsarna.

Jag använde ord som "komplicerat", "habitat", "trakéer" och "obstinat" när jag var liten. De andra barnen retade mig ibland för det, samt för mina hemmagjorda förolämpningar ("Du är fulare än en marulk och dummare än en australopithecus!" "Din hjärna är mindre än en proton!" "Du är bara en amöba!"). Just då tyckte jag dock att det var mycket klipska förolämpningar. Numera inser jag att det blir Kapten Haddock över det hela.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Läsa ordlistan

Inläggav InteAS » 2011-12-19 9:34:53

Ord som obstinat och amöba tyckte jag också mycket om. Ambivalent, penibelt, pragmatiskt och liknande ord. När jag var liten och lyckades pricka in en ordentligt dräpande kommentar miste den iallafall effekten när jag därefter var tvungen att översätta dess betydelse. Minns särskilt när jag använde uttrycket iq-befriad för att sedan bli tvungen att förklara vad jag menade för mina oförstående klasskamrater:D
InteAS
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-12-19

Re: Läsa ordlistan

Inläggav micke83 » 2011-12-19 11:48:00

LOL det där känner jag igen. Kompisar tyckte ofta att de helt enkelt inte förstod vad jag pratade om.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Läsa ordlistan

Inläggav Soyagumman » 2011-12-19 12:13:09

Jag läste från pärm till pärm en gång i början på nittiotalet...nu slumpläser jag ibland, men det är lätt att fastna och bli sittande i timmar... :) Jag gillar gamla ålderdomliga ord, och tycker att det är synd när de slutar användas och tillslut försvinner ur ordlistan....att fröjdas i fest och gamman låter väl trevligt? Gamman får inte försvinna...Morian....får man säga det, eller är det lika otillåtet som neger?
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Re: Läsa ordlistan

Inläggav Iridia » 2011-12-19 14:19:02

utrotningshotade-ord-t21291.html
(Tror det fanns en tråd till men kommer inte ihåg vad den hette.)

Svar på trådfrågan: Nej. Jag läser vanliga böcker (eller gjorde tills jag skaffade dator). :|
Slår bara upp om jag stöter på ord jag inte kan. Har iofs haft ambitiösa perioder när jag suttit på muggen med Oxford Advanced Learner's Dictionary men kom aldrig längre än till A... Sedan återgick jag till att bara ha den bredvid sängen och slå upp när jag stötte på obskyra ord som precipice och fatecious.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Läsa ordlistan

Inläggav Iridia » 2011-12-19 14:26:14

Maldita skrev:Jag tycker att lapidarisk är ett roligt uttryck, som betyder fåordig, det får mig att tänka på Lappland och norrlänningarnas tystlåtenhet.

Din association var mer logisk än min, jag tänker på superfula stretchgabardinbyxor av Ted Lapidus (vars annonser överflödade veckotidningarna på 70-talet och som tydligen finns kvar i mitt långtidsminne). :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in