Normalt men Störande!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2011-03-09 10:20:22

Nu "råkade" nallens inlägg i tråden hamna strax efter en nybliven medlems (som jag hoppas vi inte skrämt iväg utan förhoppningsvis istället har blivit hjälpt till ett bättre språk), men inlägget var definitivt on-topic eftersom det numera är ganska normalt att inte kunna använda orden de/dem/dom på rätt sätt.

tahlia stör sig tydligen på språkfascister vilket (inte minst i detta forum) är ett normalt beteende och alfapetsmamma stör sig på att bli kallad för språkfascist.

Själv stör jag mig på nick som enbart innehåller gemener... ;)

Att notera, den nämnda nya medlemmen tillhör inte den senare kategorin.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-09 10:49:39

Jag stör mig på mig själv och mina igångsättningssvårigheter, men normal är jag ju å andra sidan inte. Fan!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav earlydayminer » 2011-03-09 11:12:43

alfapetsmamma skrev:
tahlia skrev:
alfapetsmamma skrev:
nallen skrev:Jag stör mig på folk som envisas med att inte skriva "dom" trots att de inte kan använda de och dem korrekt ens i basfallen.


+1, men jag vågade inte skriva det. Inte till en relativt ny forumit, tänkte han/hon skulle bli avskräckt.


Lite seriöst också då. Innan man irriterar sig för mycket på användandet av "de" och "dem" får man komma ihåg att yngre människor aldrig fått lära sig var/när man ska använda orden för att det ska bli rätt. Det är en sådan sak som skolan släppt. Inte ens min bror (som nu hunnit bli 26) fick lära sig det korrekta användandet av "de" och "dem". Det var snarare så att det var ok att skriva "dom" lite här och var också.


Det är möjligt. Bedrövligt av skolan i så fall. Fast jag ser äldre människor - jämngamla med mig- som skriver "förstog" eller "stog", "lungt", "vart" där det ska vara "var", "situationstecken" och så förstås "dem" där det ska vara "de" och till och med det spyframkallande "hans" eller "deras" där det ska vara "sin" eller "sina".

Det är en sak att stava fel, där man fortfarande förstår, även om man ryser. Det är en annan sak där texten blir obegriplig eller mycket mer trögläst. Förstår inte vad skolan sysslar med om den inte kan lära ut den mest basala språkriktighet. Det är väl grunden ändå? Det och de fyra räknesätten.


Det finns inget bättre ställe än aspergerforum.se att träna på språk. Jag har inga problem med att bli rättad, allt har att göra med HUR jag blir rättad. Det är en sak att vara ett arsle och bråka med folk p g a språk, en annan att vara en lärare och dela med sig av sin kunskap. Jag misslyckas ofta med "de" och "dem" - därför tränar jag på det. Om ingen säger att det är fel så utgår jag från att det är rätt. Alla som lärt sig något har lärt sig det från något eller någon. Ingen lär sig allt på egen hand; det finns alltid en lärare.

Tränar hårt på "vart" och "var", numer noterar jag alltid när det sägs på fel sätt.

Har alltid varit mer noggrann med stavning, dock vanligt med "typos". Det är mitt problem om jag inte uppfattar vad texten hänvisar till, jag kan försöka avkoda eller fråga vad personen menar.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 11:53:41

Miche skrev:Själv stör jag mig på nick som enbart innehåller gemener... ;)

+1 :-)047
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 11:55:15

Angelic Fruitcake skrev:Jag stör mig på mig själv och mina igångsättningssvårigheter, men normal är jag ju å andra sidan inte. Fan!

Det är vi (minst) två om!

Edit: Som stör sig på sig själva menade jag, inte att jag stör mig på dig. Hoppas du förstod det. :wink: Insåg när jag hade postat att det kan missförstås. :lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Hermione » 2011-03-09 12:57:24

alfapetsmamma skrev:
tahlia skrev:
alfapetsmamma skrev:
nallen skrev:Jag stör mig på folk som envisas med att inte skriva "dom" trots att de inte kan använda de och dem korrekt ens i basfallen.


+1, men jag vågade inte skriva det. Inte till en relativt ny forumit, tänkte han/hon skulle bli avskräckt.


Lite seriöst också då. Innan man irriterar sig för mycket på användandet av "de" och "dem" får man komma ihåg att yngre människor aldrig fått lära sig var/när man ska använda orden för att det ska bli rätt. Det är en sådan sak som skolan släppt. Inte ens min bror (som nu hunnit bli 26) fick lära sig det korrekta användandet av "de" och "dem". Det var snarare så att det var ok att skriva "dom" lite här och var också.


Det är möjligt. Bedrövligt av skolan i så fall. Fast jag ser äldre människor - jämngamla med mig- som skriver "förstog" eller "stog", "lungt", "vart" där det ska vara "var", "situationstecken" och så förstås "dem" där det ska vara "de" och till och med det spyframkallande "hans" eller "deras" där det ska vara "sin" eller "sina".

Det är en sak att stava fel, där man fortfarande förstår, även om man ryser. Det är en annan sak där texten blir obegriplig eller mycket mer trögläst. Förstår inte vad skolan sysslar med om den inte kan lära ut den mest basala språkriktighet. Det är väl grunden ändå? Det och de fyra räknesätten.


Det där är en riktig rysare, hans, hennes och deras, man ser det till och med i dagspressen?!! Undrar om det inte kommer i från dåliga översättningar av engelskan... så kallad "googlesvenska? Hemskt är det i alla fall.

(Rättat stavfel)
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Inläggav Chrilleb » 2011-03-09 13:44:42

Notifikation: Ibland på vissa sidor märker man när det är en proffessionell sida, inga ord är glömda och det är skrivet med 100% korrekt grammatisk svenska.


Jag retar oxå på att bara använda gemener, och man bör oxå i min närvaro ha stor bokstav om det gäller ett namn :)



C
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-09 14:43:32

Miche skrev:tahlia stör sig tydligen på språkfascister vilket (inte minst i detta forum) är ett normalt beteende och alfapetsmamma stör sig på att bli kallad för språkfascist.


Är det normalt att ogilla språkfascister menar du eller missuppfattade jag?
(Jag gillar inte uttrycket störa sig på, därav bytet). Jag störs inte så mycket av att kallas språkfascist, tycker bara det är onödigt negativt. Språkriktighetsivrare är jag. Språknörd möjligtvis.

Och ja, nu såg jag, jag har ett nick som stör dig. Sorry. :)


Moderator Barracuber: tog bort två dubletter av det här inlägget.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

normalt men störande

Inläggav segdeg » 2011-03-09 14:57:24

Stör mig på folk som stör sig,
på dig och mig.

Mvh :-)013 :-)006 :-)135 :-)006 :-)013 segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 17:14:59

Jag stör mig på folk som missbrukar smileys.

Jag stör mig på stor bokstav mitt i en mening. (Se rubrik).
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav nallen » 2011-03-09 21:55:19

tahlia skrev:Innan man irriterar sig för mycket på användandet av "de" och "dem" får man komma ihåg att yngre människor aldrig fått lära sig var/när man ska använda orden för att det ska bli rätt.

Tja, orsakerna intresserar mig egentligen inte, men visst är det rätt skrämmande... - fel är ändock fel oavsett orsak. Sen sticker oftast inte enstaka slarvfel lika illa i ögonen som ett nästan konsekvent val av fel form.

tahlia skrev:Det var snarare så att det var ok att skriva "dom" lite här och var också.

Ja, det var ju halva min poäng; använder man bara "dom" så riskerar man bara att se svensson-mässigt korkad ut, inte obildad - som när man gör fel.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2011-03-09 22:07:15

earlydayminer skrev:[...] allt har att göra med HUR jag blir rättad. Det är en sak att vara ett arsle och bråka med folk p g a språk, en annan att vara en lärare och dela med sig av sin kunskap.

I det här fallet hade jag iallafall ingen avsikt att vara en röv, däremot är jag ju för det mesta både ironisk och underfundig... och jag förväntar mig att vuxna människor kan ge svar på tal eller svälja förtreten.

earlydayminer skrev:Tränar hårt på "vart" och "var", numer noterar jag alltid när det sägs på fel sätt.

Synd du inte är norrlänning då... "vars" fungerar utmärkt för båda de fallen om jag förstått åtminstone jämtarna rätt.

earlydayminer skrev:Har alltid varit mer noggrann med stavning, dock vanligt med "typos".

Typos är en annan sak tycker jag, kanske för att jag har lätt för att göra dem och svårt för att se dem när jag läser igenom text jag nyss skrivit - jag vet ju vad som står där. De tyder inte på okunnighet men på slarv eller kanske koncentrationssvårigheter.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2011-03-09 22:10:06

Chrilleb skrev:Jag retar oxå på att bara använda gemener, och man bör oxå i min närvaro ha stor bokstav om det gäller ett namn :)

Jag är väl för C och unix:ifierad...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-09 22:13:08

alfapetsmamma skrev:
Miche skrev:tahlia stör sig tydligen på språkfascister vilket (inte minst i detta forum) är ett normalt beteende och alfapetsmamma stör sig på att bli kallad för språkfascist.


Är det normalt att ogilla språkfascister menar du eller missuppfattade jag?
(Jag gillar inte uttrycket störa sig på, därav bytet). Jag störs inte så mycket av att kallas språkfascist, tycker bara det är onödigt negativt. Språkriktighetsivrare är jag. Språknörd möjligtvis.

Och ja, nu såg jag, jag har ett nick som stör dig. Sorry. :)


Moderator Barracuber: tog bort två dubletter av det här inlägget.


Fick felmeddelande när jag skulle skriva, så jag försökte igen och gav sen upp. Tydligen gick det in iaf, sorry för dubletter.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2011-03-09 22:38:37

Tack! Ingen fara, alfapetsmamma! :wink:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2011-03-10 0:28:13

alfapetsmamma skrev:
Miche skrev:tahlia stör sig tydligen på språkfascister vilket (inte minst i detta forum) är ett normalt beteende och alfapetsmamma stör sig på att bli kallad för språkfascist.

Är det normalt att ogilla språkfascister menar du eller missuppfattade jag?

Jag försökte beskriva att språkfascism (för att använda tahlias ord, språkpolis är ett annat ord) är ett ganska vanligt beteende här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav carolina » 2011-03-10 1:09:03

Jag stör mig enormt mycket på felstavningar och särskrivningar!
Jag tror det finns fler aspisar som håller med mig om det :wink:
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-10 16:49:17

Miche skrev:
alfapetsmamma skrev:
Miche skrev:tahlia stör sig tydligen på språkfascister vilket (inte minst i detta forum) är ett normalt beteende och alfapetsmamma stör sig på att bli kallad för språkfascist.

Är det normalt att ogilla språkfascister menar du eller missuppfattade jag?

Jag försökte beskriva att språkfascism (för att använda tahlias ord, språkpolis är ett annat ord) är ett ganska vanligt beteende här.


Jaså, jaja. Ja, så är det ju, och det är skönt att vara normaaaaaaal. ;)

(På Fejan fick jag alltid nån kommentar om Orka! Att du bryr dig?! Varför bryr du dig? när jag sagt nåt om nån annons eller artikel med fel som inte vara tangentnissefel i).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2011-03-10 22:32:42

alfapetsmamma skrev:Jaså, jaja. Ja, så är det ju, och det är skönt att vara normaaaaaaal. ;)

Vinkelrät? ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in