Sjukskriven med CSN?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukskriven med CSN?

Inläggav Jellan » 2011-03-08 13:42:04

Hej ! är ny här men hoppas att jag hittat rätt ställe att skriva denna fråga.

Jag har ingen diagnos ännu men är 110% säker att jag har asperger, Allt jag i hela mitt liv tyckt varit jobbigt. har jag trott bara varit att jag är annorlunda eller har inte ens kunnat förstå varför jag inte är som alla andra. Svårt att få andra att förstå mig.

Men iaf, nu idag har jag varit hos läkaren och blivit sjukskriven i 2 veckor. För deppression.. går vanligtvis i folkhögskola för att läsa till mig gymnasiekompetens men orkar inte mer nu, Är helt slut ! ni förstår säkert när jag säger att ALLT är jobbigt.. Jag klarar inte av allt det sociala, är så dålig på det. :cry:

MIN FRÅGA !

När man har csn lån och blir sjukskriven hur blir det med pengarna då? kommer jag förlora pengar ? är helt beroende av att få in varenda krona för att gå runt.

Tacksam för svar !

Hoppas allt är bra med er
Jellan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-03-08
Ort: Stockholm

Inläggav Fröken Fräken » 2011-03-08 14:58:26

Jag blev sjukskriven i knappt 2 månader från min utbildning pga depression, detta var 2002. Någonstans i mina csn-papper stod det att man ska anmäla till dem när man är sjukskriven, så det gjorde jag (i efterhand). Jag följer alltid reglerna... Jag förväntade mig att de skulle kräva tillbaka pengarna för den perioden, men det som hände var att de avskrev lånet för de veckorna. :D
(Jag hade - och har fortfarande - ingen AS-diagnos.)
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-08 15:56:53

När jag blev sjukskriven från studierna fick jag behålla studielånet en tid. Jag minns inte hur det var med återbetalningen av just det. Vad jag vet är att de är på som illrar fortfarande, om återbetalning av det jag lånade innan jag förstod att jag måste bli sjukskriven, fast jag varit sjukskriven i flera år nu och har jättelåg ersättning från FK. Inte kul. Fast det är inte svar på din fråga.

Tala med CSNs kundtjänst. De kan vara helt okej och de vet nog bäst ändå...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ragnevi » 2011-03-08 16:53:09

Du får behålla studiemedlet, men om du bara är sjukskriven två veckor gör det varken från eller till, utan du har en karens på ungefär en månad som student. Sedan får du pengarna, men dessa kommer inte du behöva betala tillbaks, men en nackdel är att när terminen är slut, även om du fortfarande är sjuk, så får du inga pengar längre, är du sjuk så du inte kan fortsätta med studierna så står du helt utan inkomst.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Jellan » 2011-03-08 18:54:16

Okej tack så mycket för alla bra svar ! :) så det betyder alltså att jag inte kommer bli av med pengarna? dom kommer inte säga att jag inte får mer pengar eller något? typ slutar betala ut eller drar in utbetalning.
Jellan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-03-08
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-08 19:20:48

Inte om du har läkarintyg, nej. Om de inte ändrat reglerna sen jag gick vill säga. Bäst att tala med CSN. Alltid bäst att tala med myndigheten eller instansen i fråga. (Helst med flera olika handläggare.)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Jellan » 2011-03-08 22:22:43

OKej, jaa sjukintyg har jag. skulle skicka det till F-kassan. Okej får ringa dom imorgon då :) tack !
Jellan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-03-08
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in