Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa :-x

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa :-x

Inläggav lar66 » 2011-03-07 16:53:15

Gosh....

Är jag förolämpad? Ja! Hur svårt är det att googla sig till svaret på nedan fråga ???

"Can people with asperger's speak, read or write, and is it at the higher or lower end of the autism spectrum?"

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110304175748AAIAdsj


Det är faktiskt otroligt att frågeställaren lyckades registrera sig på Yahoo...

Tyvärr läste jag även någon annanstans att "Personer med AS kan inte ha empati", det var dessutom en sajt för blivande psykologer! Kan inte googla för mycket på jobbet. Kan skicka senare hemifrån om jag kan hitta inlägget.

Det jag hakade upp mig på här var att AS -personer påstods inte
KUNNA känna empati
, låter som renodlad psykopat i så fall. Eller?
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Inläggav Paprika » 2011-03-07 17:01:00

Det är väl en ganska vanlig missuppfattning som folk verkar ha om Asperger syndrom?
Att personer med AS inte kan känna empati.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav MsTibbs » 2011-03-07 18:37:31

Folk förstår inte skillnad mellan empati "att bry sig om" och empati "theory of mind".
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2011-03-07 18:48:28

Trådar om "empati", så att det här kanske inte blir en till ;) :

http://www.aspergerforum.se/metatrad-hi ... 13281.html
(lång men ofullständig lista)

http://www.aspergerforum.se/as-empati-s ... 19403.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav marxisten » 2011-03-07 18:51:07

Gällande empatin har de sin förklaring i att vissa människor inte förstår skillnaden mellan att tolka andras känslor och att ha känslor. Därför tror de att vi saknar empatiförmåga, för vi har svårt att tolka deras kroppsspråk och känslor.

Gällande om vi kan räkna räcker de ju med att kolla igenom kända fysiker och kolla upp vilka av de som haft AS eller misstänks ha haft det och man har svaret på den frågan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav mnordgren » 2011-03-07 18:52:18

Moderator:

Flyttade tråden från Övriga ämnen.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Zombie » 2011-03-07 18:59:05

marxisten skrev:för vi har svårt att tolka deras [...] känslor.

(Utesluter kroppsspråket eftersom det inte rimligen är fråga om empati där, utan om signaltolkning.)

Som det vimlar av påpekanden om i de trådar jag just länkade till: det där är inget man kan säga om oss generellt. Särskilt inte så som alla kommer att tolka det. Det finns till exempel också de som är överkänsliga. Det finns de som börjar okänsliga men utvecklas, och då i vissa fall väldigt långt, på riktigt och inte genom inlärd kompensering. Man måste skilja mellan att kunna ta in och tolka information och att praktiskt nyttiggöra den, vilket sistnämnda förutsätter en lång rad ytterligare förmågor. Den distinktionen görs nästan aldrig, vad jag har förstått inte av forskare heller. Det finns gott om dålig "empati" bland "enter", men den hör vi aldrig talas om, trots att jämförande perspektiv är grundläggande nödvändiga för en rättvisande bedömning.

Bland annat jag och Bror Duktig tog upp delar av det i andra trådar häromdagen.

Själv skulle jag tro att det också finns föga utforskade skillnader mellan att ta in personer som de är och att ta in standardmönster för hur personer oftast är, med satsning på att det stämmer även den här gången, och att det sistnämnda, som "enter" kan vara bättre på än vi, ofta förväxlas med "empati". Med säkert mera.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa

Inläggav pinbott » 2011-04-29 0:33:01

det är inte så att de saknar empati .. det gäller bara vissa aspergare men inte alla det beror vilken skala du inom AS ligger det finns 1 - 10 . det finns altså as som saknar helt empati + socialt handikappade. mm. men även de som inte är det har ändå vissa drag att klara sig i sociala samspel. tolka kroppsspråk. de oseda reglerna. en aspergare kan lära sig det sociala samspelet genom att den lär sig om kropspråk mm.
pinbott
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-04-05
Ort: Norrköping

Re: Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa

Inläggav Hundralappen » 2011-04-29 0:38:00

Hahaha! Det roliga är att jag kunde läsa, skriva och räkna innan alla på sexårsverksamheten. Hade speciella "lektioner" :mrgreen:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa

Inläggav vallesmamma » 2011-04-29 9:24:46

Jag lärde mig läsa redan i ettan. Men matte har alltid varit svårt, även fysik och kemi. Jag bryr mig om min familj men förstår inte gester och annat kroppsspråk.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa

Inläggav barracuber » 2011-04-29 9:38:24

vallesmamma skrev:Jag lärde mig läsa redan i ettan. Men matte har alltid varit svårt, även fysik och kemi. Jag bryr mig om min familj men förstår inte gester och annat kroppsspråk.


Jag har alltid haft hyfsat lätt för matte (om jag har varit intresserad) men fysik o kemi hade jag svårt för (men det kan ha berott på lärarna och stökig skolmiljö).

Att byr sig om sin familj visar nog att du är väldigt normal i det avseendet! Jag lever med en NT fru och två NT barn i tidiga tonåren. Det är ett ständigt pratande från morgon till kväll vilket jag kan bli trött på. Men samtidigt märker jag att de verkar ta hänsyn till vetskapen att jag har diagnoser. Det tycker jag tyder på förmåga till hänsyn, empati och kärlek, vilket ger mig hopp om mänskligheten helt enkelt :)

Hur är det hos dig i din familj?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Forumfråga om Asperger: AS-personer lära sig räkna, läsa

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-23 1:32:08

Förmodligen så vet inte frågeställaren så mycket om asperger och kanske tror att det betyder lågfungerade autism. Detta kanske är förklaringen till att han undrar om de kan räkna, läsa och skriva, vilket jag tror att många med LFA har. Känner jag mig förolämpad? Nej.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in