Ni med LSS-boende

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni med LSS-boende

Inläggav Mariette » 2009-07-01 16:19:19

Är det någon av er på forumet som bor i särskilt boende enligt LSS och hur tycker ni i sådana fall att det är?

******

weasley:
Har slagit ihop flera trådar om samma ämne. En del inlägg kan alltså ha kommit i oordning.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Dimalim » 2009-07-01 16:22:45

jag gör det, det är jätte bra
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Dimalim
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Pemer » 2009-07-01 16:32:20

Jag med, och är riktigt nöjd. Slutade ha särskilt mycket kontakt med personalen, men ska just börja med en regelbunden grundkontakt igen. Det är väldigt bra att kunna utnyttja det fullt ut, så det känns fel att bara komma när det passar och plocka russinen ur kakan...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Boende enligt LSS

Inläggav Mariette » 2009-07-01 17:24:41

Pemer skrev:Jag med, och är riktigt nöjd. Slutade ha särskilt mycket kontakt med personalen, men ska just börja med en regelbunden grundkontakt igen. Det är väldigt bra att kunna utnyttja det fullt ut, så det känns fel att bara komma när det passar och plocka russinen ur kakan...


Går det att leva sitt eget liv när man bor i stödboende eller finns det personal som snokar runt och ska tillrättavisa en eller som behandlar en som ointelligent eller förståndshandikappad om man inte är det? Måste man vara inne en viss tid på kvällen och är det gemensamma måltider även om man kan fixa maten själv? Jag vill gärna veta mera om ni har lust att berätta och stort tack för att ni som svarade, svarade.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Dimalim » 2009-07-01 17:26:56

jag bor i egen lägenhet och sen finns det ett allrum (där oftast bara jag och personalen är) så jag kan leva mitt eget liv, veckosheman o sånt har vi
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Dimalim
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2009-06-28

Re: Boende enligt LSS

Inläggav Pemer » 2009-07-01 18:59:43

Mariette skrev:
Pemer skrev:Jag med, och är riktigt nöjd. Slutade ha särskilt mycket kontakt med personalen, men ska just börja med en regelbunden grundkontakt igen. Det är väldigt bra att kunna utnyttja det fullt ut, så det känns fel att bara komma när det passar och plocka russinen ur kakan...


Går det att leva sitt eget liv när man bor i stödboende eller finns det personal som snokar runt och ska tillrättavisa en eller som behandlar en som ointelligent eller förståndshandikappad om man inte är det? Måste man vara inne en viss tid på kvällen och är det gemensamma måltider även om man kan fixa maten själv? Jag vill gärna veta mera om ni har lust att berätta och stort tack för att ni som svarade, svarade.


Nej då, de kommer bara när det är uppgjort att de ska komma, och har ingen rätt att driva igenom att få hjälpa eller "hjälpa" mig med något jag inte bett om.

Jag har ett eget hem, bara med den skillnaden att det finns personal jag kan vända mig till om jag vill be om hjälp med något. Inte helt fel! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2009-07-02 17:23:08

Vad är fördelen med att bo i ett LSS-boende jämfört med att bo i en vanlig lägenhet som jag gör? Jag känner en som bor i ett LSS-boende, har känt en till och jag vet inte syftet med det? Lättare att få lägenhet alls eller vad?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav serpentin » 2009-07-02 19:48:55

Jag har bott i LSS-boende. Men jag är glad att jag inte bor kvar där.

Personalen saknar rätt kompetens, bemötandet är uselt. Det förekommer missbruk, boende åker in och ut på psyk och vårdhem. Två personer har dött av vad som liknar självmord (mest troligt) alternativt olyckshändelser (inte troligt) som hade kunnat förhindras om personalen inte "glömt" att ha uppsikt så som de skulle.

De boende provoceras till sämre mående istället för att få stöd.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-02 19:52:28

MsTibbs skrev:Vad är fördelen med att bo i ett LSS-boende jämfört med att bo i en vanlig lägenhet som jag gör? Jag känner en som bor i ett LSS-boende, har känt en till och jag vet inte syftet med det? Lättare att få lägenhet alls eller vad?


Tillgång till stöd från personalen är väl huvudanledningen till LSS-boende. Kanske behövs någon form av tillsyn. Det kan säkert vara så också att det är lättare att få ett sådant boende istället för en vanlig hyreslägenhet. Med det inte sagt att det är särskilt lätt eller går fort att ordna ett LSS-boende.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav drakryttare » 2009-07-03 8:55:38

Jag bor i LSS-boende för min asperger diagnos + att jag har psykiska problem efter 2 år så funkar det bra med stöttning av personalen av en sköterska från psyk som även besöker mig varannan vecka. Vi har personal på dag och kvällstid ej natt, den enda kontakt jag har med personalen är att dom kommer in varje kväll och pratar en stund och sen hjälper dom mig med städningen var annan vecka, jag städar min del av lägenheten en dag och personalen sin del efter ett uppgjort schema. Personalen får naturligvis inte gå in i min lägenhet när jag inte är hemma.

Jag har eget kontrakt till lägenheten och tillgång till en gemensamhetslägenhet där vi får vara när personalen är där, vissa äter även där dock inte jag, boendet är blandat och det förekommer olika diagnoser på allla boenden, vi är 8 boenden där varav 1 inte har kontakt alls med personalen.
Senast redigerad av drakryttare 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
drakryttare
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2007-06-06
Ort: Västerås

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-03 21:01:13

serpentin skrev:Jag har bott i LSS-boende. Men jag är glad att jag inte bor kvar där.

Personalen saknar rätt kompetens, bemötandet är uselt.

De boende provoceras till sämre mående istället för att få stöd.


Detta stämmer med det LSS-boende jag bodde på. Jag blev till sist tvungen att sticka därifrån, i ren självbevarelsedrift, för annars skulle jag gått under. Tack och lov lyckades jag snabbt få tag på en bostad. (Visserligen bara 2:a hand.)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Ni med LSS-boende

Inläggav Yumie » 2011-02-04 21:19:43

Hej!

Jag ska flytta till ett LSS-boende och har lite funderingar. Hur stort bor ni? Vilket hjälp får ni av boende personalen? Har ni första handskontrakt? Hur hög är hyran? Trivs ni och får ni den hjälp ni behöver? Får man ha en inneboende?

Tack på förhand
Melissa


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Yumie
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2010-05-27

Inläggav shibedibato » 2011-02-05 17:10:48

Alla är för smarta och självständiga här för att ha erfarenhet av LSS-boende.

Det skiljer sig stort beroende på vilket boende det är. Det allra bästa är att du tar med dig dina frågor till din handläggare! Tvivlar på att man får ha inneboende, annars ska det vara bra. Tror inte det är förstahandskontrakt och vissa regler brukar finnas.

Resten beror om du ska bo i lägenhet eller rum.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav clivia » 2011-02-05 19:30:09

Jag är 99%säker på att du INTE får ha inneboende. Du bor på LSS-hem/boende just för du ansetts INTE klara av bo i vanlig typ av bostad.
LSS-boende är ett serviceboende och du betalar oftast lite högre hyra på grund av detta. Oavsett om det är ett ställe där du bara har ett rum eller mer komplett lägenhet på flera rum så kommer du troligast få leva efter lite mer speciella regler.

Beroende på vilken typ av regi det är, det LSS-boende du kommer flytta till är det med stor chans att det är andra hand, kommunen står för avtalet till bolaget som har bostaden och du har ett särskild kontrakt med kommunen.
Det fungerar snarlikt som träningsboende men med mer service,

Mer exakt svar får du troligast inte av oss här på forumet om du inte PM:ar någon som kanske just bor där du ska flytta till men annars är det som föregående skribent skrev, du måste fråga din handläggare.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Pemer » 2011-02-06 2:04:14

shibedibato skrev:Alla är för smarta och självständiga här för att ha erfarenhet av LSS-boende.


Eeeeeeh....?

Vi är minst ett par stycken här som bor i serviceboenden. Det finns ingen inbyggd regel kring särskilt boende enligt LSS som säger att man inte ska ha rätt till den hjälpen om man ser för normal ut, eller än mindre att det skulle kräva en funktionsgrad så låg att man inte ens klarade av att använda datorer och skriva på ett forum som här... :roll:

Däremot är ofta även de som handlägger och beslutar om sådant här övertygade om att det egentligen finns någon sådan regel, och är snara att påstå att man "KLARAR" alldeles för mycket, bara för att man SER UT att klara mycket mer än man gör.

Särskilt boende enligt LSS kan för övrigt vara gruppboende, serviceboende (egen lägenhet med tillgång till service i närheten) eller "annat särskilt boende" som är formulerat så att kommunerna om de bara har viljan ska kunna använda det till att hjälpa den som omfattas av LSS med att FÖRMEDLA boende om man inte har realistiska chanser att klara av det själv på egen hand.

(De flesta kommuner låtsas inte om det alls, eller har säkert i många fall faktiskt inte fattat det...)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2011-02-06 19:17:22

Hej!

Oftast brukar lägenheterna i ett gruppboende bestå av ettor med kök eller kokvrå. Man kommer in till själva gruppbostaden först, där det finns gemensamt kök och TV-rum. Från de gemensamma utrymmena finns det dörrar till lägenheter och pesonalutrymmen.

Stödboende (kan ibland kallas för gruppboende, eller satellitboende) innebär att det finns ett antal lägenheter i en trappuppgång som tillhör stödboendet. Oftast bor de boende i tvåor. En av lägenheterna tillhör personalen. En annan av lägenheterna är till för de boende som på bestämda tider kan gå ner dit (om de vill) för att umgås med de andra boendena plus personalen.

Man får själv bestämma vilka man vill ska vara i lägenheten. Kompisar eller ens kille/tjej får vara i lägenheten så ofta som man själv vill och de får sova över utan att personalen ska lägga sig i. Inneboende är dock en helt annan sak. Då kanske man istället ska dela på en vanlig lägenhet och ha hjälp av hemtjänst (städning) eller boendestöd (igångsättning).

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Paradox » 2011-03-05 5:02:29

Har bott, men vantrivdes, då jag tyckte vissa i personalen behandlade en som förståndshandikappad. Tror inte personalen hade någon utbildning om asperger, märktes iaf inte :)

Exempel "Du som är tjej kan väl göra flera saker samtidigt" =/

En gång när vi såg på frågesport på tv i allrummet löd frågan "Vad heter havet som omger Nordpolen?"
Och tjejpersonal bara "Medelhavet!" glatt.
Sen "Vad heter USAs västligaste delstat?"
Så jag säger Alaska.
Och personal bara :o "Hur kan du veta det?"

Lr om man vill ha hjälp med att värma en gorby i micron typ :?
Var som att lyssna på Klartext dagarna i ända.

Fast när man läser här på forumet verkar alla ligga på sån hög nivå, så jag känner mej som en bäbis här, men tänker klaga endå.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Inläggav prodge64 » 2011-03-05 16:32:39

Paradox skrev:Har bott, men vantrivdes, då jag tyckte vissa i personalen behandlade en som förståndshandikappad. Tror inte personalen hade någon utbildning om asperger, märktes iaf inte :)

Exempel "Du som är tjej kan väl göra flera saker samtidigt" =/

En gång när vi såg på frågesport på tv i allrummet löd frågan "Vad heter havet som omger Nordpolen?"
Och tjejpersonal bara "Medelhavet!" glatt.
Sen "Vad heter USAs västligaste delstat?"
Så jag säger Alaska.
Och personal bara :o "Hur kan du veta det?"


Lr om man vill ha hjälp med att värma en gorby i micron typ :?
Var som att lyssna på Klartext dagarna i ända.

Fast när man läser här på forumet verkar alla ligga på sån hög nivå, så jag känner mej som en bäbis här, men tänker klaga endå.

Det är väl inget negativt att de blev imponerade av din kunskap?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Paradox » 2011-03-07 8:49:43

prodge64 skrev:Det är väl inget negativt att de blev imponerade av din kunskap?

Nä, det var ju inte det som var det relevanta, utan att hon var korkad och nedlåtande.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-08 0:47:55

En kompis till mig som har asperger bor i ett LSS boende och hans lägenhet är en tvåa på 65kvadrat.

Den enda hjälp han får från personalen är att på morgonen och kvällen kommer de och säger till honom att gå till jobbet och sen på kvällen att det är tid att gå och lägga sig. Sen även på söndagar åker de och handlar med honom.

Onsdagar och lördagar äter de gemensam middag i LSS boendet. Alltså alla där som har LSS boende samlas i personal lägenheten och äter middag.

Tycker det känns lite lite så jag som är hans kontaktperson som dessutom har asperger hjälper honom i hemmet. Jag klarar mig bra och skulle kunna ta hand om mig själv otroligt bra.
Så som sagt så hjälper jag honom städa, tvätta, diska och laga mat m.m.

Men endast 2gånger i veckan och då hjälper jag honom på så sätt att han själv skall lära sig hur man gör och att han skall lära sig att få tummen ur rumpan och göra det själv.

Angående inneboende så får man INTE ha en om den själv inte behöver LSS boende. En annan kompis blev av med sitt LSS boende trots att han behövde det för att han hade en sambo som kunde klara av sig själv och då ser de det som att hon kunde ta hand om dem båda.

Hans hyra är för övrigt 5700kr och då är vatten inräknat men inget annat.
TV, telefoni, bredband och el betalar han själv. Då han är ensam förut när jag är där så ligger hans elkostnader på ca 370kr månaden + tv och internet för 500kr.

Så sammanlagt blir det ca 6500kr +- nån hundring
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-03-08 4:13:28

T-Kaninen skrev:Den enda hjälp han får från personalen är att på morgonen och kvällen kommer de och säger till honom att gå till jobbet och sen på kvällen att det är tid att gå och lägga sig. Sen även på söndagar åker de och handlar med honom.


MYCKET intressant! Enligt den linje min hemkommun hävdar sig ha infört åtminstone när det gäller mig personligen skulle rimligen det där också vara ett alldeles för lågt behov för att få bo i serviceboende.

Har du lust att svara mig via pm vilken kommun det här handlar om? Skulle ju vara utomordentligt intressant om det faktiskt visade sig vara någon här i samma kommun som jag själv... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-08 5:51:30

Pemer skrev:
T-Kaninen skrev:Den enda hjälp han får från personalen är att på morgonen och kvällen kommer de och säger till honom att gå till jobbet och sen på kvällen att det är tid att gå och lägga sig. Sen även på söndagar åker de och handlar med honom.


MYCKET intressant! Enligt den linje min hemkommun hävdar sig ha infört åtminstone när det gäller mig personligen skulle rimligen det där också vara ett alldeles för lågt behov för att få bo i serviceboende.

Har du lust att svara mig via pm vilken kommun det här handlar om? Skulle ju vara utomordentligt intressant om det faktiskt visade sig vara någon här i samma kommun som jag själv... :roll:


Det kanske inte framgick riktigt men det jag menade var att det är den enda hjälp han får trots att han behöver mycket mer. Så då är det jag istället som hjälper honom med det DE egentligen skall göra.

LSS boende är ju för dem som behöver ett boende men inte klarar av att ta hand om sig själva i eget riktigt än om jag förstått allt rätt.

Han kan INTE ta hand om sig själv och har både en gode man som sköter ekonomin och personalen till boendet som skall hjälpa honom.

Men det enda han får hjälp med är det jag skrev och gode mannen håller i hans pengar och ser till att räkningarna blir betalda.

Så det jag menade var att det var dåligt för honom om han inte hade mig.
Han flyttade för ca 2månader sen och jag kom in i bilden efter några veckor och det var likadant nu som då.
Plus att när jag kom dit första gången efter några dagar sen han flyttade så kom jag vid 5tiden på eftermiddagen och det var kolsvart i lägenheten plus att inget var fixat med möbler.

Så det var det första man fick göra. Sätta upp lite lampor och fixa möblerna. Då han själv inte klarar av det.

En till kul sak. De är ca 20pers som jobbar på det där stället och sen han flyttade in har jag bett dem hjälpa till att sätta upp en lampa i taket som det måste borras TVÅ nya hål för då det är betong tak och det är ännu inte gjort. Jag hade till och med bokat tid hos dem att de skulle komma över och hjälpa men det blir aldrig av.
Så nu i veckan blir det väl att jag tar med en betong slag borr hem till honom och fixar det.

Lite förvånad över att de inte ens kan hjälpa med det då det tar ca 20min max att sätta upp lampan och varför jag inte kunnat hjälpa honom med det är för att jag kommer efter 8 på kvällen till honom och hjälper honom med det mesta och inte på dagen och det bor barn i lägenheten bredvid och under så det kan bara göras på dagen.
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-03-08 6:11:26

:shock:

Och bara än mer graverande blir det att det kan skilja så mycket i bedömning att det kan funka så på ett håll, samtidigt som jag blir bemött som jag blir på ett annat. För att inte tala om ifall detta skulle vara i samma kommun som jag bor i (Botkyrka).
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav T-Kaninen » 2011-03-08 6:53:55

Detta ligger i Täby Kommun. Tror jag i alla fall, haha
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in