Aspiga krav på partner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav maxholm » 2007-12-17 3:07:02

Jag har inte sådana krav. Däremot vill jag att tjejen ska vara den som tar initiativet till träff.
Senast redigerad av maxholm 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 3:17:24

tahlia skrev:Där har du fel, i allra högsta grad. Du har nämligen inte en susning om VAD jag skulle ändra på.
Fettsugning är nummer ett. Borttagande av överflödigt skinn är nummer två. Ett par normala bröst nummer tre. Ansiktet finns det bara småsaker jag vill fixa, små saker som gör stor skillnad. Som du ser är det inga drastiska saker jag vill ändra för att må bättre över mig själv och hur jag ser ut, och jag kan garantera dig att jag skulle nöja mig med det.


Nej eftersom jag inte vet hur du ser ut så har jag ju inte koll på detta. Och som jag sa tidigare - om en person har något, exempelvis ett stort missprydande födelsemärke i ansiktet, som gör att man inte ser personen utan bara kännetecknet kan det vara okej.
Jag kände också en person som hade så stora bröst att hon var tvungen att lägga upp dem på bordet när hon satt och åt och där kan jag också tycka det fanns en god motivering.
Jag vet inte om din "fulhet" är av sådan art så det faller inom den kategorin. Men jag tycker att det är stora ingrepp du beskriver...

Att ha tyckt sig varit ful sedan du var så liten låter väldigt ledsamt. Även om du är "ful" nu så kan du väl knappast varit lika "ful" som barn. Barn är ytterst sällan fula och om en unge tycker sig vara ful så är det beklämmande.

tahlia skrev:
Bjäbbmostret skrev:Det du säger är dessutom motsägelsefullt. Du säger att det är för din egen skull och inte för andra men ändå säger du att du tänker mycket på hur du ser ut inför andra människor.


Doh! Om du känner dig och tycker att du är asful så kommer du knappast att tänka att någon tittar på dig för att du är så jäkla snygg när du är ute bland folk, eller hur?


Det finns tusen olika anledningar till att människor tittar på andra människor och det behöver inte alls ha att göra med hur fula eller snygga dom är. Och när du nu åter upprepar detta om hur andra människor kanske reagerar på dig som argument så har jag ännu svårare att få in i min skalle att sådan operation skulle vara för din "egen" skull.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2007-12-17 3:23:28

Bjäbbmonstret skrev:
tahlia skrev:
Bjäbbmostret skrev:Det du säger är dessutom motsägelsefullt. Du säger att det är för din egen skull och inte för andra men ändå säger du att du tänker mycket på hur du ser ut inför andra människor.


Doh! Om du känner dig och tycker att du är asful så kommer du knappast att tänka att någon tittar på dig för att du är så jäkla snygg när du är ute bland folk, eller hur?


Det finns tusen olika anledningar till att människor tittar på andra människor och det behöver inte alls ha att göra med hur fula eller snygga dom är. Och när du nu åter upprepar detta om hur andra människor kanske reagerar på dig som argument så har jag ännu svårare att få in i min skalle att sådan operation skulle vara för din "egen" skull.


Det är där du tycks missförstå mig, totalt.
Det jag säger är att jag naturligtvis knappast kommer att tro att någon tittar på mig för att jag ser bra ut. Men att någon annan tycker att jag är ful rör mig inte i ryggen. Det är en tanke jag får, bara för att jag själv har klassat mig som ful.
Ett antal människor har sagt emot mig på den punkten och jag har alltid resonerat som så att var och en har rätt till en egen åsikt. Om någon tycker jag ser bra ut, är söt eller liknande, så får de tycka det. Det kommer dock aldrig ändra på det faktum att JAG tycker jag är ful. Således handlar det om MIG, inte om alla andra människor.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 3:29:23

Nej för mig är ditt påstående ologiskt. Du väljer ju själv att betrakta dig som ful och må dåligt över det. Det är bara dumt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2007-12-17 4:48:58

Bjäbbmonstret skrev:Nej för mig är ditt påstående ologiskt. Du väljer ju själv att betrakta dig som ful och må dåligt över det. Det är bara dumt.


Du inbillar dig att det är så enkelt?!? Tror du att jag skulle gå runt och må skit för att jag tycker jag ser ut som fan om det var så enkelt att jag bara kunde välja att inte tycka jag var ful?

Det där är lika korkat (ursäkta uttrycket) som att påstå att man själv väljer att ramla ned i en depression. Man kan ju bara bestämma sig för att inte vara deprimerad! *suckar djupt*
Det där måste vara en sådan där typisk NT-grej. Och DET är något jag drar mig i det längsta för att säga.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav nallen » 2007-12-17 6:17:15

maxholm skrev:Jag har inte sådana krav. Däremot vill jag att tjejen ska vara den som tar initiativet till träff.


Ja du... "bara" det. Det är nog tyvärr inte mer än enstaka tjejer på 1000 som är såpass jämställda att de ens skulle fundera på att göra nåt sånt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 10:38:23

Tahlia! Nej jag tror inte att det är enkelt att bestämma sig för att inte må dåligt men jag tror att din andra "lösning" för att inte må dåligt är en icke fungerande återvändsgränd. Att du använder NT som ett skällsord rör mig inte i ryggen men det känns lite lustigt eftersom just på den här punkten så är jag mer principiellt rigid än samtliga här på forumet som yttrat sig hittils. Jag är medveten om att det är så och jag har också bjudit på min personliga historia om varför jag tycker som jag gör. Varför du tycker som du gör har jag ingen aning om men det jag tycker mig ha insett står jag för. Det tycks mig som att du utvecklat ett behov av att fortsätta må dåligt och det är destruktivt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Milyc » 2007-12-17 10:39:42

tahlia skrev:Då har jag en liiiiiiten fråga.
Om man nu har råd, och plastikopererar sig för sin egen skull, inte för någon annans skull, är det ändå skit?

Jag har aldrig gillat mitt utseende. Vad andra tycker om mig och mitt utseende har dock aldrig rört mig i ryggen.
Jag har accepterat att jag ser ut sådan här. Men faktum är, att om jag hade en jävla massa pengar så skulle jag lägga ut lite (inte massor) på att fixa några grejor för min egen skull. För att jag skulle må bättre över mig själv och mitt utseende.


Då har jag en liiiiiiten fråga.
Om vad andra tycker om ens utseende aldrig har rört en i ryggen. Varför skulle man då må bättre av att ågärda sitt utseende för att man själv skulle tycka bättre om det? För att slippa åsynen av det man anser vara så fult varje gång man går förbi en spegel?

För mig känns det nära nog irrelevant vad jag tycker om mitt eget utseende om jag är likgiltig inför vad omgivningen tycker och tänker i frågan. Jag behöver ju inte se mig själv särskilt ofta i jämförelse med hur ofta andra ser mig, därför känns det angelägnare att vissa andra ska gilla mitt utseende än jag själv skall göra det.

Men jag tycker heller inte att det är värt att anstränga sig för att folk i allmänhet ska gilla mitt utseende, utan bara att vissa ska gör det i vissa lägen, och jag skulle aldrig kosta på att operera mig för det.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav tahlia » 2007-12-17 12:10:47

Vill ni missförstå, eller är det så svårt att greppa det jag säger?

Jag försöker en sista gång.

Om jag brydde mig om vad andra tyckte, och gick efter det, skulle jag inte se mig själv som ful, eftersom andra inte tycks göra det (efter vad jag hört iaf).

Det handlar om mig och min självkänsla. Det är som att gå ned i vikt. Går man ned i vikt för att alla andra skall tycka man ser bra ut, så gör man det av fel anledning. Gör man det däremot för att man själv skall trivas med sig och sitt utseende, DÅ gör man det av rätt anledning.

Förstår ni nu då? Om inte så ger jag upp.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2007-12-17 12:21:04

tahlia skrev:Vill ni missförstå, eller är det så svårt att greppa det jag säger?

Jag försöker en sista gång.

Om jag brydde mig om vad andra tyckte, och gick efter det, skulle jag inte se mig själv som ful, eftersom andra inte tycks göra det (efter vad jag hört iaf).

Det handlar om mig och min självkänsla. Det är som att gå ned i vikt. Går man ned i vikt för att alla andra skall tycka man ser bra ut, så gör man det av fel anledning. Gör man det däremot för att man själv skall trivas med sig och sitt utseende, DÅ gör man det av rätt anledning.

Förstår ni nu då? Om inte så ger jag upp.


Ditt resonemang är högst ologiskt. Utseende är för andras skull inte för sin egen skull. Mår man dåligt av sitt utseende så är det för att man tror att andra tycker man är ful inte att man själv tycker det. Jag misstänker dessutom att du är en person som bryr dig om vad andra tycker.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-12-17 12:33:53

rdos skrev:
tahlia skrev:Vill ni missförstå, eller är det så svårt att greppa det jag säger?

Jag försöker en sista gång.

Om jag brydde mig om vad andra tyckte, och gick efter det, skulle jag inte se mig själv som ful, eftersom andra inte tycks göra det (efter vad jag hört iaf).

Det handlar om mig och min självkänsla. Det är som att gå ned i vikt. Går man ned i vikt för att alla andra skall tycka man ser bra ut, så gör man det av fel anledning. Gör man det däremot för att man själv skall trivas med sig och sitt utseende, DÅ gör man det av rätt anledning.

Förstår ni nu då? Om inte så ger jag upp.


Ditt resonemang är högst ologiskt. Utseende är för andras skull inte för sin egen skull. Mår man dåligt av sitt utseende så är det för att man tror att andra tycker man är ful inte att man själv tycker det. Jag misstänker dessutom att du är en person som bryr dig om vad andra tycker.


Jag häpnar över att folk inte förstår en sådan simpel sak! (Ta inte det som ett påhopp, för det var inte menat som ett)
Att förbättra sitt utseende skall man göra för sin egen skull, för att själv må bra. Inte för att alla andra ska tycka bättre om en.

Du misstänker mycket du. Tyvärr är du (som vanligt :wink: ) ute och cyklar. Har aldrig brytt mig om vad andra tycker om mig, och kommer aldrig att göra det heller.
Eftersom jag inte har någon större önskan att umgås med andra människor så är det väl skitsamma vad det tycker, eller?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:43, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2007-12-17 12:44:17

tahlia skrev:Jag häpnar över att folk inte förstår en sådan simpel sak! (Ta inte det som ett påhopp, för det var inte menat som ett)
Att förbättra sitt utseende skall man göra för sin egen skull, för att själv må bra. Inte för att alla andra ska tycka bättre om en.


Nä. Jag skiter i mitt utseende OCH vad andra tycker om hur jag ser ut. Jag är alltså konsekvent. Jag tror de flesta är konsekventa kring detta utom de som inte känner sig själva så bra.

tahlia skrev:Du misstänker mycket du. Tyvärr är du (som vanligt :wink: ) ute och cyklar. Har aldrig brytt mig om vad andra tycker om mig, och kommer aldrig att göra det heller.
Eftersom jag inte har någon större önskan att umgås med andra människor så är det väl skitsamma vad det tycker, eller?


Så agerar du iaf inte kring frågan om rasbiologi. Då bryr du väldigt mycket om vad andra tycker och tänker ;-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-12-17 12:56:20

rdos skrev:Nä. Jag skiter i mitt utseende OCH vad andra tycker om hur jag ser ut. Jag är alltså konsekvent. Jag tror de flesta är konsekventa kring detta utom de som inte känner sig själva så bra.


Jag skall förklara hur jag läser det ni skriver. För mig så säger det ni skriver att det är mer accepterat och bättre att t.ex gå ned i vikt för att alla andra skall tycka man är vacker, och inte för att man själv skall må bättre.
Det går tvärt emot allt jag tror på. Saker man gör för sig själv och sitt utseende skall man göra för att själv må bättre, inte för att andra har åsikter om hur man ser ut.

rdos skrev:Så agerar du iaf inte kring frågan om rasbiologi. Då bryr du väldigt mycket om vad andra tycker och tänker ;-)


Hahahah :P
Det jag menar är att jag inte bryr mig om vad folk tycker och tänker om mig. Däremot brinner jag för många frågor som rör människor rättigheter och värde.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ford » 2007-12-17 13:04:51

Kanske beror det på att du har jävligt fel, rdos?

Men hursomhelst så var det inte det vi skulle diskutera här.

Jag håller faktiskt med dig om att man inte skall bry sig om vad andra tycker om ens utseende. Men man kan faktiskt bry sig om sitt utseende för sin egen skull och inte bara för andras.
Att plastikoperera sig tycker jag dock är fel, så länge man inte lider av missbildningar eller fått sitt ansikte vanställt genom en olycka t.ex. Det visar mycket riktigt på att man är missnöjd med sitt naturliga utseende, och som jag ser det är det nästan detsamma som att vara missnöjd med sin själ.
Däremot kan jag mycket väl förstå om man t.ex. börjar träna och motionera för att få en frisk och vältränad kropp, försöker åtgärda sin ev-över- eller undervikt et.c. Det gör jag själv och det handlar ju faktiskt bara om att på ett sunt och naturligt sätt bli en friskare version av sig själv, inte om att utplåna sin identitet.
Däremot tar jag avstånd från doping, proteindrycker och andra konstigheter.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 13:08:28

tahlia skrev:Jag skall förklara hur jag läser det ni skriver. För mig så säger det ni skriver att det är mer accepterat och bättre att t.ex gå ned i vikt för att alla andra skall tycka man är vacker, och inte för att man själv skall må bättre.
Det går tvärt emot allt jag tror på. Saker man gör för sig själv och sitt utseende skall man göra för att själv må bättre, inte för att andra har åsikter om hur man ser ut.


Du låter, ursäkta mig, som ett mantra från en veckotidning. Det där är till stor del självbedrägeri. Ett sätt att beskriva det som används för att sälja in diverse ytlig utseendefixerad skit.

Att gå ner i vikt är en sak. Det behöver inte handla om utseende. Det handlar precis som du säger om att må bra. Men att justera sitt ansikte eller ändra på sina bröst är vanligtvis något som handlar om att uppfylla visa normer om hur man bör se ut. Om du har tagit till sig dessa så starkt att du mår dåligt för att du inte uppfyller dem eller om du mår konkret dåligt för att du tycker att folk tittar på dig spelar strängt taget ingen roll.

Båda sakerna innebär att du förtrycker dig själv i onödan men om du är så van vid det så att du trivs med det är det inte lätt att göra något åt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2007-12-17 13:08:59

tahlia skrev:Jag skall förklara hur jag läser det ni skriver. För mig så säger det ni skriver att det är mer accepterat och bättre att t.ex gå ned i vikt för att alla andra skall tycka man är vacker, och inte för att man själv skall må bättre.


För de allra flesta går detta hand i hand. De flesta NT vill gå ner i vikt för att de ska bli attraktivare vilket i sin tur leder till att de kanske får en mer attraktiv partner eller mer betydelsefulla vänner. Detta leder till att de mår bättre själva också. Visserlgen är det få som vill medge att det är så det fungerar så är det ändå uppenbart. Om inte annat så i reklamen.

tahlia skrev:Det går tvärt emot allt jag tror på. Saker man gör för sig själv och sitt utseende skall man göra för att själv må bättre, inte för att andra har åsikter om hur man ser ut.


Jag känner iaf inte igen detta resonemang, men det kanske finns andra som resonerar så? Vad vet jag?

tahlia skrev:Det jag menar är att jag inte bryr mig om vad folk tycker och tänker om mig. Däremot brinner jag för många frågor som rör människor rättigheter och värde.


Även att bry sig om vad andra tycker & tänker brukar gå hand i hand med att man bryr sig om vad andra tänker om en själv. Det kanske finns undantag men du har ju själv deklarerat att du vill bli NT, och hela det här resonemanget är typiskt NT-beteende.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2007-12-17 13:17:20

Fan vad du delar in folk i as. och NT, snacka om "vi mot dom -tänkande".
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2007-12-17 13:19:45

ford skrev:Jag håller faktiskt med dig om att man inte skall bry sig om vad andra tycker om ens utseende. Men man kan faktiskt bry sig om sitt utseende för sin egen skull och inte bara för andras.


Jag vill nog påstå det motsatta. Man kan behöva bry sig om sitt utseende för att andra inte ska uppfatta en på fel sätt. Då bryr man enligt min uppfattning sig om vad andra tycker även om man själv struntar i det. Ungefär motsatsen till vad Tahlia anser. Jag skulle kunna identifiera mig med det senare också så länge det inte går för långt.

ford skrev:Däremot kan jag mycket väl förstå om man t.ex. börjar träna och motionera för att få en frisk och vältränad kropp, försöker åtgärda sin ev-över- eller undervikt et.c.


Jovisst, så länge det inte blir till rent tvång så är det väl ok.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 13:21:56

rdos skrev:För de allra flesta går detta hand i hand. De flesta NT vill gå ner i vikt för att de ska bli attraktivare vilket i sin tur leder till att de kanske får en mer attraktiv partner eller mer betydelsefulla vänner. Detta leder till att de mår bättre själva också. Visserlgen är det få som vill medge att det är så det fungerar så är det ändå uppenbart. Om inte annat så i reklamen.


(...)

rdos skrev:Även att bry sig om vad andra tycker & tänker brukar gå hand i hand med att man bryr sig om vad andra tänker om en själv. Det kanske finns undantag men du har ju själv deklarerat att du vill bli NT, och hela det här resonemanget är typiskt NT-beteende.


Tycker att det finns folk på det här forumet som är mer än lovligt inskränkta när det gäller fördomar mot den sk "NT-världen" och har en tendens att deklarera att allt ni inte tycker om som NT.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2007-12-17 13:24:37

Bjäbbmonstret skrev:Att gå ner i vikt är en sak. Det behöver inte handla om utseende. Det handlar precis som du säger om att må bra. Men att justera sitt ansikte eller ändra på sina bröst är vanligtvis något som handlar om att uppfylla visa normer om hur man bör se ut.


Det är DÄR du missförstår mig, inser jag nu. För mig skulle en plastikoperation ge samma effekt som om jag förlorade vikt. Det gäller mao MITT välmående och hur JAG ser på mig själv. Inte andras ideal och uppfattning om hur jag bör se ut.

Bjäbbmostret skrev:Om du har tagit till sig dessa så starkt att du mår dåligt för att du inte uppfyller dem eller om du mår konkret dåligt för att du tycker att folk tittar på dig spelar strängt taget ingen roll.

Båda sakerna innebär att du förtrycker dig själv i onödan men om du är så van vid det så att du trivs med det är det inte lätt att göra något åt.


Och precis var sa jag att jag mår dåligt för att jag tycker folk tittar på mig? Det jag sa var att om någon tittar på mig så kommer jag aldrig göra kopplingen att de tittar för att de tycker om vad de ser. ATT de tittar är skitsamma. Det hela hänger på MIN syn på mig själv. Jag tänker inte automatiskt att någon tittar på mig för att jag är ful. Oftast reflekterar jag inte över att någon tittar ens en gång. Det jag försökte förmedla var det faktum att p.g.a att JAG känner som jag gör så tolkar jag omgivningen på ett helt annat sätt än jag skulle göra om jag faktiskt tyckte om mitt utseende.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ford » 2007-12-17 13:31:33

rdos skrev:
Jag vill nog påstå det motsatta. Man kan behöva bry sig om sitt utseende för att andra inte ska uppfatta en på fel sätt. Då bryr man enligt min uppfattning sig om vad andra tycker även om man själv struntar i det. Ungefär motsatsen till vad Tahlia anser. Jag skulle kunna identifiera mig med det senare också så länge det inte går för långt.


Nu är du allt ute och snurrar. Jag tränar och håller mig i form för att kunna ha en snygg kropp, och har låtit håret växa sig långt för att jag vill vara långhårig, och jag har definitivt inga problem med vare sig självkänsla eller självförtroende.

Om jag så var den sista människan på hela planeten så skulle jag vilja vara långhårig och vältränad, så du har fel.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2007-12-17 13:43:19

Jag tycker att det är skillnad på att bry sig om vad andra tycker om en mot att bry sig om/vilja debattera i frågor som rör gemensamma ärenden.

Jag ser inte frågan om att bry sig om sitt utseende som en fråga med strikt uppdelning NT-AS. Snarare tycker jag att det verkar finnas både NT och AS som inte bryr sig och NT och AS som bryr sig. Dock kan jag ibland få intrycket att AS oftare i båda fallen blir mer extrema i sitt ointresse, resp. intresse.

Jag tror att det är ytterst individuellt huruvida man bryr sig om utseendet för egen respektive andras skull. Jag vet inte var jag står där, men jag tycker mig bry mig om mitt utseende för egen skull.

Ex:

- Eftersom jag på sista tiden haft en muskelbristning i ryggen och inte kunnat träna så har jag gått upp några kg (fett?) i vikt. Det bekymrar mig och känns angeläget nu när jag kan återuppta träningen.
- Jag rakar mig på morgnarna för jag tycker inte om att vara skäggig.
- jag kammar också mitt hår efter att ha stigit upp.
- Det finns klädesplagg som jag hellre bär, inte bara av praktiska och bekvämlighetsskäl, men också för att jag helt enkelt tycker de är snyggare. T.ex. jag valde ett par svarta mjukisbrallor före ett par gråa för jag gillar svart bättre.

osv.. osv.. osv..
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2007-12-17 13:52:25

Bjäbbmonstret skrev:Tycker att det finns folk på det här forumet som är mer än lovligt inskränkta när det gäller fördomar mot den sk "NT-världen" och har en tendens att deklarera att allt ni inte tycker om som NT.


Det är inga fördomar. Det är empiriskt visat att det är NT-egenskaper. Må så vara att det även finns AS som är lika tvångsmässiga i sina utseendefixeringar, men det är ändå NT-drag. Dessutom så passar dessa NT-drag självfallet ihop med att vilja ha ett stort umgänge, gilla att umgås med främlingar vilket är än mer typiska NT-drag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-17 13:54:20

Kristofer skrev:- Eftersom jag på sista tiden haft en muskelbristning i ryggen och inte kunnat träna så har jag gått upp några kg (fett?) i vikt. Det bekymrar mig och känns angeläget nu när jag kan återuppta träningen.
- Jag rakar mig på morgnarna för jag tycker inte om att vara skäggig.
- jag kammar också mitt hår efter att ha stigit upp.
- Det finns klädesplagg som jag hellre bär, inte bara av praktiska och bekvämlighetsskäl, men också för att jag helt enkelt tycker de är snyggare. T.ex. jag valde ett par svarta mjukisbrallor före ett par gråa för jag gillar svart bättre.

osv.. osv.. osv..


Jojo, men det visar bara på tesens giltighet. De som bryr sig om vad andra tycker (t.ex. rasbiologi) är samma personer som är utseendefixerade på NT-vis. Ford ger exempel på samma sak ovan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in