Varför är man så mycket mer bekväm framför datorn?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför är man så mycket mer bekväm framför datorn?

Inläggav Firkraag » 2011-03-04 14:45:07

En person skrev nyss till mig att jag inte uppvisar några symptom när vi skrivit över msn eller forum (en av de få som känner till min diagnos). Har inte direkt tänkt på varför det är så, men visst är man mer social när det kommer till internet eller andra medier som inte är öga mot öga.

Problemen är ju självklart riktiga, men varför uppvisas de inte samma överallt?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav prodge64 » 2011-03-04 14:47:13

Just kroppsspråk har nog alla med en AS-diagnos problem med i en eller annan form, det framkommer ju inte alls över nätet. Vet inte om jag kan säga så mycket mer om det egentligen, inte vad jag kan komma på just nu i alla fall. Vad är det för symptom personen du berättar om syftar på?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Firkraag » 2011-03-04 14:58:42

Jo det är väl det med ögonkontakt och kroppspråk som inte överförs till en online konversation då allt inte är ord. Tack.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav prodge64 » 2011-03-04 15:06:44

Firkraag skrev:Jo det är väl det med ögonkontakt och kroppspråk som inte överförs till en online konversation då allt inte är ord. Tack.

Det var så lite så! :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Firkraag » 2011-03-04 15:47:36

Man ska vara glad att man kan fungera på en någorlunda funktionell nivå iaf någonstans! :-)051
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav pappan » 2011-03-04 20:30:27

jag upplever man kan se skillnad på tankesättet nån har över msn. men är väl olika antar jag.
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav biologic » 2011-03-04 20:37:41

Jag känner mig mycket mer bekväm då jag slipper tolka kroppsspråk, slipper ögonkontakt och kan tänka efter innan jag säger något utan att folk blir otåliga för att jag "pausar" och blir tyst mitt i en konversation. Dessutom kan jag ändra på meningar tills jag känner att det blir "perfekt".
Senast redigerad av biologic 2011-03-04 20:39:06, redigerad totalt 1 gång.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Varför är man så mycket mer bekväm framför datorn?

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-06 16:01:44

Firkraag skrev:En person skrev nyss till mig att jag inte uppvisar några symptom när vi skrivit över msn eller forum (en av de få som känner till min diagnos). Har inte direkt tänkt på varför det är så, men visst är man mer social när det kommer till internet eller andra medier som inte är öga mot öga.

Problemen är ju självklart riktiga, men varför uppvisas de inte samma överallt?


Alla aspergare eller ADD:are är ofta datanördar. Många av oss känner oss tryggare vid datorn.

* Ingen kan döma dig efter ditt utseende, din stil, whatever

* Du har tid på dig att tänka när du skriver. Du kan skriva hur mycket du vill, och diskutera flera saker samtidigt. Du hinner omformulera dig.
-Man slipper bli avbruten, komma av sig eller tappa tråden.
Man slipper tjafsa med en massa kropps språk och ögonkontakt, tonlägen och så vidare. Ens handikapp blir inte ett lika stort problem.

* Många med diagnoser har problem med koncentrationen. Många känner att dem kan koncentrera sig extremt bra vid en dator, eller med musik.
Därför blir det mer avslappnat. Mentalt orkar man med konversationer bättre.

* På en dator kan ingen avbryta en. Man kan lägga ned, och ta upp diskussionen eller samtalet när som helst.


Jag älskar min dator. Har skitsvårt för att diskutera saker "muntligt".
Har märkt att jag inte diskuterar saker på samma sätt som andra. Jag vill inte ta en sak i taget. Då tappar jag tråden.
Istället säger jag alla argument som jag har, mot alla motargument den andra kan ha. Då hänger inte andra med, blir tyst och säger "Va..?!"
Och där är diskussionen förstörd. Personen kommer då att börja om som om jag inte sagt något, och tvingar mig ta ett argument i taget. Då tröttnar jag.

I text, på en dator, blir det inget problem.
Dessutom kan jag hantera mina känslor i text. I ett samtal kan man inte bli tyst en stund och sortera känslor. Det kan man på en dator.

Framför allt :
Ingen kan titta på mig och ha fördomar om mig
På internet väljer jag själv hur mycket info den andra ska ha om mig.

Det är egentligen ganska enkelt ändå.
Aspergare har svårt för tonlägen, kroppsspråk, ögonkontakt, att hålla koncentrationen på topp. Dessutom är det jobbigt för oss med mycket folk. På en dator är ingenting något problem. :3
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Mailliw87 » 2011-03-06 16:12:10

Jag blir impulsiv på dator och säger ofta saker jag aldrig skulle säga i verkligheten. Så för mig är msn väldigt förvirrande, jag måste ständigt kontrollera mig. Har sagt en rad konstiga saker, och blir ofta mer känslossam över msn.
Mailliw87
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-06 20:40:25

biologic skrev:kan tänka efter innan jag säger något utan att folk blir otåliga för att jag "pausar" och blir tyst mitt i en konversation.
Pga att jag inte upplevde det så slutade jag med icq. Hatade när folk skrev: Hallå, vart tog du vägen?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2011-03-06 22:07:24

Kroppsspråk. Plus att på nätet skriver man smilysar för att visa ironi och man har även tid att tänka efter innan man svarar.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Xzirie » 2011-03-06 22:39:37

sugrövmanövern skrev:
biologic skrev:kan tänka efter innan jag säger något utan att folk blir otåliga för att jag "pausar" och blir tyst mitt i en konversation.
Pga att jag inte upplevde det så slutade jag med icq. Hatade när folk skrev: Hallå, vart tog du vägen?


Hehe mitt ex är sån. Blir skitsur om man inte svarar med en halv uppsats inom fem sekunder. Fast han är den enda jag har haft det problemet med.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Parvlon » 2011-03-06 22:48:43

Behöver inte prestera i samma takt som den man kommunicerar med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Miche » 2011-03-06 23:33:35

sugrövmanövern skrev:
biologic skrev:kan tänka efter innan jag säger något utan att folk blir otåliga för att jag "pausar" och blir tyst mitt i en konversation.
Pga att jag inte upplevde det så slutade jag med icq. Hatade när folk skrev: Hallå, vart tog du vägen?

Jag föredrar helt klart forum framför ICQ, MSN och annat elände där man förväntas svara ganska snabbt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in