Aspieville

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2007-12-17 3:38:45

Hermann skrev:Jag har själv, efter att ha fått utstå mycket lidande, upptäckt hur enormt lätt jag har att manipulera personer som är NT.
Jag kan ofta klättra till toppen i en NT-hierarki även om det förr eller senare oftast slutar med att min sanna personlighet kommer fram och jag river ned allt jag byggt upp och blir betraktad som "galning".
Men... För mig är manipulation av NT människor mycket enkelt. Eftersom de är enkla, lite djuriska, människor.

Manipulation är enkelt.

Det går att träna upp sin förmåga att läsa, förstå och t.o.m styra det sociala spelet. Det är enklare ju högre intelligens du har. Intelligens kan förflyttas från en del av hjärnan till en annan, jag vet eftersom jag är ett levande bevis.

Det är fullt möjligt för en asperger att bli ett "socialt geni".


Jag tvivlar på det.

För mig har ett problem varit att jag inte kunnat vara nån annan än den jag är. Jag kan alltså inte bli el ens låtsas vara den sort som chefen el arbetskamraterna vill ha.

Jag har ändå under ett långt liv lärt mig mycket och kan en hel del om de sociala reglerna. Men därifrån till att genomskåda alla människor och kunna manipulera dem, det är långt. Omöjligt för mig och säkert för de flesta andra aspergarna också. Varför skulle vi annars ha så många problem, svårt att få arbete och svårt med det sociala?

Fördelen med Aspieville skulle vara att man slapp det. Man skulle kunna argumentera för sina åsikter och få dem bedömda sakligt. I stället för som nu att folk värderar dem efter vilkan rang man har, hur mycket de gillar en och på vilket sätt man framför dem.

Å andra sidan, om jag själv var chef och skulle anställa nån är det inte säkert jag valde en aspie. Hellre en begåvad NT som var inställd på att följa mina instruktioner än en (el flera) aspie som inte följde några regler, ifrågasatte allt, körde sitt eget race, hamnade i bråk med alla och var hämndgirig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in