Kartlägga sina gener, hur gör man?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kartlägga sina gener, hur gör man?

Inläggav Hermann » 2007-12-15 3:49:30

Var vänder man sig om man vill få sina gener undersökta och kartlagda? Jag känner att jag måste få veta om jag har en skadad kromosom eller någonting som återspeglar sig väldigt lätt i mitt utseende.

Om jag skulle ha en skadad gen någonstans skulle jag ta livet av mig. Jag skulle inte känna mig värdig att leva, men jag måste trots detta veta sanningen.
Var kartlägger man sina gener och var får man svaren?

Skulle vilja göra en genomgående kartläggning, inte bara se om jag har aspergergener/skador utan även kartlägga mitt ursprung som ras m.m.

Måste man åka utomlands för detta? Jag känner att jag måste göra det, annars tar jag livet av mig.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 11:10:02, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav MsTibbs » 2007-12-15 3:59:59

Omedelbart - AVBRYT!

Oh-oh... det var inte syftet med mitt inlägg! INGA självmord!!! Uppenbarligen är det så små saker när det gäller AS/autism att vanliga människor inte uppfattar det. Tydligen är det så, eftersom vi inte kommit överens om ett enda drag som alla autister har gemensamt.

Möjligen har sjukhusen vissa sådana tester, tex har de ju tester för Fragil X och liknande, men har de inte skickat dit dig än lär det inte vara något som du behöver oroa dig för.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:10:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2007-12-15 11:10:10

Måste man åka utomlands för detta? Jag känner att jag måste göra det, annars tar jag livet av mig.

I sverige tror jag inte DNA analyser görs på remiss av statliga instanser, mer än i rättsliga prövningar och en del svåra åkommor. Tex när informationen kan rädda liv, eller på annat sätt vara mycket viktiga i livet.
Bara den enskildes nyfikenhet är inte speciellt viktigt när det kommer upp en sådan förfrågan. Någon privat expert, kanske finns dock. Jag vet inte som sagt

Kan väl bli ändring när och om sjukvården privatiseras, fast då får du nog ha en del $ att hosta upp.

Tyskland är det första jag tänker på, där gör de ju lite allt möjligt kul för utlänningar. Men det lär kosta skjortan att ens få reda på om du tillhör den 'vita' rasen, lättare att ta fram spegeln. ;)
För egen del så använder jag ej skyddsfaktor, har något 'pigmentsfel' så jag blir brun med en gång, aldrig röd. men är 99% säker på att jag ej har negerblod i mig.
Rasforskning är väl ganska kontroversiellt nu för tiden? Lär bli svårt att hitta någon med en seriös verksamhet inom området tror jag.

Hoppas du överdriver när du säger att du ska ta livet av dig pga någon trasig gen, det är nog bra att veta huruvida det inte finns trasiga gener i alla människor, sen så kan det vara uppsättningen av gener som ger en viss egenskap. Alltså vad jag förstår så finns ingen 'perfekt' gen, om man inte går i samma kurs som nazisternas syn på den perfekta människan: 'blond och blåögd'.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:10:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kartlägga sina gener, hur gör man?

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-15 11:33:51

Hermann skrev:Var vänder man sig om man vill få sina gener undersökta och kartlagda? Jag känner att jag måste få veta om jag har en skadad kromosom eller någonting som återspeglar sig väldigt lätt i mitt utseende.

Om jag skulle ha en skadad gen någonstans skulle jag ta livet av mig. Jag skulle inte känna mig värdig att leva, men jag måste trots detta veta sanningen.
Var kartlägger man sina gener och var får man svaren?

Skulle vilja göra en genomgående kartläggning, inte bara se om jag har aspergergener/skador utan även kartlägga mitt ursprung som ras m.m.

Måste man åka utomlands för detta? Jag känner att jag måste göra det, annars tar jag livet av mig.


Vad jag förstått så är DNA-analyser är rätt dyra att göra, så de görs bara om det finns misstanke om nån speciell genskada. Jag frick ju strida som ett djur för att få gjort mitt Fragil X test, trots att det finns all anledning att misstänka det: min kusin som är lätt utvecklingsstörd + att kände jag igen mig kraftigt i vissa vanliga symptom som ingår där, men inte i AS/ADHD. (Väntar fortfarande på svaret...)

Och varför tänker du i såna fall ta livet av dig? Finns det någon människa som inte bär på en eller annan defekt, nånstans i generna...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:10:02, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Mats » 2007-12-15 12:33:41

Jag kan bara hålla med Ensamflickan. Det finns inte någon människa med perfekta gener.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Tonzon » 2007-12-15 13:56:24

National Geografic gjorde ett DNA test över hela världen för att ta reda på vart människor kommer ifrån. Man kunde beställa ett paket som man sedan skickade in. Jag tror inte att det kostade något. Kan vara värt ett försök. Men jag tror inte att det kommer fram om man har skadade gener.
Jag tror som flera andra här att det inte finns perfekta gener. Det borde finnas avikande gener hos alla människor. Det är det som gör oss unika.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav regrepsa » 2007-12-15 16:21:14

För mig existerar inga skadade gener.

Det finns gener som kodar vissa egenskaper som inte tycks passa in, men om dessa nedärvs så finns det en evolutionär förklaring.

Det finns gener som förändrats av miljöpåverkan (ex strålning) eller slump. Detta är evolutionens redskap.

Det blir nog svårt att få reda på om du har en "skadad" gen, eller vad du har för genuppsättning över huvud taget....men om du vill bli undersökt och eventuellt i en framtid få svar på vilket sätt dina gener skiljer sig från andras; försök hitta en doktor i medicin som bedriver forskning inom "någon av de diagnoser du har"/"din diagnos", ibland bygger de upp databaser över ex dna, ryggmärgsprov och magnetröntgenbilder av hjärnan/huvudet (och därmed ansiktsdragen).

För övrigt tycker jag att din perfektionism klär dig bra, passar din typ.
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav A » 2007-12-15 20:52:02

Det finns ingen människa i den här världen som har felfria gener. Alla har nåt som inte är "helt".

Att kartlägga sina gener går inte, inte en hel kartläggning alltså. Så långt har vi inte kommit än! Man har ju nyss lyckats kartlägga det mänskliga genomet, men det var ju åratals arbete runt om i världen för att göra det, och det tror jag inte man är beredd att göra på en enskild individs önskan.

DNA-analyser är nåt helt annat. Där studerar man en bråkdel av en individs genetiska uppsättning, vanligen för att fastställa om denna individs DNA stämmer överens med någon annans, t ex vid faderskapsprövning, eller med ett DNA funnet t ex på en brottsplats.

Denna metod används inte för att fastställa ev skador hos någon enskild individ.

Vissa sjukdomar som beror just på genförändringar kan man fastställa geniom udnersökning av kromosomer. Men det görs enbart om det finns kliniska tecken på att det är något eller om man gör en ingående medicinsk utredning för att hitta orsaken till en individs sjukdomstillstånd.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav rdos » 2007-12-15 21:14:10

Prova den här resursen: http://www.nytimes.com/2007/11/16/scien ... ref=slogin

Det kostar $1000 att få hela ditt genom kartlagt. Men du får förstås ingen lista på defekta gener utan några miljader baspar utan mening.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Kartlägga sina gener, hur gör man?

Inläggav weasley » 2007-12-16 4:27:30

Hermann skrev:Om jag skulle ha en skadad gen någonstans skulle jag ta livet av mig. Jag skulle inte känna mig värdig att leva, men jag måste trots detta veta sanningen.


Öh...

Det här var då bland det dummaste jag hört.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:10:04, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Kartlägga sina gener, hur gör man?

Inläggav Jonte » 2007-12-16 21:26:40

weasley skrev:
Hermann skrev:Om jag skulle ha en skadad gen någonstans skulle jag ta livet av mig. Jag skulle inte känna mig värdig att leva, men jag måste trots detta veta sanningen.


Öh...

Det här var då bland det dummaste jag hört.


Så sant som det är skrivet, alla har vi defekta gener.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in