Politik och konsekvenser

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Politik och konsekvenser

Inläggav asmig » 2011-03-01 18:20:41

Har fått ett brev från försäkringskassan och det känns som ett rent DIKTATORISKT ÖVERGREPP.

Tänke att följande text (som svar på detta) kunde vara lämplig till vår sittandes "SJUKE STADSMINISTER".

Vad tycker ni om saken ? Kommentarer gillar jag !!

=====

Till
Fredrik Reinfeldt
och övrigt socialofferetablisemang !!

Från

ASMIG & FÖRSKRIVNINGSKASSAN

Du käre livgivande medborgare !!
======================

Din ersättingsnivå har beslutats att minskas !!

Efter den tid du varit så sjuk du nu konstaerats vara, minskas din ersättningsnivå till 75% av de 80% som den nivå som alla sjukskrivna kan få som maxbelopp i dag.

Du "pungskalle" har nu att prostituera dej som majoriteten !!

Du har nu varit sjuk längre än rådande föreskriven tid (oavsett om du vet om det eller ej), och har nu haft extraordinära inkomster och förmåner aldeles förlänge.

Eftersom detta faktum är samhällets misstag, så är det inget du behöver ta något personligt ansvar över eller oroa dej för. Framtiden kommer bara se helt anorlunda ut.

Notera !
Detta Beslut är fattat oavsett om du av läkare bedöms som sjuk eller
inte, Men ha tröst över det, detta beslut är fattat av människor som agerar demokratiskt på ett vis som du själv signalerar är helt okey. Skillnaden kommer bara vara rötterna till vilken demokrati som gäller.

För att du nu ska få få ersättningsnivå 75% måste du göra en ansökan till oss.

Du har nu att göra en ansökan om att få vara presis så sjuk du är eller själv känner att du är. Men din ekonomiska framtid för överlevnad i detta kapitalistiska samhälle som du själv förepråkar är din egen sak. Gillar du inte detta får så såklart hitta på nat annat, oavsett hur sjuk / dålig du än är (oavsett vad du själv eller andra nu känner i den frågan) !!"

Vi har upptäckt att du varit både sjuk och "sjukskriven" på det vis du är, och det har du nu varit en längre tid än vad som med RÅDANDE demokratiska metoder har att föreskrivas sjuka hjälplösa människor.

Du måste därför göra en ansökan för ersättning senast xxxxxx, om du nu inte föredrar fortsätta var föremål av allmäna allmosor som du, på grund av diagnostigserad, sjukliga situation har varit under väldigt lång tid.

Som vi alla vet, pengar växer ju inte som frukter på träd i ett kapitalistiskt samhälle som råder under ditt förespråkande. Det inte ens för dej i all tid och evighet. Vi vet att människor allmänt inte kan ses som växande frukter på träd, såsom din sjukdom har diagnostigserats handla om att man föreställer sej.. och att det är det vi alla ska inbillas att tro.

Gör du nu ingen ansökan senast XXXXX, anser vi dej vara arbetsför och du måste då försörja dej på annat vis än på det vis du nu gör som den sjukling du konstaterat att vara.

Att Du på grund av din sjukdom, (som du säkerligen inte kan rå något över), kommer förlora det du av detta beslut nu kommer göra, beklagar vi järtansmycket. Men det är bara att för dej (som alla andra) att gå ut och söka ett arbete som kan passa ALLA ANDRA, och inte göra dej jukare än vad du nu är för tillfredställande av just dina egna egobehovs skull.

Som tröst
Det finns rehabiliteringscentrum som du kan vända dej till om du vill bli frisk och omhändertagen.

Vänd dej dit om du känner så. Vill du inte det får du lida det skit vi då möjligen kan vräka ur oss att du önskar dej själv.
Senast redigerad av asmig 2011-03-01 18:31:43, redigerad totalt 2 gånger.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav prodge64 » 2011-03-01 18:24:02

Tycker ingenting särskilt, men är helt säker på att ingen politiker skulle ta ett sådant brev på allvar. Det märks tydligt att du är skitförbannad på fkassan, skriv nåt annat när du inte är lika arg längre (ifall du hade tänkt skicka något).
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav asmig » 2011-03-01 18:46:10

prodge64 skrev:Tycker ingenting särskilt, men är helt säker på att ingen politiker skulle ta ett sådant brev på allvar. Det märks tydligt att du är skitförbannad på fkassan, skriv nåt annat när du inte är lika arg längre (ifall du hade tänkt skicka något).


Det e som att du tror att F-kassan lever sitt eget liv...Men så är det inte !!

Dom har sina politiska direktiv att rätta sej efter..Och många där mår jäkligt
dåligt av det bara för att behålla jobbet och dämed kunna överleva så som man nu vill att saker ska funka.

Tänk lite mer !!

Ja, jag e skitförbannat och även trött !!
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav asmig » 2011-03-01 19:30:04

Vill bara få sagt

Du behöver inte oroadej över förändingar "prodge64" !!!
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav prodge64 » 2011-03-01 19:38:43

asmig skrev:Det e som att du tror att F-kassan lever sitt eget liv...Men så är det inte !!

Va? Nej, jag tror ingenting om dom.

asmig skrev:Dom har sina politiska direktiv att rätta sej efter..Och många där mår jäkligt
dåligt av det bara för att behålla jobbet och dämed kunna överleva så som man nu vill att saker ska funka.

Det finns många som vantrivs med sina jobb. Men det förvånar mig inte att det är säkert är värre på fkassan.

asmig skrev:Tänk lite mer !!

Ja, jag e skitförbannat och även trött !!

Vad är det jag ska tänka på? Brevet är ju rent fiktivt.

asmig skrev:Vill bara få sagt

Du behöver inte oroadej över förändingar "prodge64" !!!

Jag har ärligt talat ingen aning om vilka förändringar du tänker på här. Och vad vet du om hur mitt liv ser ut egentligen?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Juddy » 2011-03-01 20:14:39

När jag var sjukskriven så var 75 procent det som gällde.
Om man får sjukersättning är det lägre än det.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav asmig » 2011-03-02 6:30:42

prodge64 skrev:Va? Nej, jag tror ingenting om dom.


Det borde du göra, och det tror jag nog att du gör, eller är du helt åsiktslös ??

prodge64 skrev:Det finns många som vantrivs med sina jobb. Men det förvånar mig inte att det är säkert är värre på fkassan.


Helt överens, så kan det säkert vara för vissa där


prodge64 skrev:Vad är det jag ska tänka på? Brevet är ju rent fiktivt.


Syftar till ditt tänk om hur du tycker saker ska fungera.
Förstår heltenkelt inte varför du kommenterar mitt inlägg när du indikerar att du INTE VERKAR TRO NÅGOT ALLS förutom att
jag är förbannad.

Det är inte mitt brev som är fiktivt, det är dina svar på det som är obegripliga för mej !

prodge64 skrev:Jag har ärligt talat ingen aning om vilka förändringar du tänker på här. Och vad vet du om hur mitt liv ser ut egentligen?


Jag vet inget om ditt liv, förutom vad du här indikerar om det.

Förändringar jag talar om är vart gränsen för hur låg ersättningsnivån för sjukskrivna ska kunna accepteras ligga. Normalt sett får man årligen
åtminstonde en lönehöjning som motsvarar inflationen. Men för sjuka är
det tvärtom, och frågan är vart gränsen går presis som man kan fundera på vart gränsen ska gå för hur mycket årlig löneökning exempelvis sittandes stadsminister ska ha.

Jag har helt enkelt ställt en diagnos att det är sjukligt !!
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav asmig » 2011-03-02 7:35:45

Kanske ska belysa mitt eget tänk lite mera.

Jag tycker att vi måste prata om, vidga och förstå (betrakta) begreppet sjuk (sjukskriven osv) lite mer än vad man i dag vardagligt gör.

Som samhället i dag är konstruerat, så gör det vissa människor sjuka, och då handlar detta inte om att vara sjuk i termen "maginfluensa".

Att samhället är konstruerat (fungerar) som det nu är, beror
på en vilja hos en majoritet, vilkjet bygger på att så här vill de flesta
att det ska vara och det för att dom då då känner att dom mår bra.

Dessa val görs i något som kallas demokratiska val.

Skulle vi ändra förutsättningarna så, så att saker fungerade annorlunda, så skulle denna majoritet av människor antagligen bli sjuka och jag i stället kanske må bra om det görs på rätt sätt (kanske du med för den delen). Men detta är ju en Utopi så länge majoriteten vill ha det som dom vill.

Nu är det alltså bestämt att saker ska vara som dom är, och av det blir en MINORITET, men ändå en massa människor, sjuka på olika vis för
att dom inte orkar eller klarar av att leva så (är ni med ?).

Jag undrar, ska dom som blir sjuka av att majoriteen bestämt som dom jort, även behöva ta den ekonomiska bördan för att dom andra ska få nöjet att "frottera" sej i sitt eget välmående. Det räcker väll med att man är sjuk !?

Att vara "Sjuk" "Sjukskriven" "Diagnostigserad" "Oanpasslig/Svår osv" på det sätt som möjligen många av oss här stämplats/upfattas,,,,,,
SÅ måste vi, enligt mitt tänk,,,,,
förstå att det bara handlar om just inget annat än en STÄMPLING.....

Men visst, accepterar du själv att du är sjuk, så har ju stämpligen infriats
totalt och ingen alls behöver skämmas för något.

Ni vet.....
Du funkar så här ! Och Du funkar dåligt i relation till hur "vi majoriteten" vill att de ska funka. Därför sätter vi en diagnos på dej som beskriver de problem vi har med dej. Sen är det hela klart och du kan gå sjuksriven resten av livet om ingen förändring sker i samhället. När vi stämplat dej så här, och så länge Du mår dåligt av hur vårat fina samhälle funkar (så dåligt att DU blir sjuk på riktigt och tar ansvar och själv accepterar att du är sjuk), då kan vi behandla dej hur vi vill. Vi kan till-och-med sko oss själva ekonomiskt och bli riktigt feta/fina och "FRISKA"
samtidigt som vi för dej "SJUKE STACKARE" gör det svårare och svårare på alla upptänkliga sätt, så att du mår ännu sämre och något som vi
"FRISKA" kan luta oss mot och "TA HAND OM".

Problem som jag upplever i dagens samhälle, har sin start redan i skolan.

Jag tycker verkligen att den majoritet som valt och mår bra i allt detta VERKLIGEN ÄR SJUKA.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-02 8:05:50

Ja, majoriteten verkar sannerligen jävligt SJUKA.

Jag tror inte det går att vända. Men jag tror att systemen och samhället kommer att kollapsa eller börja kollapsa (mer än idag) och till slut kommer de flesta att tvingas förstå och rösta annorlunda. Och sådant här brukar väl gå i vågor? När det blir tillräckligt bra, så ser folk inte VARFÖR det är bra, och röstar egoistiskt. När det blir tillräckligt dåligt, så tror jag det vänder.

Så hade det förstås inte behövt vara, om folk använde hjärnan i stället. Även rent egoistiskt så säger det sig självt att skattesänkningar för vanliga låg- och medelinkomsttagare inte alls lönar sig. Det räcker att det blir sjuka en längre tid, så kommer de att upptäcka det. För klara att räkna på vad som händer med pensionen och sjukpenningen av den fiktivt ökade lönen (jobbskatteavdrag) går tydligen inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2011-03-02 16:24:22

Bror Duktig skrev:Ja, majoriteten verkar sannerligen jävligt SJUKA.

Jag tror inte det går att vända. Men jag tror att systemen och samhället kommer att kollapsa eller börja kollapsa (mer än idag) och till slut kommer de flesta att tvingas förstå och rösta annorlunda. Och sådant här brukar väl gå i vågor? När det blir tillräckligt bra, så ser folk inte VARFÖR det är bra, och röstar egoistiskt. När det blir tillräckligt dåligt, så tror jag det vänder.

Så hade det förstås inte behövt vara, om folk använde hjärnan i stället. Även rent egoistiskt så säger det sig självt att skattesänkningar för vanliga låg- och medelinkomsttagare inte alls lönar sig. Det räcker att det blir sjuka en längre tid, så kommer de att upptäcka det. För klara att räkna på vad som händer med pensionen och sjukpenningen av den fiktivt ökade lönen (jobbskatteavdrag) går tydligen inte.

Det, och att det är spel. Vare sig folk vet om det eller inte. Samma sorts spel som när folk sätter sig i sina bilar varje dag och satsar på att de inte kör sönder eller ihjäl sig. För de flesta går det bra, eller har gjort hittills iallafall, och det man inte har varit med om personligen finns inte.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav asmig » 2011-03-02 17:39:35

Zombie skrev:Det, och att det är spel. Vare sig folk vet om det eller inte. Samma sorts spel som när folk sätter sig i sina bilar varje dag och satsar på att de inte kör sönder eller ihjäl sig. För de flesta går det bra, eller har gjort hittills iallafall, och det man inte har varit med om personligen finns inte.


Det ligger en stark poäng i detta konstaterande. Folk älskar Hazzard och Rysk Roulett, så länge det inte går åt skogen för dom själva. Leka med andras liv är mänskligheten expert på.

Det verkar även vara en drog starkare än heroin för många att kunna styra och ställa hursomhellst över andra. Va ska man kalla sådan pundar-drog som skapar allt detta kontrollbehov ??
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav neuroLogiskt » 2011-03-02 21:56:41

Gillar din text asmig! (men kika igenom igen och rätta stavfelen om det är ok att jag är petig :) ) Ironin dryper i texten och det var huvudet på spiken på många ställen. Ingen människa kan förstå den helt befängda sits man hamnar i som sjuk förrän man väl får de där FK-breven hem i sin brevlåda. Många tror att "det händer aldrig mig, det är jag för smart för" men sanningen är att det kan hända vem som helst! En själv, en anhörig, en vän, en kollega eller ett älskat barnbarn. Nån dag kommer fällan att slå igen bakom dem själva - de som skapat systemet! Då får de känna hur mörkt och fasansfullt där är, känna paniken över att hamna på bar backe och att allvarligt överväga prostitution för överlevnaden...
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Inläggav jer » 2011-03-04 20:05:07

Inte för att jag tror att ilskna brev är särskilt effektiv form av påverkan, men personligen föredrar jag termen Förskingringskassan, det har bättre klang.
jer
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-02-20
Ort: sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in