Externa hårddiskar + nätlagring

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Externa hårddiskar + nätlagring

Inläggav AnGeLBLue » 2008-05-20 2:20:36

Hej. Jag har tänkt köpa någon form av lagringsuttrymme för min musik och mina videos och behöver tips om vilken extern hårddisk jag ska införskaffa.

Jag har negativa erfarenheter av Samsung.
Vilka externa hårddiskar håller bäst?
Vilka märken har ni positiva erfarenheter av?

Barracuber:

Lade till "nätlagring" i rubriken eftersom diskussionen kom in på saker som Dropbox
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
AnGeLBLue
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-04-20

Inläggav Moggy » 2008-05-20 2:25:11

Western Digital gör bra enheter.

Dom har en extern på 1TB som kostar ca 1700:-, får ses som väldigt prisvärt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav AnGeLBLue » 2008-05-20 2:30:07

Tack för tipset. Äger du en sådan själv? Hur länge har den isåfall hållt?
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
AnGeLBLue
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-04-20

Inläggav Inger » 2008-05-20 2:31:24

Jag undrar också.

Har haft en Iomega på 250 GB sen förra sommaren som jag varit nöjd med men stör mig på strömsladden som är i vägen och skulle vilja byta till en som är liten, snygg och har USB-strömkälla. Funderar på en Plextormen har ingen aning om ifall de är bra.

Allra helst skulle jag vilja ha den här lilla söta rosa med inbyggd USB-kabel men har inte råd.

Är det så stor skillnad i kvalitet mellan olika märken? De gör väl bara det de ska göra, dvs lagrar information?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-20 2:35:13

Hittade en annan på 1 TB på Blocket för 1600:- men jag behöver inte så mycket utrymme och det är också över min budget.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav AnGeLBLue » 2008-05-20 2:41:14

Inger skrev:
Är det så stor skillnad i kvalitet mellan olika märken? De gör väl bara det de ska göra, dvs lagrar information?

Nu vet jag inte om jag haft otur. Men jag har haft en Samsung som gick sönder efter 2 månader, samt ett annat märke som också gick sönder
efter bara 1 månad, trots att jag var mycket försiktig med dem och inte gjorde något klantigt (förrutom att köpa dem).
Alltså är det värt att vara extra noggran att kolla upp kvalitén iförväg.
Kanske det finns någon länk till någon granskning av kvalité på olika extrerna HD:ar. Skulle verkligen uppskattas!
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:11:32, redigerad totalt 1 gång.
AnGeLBLue
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-04-20

Inläggav Moggy » 2008-05-20 2:41:23

AnGeLBLue skrev:Tack för tipset. Äger du en sådan själv? Hur länge har den isåfall hållt?


Inte just den modellen, man jag har WD-diskar och dom har alltid varit bra.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-05-20 2:43:56

Inger skrev:Är det så stor skillnad i kvalitet mellan olika märken? De gör väl bara det de ska göra, dvs lagrar information?


I stort sett så är det väl så. Finns väl inga dåliga tillverkare idag.

det som skljjer är prestanda, ljudnivå, strömförbrukning...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-05-20 5:07:13

Och jag har bra erfarenheter av Samsung. Läser man på datorforum så brukar det alltid vara så att hur fort någon rekommenderar ett visst fabrikat så kommer alltid någon och påstår sig ha haft X st. diskar av det fabrikatet som har rasat. Det går inte att få någon vettig statistik från enstaka personers erfarenheter om tillförligtlighet, så många diskar av så många fabrikat använder ingen privatperson. Det har periodvis funnits fabrikat som har haft problem med vissa eller alla diskar, men det brukar variera över tiden och är sällan samma fabrikat från år till år. På senare år är Maxtor det enda fabrikat jag har sett varnas för väldigt ofta. Å andra sidan är de numera uppköpta av Seagate som har bra rykte ifråga om kvalitet, så om det verkligen fanns kvalitetsproblem hos Maxtor vågar man nog gissa att det är åtgärdat nu.

Storagereview har en tillförlitlighetsdatabas som bygger på folks samlade erfarenheter. Den sägs vara bra, men jag aldrig själv orkat registrera mig bara för att få läsa den. Förr hade några butiker returstatistik på sina produkter så man kunde få en fingervisning den vägen, men det verkar inte förekomma längre (förmodligen gillade inte tillverkarna det).

Själv har jag både en intern Samsung som har snurrat felfritt i snart tre år och en extern med USB, fast den senare är bara igång när jag gör backup, så den har inte gått så hårt. Så mina erfarenheter är goda av Samsung, dina är dåliga. Ingetdera säger något om Samsungs kvalitet. Men visst, har jag problem med ett visst fabrikat så brukar jag också tänka till en gång extra innan jag köper det igen, fast om det bara handlar om just tillförlitlighet så är det känslomässigt snarare än rationellt, och det är jag medveten om.

Inger:
Jag skulle nog avråda från en disk som strömförsörjs via USB. Diskar drar trots allt en del ström och även om det ska fungera i teorin kanske det inte alltid gör det i praktiken. Om en atormus eller koppvärmare krånglar tillfälligt gör inte så mycket. Om en disk får problem med strömförsörjninga bara ett kort ögonblick så kan du förlora data eller värsta fall kanske t.o.m. skada disken.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav AnGeLBLue » 2008-05-20 5:34:55

Tack för ditt utförliga svar och Storagereview länken, ska titta vidare på den. Jag ville efterlysa just någon liknande sida. Gärna med statistik eller någon utomstående professionell granskning av något slag för att ge en fingervisning om kvalitén.
Tackar.
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
AnGeLBLue
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-04-20

Inläggav Inger » 2008-05-20 7:09:10

Kvasir skrev:Jag skulle nog avråda från en disk som strömförsörjs via USB. Diskar drar trots allt en del ström och även om det ska fungera i teorin kanske det inte alltid gör det i praktiken. Om en atormus eller koppvärmare krånglar tillfälligt gör inte så mycket. Om en disk får problem med strömförsörjninga bara ett kort ögonblick så kan du förlora data eller värsta fall kanske t.o.m. skada disken.

Den externa alltså? Tack för varningen. Men om det var en stor risk så borde man väl i så fall slutat tillverka såna alls? (Jag brukar inte heller ha på den annat än när jag gör back-up.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2008-05-20 8:22:53

Precis som Inger har jag en Iomega 250 GB extern USB med elsladd. Är också väldigt nöjd med den. Just strömsladden är ofta i vägen för mig också, i mitt fall ledde det till att jag råkade knäcka en av piggarna i sladdkontakten. jag hade garanti kvar så jag bara mailade Iomega-supporten inkluderande ett foto på sladdkontakten så de skulle förstå vad jag menade - det tog inte många dagar så skickade de en ny sladd gratis!

Under åren har jag har haft två hårddiskar som dött men inte funderat så mycket på vilka märken det var, eftersom det ändå är ganska meningslös information frånsett känslomässigt. I en tidigare tråd om hårddiskar skrev jag att jag var skeptisk mot en speciell disk pga dålig erfarenhet men då svarade Moggy, som hade haft samma problem som jag, direkt att tillverkaren numera har löst de problemen!

Dessutom skiljer jag inte på interna och externa hårddiskar eftersom det, vad jag vet, är exakt samma teknik med skillnaden att den externa är monterad i en kabinettlåda. Jag tar hundra gånger hellre en praktisk låda som jag kan öppna och meka med än en snyggare specialdesign av Armani eller Porsche typ! :roll:

Jag har aldrig funderat på en disk försörjd av USB-ström mest för att jag behöver så mycket GB som möjligt - men tack för tipset ändå Kvasir!

Både gångerna mina diskar dog gick jag in på tillverkarens sida, valde support, matade in serienumret, konstaterade att jag hade garanti kvar, följde instruktionerna, skickade disken till tillverkaren och, oftast inom en vecka, fick en ny ersättningsdisk. De flesta tillverkare ger väl flera års garanti har jag för mig.

Ytterligare ett skäl till att märket spelar mindre roll är väl att det till stor del blir mer och mer samma komponenter oavsett märke, ungeför som i cyklar, verktyg, elektronik i allmänhet osv.

EDIT:
Jösses, ser att jag passerade 1000 inlägg för länge sedan! och jag som tänkt jag skulle hålla kollen! :roll: :D

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2008-05-20 9:17:34

barracuber skrev:Dessutom skiljer jag inte på interna och externa hårddiskar eftersom det, vad jag vet, är exakt samma teknik med skillnaden att den externa är monterad i en kabinettlåda. Jag tar hundra gånger hellre en praktisk låda som jag kan öppna och meka med än en snyggare specialdesign av Armani eller Porsche typ! :roll:



Nja, när det gäller externa diskar så kan det spela roll med lådan. Hårddiskar blir varma och olika lådor är olika bra på att avleda värme. Vilka som sedan är bra är förstås svårare att veta, men en metallåda är rimligare bättre än en plastlåda, förutsatt disken har tillräckligt kontakt med lådan för värmeavledning. Det brukar sägas att externa diskar rasar oftare än interna just för att det är vanligare att de blir för varma.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mnordgren » 2010-07-27 0:04:57

Eftersom jag ska köpa mig en sådan här mojäng beslutade jag mig för att återuppliva denna insomnade tråd.

Det har gått två år så jag antar att en del har hänt med den tekniska utvecklingen sedan de senaste inläggen skrevs.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Altus » 2010-07-27 0:13:00

Moggy skrev:Dom har en extern på 1TB som kostar ca 1700:-, får ses som väldigt prisvärt.


Jag höll på att fråga vad du har rökt, tills jag såg att tråden är över två år gammal. :)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav mnordgren » 2010-08-01 12:00:58

Någon som har tips på bra externa HD:ar?

Är inte ute efter det maffigaste om man säger så.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Grimuald » 2010-08-01 23:56:55

mnordgren skrev:Någon som har tips på bra externa HD:ar?

Är inte ute efter det maffigaste om man säger så.

Jag har haft en extern hårddisk i några år som jag är mycket nöjd med. Busenkel att installera och enkel att hantera. Just idag testade jag att använda den med FireWire och det funkade också bra. Modellen är Iomega och den rymmer 500 GB. Kanske också ska nämna att jag endast har testat den med MacOS X.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-02 0:01:08

Netto har en 1000gigs i sitt reklamblad just nu.

Packard Bell. 749:-

http://viewer.zmags.com/publication/0eb ... 0ebecb68/1

Åsikter någon?

Nettonnet har en motsvarande seagate, samma pris, samma utrymme:

http://www.netonnet.se/art/dator/lagrin ... 5622.4089/
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav mnordgren » 2010-08-03 21:56:08

Tackar!

Nånting säger mig att det kanske vore bättre att ha två på 500 GB än en på 1000 GB. Det finns ju ett gammalt ordspråk som lyder "lägg aldrig alla ägg i samma korg".
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-03 22:36:32

Mycket mycket sant.

Om du har ditt livs arbete (romanen/famlijebilderna/doktorsavhandligen) så är det bäst att ha de på flera ställen än ett. Då gör det itne så mycket om en manick brinner upp!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:08:55

vet att det är en gammal tråd men ville påtala en sak som kan vara bra att komma ihåg med externa diskar...

1; kolla alltid hur den drivs om det är en mindre typ 2.5" disk som bara har en USB-kabel el, om den har en egen nät-enhet??
för många gånger om man sitter på en laptop el, bara har plats på USB-portarna man kanske har fram på datortornet så kan det ofta hända att även fast datorn plingar och säger att nånting stoppades in så dyker inte disken upp i utforskaren. Det beror ofta på att disken inte får nog med ström genom sin USB, så börja inte gråta över att disken alt, datorn är trasig
utan byt USB port helt enkelt till ev av dom inbyggda som sitter på moderkortet bak till/skaffa en grenad USB-kabel och koppla disken till 2 USB portar om ni sitter på en laptop så ska ni se att världen blir fin;)

2; kolla alltid vilken typ av disk som sitter i och läshastighet på den, och hur lång är kabeln ni kommer måsta använda för att koppla den till datorn/hur mycket mer drivs av datorns USB portar?? för allt det påverkar hur pass snabbt en extern disk bootar/startar upp.
det kan skilja allt mellan 5sec till +1min beroende på disk/kabel längd/antal saker som datorn redan driver via USB/hur många extra USB (USB-hub) man har till som används...

så beroende på om ni tillhör dom som inte bryr sig i att det tar en stund att komma åt disken el, såna som mig som blir galen om man måste vänta på allt över 5 sec för att komma åt så är dom här sakerna viktiga att komma ihåg;)
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:16:12

Savanten Svante skrev:Mycket mycket sant.

Om du har ditt livs arbete (romanen/famlijebilderna/doktorsavhandligen) så är det bäst att ha de på flera ställen än ett. Då gör det itne så mycket om en manick brinner upp!



mycket sant och viktigt och idag finns det flera "cloud/moln" tjänster att använda sig av för att spara viktiga saker i extra kopior av el, bara för att skicka saker till kompisen.

den jag använder mig av heter: DropBox och den finns det även en android app för om man vill vara extra nördig;)
om ni registrerar er där så får man 2gb utrymme från start men man kan köpa mer plats el, det vanligaste bjuda in kompisar och om dom registrerar sig genom länken ni skickat så får dom och ni lite extra utrymme för varje;)

PS; tycker ni detta var ett bra och användbart tips får ni gärna hitta er väg till DropBox genom min länk HÄR så vi alla får lite mer utrymme;)



tack i förväg :lol:
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Miche » 2011-03-03 13:26:51

Matea skrev:Det beror ofta på att disken inte får nog med ström genom sin USB, så börja inte gråta över att disken alt, datorn är trasig utan byt USB port helt enkelt till ev av dom inbyggda som sitter på moderkortet bak till/skaffa en grenad USB-kabel och koppla disken till 2 USB portar om ni sitter på en laptop så ska ni se att världen blir fin;)

Kan tänka mig att det skiljer sig åt om man har en extern USB-port med eller utan egen strömförsörjning. En med måste väl i alla lägen vara bättre.

Matea skrev:[...] den jag använder mig av heter: DropBox [...]

Jag använder redan DropBox både för backuper av några specifika filer, delning mellan några datorer och har gjort två olika webbsidor där, en för att dela ut dokument till min advokat (han kunde hämta all dokumentation i PDF-format där från en webbsida jag enkelt uppdaterade hemifrån) dels till min mamma som behöver komma åt några länkar enkelt.

Kul att du hittat hit till forumet Matea, du har kommit med en hel del matnyttiga tips på dina första inlägg.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:54:53

[Edit] på min första post här ;)

kom ihåg att OM ni har oturen att en extern HDD slutar att fungera så är det ganska ofta bara själva lödningarna mellan vaggan/lådan och HDD som gått
sönder, och det är ganska enkelt kollat antingen köper man en ny tom extern HDD vagga för disk-typen man har och stoppar i el, så finns det rena kablar med USB i ena endan och IDE/SATA på andra som man kan sätta fast disken i och sen kolla av den i utforskaren och kanske ha chansen att rädda det som fanns på den. personligen gillar kablarna som en ren backup IFALL man har otur....

Och glöm inte om disken dör för er dra ur sladdarna och stoppa i strömkabeln i ett annat uttag om den har egen ström el, dra ur USB kontakten i datorn och byta uttag och bara lyssna om ni hör att disken snurrar. om den gör det finns det bra chans att ni kan rädda det ni vill med ovan nämnda förslag. om den är helt tyst så visst kan man försöka ändå men tyvärr är det ofta att det är fel på själva disken då:(

[Edit II ]

glömde säga att dom flesta externa idag är ihop limmade el, ihop smälta kanter på, men det är ingen fara att bryta isär dom om man bara är försiktig och inte sliter ur disken så man river sönder kontakterna på själva disken.

så bara att sätta igång och skulle ni råka dra kniven el, skruvmejseln rakt in i disken så ni ser att ni råkar förstöra så spelar det ju inte så stor roll den är ju redan trasig annars skulle ni inte sitta där och bända & bryta 8)
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 14:11:33, redigerad totalt 2 gånger.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Återgå till IT-forum



Logga in